معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۳۱- ۱۲:۰۰ - مشاهده: ۴۶۸

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته چهارم شهریور ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

پرداخت 100 میلیون کرون توسط دنسکه بانک در ارتباط با رسوائی جدید

در روزهای اخیر گزارش شد که دنسکه بانک در طی چند سال از حدود 900 مشتری خود درارتباط با یک پروژه سرمایه گذاری سود و کارمزد اضافی دریافت کرده است. سال گذشته نیز تحمیل کارمزد اضافی بر مشتریان پروژه فلکسی اینوست این بانک خبرساز شد که بانک مجبور به پرداخت 400 میلیون کرون به این افراد شد. در ارتباط با مورد اخیر بانک پرداخت 100 میلیون کرون به مشتریان خود را تقبل نموده است. (euroinvestor.dk)

احداث بزرگترین توربین‌های ساحلی در دانمارک

شرکت اپل اعلام کرد که در نظر دارد دو توربین بادی برای تولید انرژی تجدیدپذیر را در دانمارک احداث نماید. این توربین‌ها که 200 متر ارتفاع دارند قرار است در محدوده تسهیلات 45000 مترمربعی این شرکت بنا گردند. تمامی انرژی مورد نیاز اپل در مرکز اطلاعات این شرکت در دانمارک از طریق این دو توربین فراهم خواهد شد. (بی تی)

 بروز مشکلات اقتصادی در صورت اعطای امتیاز برای اتومبیل های سبز

کمیسیون ویژه دولت دانمارک برای تحقیق درباره روش های ترغیب دانمارکی‌ها به خرید اتومبیل های سبز بدون وارد ساختن ضرر وزیان به بودجه ملی پس از 18 ماه تحقیق در نهایت گزارش خود را ارائه داد. افزایش قیمت بنزین و مالیات جاده ای دو پیشنهاد عمده این کمیسیون بود که در این گزارش ارائه شده است. 

استفاده از اتومبیل های برقی بجای وسایل نقلیه با سوخت های فسیلی هدف اصلی دولت در کاهش 70 درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال 2030 و خنثی از آلودگی محیط زیستی تا سال 2050 را تشکیل می دهد.

اما دولت بر درآمد سالانه 50 میلیارد کرونی (95 /7 میلیارد دلار) مالیات جاده ای که 3 /2 تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد متکی است تا منابع مالی برای هزینه‌های خود را تامین نماید. شورای دانمارک تغییرات آب و هوا، یک مشاور مستقل به دولت دانمارک، در ماه مارس گفت برای نیل به هدف در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تعداد اتومبیل های برقی باید تا سال 2030 از 20 هزار فقره کنونی به یک میلیون افزایش پیدا کند.

اندرس الدروپ، رئیس کمیسیون ویژه، گفت اجرای چنین سیاستی مشکلاتی را برای اقتصاد ایجاد خواهد کرد. افزایش تعداد اتومبیل های برقی به عدد یک میلیون از طریق ارائه یارانه و افزایش مالیات بر اتومبیل های سوخت فسیلی منجر به از دست رفتن 7 /5 میلیارد کرون (830 میلیون دلار) در سال 2030 برای جامعه خواهد شد. گرچه فروش اتومبیل های برقی افزایش داشته اما هنوز کمتر از یک درصد کل 7 /2 میلیون اتومبیل ثبت شده در کشور را تشکیل می دهند. این رقم برای نروژ 15 درصد است و بخاطر یارانه دولتی در آن کشور نزدیک به 70 درصد کل اتومبیل های فروخته شده در نروژ در سال جاری برقی یا هیبرید بوده اند. گفته می‌شود وسائط نقلیه مسئول انتشار 25 درصد گازهای گلخانه ای در دانمارک می‌باشند. (دی آر)

کاهش تولیدات صنعتی دانمارک با ضربه کرونا به صنعت داروسازی

تولیدات صنعتی، تعیین کننده میزان فعالیت های بخش صنعتی، در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل 6 /5 درصد کاهش یافت. دلیل این امر عمدتا کاهش در فروش محصولات  داروئی عنوان شده است. طبق اطلاعات مرکز آمار دانمارک تولیدات صنعتی در سه ماه می تا ژوئیه نسبت به سه ماه قبل یک کاهش 7 /5 درصدی را تجربه کرده است. در این مدت بخش داروسازی، متاثر از شیوع فراگیری کرونا، با افت تولید 9 /24 درصدی روبرو شده در حالی که سایر بخش های صنعتی کمتر تاثیرپذیر بوده اند. تولید در صنعت حمل و نقل در ماه ژوئیه 7 /19 درصد کاهش داشت. در این ماه تولید کالاهای مصرفی و غیرمصرفی به ترتیب  7 /12 و 9 /10 درصد افت داشت. از طرف دیگر تولید در صنایع الکترونیک و تجهیزات الکتریکی به ترتیب 5 /12 و 2 /9 درصد افزایش داشت.

در گزارش ها همچنین آمده که در نیمه ماه ژوئن تعداد 1014 شرکت با 15124 کارمند از برنامه جبران دستمزد دولت استفاده کردند اما این رقم در نیمه ماه اوت به 388 شرکت و 3765 کارمند تقلیل یافته بود. این طرح برای شرکت های خصوصی که حداقل 30 درصد کارکنان، یا بیشتر از 50 نفر از کارکنان آنها بخاطر همه گیری کرونا خانه نشین شده بودند، در نظر گرفته شده بود. (مرکز آمار دانمارک)

وزیر دارائی: دنیای پسا کرونا براساس اهداف پایدار سازمان ملل

دولت با استفاده از اختلالات ناشی از ویروس کرونا به تدریج 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) را تصویب خواهد کرد. نیکولای وامن، وزیر دارائی، گفت وقتی که این بحران به پایان برسد زندگی روزمره باید مطابق با اهداف سازمان ملل متحد از جمله پایان دادن به فقر، بهبود بهداشت و آموزش، کاهش نابرابری، رونق رشد اقتصادی و مبارزه با تغییرات آب و هوائی بازسازی شود. وی گفت: ما با یک چالش بسیار بزرگ روبرو هستیم تا از بحران کرونا به روشی مثبت و مسئولانه عبور کرده  و آگاه باشیم که به دنیای قبلی باز نمی‌گردیم بلکه وارد یک دنیای بهتری می‌شویم. تعداد 60 نفر از نمایندگان مجلس دانمارک تحت عنوان شبکه 2030 ماموریت داشتند گزارشی درباره اهداف هفده گانه سازمان ملل متحد ارائه دهند. قرار است امروز این گزارش 400 صفحه ای که در آن 17 هدف سازمان ملل متحد در قالب 197 موضوع مشخص با هدف کمک به وزارتخانه‌ها، مقامات محلی و کسب و کار برای تعیین اهداف "واقع گرایانه" برای توسعه پایدار ارائه می‌شود. 

دولت در طول سه ماه آینده این گزارش را مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد داد و سپس در ماه دسامبر پیشنهادات خود در راستای کمک به یک آینده پایدار را ارائه خواهد داد. (بی تی)

کاهش صادرات، واردات دانمارک

در ماه ژوئن صادرات دانمارک در مجموع 4 /2 درصد کاهش داشت. صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا 9 /2 ، به آلمان 9 /6 و بریتانیا 4 /3 درصد کاهش داشت. این درحالی است که در ماه‌های می و ژوئن صادرات اندکی افزایش داشت. در ماه ژوئیه شرکت های دانمارک کالا و خدمات به ارزش 55 میلیارد کرون صادر کردند. در این ماه میزان واردات بالغ بر 48 میلیارد کرون بود که نسبت به ماه قبل 8 /1 درصد کاهش داشت. در نتیجه مازاد تجاری دانمارک 1 /7 میلیارد کرون کاهش یافت. در گزارش ها آمده که با توجه به روند مذاکرات برگزیت صادر کنندگان دانمارکی خود را برای یک برگزیت بدون توافق آماده می‌کنند. (بی تی)

پایان آتش بس: حمله رئیس حزب لیبرال به سیاست اقتصادی دولت دانمارک

یاکوب المن ینسن، رئیس حزب لیبرال، دیروز هشدار داد که دانمارک در یک بحران اقتصادی تاریخی قرار گرفته و با سیاست های مته فردریکسن، نخست وزیر، هرگز نخواهد توانست از آن خارج شود. این اولین حمله مستقیم المن ینسن به نخست وزیر از زمان شیوع ویروس کرونا بود. رئیس حزب لیبرال ضمن محکوم کردن برنامه دولت برای افزایش مالیات و وضع عوارض جدید بر سود سهام جهت تامین مالی بازنشستگی زودهنگام برای مشاغل سخت، گفت دولت سوسیال دموکرات در پانزده ماه گذشته 23 لایحه برای افزایش مالیات ارائه داده است. وی افزود: بحران کرونا دانمارک را در قرنطینه فرو برد اما این دولت آن را از حرکت باز خواهد داشت.

آقای ینسن گفت افزایش مالیات رشد را متوقف خواهد کرد. وی همچنین ادعای دولت در این که دانمارک بهتر از سایر کشورها بحران را مدیریت کرده را مردود دانست و دولت را به ولخرجی "بی مسئولانه" از مازاد بودجه متهم نمود. رئیس حزب لیبرال مدعی شد که حاشیه امنی که با سیاست های مسئولانه و اصلاحات ایجاد شده بود "پس انداز همه ما بود"، اما این دولت همه آنها را به باد داده است. وقتی که دولت صحبت از بازنشستگی زودهنگام برای "مشاغل سخت" سخن می‌گوید در واقع دارد به رای دهندگان خود امتیاز می دهد. (بی تی)

کمک 4 /22 میلیون کرونی دانمارک به کودکان بی خانمان در اردوگاه یونان

دانمارک مبلغ 4 /22 میلیون کرون (4 /3 میلیون دلار) به کودکان بدون همراه در یونان کمک خواهد کرد. اردوگاه محل اقامت این کودکان چند روز پیش در آتش سوخت.  راسموس پره هن، وزیر توسعه، در بیانیه ای نوشت: ما شدیدا نگران کودکانی هستیم که بعد از آتش سوزی این هفته در وضعیت آسیب پذیرتری قرار گرفته اند. باید از امن بودن آنها اطمینان حاصل شود. این پول برای فراهم کردن سرپناه برای 4000 نوجوان و کودک که بر اثر آتش سوزی بی خانمان شده اند اختصاص داده خواهد شد. در این اردوگاه 13000 نفر ساکن بودند که همگی سرپناه خود را از دست داده اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، توافق کرده اند که 400 نفر از این کودکان را در داخل اتحادیه اروپا اسکان دهند اما دانمارک پذیرش هرگونه پناهجو را مردود دانسته است. آقای پره هن گفت باید برای این افراد در همانجا که هستند شرائط بهتری ایجاد شود. 

وی افزود: سیاست ما کمک به پناهجویان و مهاجران در منطقه است. ما از این که این افراد در سرتاسر اروپا تقسیم شوند خوشحال نیستیم چون این امر دیگران را به سر ریز شدن بسوی دانمارک تشویق خواهد کرد. ما باید یک رویه ایجاد کنیم. دانمارک در ماه آوریل هم به همین میزان کمک در اختیار یونان قرار داد تا برای کودکان بدون همراه در این کشور هزینه شود. این پول توسط مقامات یونانی برای ایجاد مسکن در آتن اختصاص داده شده است. (بی تی)

کاهش قیمت ها در دانمارک با نرخ تورم ثابت

قیمت مصرف کننده در ماه اوت نسبت به ژوئیه 4 دهم درصد کاهش داشت. این بیشترین کاهش در یک سال گذشته است و افت نرخ هتل ها و سفر های هوائی در ایجاد آن سهم بسزائی داشت. اما در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته شاخص قیمت مصرف کننده 5 دهم درصد افزایش یافت. یک اقتصاددان بانک نوردیا گفت نرخ تورم کماکان پائین باقی مانده و باعث می‌شود تا ارزش پول مردم حفظ شود. طبق تخمین‌ها نرخ تورم در دانمارک در سال 2021 به 9 دهم درصد خواهد رسید. این نرخ برای منطقه یورو 03/% پیش بینی شده می‌شود. (بی تی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما