معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۷۴

اخبار اقتصادی پاکستان (نیمه دوم شهریور 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در نیمه دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش سقف سرمایه گذاری انگلیس در پاکستان

آژانس UK Export Finance محدودیت تأمین مالی خود را در زمینه صادرات و سرمایه گذاری در پاکستان به 1.5 میلیارد پوند افزایش داده است. دکتر کریستین ترنر سفیر انگلیس در پاکستان روز دوشنبه با عبدالرزاق داوود وزیر تجارت فدرال دیدار و در مورد روابط تجاری دوجانبه و پتانسیل های تجاری گفتگو کرد. دکتر ترنر گفت که بودجه اعتباری انگلیس در پاکستان در دو سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

صدور مجوز صادرات تجهیزات مربوط به COVID-19 و داروهای مجاز از سوی دولت پاکستان

عبدالرزاق داود، مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت دولت فدرال پس از ارائه گزارش وزارت بازرگانی ممنوعیت صادرات کلروکین و هیدروکسی کلروکین که به عنوان بخشی از درمان COVID-19 در سراسر جهان استفاده می‌شود را لغو نمود. کابینه فدرال کمیته ای را به ریاست عبدالرزاق داوود تحت نظارت کمیته توسط NCOC تشکیل داد. پس از تصویب هیئت دولت برای رفع ممنوعیت صادرات کالاهای PPE و همچنین داروهای ضد مالاریا، کمیته تشکیل شده توسط هیئت وزیران به نظارت در خصوص نیازهای کشور ادامه خواهد داد. همچنین ظرفیت تولید اقلام PPE در پاکستان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

همکاری دولت های ایالتی و فدرال برای توسعه بلوچستان جنوبی

اسد عمر وزیر برنامه ریزی و توسعه گفت که مقامات فدرال و ایالتی از نزدیک همکاری می‌کنند تا برنامه توسعه مناطق جنوبی را در اولین فرصت نهایی کنند. این نشست بخشی از اهداف سفر دو روزه اسد عمر به مناطق جنوبی این ایالت می‌باشد. وی جلسه ای با نمایندگان، فعالان و اعضای جامعه مدنی برگزار کرده و در مورد موضوعاتی که ساکنان منطقه با آن روبرو هستند، گفتگو نمود. سخنرانان بر لزوم بهبود زیرساخت های جاده و برق، اتصالات اینترنت، راه اندازی واحدهای فرآوری میوه / خرما و بهبود امکانات ورزشی تأکید کردند. وی گفت که نخست وزیر خواهان توسعه مناطق توسعه نیافته و همسان سازی آنها با مناطق نسبتاً پیشرفته تر در بلوچستان می‌باشد.

برقراری خطوط هوایی مستقیم از لاهور به لندن توسط شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز

هواپیمایی بریتیش ایرویز اعلام کرد که از چهاردهم ماه آینده چهار روز در هفته پروازهای مستقیم خود را از لاهور به لندن آغاز می‌کند. در بیانیه ای که از سوی این شرکت در لندن منتشر شد، دولت انگلیس اعلام کرد که لاهور دومین شهر در پاکستان خواهد بود که توسط این شرکت هواپیمایی به لندن، ایالات متحده و کانادا متصل خواهد شد. دکتر کریستین ترنرکمیساریای عالی انگلیس در پاکستان در بیانیه ای گفت که اولین پرواز هواپیمایی بریتیش به لاهور نشانه اعتماد به پاکستان و تعمیق روابط دو کشور است. وی امیدوار است که این امر فرصت های بیشتری برای پیوندهای تجاری، روابط مردمی و ارتقای گردشگری فراهم کند.

تصویب 3 لایحه اصلی مرتبط با FATF  در جلسه مشترک پارلمان و مجلس سنا

دولت تحریک انصاف پاکستان (PTI) در جلسه مشترک پارلمان در روز چهارشنبه لایحه‌هایی برای تأمین نیازهای FATF برای خروج کشور از لیست خاکستری FATF را تصویب کرد. عمران خان نخست وزیر نیز در جلسه ای که به ریاست اسد قیصر رئیس مجلس شورای ملی (NA) برگزار شد شرکت کرد. بابر اعوان مشاور نخست وزیر در امور پارلمانی بیان کرد لایحه املاک تحت قلمرو اسلام و لایحه اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی از جمله این لوایح می‌باشد. هدف از لایحه اصلاحیه مبارزه با پولشویی 2020 ایجاد قانون مبارزه با پولشویی مطابق با استانداردهای بین المللی تحت نظارت کارگروه اقدام مالی است. بر اساس این لایحه اگر مشخص شود که یک عضو، کارمند، افسر یا دبیر جامعه مرتکب کلاهبرداری یا فساد شده است، وی مجازات پنج سال همراه با جریمه نقدی به مبلغ 2 میلیون روپیه خواهد داشت. سناتور رضا ربانی از حزب مردم پاکستان (PPP) با این لایحه مخالفت کرد زیرا وی مشاوران نخست وزیر را فاقد صلاحیت انجام این کار می داند. شاه محمود قریشی گفت خروج پاکستان از فهرست خاکستری FATF ضروری است. شاهد خاقان عباسی نخست وزیر سابق و رهبر (PML-N) پاکستان، از نحوه برگزاری جلسه مجلس انتقاد کرد. وی گفت بر اساس ماده قانون 126 مهم است که قبل از شروع به اصلاحات، بحث و گفتگوی کلی صورت گیرد. پیش از این لایحه مبارزه با تامین تروریسم تصویب گردیده است.

ضرر و زیان مالی هواپیمایی ملی پاکستان به دلیل ممنوعیت پرواز به اتحادیه اروپا

در جلسه ای که در مجلس ملی پاکستان برگزار شد اعلام گردید که ممنوعیت پرواز در خطوط هوایی بین المللی پاکستان (PIA) در بخش اروپا، زیان 280 میلیون روپیه را به همراه داشته است. این شرکت هواپیمایی در پروازهای انگلیس موفق شد 520 میلیون روپیه سود کسب کند. غلام سرور خان وزیر هواپیمایی در پاسخ کتبی گفت که سانحه هوایی در کراچی در ماه می سال جاری به اعتبار هواپیمایی ملی پاکستان لطمه زده و این امر منجر به افزایش هزینه حق بیمه و کاهش تعداد مسافران شده است. درآمد هواپیمایی ملی پاکستان در بخش های اروپایی از69/1 میلیارد روپیه به 41/1 میلیارد روپیه رسیده است.

اعلام آمادگی عربستان سعودی برای تعمیق روابط تجاری با پاکستان

 نواف سعید الملکی سفیر عربستان سعودی گفت که عربستان سعودی می خواهد روابط تجاری خود با پاکستان را تقویت نماید زیرا هر دو کشور توانایی بالایی برای ارتقا تجارت دوجانبه در بسیاری از زمینه‌ها دارند. سفیر خطاب به جامعه بازرگانان هنگام بازدید از اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد (ICCI) بیان کرد. محمد احمد العسیری وابسته بازرگانی سفارت عربستان نیز در این بازدید حضور داشت. سفیر عربستان گفت پاکستان از پتانسیل زیادی برای رشد اقتصادی، گردشگری و تجاری برخوردار است. پاکستان به دلیل داشتن قدرت هسته ای برای کل امت مسلمان کشور مهمی است و عربستان سعودی در هر شرایط بحرانی در کنار آن خواهد بود. پاکستان پتانسیل زیادی برای گردشگری دارد و برای جذب گردشگر خارجی به زیرساخت هایی نیاز دارد. ثبات سیاسی و محیط مناسب باعث افزایش بیشتر سرمایه گذاری داخلی و خارجی در پاکستان می‌شود. از ژانویه 2021 روند مبادله هیئت های تجاری بین پاکستان و عربستان سعودی احیا می‌شود که باعث بهبود روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه می‌شود. محمد احمد وحید رئیس اتاق بازرگانی اسلام آباد در این مراسم گفت که سرمایه گذاران عربستان سعودی باید در سرمایه گذاری‌های مشترک و طرح کریدور اقتصادی سرمایه گذاری برای دسترسی آسان به بازارهای آسیای میانه مشارکت نمایند. وی گفت: روابط صمیمانه بین پاکستان و عربستان سعودی باید به روابط تجاری و اقتصادی در حال رشد تبدیل شود زیرا حجم فعلی تجارت دوجانبه بین دو کشور انعکاس دهنده توانایی واقعی نیست. وی گفت: دو کشور تجارت کالاهای محدودی را انجام می دهند و باید تجارت مستقیم را با تنوع کالاهای تجاری متمرکز کنند تا حجم تجارت بیشتر گردد. وی گفت: بسیاری از محصولات پاکستانی از جمله منسوجات با ارزش افزوده، ابزار جراحی، کالاهای ورزشی، غذاهای ارگانیک، خدمات مالی، خدمات بیمه و فناوری اطلاعات و محصولات سرگرمی می‌توانند بازار خوبی در عربستان سعودی پیدا کنند.

استقبال وزیر امنیت غذایی پاکستان از سرمایه گذاری ترکیه در بخش های کشاورزی و دامداری این کشور

سید فخر امام وزیر امنیت ملی و تحقیقات از ترکیه برای سرمایه گذاری در بخش های تولید محصولات لبنی، کشاورزی و فرآوری مواد غذایی پاکستان دعوت کرد. وی تصریح نمود این امر به تقویت بیشتر روابط سرمایه گذاری و تجاری دوجانبه دو کشور کمک می‌کند. وی در گفتگو با سفیر ترکیه گفت که روابط برادرانه پاکستان و ترکیه در طول قرن‌ها ادامه دارد. وی از تلاش های ترکیه برای کمک به پاکستان در زمینه‌های مختلف قدردانی کرد. وی گفت: پاکستان و ترکیه پتانسیل گسترده ای برای همکاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و دام پروری دارند. سید فخر امام بر اهمیت سفر رئیس جمهور ترکیه به پاکستان در سال جاری و امضای چارچوب همکاری‌های اقتصادی راهبردی (SEF) بین دو کشور اشاره کرد. وی گفت این چارچوب برای تقویت بیشتر روابط در بخش کشاورزی در پاکستان راهی طولانی در پیش خواهد داشت. ما منتظر تشکیل یک کارگروه مشترک در زمینه کشاورزی و آب و همچنین تاریخ ملاقات از طرف ترکیه هستیم. پاکستان آماده است تا با توجه به شرایط فعلی COVID-19  اولین جلسه کارگروه در زمینه کشاورزی و آب تحت چارچوب مذکور را برگزار نماید. پاکستان و ترکیه توافقنامه اقتصادی (SEF) را در 14 فوریه سال 2020 امضا کرده اند.

افتتاح پایانه مرزی جدید پاکستان با افغانستان

پاکستان روز چهارشنبه ترمینال دیگری برای تجارت با افغانستان در منطقه قلعه سیف الله ایالت بلوچستان افتتاح کرد. جم کمال خان وزیر ارشد پایانه تجاری در منطقه مرزی بادینی را افتتاح کرد. محمد وسیم اشرف سرلشکر فرماندهی جنوبی، سرلشکر فیاض حسین شاه، وزرای ایالتی، نمایندگان وزارت دفاع و سایر مقامات در مراسم حضور داشتند. جامعه بازرگانی، اتاق بازرگانی و واردکننده و صادرکنندگان از مدت ها قبل خواستار افتتاح پایانه جدیدی برای تجارت بودند، زیرا دروازه چمن به دلیل تجارت ترانزیت افغانستان، واردات و صادرات و تأمین ناتو برای نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان بیش از حد سنگین بود. وزیر در این مراسم گفت: افتتاح پایانه تجاری جدید و ایجاد بازار در مناطق مرزی بلوچستان باعث تقویت فعالیت های اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی برای مردم محلی خواهد شد. وزیر از نقش ارتش و سپاه مرزی برای راه اندازی پروژه حصارکشی مرز با افغانستان را ستود. وی از جامعه بازرگانان خواست که روابط تجاری خود را با همتایان افغان بهبود بخشند. وی گفت دولت بلوچستان در حال برنامه ریزی جامع برای ارتقا فعالیت های اقتصادی است. بلوچستان به دلیل برنامه ریزی غلط و عدم وجود استراتژی مناسب نمی‌تواند پیشرفت کند. ما باید در هنگام تصمیم گیری به علاقه مردم اولویت دهیم. وزیر گفت که بزرگترین مشکل بلوچستان ارتباطات است و افزود که دولت وی بر شبکه‌های جاده ای متمرکز است. طی سال مالی گذشته 2500 کیلومتر راه احداث شده است، در حالی که ساخت یک شبکه جاده ای 3000 کیلومتری هدف امسال بود. سرلشکر وسیم اشرف افتتاح پایانه تجاری بادینی را گام خوبی خواند و گفت که این فعالیت های تجاری بین پاکستان و افغانستان را افزایش می دهد. وی از تلاش های مشترک برای ایجاد ترمینال جدید برای تسهیل بازرگانان، جامعه بازرگانی و افرادی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند قدردانی کرد.

رایزنی پاکستان با ترکمنستان جهت تکمیل خط لوله گاز TAPI

ترکمنستان روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد ساخت خط لوله انتقال گاز از مرز ترکمنستان و افغانستان تا مرز هرات در افغانستان را آغاز کند. ترکمنستان همچنین به پاکستان اطمینان داد که به نگرانی‌های پاکستان در مورد مسائل مختلف مربوط به پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان ، افغانستان - پاکستان - هند (TAPI) رسیدگی می‌کند. ندیم بابر دستیار ویژه نخست وزیر در امور پتروشیمی، با هیئت ترکمنستان در مورد این پروژه گفتگو کرد. طرفین پروژه را بررسی و از پیشرفتهای صورت گرفته تاکنون توسط شرکت TAPI Pipeline علیرغم چالشهای ناشی از شیوع ویروس کرونا ابراز خرسندی کردند. هیئت ترکمنستان گفت که قصد دارند با ساخت خط لوله گاز TAPI فعالیت را در افغانستان آغاز کند. پاکستان علاقه مند به بازسازی زیرساخت های گازی با استاندارد بین المللی در افغانستان است و پشتیبانی کامل در هر سطح برای آغاز فعالیت های توسعه ای در این زمینه را گسترش می دهد. طرفین در خصوص نگرانی‌های پاکستان در مورد جنبه‌های تجاری و حقوقی گفتگو کردند. ترکمنستان تأکید کرد که به محض پایان یافتن Covid-19، در سطح جهانی مذاکرات آغاز می‌کند. مقامات پاکستانی مایلند پس از نهایی شدن کلیه موارد مورد بحث مذاکرات را در پاکستان برگزار نمایند.

ابراز علاقه پاکستان مبنی بر ادامه مسیر طرح کریدور اقتصادی سیپک به افغانستان

پاکستان مسیر CPEC را به افغانستان گسترش می دهد زیرا مسیر جلال آباد به پیشاور بخشی از CPEC می‌شود. اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان گفت دولت متعهد است مشکلات مربوط به مردم خیبرپختونخواه را حل نماید. وی روز پنجشنبه در گفتگو با خبر نگاران در پیشاور گفت که طرح کریدور اقتصادی نه تنها هزاران فرصت شغلی در ایالت فراهم می‌کند بلکه فعالیت های تجاری در منطقه را نیز افزایش می دهد. اسد قیصر گفت که کار بر روی کریدور اقتصادی بین پیشاور و تورخم نیز آغاز شده و مسیر پیشاور به جلال آباد بخشی از طرح خواهد بود. وی گفت که این طرح، تجارت بین پاکستان و افغانستان را ارتقا خواهد بخشید.

تاکید سفیر چین در اسلام آباد بر بهره گیری پاکستان از متخصصان چینی

 یائو جینگ سفیر چین در اسلام آباد گفت که اگر پاکستان کارشناسان چینی را استخدام نماید می‌توان از کریدور اقتصادی چین پاکستان (CPEC) بهتر استفاده کرد. وی در یک مصاحبه اختصاصی با Pakistan Today گفت که هنگام خروج از کشور، از پیشرفتی که بین روابط دو کشور حاصل شده خرسند است و CPEC در مسیر درست قرار دارد. یکی از پیشنهادات اصلی وی انتصاب متخصصانی بود که از عملکرد دولت چین آگاهی داشته و از نزدیک به بازارها می‌پردازند و می‌توانند در مورد نحوه استفاده از این سازوکارها به پاکستان مشاوره دهند.

وی با اشاره به پروژه ریلی کراچی به پیشاور تحت CPEC به ارزش 6.8 میلیارد دلار گفت چین و پاکستان در مورد پروژه‌های بزرگ که به زودی برای هر دو کشور مفید خواهند بود، حضور دارند. ML-1 بزرگترین پروژه پیش روی ما است. اگرچه موضوع وام هنوز حل نشده است، اما دو کشور در  مرحله نهایی گفت و گوی این پروژه قرار دارند. نیروگاه‌های برق آبی نمونه دیگری از برخی پروژه‌های بزرگ تحت CPEC است. ما در حال حاضر روی دو پروژه تولید برق کار می‌کنیم. بزرگراه (M-6) و ساخت برخی بزرگراه‌ها در بلوچستان و گسترش بزرگراه قراقرم نیز جزئی از این طرح است.

سفیر چین با اشاره به دشمنان خارجی که ممکن است بخواهند به CPEC آسیب برسانند گفت با شاه محمود قریشی در خصوص امنیت طرح کریدور صحبت کرده است. اخیراً حملات تروریستی علیه پروژه صورت گرفته است. با این حال سپاسگزاریم که دولت پاکستان برنامه‌های امنیتی بسیار گسترده ای را برای CPEC و شرکت های چینی که در این پروژه‌ها کار می‌کنند، اتخاذ کرده است. بخش امنیت استراتژیک (SSD) تأسیس شده است.

سفیر چین افزود مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) بخش عمده ای از همکاری‌های صنعتی بین دو کشور است. همکاری CPEC بین دولت های فدرال پاکستان و چین وجود دارد، اما SEZ ها در ایالات هستند که باعث ایجاد مشکلاتی شده است. به همین دلیل است که با کمی‌کندی روبرو شده است. با پیوستن شرکتهای خصوصی دستیابی به موفقیت زمان بر بود. اما سرانجام آن را مدیریت کردیم. منطقه آزاد تجاری گوادر یک موفقیت بزرگ است. 22 کارخانه در بخش ساخت و ساز در منطقه آزاد وجود دارد. به همین سبب منطقه آزاد اکنون در حال رونق است.

افزاش 40 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دو ماه اول سال مالی جاری

 سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) پاکستان طی دو ماه اول سال مالی جاری، 39.9 (سی و نه ممیز نه) درصد افزایش نسبت به مدت مشابه نسبت به سال گذشته داشته است. بانک مرکزی پاکستان (SBP) گزارش داد، FDI طی ماه‌های ژوئیه-آگوست (21-2020) 226 میلیون دلار بوده که نسبت به سرمایه گذاری مستقیم 162 میلیون دلاری در ماه‌های جولای-آگوست (2019-2020) رشد 39.9 درصدی را نشان می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما