معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۲۱

برگزاری پانزدهمین اجلاس " مجمع راهبردی بِلِد" (Bled Strategic Forum) در اسلوونی

پانزدهمین اجلاس " مجمع راهبردی بِلِد" (Bled Strategic Forum) دوشنبه سی و یکم آگوست 2020 ( دهم شهریور سالجاری ) در شهر بِلِد اسلونی، برگزار شد. گزارش این اجلاس در ادامه آمده است.

نشست با سخنرانی و خوشامدگویی آنژه لوگار وزیر امور خارجه اسلوونی آغاز و با سخنرانی بروت پاخور رئیس جمهور این کشور ادامه یافت . اجلاس در دو پنل اصلی و چند نشست کاری و موضوعی برنامه ریزی شده بود . پنل نخست تحت عنوان " اروپا پس از برگزیت و کووید-19" به نشست سران کشورها اختصاص یافت و دومین پنل تحت عنوان " اهمیت همکاری منطقه‌ای در غلبه بر چالش‌های جهانی" با حضور ورزای امور خارجه کشورها و تنی چند از مقامات سایر کشورها، برگزار شد. در این اجلاس ، نشست‌های مختلفی برگزار شد که نشست  صبحانه کاری ترکیبی اتاق بازرگانی آمریکا در اسلوونی تحت عنوان " همکاری بین کسب و کارها، دولت، جامعه مدنی و حوزه آکادمیک به عنوان واکنش صحیح در قبال معمول جدید (New Normal) " به عنوان مقدمه‌ای، پیش از افتتاحیه رسمی اجلاس بلد برگزار شد.

اجرای این نشست بر عهده آیشا وودنیک مدیرکل اتاق بازرگانی آمریکا در اسلوونی بود و دکتر ایگور سسارتس نائب رئیس پژوهش اقتصاد جهان در بانک آمریکایی گروه سیتی (Citigroup) و بنیانگذار و رئیس افتخاری انجمن VTIS، دکتر یوره لسکووتس استادیار دانشگاه استنفورد، جاناتان مور از اداره اقیانوس‌ها محیط زیست بین‌الملل و امور علمی وزارت امور خارجه ایالات متحده، جو فیلیپس مدیر صندوق امبر (Amber Funds)، اورلیک وسترگارد کنودسن معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، ایگور ازگرابلیچ رئیس امور دولتی و سیاست عمومی حوزه اروپای مرکزی و شرقی شرکت گوگل (Google) و یان بروار معمار امنیت سایبری در گروه کانستسیا (Conscia)، حضور داشتند.

موضوع اصلی مورد گفتگو این بود که آیا همکاری می‌تواند کلید موفقیت در منطقه و فراتر از آن باشد و همچنین از بحران سلامت فعلی چه چیزی را یاد گرفته‌ایم؟ همکاری بین ذی‌نفعان اصلی به چه شکلی باید تقویت شود و چه کسی ابتکار ایجاد یکپارچگی را در دست خواهد گرفت، اقتصاد، دولت، حوزه آموزشی یا جامعه مدنی؟

ایگور سسارتس اظهار داشت که همکاری در این موقعیت از آنچه تصور می‌شود آسان‌تر است و در حال حاضر از همیشه به هم نزدیک‌تر هستیم. از ابتدای شروع بحران، اهمیت همکاری در همه سطوح برای همه ثابت شده و به حیاتی بودن اعتماد پی برده‌ایم. همین مسأله باعث حرکت رو به جلوی ما خواهد بود. باید اعتماد کافی بین جامعه مدنی، اقتصاد، دولت، و حوزه علوم باشد تا بتوان به جلو و با همکاری به سطح بعدی رفت. همکاری پاسخ پاندمی نیست، همکاری پاسخ است، باید همکاری کنیم. البته پاندمی‌به ما نشان داد که چقدر آسان می‌شود همکاری کرد.

یوره لسکووتسنیز این سخنان را تأیید کرد و افزود که میل بیشتری برای همکاری در «سیلیکون ولی» نیز به وجود آمده است. وی افزود که روند جهانی شدن ادامه می‌یابد، اما به شکلی جدید که در حقیقت به نفع کشورهایی کوچک مانند اسلوونی نیز خواهد بود؛ چرا که دیگر نیازی به جمعیت بالا برای موفقیت یک شرکت نیست. وی با اشاره به عدم شناخت کافی از ویروس کرونا موفقیت در آینده را در گرو همکاری و شراکت دانست. 

جو فیلیپس نیز بر اهمیت اعتماد متقابل تأکید داشت و در همین راستا به همکاری موفقیت‌آمیز بین دولت‌ها و سرمایه‌گذاران خصوصی اشاره کرد. وی از صندوق زیرساخت در ابتکار سه دریا به عنوان مثالی برای همکاری و برنامه‌ریزی بلند مدت در منطقه یاد کرد. وی این همکاری بین دولت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را از ابعاد مثبت بحران فعلی خواند.

فیلیپس بحران کنونی را فرصتی جهت فکر کردن به دنیای دیجیتال و شکل دادن آن به نحوی که خودمان به آن تمایل داریم، دانست و افزود که زیرساخت‌های دیجیتال به کاهش تنش‌ در جهان کمک می‌کنند.

اورلیک وسترگارد کنودسن نیز به اهمیت همکاری اشاره کرد و افزود: هراس دارد که این بحران با خود انواع محافظه‌کاری، ملی‌گرایی و افراطی‌گری بیاورد و همکاری را تضعیف کند، اما از طرف دیگر همین بحران اهمیت همکاری را به ما نشان داده است. چالش‌های بزرگی پیش رو داریم: تجارت، تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری و تنش‌های ژئوپولیتیکی. وی ادامه داد که به چند‌جانبه‌گرایی تردید دارد و از نظر وی همکاری در سطح جهانی زیر سؤال است، اما بسیار امیدوار است که شاهد همکاری بهتر در سطوح منطقه‌ای باشیم. اتحادیه اروپایی همکاری را تقویت کرده است، در بالکان و همچنین کشورهای اروپای مرکزی نیز همین موضوع دیده می‌شود. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نیز می‌تواند با تحلیل‌های خود در این حوزه کمک کند تا نهایتاً به تقویت همکاری و چندجانبه‌گرایی بازگردیم. کاملاً آشکار است که در اروپا اقتصاد بدون کمک دولت‌ها کار نمی‌کند و البته کشورهای بدون بازار کار نخواهند کرد. او در پایان ابراز امیدواری کرد که اعتماد به علم احیا شود تا بتوان از بحران ویروس کرونا عبور کرد.

یوره لسکووتس و ایگور سسارتس نیز به اهمیت اعتماد به علوم و حرفه‌ای بودن اشاره کردند.

جاناتان مور نیز در همین راستا پرسید که آیا دولت‌ها به اندازه کافی به دانشمندان و حوزه آکادمیک گوش فرا می‌دهند و خود در پاسخ گفت که یک جامعه دموکراتیک باید قادر به استماع نظر کارشناسان و دانشمندان باشد و در عین حال باید به افرادی که نقطه‌نظر آن‌ها را می‌شنویم، اعتماد نیز داشته باشیم تا نهایتاً ایده خود را ارائه کنیم. وی در پایان از امیدواری خود برای حل مشکلات گفت.

یان بروار به موضوع امنیت سایبری و اعتماد پرداخت و به جرائم سایبری به عنوان یک پاندمی اشاره کرد و افزود که حال با پاندمی ویروس کرونا وضعیت بدتر هم شده است. وی بر این باور است که مجرمین سایبری به ایجاد مدل‌های کسب و کار جدید برای خود طی 5 سال گذشته مشغول بوده و همین موضوع دنیا را معرض تهدیدات بیشتری گذاشته و نیازمند همکاری در این خصوص هستیم.

ایگور ازگرابلیچ که از زاگرب به طور آنلاین حضور داشت، فناوری را راه خروج سریع‌تر از بحران خواند. او از وجود فرصتی عالی در گذار دیجیتال برای اروپای مرکزی و شرقی سخن گفت و افزود که آنچه در اسلونی جواب بدهد در کرواسی نیز جواب خواهد داد و بالعکس.

 پیام اصلی این نشست در قالب پانزدهمین مجمع راهبردی بلد، این بود که بحران پاندمی‌کووید-19 نشان داد که دولت ها و سازمانها یادگرفته اند چطور باید با هم همکاری کنند و تنها به شرط تقویت همکاری بین حوزه‌های اقتصاد، دولت، جامعه مدنی و علوم می‌توانند از این بحران خارج شوند .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما