معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار و تحولات اقتصادی تایلند(نیمه دوم شهریور 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی تایلند در نیمه دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر می باشد :

اثرات رکود گسترده بر صنایع تایلند

دو سوم صنایع تایلندی برای خروج از رکود حاصل شده بعد از همگی ویروس کرونا با مشکل مواجه شده اند. بیشتر گردانندگان صنایع تایلندی اظهار داشته اند که بعد از رکود به وجود آمده، شرایط سختی را برای احیا و بازگشت به مسیر قبلی خواهند داشت. فدراسیون صنایع تایلند با اعلام این موضوع به دولت هشدار داده که می‌بایست برخی موافقت نامه‌های تجاری مانند موافقتنامه CTPP و برخی موافقتنامه‌های آزاد تجاری دیگر با شرکا امضا شود. از میان ۴۰ گروه صنعتی، در خصوص ۳۲ مورد از آنها انتظار می رود که با کاهش قابل توجه در تقاضا مواجه شوند و بعد از حتی پایان همه گیری ویروس به سختی به شرایط قبلی بازگردند. تنها پیش بینی می‌شود که سیزده صنعت بعد از همه گیری رشد تقاضا را تجربه نمایند؛ که شامل بخش های ذیل خواهد بود: بخش وسایل پزشکی و بهداشتی، بخش دارویی، بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات، کاغذ و لوله، شکر، سیستم های خنک کننده، مواد غذایی، تولید برق، مواد شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیک، چاپ، بسته بندی و محصولات آلومینیومی.

 بسته پیشنهادی گردشگری برای خارجیان مقیم

سازمان گردشگری تایلند بسته‌های پیشنهادی خاصی را برای خارجیان مقیم تایلند ارائه خواهد کرد. این سازمان با همکاری واحدهای دیگر گردشگری در تایلند، به جمع بندی برای ارائه پیشنهاد های ویژه برای ساکنین خارجی مقیم در تایلند رسیده اند تا به بخشی از اهداف گردشگری خود دست یابد. البته طرح‌های مذکور برای خود تایلندی‌ها با نام «ما باهم سفر میکنیم» اجرا شده است. نتیجه همکاری سازمان گردشگری تایلند با انجمن آژانس‌های گردشگری تایلندی، انجمن هتل های تایلند، انجمن گلف تایلند، انجمن اسپا تایلند و بخش های مختلف به صورت طرح مورد نظر بوده است. طرح بسته‌های ویژه تخفیف برای خارجیان مقیم در تایلند در ۲۰۲۰ به صورت نمایشگاه در روزهای ۱۱ تا ۱۳ سپتامبر در یکی از مراکز خرید بانکوک به نمایش گذاشته شد. بخش گردشگری یکی از مهمترین بخش اقتصاد تایلند است که سهم بالایی در هم تولید و هم اشتغال مردم تایلند دارد. بخش گردشگری بعد از همه گیری ویروس کرونا متحمل هزینه‌های شدیدی شده است. پیشنهاد ها و بسته‌های ویژه با تخفیف های بسیاری برای همه خارجیان مقیم خارجیان مقیم تایلند در نظر گرفته شده بودند که فارغ از ملیت پیشنهاد داده می‌شود.

 حمایت از بخش کشاورزی

دولت تایلند در نظر دارد که پروژه‌های جدیدی با ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیارد بات (در حدود ۹۵۶ میلیون دلار) برای حمایت از بخش کشاورزی و اشتغال زایی در روستاها اجرا نماید. هدف از این پروژه‌ها احیای اقتصاد در این بخش است که به شدت بعد از رکود به وجود آمده بعد از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است. بزرگترین رکود کم سابقه در دو دهه اخیر، در سه ماهه دوم سال جدید در تایلند رخ داده است. این رکود به خاطر بسته شدن درهای ورودی برای گردشگران و کاهش مصرف شکل گرفته است .پروژه‌های جدید معرفی شده هدف دارند که درآمدهای روستایی را با توسعه فناوری روستایی، محصولات جوامع کوچک و ارتقاء گردشگری و با هدف استخدام درآوردن ۶۹ هزار دانش آموز برای برنامه‌های دولتی افزایش دهند. شورای توسعه اجتماعی و اقتصاد ملی تایلند در حال برنامه ریزی طرح های دقیق بدین منظور است. این سازمان در نظر دارد ۳۴ پروژه را که در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد بات ارزش دارند به کابینه اقتصادی برای تصویب معرفی نماید. البته مخارج اعلام شده به یکباره خرج نخواهند شد و با توجه به پیش بینی حاکم بودن شرایط رکود طی حداقل ۱۸ ماه آتی، می‌بایست برنامه ریزی کارآمدی برای هزینه مخارج تصویب شده انجام شود. به هر حال دولت برای یک بسته محرک اقتصادی که در در طی روزهای آتی (روزهای آخر سپتامبر) تصویب خواهد شد، در حال برنامه ریزی است.

 رتبه جهانی تایلند بر اساس شاخص فناوری

تایلند بر اساس شاخص فناوری و خلاقیت (Innovation) رتبه 44 را کسب نموده است. استراتژی توسعه ملی ۲۰ ساله تایلند که اهداف بزرگ توسعه مانند توسعه فناوری را در بر می‌گیرند در شاخص فناوری جهانی ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده اند که در نهایت تایلند را بین ۱۳۱ کشور در سراسر دنیا در رتبه ۴۴ قرار داده است. البته رتبه تایلند در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان و خلاقانه رتبه اول بوده است. سازمان مالکیت معنوی جهانی با همکاری دانشگاه کرنل آمریکا و مرسسه اروپایی کسب و کار این رتبه بندی را انجام داده اند که در گزارش سالانه آنها گزارش شده این رتبه بندی بر اساس حمایت و توسعه خلاقیت و میزان سرمایه‌گذاری که در این زمینه انجام شده صورت گرفته است. رتبه ۴۴ تایلند به خاطر شرایط مثبت بازار برای فناوری و توسعه مداوم بوده است. بین کشورهای با درآمد متوسط به بالا، تایلند رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و در میان کشورهای آ سه آن، آسیای شرقی و گروه اقیانوسیه رتبه دهم را کسب کرده است. در سال گذشته این رتبه ۴۳ بوده و همین رتبه را در سال ۲۰۱۸ نیز کسب کرده است. البته ویژگی گزارش امسال قرار گرفتن تایلند در رتبه اول به لحاظ صادرات محصولات مبتنی بر فناوری و خلاقیت بوده است. تایلند بین ۱۰ کشور اول دنیا که حقوق ثبت در آنها به ثبت رسیده قرار گرفته است. رتبه جهانی ۱۰ کشور اول به ترتیب به کشورهای سوئیس، سوئد، آمریکا، بریتانیا، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره‌جنوبی اختصاص دارد. کشورهای هند و فیلیپین با رتبه‌های ۴۸ و ۵۰ برای اولین بار میان ۵۰ کشور اول قرار گرفته اند.

 سرمایه گذاری علی بابا و تسلط بالقوه بر بازار فروش آنلاین تایلند

شرکت فروش آنلاین بزرگ علی بابا (ALIBAB) قصد دارد که در تایلند سرمایه گذاری نموده و بخش عمده ای از سهام شرکت گرب (GRAB) را خریداری نماید. شرکت گرب، مشابه شرکت اوبر (Uber) در زمینه ارائه خدمات مسافربری و تحویل کالا فعال است. این موضوع نگرانی‌هایی را بابت تسلط دو شرکت بزرگ در بازار تایلند ایجاد کرده است. از دید کارشناسان این صنعت در تایلند، این خرید می‌تواند بازیگران اصلی فروش آنلاین در بازار تایلند مانند شاپی (SHOPEE) و جی دی  (JD Central) را تهدید نماید و کسب و کار خرده فروشی در کشور را با مشکل مواجه نماید. علی بابا در حال برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری (در حدود ۹۳ میلیارد باتی) برای خرید شرکت GRAB (با مالکیت سنگاپوری) است. اگر این امر تحقق یابد یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های شرکت علی بابا در آ سه آن خواهد بود که بعد از اولین مورد سرمایه گذاری آن‌ها در لازادا (Lazada) در سال ۲۰۱۶ انجام شد. یکی از صحبت های انجام شده ادغام ارسال تحویل محصولات خدمات شرکت گرب به لازاداست. در صورت انجام شدن این حرکت، خدمات لازادا به شکل بسیار بهتری به دست مشتریان و مصرف کنندگان نهایی خواهد رسید. کارشناسان این حوزه عقیده دارند در صورت اتفاق افتادن موضوع، شرکت علی بابا بر بازار فروش آنلاین تایلند مسلط خواهد شد. همچنین سایر بسترهای فروش مانند جی دی سنترال و شاپی با عدم مزیت مواجه خواهند شد. لازادا در این صورت می‌تواند از مدل آمازون برای ارسال محصولات خود استفاده نماید و هیچ گونه هزینه‌ای را بابت حمل و نقل دریافت نکند. چیزی که مشخص است گرب و لازادا مکمل یکدیگرند و در صورت ادغام بسیار قدرتمند خواهند شد. در اندونزی لازادا و شاپی به مصرف کنندگان خود حق انتخاب بین گرب یا گوجک (Gojek) می دهند.

 بازیگران اصلی بازار فروش آنلاین

شرکت تایلندی فعال در حوزه بازاریابی آنلاین (JD Central) در حال گسترش و توسعه فعالیت های خود در بازار تایلند است. این شرکت با بهبود تکنولوژی خود قصد دارد که سهم خود از بازار آنلاین را در سال آینده افزایش دهد. شرکت مذکور حاصل سرمایه گذاری مشترک شرکت JD.COM چین و شرکت TCRG (گروه خرده‌فروشان مرکزی تایلندی) است. در حال حاضر و با توجه به شرایط بعد از از همه گیری ویروس کرونا، شرایط خرید و فروش در دنیا تغییر کرده است. شرکتهای اینترنتی همگی در حال رشد بوده و بر طبق آمار منتشر شده، بعد از شرایط رکود جزء کسب و کارهایی بوده اند که کمترین آسیب را از رکود موجود دیده‌اند. شرکت JD سال آینده نرم‌افزار خود را نیز روانه بازار خواهد کرد. این سامانه قرار است با لازادا (Lazada) که متعلق به شرکت علی بابا (ALI BABA) است و همچنین شاپی (SHOPEE) متعلق به شرکت دریا (Sea Co.) دریا، رقابت نماید. نکته قابل توجه در مورد در خصوص شرکت جدید این است که فروش سال به سال به میزان ۵۰۰ درصد در نیمه اول سال افزایش یافته که بیشتر آن از طریق فروش وسایل الکترونیکی و ابزار آلات خانگی بوده است. با توجه به قوانین مربوط به ویروس کرونا و اجبار برای ماندن در خانه بیشتر مصرف کنندگان تایلندی به سمت خرید های اینترنی سوق داده شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما