معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۲۴

اخبار اقتصادی رسانه های حوزه جنوبی کشور عراق( هفته سوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته سوم شهریور ماه که در رسانه‌های حوزه جنوبی این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

1- تأکید وزارت کشاورزی عراق بر عدم  واردات محصول سیب زمینی:

حمید نایف، سخنگوی رسمی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد: محمد کریم الخفاجی، وزیر کشاورزی عراق بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی و عدم واردات محصولاتی که در آن به خودکفایی رسیده ایم تأکید کرد. وی افزود: تولید داخلی محصول سیب زمینی کفاف مصرف روزانه مردم عراق را می دهد و نیازی به واردات در این محصول نیستیم. نایف افزود: قاچاق این محصول بر تولید داخلی تأثیر منفی می‌گذارد و از سازمان گذرگاه‌ها، فرماندهی عملیات و اداره جرائم اقتصادی وابسته به سازمان امنیت ملی و اداره مبارزه با جرائم سازمان یافته در وزارت کشور می خواهیم اقدامات لازم برای ممانعت از قاچاق این محصول به کشور را شدیدتر کنند.

گفتنی است که وزارت کشاورزی عراق اجازه واردات محصول هندوانه و خربزه را از تمامی‌گذرگاه‌های مرزهای عراق صادر کرده است. سخنگوی این وزارتخانه دلیل این اقدام را کاهش تولید این محصولات و جلوگیری از افزایش نرخ آن و حمایت از مصرف کننده اعلام کرد.

2- وزیر برنامه ریزی: عراق برای تکمیل پروژه‌های در دست احداث به 126 تریلیون دینار نیاز دارد:

خالد باتال النجم، وزیر برنامه ریزی عراق در جلسه پارلمان عراق که به ریاست محمد الحلبوسی برگزار شد در پاسخ به سؤال محمد صاحب الدراجی، عضو کمیسیون مالی پارلمان اعلام کرد: در عراق 6250 پروژه در دست احداث است که برای تکمیل آنها نیاز به 126 تریلیون دینار است.

3- گفتگوی عراق و عربستان درخصوص بازگشایی مرز عرعر:

عمر الوائلی، رئیس سازمان گذرگاه‌های عراق در دفتر خود با عبدالعزیز الشمری، سفیر عربستان در عراق دیدار کرد. در این دیدار اقدامات صورت گرفته و آمادگی‌های لازم برای بازگشایی مرز عرعر برای تبادل تجاری بین دو کشور مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

4- ده برنامه و پروژه بارز پیشنهادی بین مصر، عراق و اردن:

حکومت مصر در حال بررسی همکاری مشترک با دولت های عراق و اردن درخصوص اجرای برخی از برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ در چارچوب تلاش این کشورها برای همکاری در زمینه‌های مختلف است. نخست وزیر مصر در این خصوص با 6 تن از وزیران خود در جلسه ای، همکاری‌های مشترک بین این کشورها و ارتباط با همتایان خود در عراق و اردن برای توافق بر سر این پروژه‌ها را خواستار شد.

فهرستی از 10 پروژه مهم پیشنهادی برای همکاری مشترک بین این 3 کشور عبارت است از:

1- احداث شبکه ارتباطی برق با توان 1000 مگاوات بین این 3 کشور.

2- احداث خط لوله برای انتقال نفت خام از عراق به مصر و اردن.

3- همکاری در زمینه تحول دیجیتالی در سیستم پشتیبانی مشترک.

4- ارائه کلاس های هوشمند و مدیریت مطالب کتابخانه دیجیتال و سیستم عامل های مختلف آموزشی.

5- توسعه سیستم های معاینه الکترونیکی.

6- همکاری در اجرای گلخانه‌های کشاورزی و پروژه‌های بذر و دانه.

7- همکاری در آزمایش های قرنطینه کشاورزی، تحول دیجیتال و کاربردهای آن در زمینه کمک به کشاورزان.

8- تقویت همکاری در زمینه‌های تجارت و تبادل کالا.

9- همکاری در صنعت ساخت و ساز.

10- ایجاد ایستگاه مرتب سازی و بسته بندی محصولات کشاورزی.

5- ایران از صادرات کالا به ارزش 191 میلیون دلار از مرز سردشت به عراق خبر داد:

داود فاتحی، رئیس اداره گمرک شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی از صادرات 152 هزار تن کالا به ارزش 191 میلیون دلار از مرز کیله در شهرستان سردشت به کشور عراق در سال جاری خبر داد. وی افزود: پس از توقف فعالیت گذرگاه‌های مرزی به دلیل شیوع ویروس کرونا و از سرگیری فعالیت در بازارچه‌های مرزی در حال حاضر میانگین روزانه کامیون‌های حمل بار ایرانی در مرز کیله به 140 کامیون رسیده است.

6- حجم بدهی‌های عراق 134 میلیارد دلار اعلام شد:

مظهر محمد صالح، مشاور نخست وزیر و معاون رئیس سابق بانک مرکزی عراق اعلام کرد: مجموع بدهی داخلی و خارجی عراق 134.4 میلیارد دلار می‌باشد. نامبرده در مقاله ای که در شبکه اقتصاددانان عراقی به چاپ رسیده، اعلام کرد: عراق 25 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که اکثر آنها دولتی است و باید در طی سالهای 2020-2028 پرداخت گردد که این بدهی باقیمانده تسویه بدهی باشگاه پاریس است. اضافه بر آن بدهی‌هایی به گروه هفت، چین و وام از بازار سرمایه است که در سال 2016 و به دلیل بحران نفتی در آن زمان و جنگ با داعش به بار آمده است و مجموع آنها  بالغ بر 12 میلیارد دلار است. وی افزود: بدهی‌های خارجی دیگری به کشورهای خارج از قرارداد کلوپ پاریس / 2004 وجود دارد که پیش از سال 1990 میلادی است. اگر رقم این بدهی‌ها صحیح باشد و محاسبات آن براساس قرارداد کلوپ پاریس باشد، رقم ان به حدود 43 میلیارد دلار بالغ می‌گردد و متعلق به کشورهای عربستان، کویت، قطر، امارات، لهستان، برزیل، ترکیه و چند کشور دیگر است. وی افزود: بیشتر این بدهی‌ها که بالغ بر 60 میلیارد دلار است، بدهی‌های داخلی است که بین وزارت دارایی و سیستم بانکی کشور (بانک تجاری رافدین رشید و بانک مرکزی عراق) است. 6 میلیارد دلار نیز از کشورهای ژاپن، آلمان و برخی دیگر از کشورها در سال 2020 به عنوان تعهدات سابق این کشورها برای پروژه‌های سرمایه گذاری دریافت و یا در حال دریافت است.

7- آمریکا: سه میدان نفتی بزرگ در عراق تولید خود را کاهش داده اند:

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: سه میدان اصلی در عراق تولید خود را کاهش داده و به تعهدات این کشور در توافق نفت کمک کرده اند. این اداره افزود: تولید نفت خام در عراق در ماه جولای، 90 هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه کاهش یافته است که نشان می دهد این کاهش در نتیجه کاهش داوطلبانه و سایر چالش های عملیاتی مربوط به ویروس کرونا بوده است.

8- کمیسیون خدمات پارلمان عراق: برای پایان دادن به زاغه نشینی به 600 هزار واحد مسکونی نیازمندیم:

خانم منار عبدالمطلب، عضو کمیسیون خدمات در پارلمان عراق اعلام کرد: برای کاهش زاغه نشینی باید استراتژی ایجاد شهرهای جدید تصویب شود. وی افزود: عراق برای پایان دادن به بحران پیش آمده از زاغه نشینی نیاز به احداث فوری 600 هزار واحد مسکونی دارد. تصویب استراتژی ساخت شهرهای بزرگ یک راه حل مهم برای کاهش تراکم بالای جمعیت در شهرهای اصلی و از جمله بغداد و بقیه مراکز استان‌ها و بهره برداری از اراضی بزرگ موجود است.

9- تکمیل 62 درصد از نیروگاه برق در بصره با سوخت گاز:

شرکت ملی تولید برق جنوب اعلام کرد: 62 درصد نیروگاه برق منطقه الرمیله در استان بصره که قرار است از گاز به عنوان سوخت آن استفاده شود، تکمیل شده است. در بیانیه این شرکت آمده است که با نظارت مهندس موفق یوسف عزیز، مدیرکل شرکت ملی تولید برق در جنوب، شرکت CAR با همکاری نیروهای فنی مهندسی شرکت برق، کار نصب چرخه ترکیبی متشکل از دو واحد در نیروگاه برق الرمیله با ظرفیت 750 مگاوات و به مدت 30 ماه را ادامه می دهند.

10- عراق محدودیت های زمانی صادرات ایران را لغو کرد:

علی موسوی، معاون اقتصادی رئیس سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد: عراق محدودیت های زمانی صادرات کالاهای ایرانی را از گذرگاه مرزی شلمچه لغو کرده و از این به بعد، کالاها بصورت روزانه از این گذرگاه صادر می‌شود. وی افزود: بنا به دستور نخست وزیر عراق از روز شنبه 22 شهریورماه 99، صادرات کالا از ایران در مرز شلمچه به صورت روزانه فعال خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما