معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۵۰

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته سوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته سوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از افغانستان

شرکت برشنا اعلام کرد، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان بر سر انتقال برق از ترکمنستان به پاکستان به توافق رسیده اند. مجتبی هوشمند، مشاور بخش برنامه‌های شرکت برشنا، شنبه، ۱۵ شهریور در یک نشست مطبوعاتی بیان کرد که این شرکت در حال احداث پروژه‌ی تازه‌ ای تحت نام "تاپ" است که برق ترکمنستان را از خاک افغانستان به پاکستان انتقال می‌ دهد. چندی پیش به دلیل پایین آمدن سطح آب در بند برق صادراتی تاجیکستان، این کشور، روند انتقال برق به افغانستان را در حدود ۸۰ درصد کاهش داده بود. در پی آن، شرکت برشنا، بعد از گفتگو با ازبکستان در حدود ۳۰۰ میگاوات برق، از این کشور وارد کرد.

رکورد ترانزیت خارجی در بندر چابهار

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان شنبه 15شهریور به ایرنا گفت: حمل و نقل خارجی در بندر چابهار 28 درصد رشد داشت. سهم حمل و نقل ورودی از افغانستان و خروجی به هند و چین نسبت به کل حمل و نقل بندر شهید بهشتی 5 درصد است. تا 10شهریور و با سپری شدن بیستمین ماه همکاری مشترک کاربران هندی و ایرانی در چابهار، محموله‌های ورودی از طریق بندر شهید بهشتی به مقصد افغانستان ٢٣ درصد از کل حمل و نقل کانتینری این بندر را به خود اختصاص داده است. امروز هشتمین کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در بندرچابهار پهلو گرفت که با ورود آن حجم واردات این کالا از طریق دروازه ملل در سالجاری به ۶۱ هزار تن رسید.

پیشرفت ساخت سد کمال خان

نظام الدین خپلواک سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان دوشنبه ۱۷ شهریور گفت: ساخت سد کمال خان 86 درصد پیش رفته و تاکنون بیش از 85 میلیون دلار برای آن هزینه شده است. با ساخت این سد 174هزار هکتار زمین در سه شهرستان و مرکز استان نیمروز آبیاری خواهند شد. کمال‌خان سد انحرافی برای تولید 9 مگاوات برق است که در مرحله اول 52 میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره می­شود. کار ساخت این سد رو به اتمام است و در زمان تعیین شده به بهره برداری می­رسد. این سد 16متر ارتفاع دارد. به دلیل اختلاف میان ایران و افغانستان بر سر میزان استفاده از آب رودخانه هیرمند، از سال­ های دور بحران دیپلماسی آب میان دو کشور ایجاد شده است.

درآمد سالجاری مالی افغانستان

وزارت اقتصاد و دارایی افغانستان دوشنبه 17شهریور اعلام کرد، از آغاز سال جاری مالی تاکنون، مبلغ ۱۱۰ میلیارد و ۴۳۲ میلیون افغانی، عواید ملی جمع‌آوری شده است. تنها در دو هفته‌ گذشته ۵ میلیارد و ۸۳۷ میلیون افغانی درآمد جمع‌آوری شده است. ۳۶۸ میلیون از حسابداران دولتی، ۹۶۷ میلیون از درآمد مالیاتی، یک میلیارد و ۹۸ میلیون از درآمد غیر مالیاتی و ۳ میلیارد ۴۱۴ میلیون از بخش گمرکات به دست آمده است. در این مدت ۶۸ میلیارد و ۸۳۰ میلیون افغانی معادل ۴۲ درصد بودجه توسعه ای و ۱۷۳ میلیارد افغانی معادل ۵۷ درصد بودجه‌ عادی به مصرف رسیده که در کل ۲۴۱ میلیارد و ۸۳۹ میلیون افغانی معادل ۵۱ درصد مجموع بودجه‌ ملی را تشکیل می‌دهد.

کاهش صادرات پاکستان به افغانستان

بلومبرگ گزارش داد، صادرات پاکستان به افغانستان در سه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است. این تجارت ۲۰۱۸ به 1میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بود، ۲۰۱۹ به حدود 1میلیارد و امسال به حدود ۸۹۰ میلیون دلار رسیده است.

چین در ازای صلح، در منطقه تحت کنترل طالبان، سرمایه گذاری می‌کند

فایننشال تایمز گزارش داد: تعدادی از رهبران قبایل بلوچستان پاکستان که ارتباط نزدیکی با رهبری طالبان دارند، گفتند، چین در مذاکرات سه ماه گذشته با طالبان به این گروه پیشنهاد داده است اگر پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان صلح و امنیت در این کشور را تضمین کند، پکن اقدام به سرمایه گذاری گسترده در افغانستان بویژه مناطقی که طالبان حضور بیشتری دارند، می­کند. مواردی همچون ساخت جاده، سرمایه گذاری در بخش انرژی و زیرساختها، ساخت نیروگاههای برق و انتقال نفت و گاز از کشورهای آسیای میانه از جمله پیشنهادات چین در مذاکرات سه ماهه خود با طالبان است. به گفته یکی از رهبران قبایل بلوچستان پاکستان که پس از یک ماه حضور در افغانستان در اواخر آگوست به پاکستان بازگشته، چین پیشنهاد ساخت بزرگراه و متصل کردن شهرهای افغانستان به یکدیگر از طریق این بزرگراه­ها را نیز داده است. یکی از مقامات وزارتخارجه پاکستان مذاکره مذکور را تائید کرده است.

پاکستان

قول مساعد افزایش تجارت پاکستان با ایران

عبدالرزاق داوود مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی) با اعلام سفر آتی خود به جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نهمین نشست کمیته مشترک تجاری، گفت: تمامی مقدمات و برنامه‌ها برای بررسی و رفع موانع در مسیر همکاری‌ها میان دو کشور را نهایی کرده و ما عزم راسخی برای رساندن مناسبات تجاری با ایران به بالاترین سطح داریم. وی افزود: نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان قرار است اواسط مهرماه (هفته اول ماه اکتبر) به میزبانی تهران برگزار شود و وی قرار است در راس یک هیات تجاری و اقتصادی به ایران سفر کند.

اعطاء مساعدت مالی بانک جهانی به پاکستان جهت امر آموزش

پاکستان و بانک جهانی در مورد پیش نویس اصلاحات بخش آموزش و پرورش 2020 تا 2025 در پاکستان توافق کرده اند که طبق آن بانک جهانی 243 میلیارد روپیه برای اصلاحات آموزشی در اختیار پاکستان قرار می­ دهد.

پاکستان خدمات حمل و نقل دریایی برای زائران راه اندازی می‌کند

دولت پاکستان در جلسه‌ای به ریاست "عمران خان" نخست وزیر از باز شدن مرز‌های آبی این کشور برای تردد مسافرین خبر داد. "علی زیدی" وزیر دریانوردی پاکستان در کنفرانس خبری اعلام کرد: مرز‌های آبی پاکستان برای تردد مسافرین باز شده و راه اندازی خدمات دریایی برای سفر زائران به ایران و عراق در دستور کار قرار گرفته است. همچنین قرار است به زودی پایانه مرزی و گمرکی به منظور تسهیل سفر‌های دریایی در بنادر قاسم در کراچی و گوادر در شهر گوادر پاکستان احداث گردد.

مساعدت مالی ژاپن به پاکستان در راستای مدیریت پسماند ها

ژاپن و شرکت متروپولیتن اسلام آباد در زمینه مدیریت زباله­ های جامد توافقنامه­ ای را امضا کردند. مبلغ کل کمک هزینه 500 میلیون ین ژاپن است و این قرارداد شامل 29 وسیله نقلیه و سایر تجهیزات برای مدیریت پسماند است.

هند

گندم اهدایی هند به افغانستان از بندر چابهار ارسال شد

بهروز آقایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، از پهلوگیری هشتمین کشتی ترانزیتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان در بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد و اظهار داشت: با ورود این محموله حجم واردات این کالا از طریق دروازه ملل در سال جاری به ۶۱ هزار تن رسید. بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: طبق برنامه مدون مقرر شده بود، سری جدید کمک های انسان دوستانه هند به افغانستان به وزن ۷۵ هزار تن از طریق بندر شهید بهشتی وارد و به مقصد منتقل شود که از فروردین ماه امسال ۵۳ هزار تن از این کالا در قالب هفت کشتی وارد این بندر استراتژیک شد. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد این کالای ترانزیتی پس از انجام عملیات تخلیه و بارگیری به مقصد افغانستان انتقال یافته است، ادامه داد: هشتمین محموله گندم اهدایی دولت هند به مردم افغانستان نیز در قالب ۳۵۱ کانتینر به وزن هشت هزار و نود و هفت تن از بندر کاندلا وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد تا از طریق دالان ترانزیتی منتهی به مرز میلک به ولایات مختلف در افغانستان منتقل شود.

ایجاد زنجیره تامین کالا و خدمات هند- استرالیا - ژاپن در تقابل با چین

سایت هندوستان تایمز: وزرای بازرگانی هند، استرالیا و ژاپن، تصمیم گرفتند که یک زنجیره تامین را در آینده نزدیک به راه اندازند. در این نشست همچنین از کشورهای همفکر در منطقه هند-پاسفیک خواسته شد که به این طرح ملحق شوند. هدف از راه اندازی این زنجیره مقابله با موقعیت برتر چین در زنجیره‌های تامین در جهان می‌باشد.

قیمت رقابتی بیلت صادراتی ایران

به گزارش اخبار فولاد، هند، ایران و CIS به عنوان ۳ صادر کننده ی مهم بیلت، همواره رقابت جذاب قیمتی داشته اند که بخصوص از ابتدای سال جاری میلادی، عرصه ی این رقابت تنگ تر هم شده است. بالاترین میزان قیمت بیلت صادراتی این ۳ منطقه از ابتدای سال ۲۰۲۰ مربوط به ماه ژانویه بوده که به ترتیب بیلت ایران ۴۱۰ دلار، بیلت CIS ، ۴۱۲ دلار و بیلت هند ۴۲۲ دلار معامله می‌شد. هم چنین کمترین میزان این نرخ مربوط به نیمه ماه آوریل بوده که بیلت ایران ۳۲۵ تا ۳۳۰ دلار، ۳۳۰CIS دلار و بیلت هند ۳۵۰ دلار قیمت خورده بود. گفتنی است که از ابتدای آگوست تا پایان آن نرخ بیلت این مناطق با رشد همراه بوده است که موجب شده به مرزهای قیمت بالای خود از ابتدای سال نزدیک شوند و البته از ابتدای ماه جاری یعنی سپتامبر این نرخ ها با افزایش اندک نسبی به محدوده‌های جدید رسیده است. در روز گذشته برابر با ۵ سپتامبر بیلت ایران معادل ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار، بیلت CIS، ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار و بیلت هند ۴۲۰ دلار معامله شده است.

افزایش همکاری اقتصادی هند و آمریکا با بالا گرفتن بحران رابطه دو کشور با چین

به نقل از سی ان بی سی، شرکت های فیسبوک، گوگل و آمازون در سال جاری میلادی بیش از 16 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خود را در هند اعلام کرده اند. این رقم بر اهمیت اقتصاد دیجیتال هند و جذابیت این کشور تاکید می‌کند. فیسبوک اولین شرکتی بود که در پلتفرم های جیو در هند سرمایه گذاری کرد. این پلتفرم بخشی از مجتمع صنعتی بزرگ ریلاینس است. فیسبوک قصد دارد بر روی بیش از 280 میلیون کاربر هندی واتساپ سرمایه‌گذاری کند و در توسعه ریلاینس به یک تجارت الکترونیکی از طریق آغاز به کار پلتفرم جیومارت در آغاز سال جاری میلادی شرکت داشته باشد. پلتفرم جیو سرمایه گذاران دیگری از جمله گوگل را هم جذب کرده است. این شرکت اعلام کرده که بیش از 10 میلیارد دلار طی هفت سال آینده در هند سرمایه گذاری می‌کند. شرکت آمازون هم فعال بوده و جف بزوس، مدیرعامل آن از سرمایه گذاری یک میلیارد دلار برای کمک به دیجیتالی کردن شرکت های کوچک و متوسط هند برای ارائه آنلاین محصولاتشان خبر داده است. هند یکی از بزرگترین بازارهای جهان از نظر کاربران اینترنتی است و با بیش از 650 میلیون کاربر پس از چین در رتبه دوم قرار دارد. پراکندگی جمعیت هند نقش مهمی در افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناوری آمریکا در این کشور داشته است. شهروندان آمریکایی متولد هند به خاطر سطح بالای تحصیلاتشان محبوب ترین گروه مهاجران در آمریکا هستند.

هند مقصد نخست چای صادراتی ایران

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با « بازار» گفت: عمده مقاصد صادراتی چای ایرانی عبارتند از : «هند، افغانستان، بحرین، انگلیس، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، عراق، قزاقستان، ترکمنستان، روسیه، تاجیکستان، قطر، قرقیزستان، ترکیه، اوکراین، کانادا، استرالیا و آلمان» که ۱۸ کشوری هستند که مدت ۵ ماهه نخست امسال خریدار انواع چای ایرانی بوده اند. وی افزود: ما در مدت نامبرده در مجموع به کشور هندوستان صادراتی به میزان ۷۵۰ هزار و ۴۱۷ دلار، افغانستان ۷۸ هزار و ۶۴۹ دلار، ازبکستان ۳۰۰ هزار و ۶۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان ۳۵ هزار و ۵۱۲ دلار، عراق ۳۹۸ هزار و ۶۶۴ دلار، قزاقستان ۵۹۳ هزار و ۵۷۴ دلار، ترکمنستان ۲۶ هزار و ۳۵۹ دلار داشته ایم. با این تفاسیر بالاترین میزان صادرات چای ایرانی در ۵ ماهه اول سال کشور هندوستان بوده است اگرچه کارشناسان معتقدند هندوستان چای ایرانی را خریداری و در کشور خود فرآوری و مجددا بسته بندی می‌کند و با نام چای هندی وارد بازارهای جهانی می‌کند. به این ترتیب در صدر قرار گرفتن هند در لیست خریداران چای ایرانی تا حدودی می‌تواند نشات گرفته از این موضوع باشد. لطیفی افزود: میزان واردات ما در ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر از لحاظ ارزشی نیز به میزان ۳۸ درصد کاهش داشته است. این مقام مسئول با بیان اینکه این حجم از واردات از ۸ کشور هند، سریلانکا، امارات، آلمان، کنیا، ترکیه، ویتنام و چین صورت گرفته است، افزود: بالاترین واردات از کشور هندوستان به میزان ۵۷ میلیون دلار، از سریلانکا به ارزش ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و از کشور امارات بالغ بر ۱۹ میلیون دلار بوده است.

تاثیر منفی کرونا بر واردات و صادرات هند

سایت هندوستان تایمز: ارزش واردات هند در فاصله آوریل تا ژوئیه سال جاری با 46.7 درصد کاهش در مقایسه با آن در طول همین دوره در سال گذشته، به 88.9 میلیارد دلار و ارزش صادرات این کشور در طول همین مدت با 30.3 درصد کاهش به 74.9 میلیارد دلار تنزل کرده است.

صنعت گردشگری هند در آستانه فروپاشی

سایت تایمز آو ایندیا: انجمن گردانندگان گردشگری هند روز دوشنبه اعلام کرد که بخش های گردشگری این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارند و نجات آن‌ها بدون کمک هند ممکن نمی‌باشد. پراناب سرکار، رئیس انجمن گردانندگان گردشگری هند، گفت که همه بخش های اقتصادی هند از همه گیری ویروس کرونا متاثر شده اند ولی صنعت گردشگری بیش از هر بخش دیگر از آن آسیب دیده است. وی افزود که صنعت گردشگری تقریبا 9 درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تامین می‌کند ولی آن اکنون در آستانه فروپاشی قرار دارد و انتظار می رود که میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست بدهند.

سریلانکا

هند به سریلانکا اعتبار جهت ساخت سازه‌های خورشیدی می دهد

گوپال باگلی سفیر هند در سریلانکا، اعتباری به ارزش 100 میلیون دلار جهت تامین مالی نصب 20 هزار سلول خورشیدی بر بام خانه‌ها برای خانوارها و 1000 عدد از همین سازه جهت تولید برق خورشیدی ساختمان‌های دولتی که جمعا قادر به تولید 60 MW الکتریسته خواهند بود را به دولاس آلاهاپروما وزیر نیروی سریلانکا اعطاء کرد.

آتش سوزی نفتکش با دو میلیون بشکه نفت

یک تانکر حامل ۲ میلیون بشکه نفت در سواحل شرقی سریلانکا دچار آتش سوزی شده است و این اتفاق باعث اجرای یک عملیات گسترده نجات در میان ترس از یک فاجعه زیست محیطی شده است. آتش سوزی از ابتدای روز پنجشنبه و قسمت موتورخانه نفتکش آغاز شده و طبق گفته مسئولان هنوز به قسمت بار نفتکش نرسیده است و هنوز نشت نفت در دریا رخ نداده است. در این حادثه یک خدمه ناپدید شده و الباقی از کشتی خارج شدند. رانجیت راجاپاکسا، نماینده نیروی دریایی سریلانکا گفت: این نفتکش حدود 20 مایل دریایی ساحل شرقی سریلانکا آتش گرفت. فرمانده ارتش سریلانکا اعلام کرد، خدمه نفتکشی که دچار انفجار شده توسط کشتی که از آن منطقه در حال عبور بود، نجات پیدا کردند. کشتی الماس جدید (نیو دایموند) که یک نفتکش بسیار عظیم الجثه است به طرف بندر پارادیپ در هند در حرکت بود؛ جایی که کمپانی نفت هند پالایشگاهی را که روزانه 300 هزار بشکه نفت تولید می‌کند، اداره می‌کند.

جلسه شورای تجارت سریلانکا – بریتانیا

بیستمین جلسه عمومی سالانه شورای تجارت سریلانکا- بریتایا در مورخ 27 اوت در اتاق بازرگانی سیلان در کلمبو برگزار شد. روشنی سورائیس معاونت اجرایی شرکت هلدینگ جان کیلز به عنوان اولین رئیس زن این شورا انتخاب شد. این خانم اعلام نمود دولت های دو طرف تلاش خواهند نمود تا در دوران پساکرونا تجارت را رونق دهند. ابتکار عملی اتخاذ خواهد شد تا حضور زنان و تساوی جنسیتی لحاظ شود. میزان صادرات و واردات سریلانکا به بریتانیا به ترتیب یک میلیارد و 730 میلیون دلار بوده، بریتانیا یکی از مشتریان عمده پوشاک سریلانکا محسوب می‌شود. مارک پروثرو رئیس قبلی این شورا به حملات انتحاری 2019 و کرونا 2020 و موقعیت سختی که سریلانکائی‌ها در آن واقع شده اند اشاره کرده گفت با دولت جدید، امید احیاء سریع اقتصادی کشور با توجه به توان‌های موجود آن می رود. در این شورا مباحثی همچون موضوعات مالی، ارزی، بازاریابی شهرسازی و اهمیت معماری و سرمایه گذاری مطرح شد. این شورا از طریق کنسول بریتانیا در طی 15 سال اخیر 2300 آموزگار انگلیسی و 300 هزار زبان آموز انگلیسی را تربیت کرده است.

ایالات متحده آمریکا بر 24 شرکت چینی تحریم وضع کرد

شرکت های سازنده شهر بندری کلمبو (Colombo Port City) معروف به پورت سیتی به جهت قرار گرفتن در زیرمجموعه شرکت ساخت و ارتباطات چین (CCCC) مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند. پس از این  صادرات محصولات آمریکایی بدون کسب مجوز به این مجموعه شرکتهای چینی غیر قانونی تلقی می‌شود. اجرای پورت سیتی در بندر هامبانتوتاو و فرودگاه بین المللی ماتالا راجاپاکسا را هم شرکتهای چینی بر عهده داشته اند. چین به این اقدام یکجانبه آمریکا به شدت اعتراض کرده است. اجراء دو طرح فوق بر عهده شرکت مهندسی چینی ( CHEC) زیرمجموعه شرکت ساخت ارتباطات چین (CCCC) بوده است.

سفیر چین از این حرکت آمریکا به عنوان مداخله در امور داخلی خود نام برده و خواهان توقف بلادرنگ و اصلاح این نوع از رویکردها شده است. دو کشور مستقل چین و سریلانکا با اعطاء مجوز به اشخاص و شرکت های تابعه، صرفاً همکاری تجاری عادی را دنبال نموده تحریم یکجانبه یک کشور ثالث این روابط را تحت تاثیر سوء قرار می دهد. شرکتها و اشخاص چینی در قلمرو خود در حال انجام فعالیتهای ساخت وساز هستند و این کار تحت حاکمیت چین است. پشت تحریم های آمریکا منطق بکارگیری قوه قاهره و تمسک به سیاست زور است. این کار دخالت در امور داخلی کشورها و تخطی از قوانین بین الملل و هنجار های حاکم بر روابط بین الملل است. امریکا در صدد است جلوی ابتکار عمل یک جاده یک راه چین را بگیرد و دراین راستا، آمریکا اشخاص و شرکت های فعال در زمینه ساخت و ساز در منطقه دریای جنوبی چین را مورد هدف قرار داده است. آمریکا به بهانه احداث جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین جهت کنترل آمد و شد مسیر کشتیرانی، دست به تحریم علیه شرکت های چینی و عدم صدور روادید برای رؤسای آنها زده است. لیست سیاه موسوم به ENTITY LIST حاوی 300 شرکت چینی منجمله هواوی می‌باشد.

علاوه بر این صنایع سنگین Shanghai Zhenhua معروف به ( ZPMC) اخیراً دست به تامین جرثقیل های بندر همبانتوتا کلمبو زده بود. این شرکت یکی از شرکتهای تابعه CCCC محسوب می‌شود.

وضع مالیات تنها راه برون رفت از کسری بودجه سریلانکا

جهت نیل ثبات و رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی رفع کسری بودجه در صدر امور کشورها  قرار دارد. این هدف با افزایش درآمد دولت از طریق اخذ مالیات تدریجی از اقشار مرفه حاصل می‌شود. پارلمان در ۲۸ اوت 2020  رای به تخصیص ۹.۱ تریلیون روپیه به مخارج چهار ماه اخیر کشور داد که با این وصف کسری بودجه در بازه زمانی قید شده به ۸.5% تولید ناخالص داخلی می‌رسد. این میزان در دولت قبل ( ۲۰۱۵ ) معادل ۷.۶ درصد بود در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ کسری بودجه بیش از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی بود. این میزان در سال ۲۰۱۵ معادل ۷.۶% و در سال ۲۰۱۹ برابر با 7.5% بود. کمترین میزان عدد معادل ۵.۳% متعلق به سال ۲۰۱۸ است. درصد هدف‌گذاری شده کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی، توسط دولت عدد ۳.5% تعیین شد اما رسیدن به این امر بعید به نظر رسیده به رغم اعلام کسری 8.5% در سال ۲۰۲۰ این عدد فزون بر ۹% خواهد شد. کسری بودجه، اقتصاد را بی‌ ثبات کرده جلوی رشد اقتصادی را گرفته  منجر به پسرفت اقتصادی- اجتماعی شده اولویت بندی‌های هزینه‌کرد عمومی را بر هم می‌زند. کسری بودجه موجب فشار تورمی‌شده که به نوبه خود هزینه تولید را بالا برده با افت ارزش پول ملی رقابت پذیری صادراتی از بین می‌برد. کاهش صادرات، افزایش کسری بودجه را به همراه داشته پرداخت مطالبات داخلی و خارجی را سخت نموده موجب بیکاری و عدم کسب درآمد کارگران صنایع خواهد شد. تورم حاصل از کسری بودجه هزینه‌های زندگی را بالا برده و اقشار کم درآمد و بازنشستگان را به عسرت مالی انداخته به اعتصاب و مطالبه حقوق بالاتر و ناآرامی اجتماعی دامن می زند. سال به سال کسری بودجه، پدیده انباشت دیون به وقوع خواهد پیوست.  استقراض داخلی و خارجی دیون ملی را می افزاید. ۸۵% تولید ناخالص داخلی سریلانکا تا انتهای سال گذشته را دیون ملی تشکیل داده این درصد امسال هم  افزایش پیدا خواهد کرد. کسری بودجه، دولت را به استقراض وا داشته بودجه به فراخور نیاز اولویت های ملی صرف نشده مانع توسعه اقتصادی- اجتماعی می‌شود. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ سریلانکا شاهد کاهش کسری بودجه به ترتیب از ۵.۴ %  به 5.5% و 5.3% بوده اما انتخاب ریاست جمهوری ۲۰۱۹ موجب افزایش کسری بودجه مجدد شد. انجام انتخابات همواره با افزایش کسری بودجه همراه بوده موجب بی ثباتی اقتصادی و قریت عدم نیل اهداف توسعه اجتماعی شده است. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۵ و پارلمانی ۲۰۱۵ کسری بودجه به ۷.۶ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافت و این میزان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ و پارلمانی ۲۰۲۰ به بیش از ۹ درصد تولید ناخالص داخلی بالغ خواهد شد. در طی پنج سال آتی دولت باید مخارج خود کاسته و با وضع مالیات، به درآمدزایی بپردازد. تقویت بنیه مالی نیاز به درآمد دارد. دولت بابت اخذ مالیات غیرمستقیم از اقشار آسیب‌پذیر درآمد غیرمکفی تحصیل کرده این جریان باید معکوس شده از اقشار مرفه مالیات ستانده شود. دولت ملزم است کسری بودجه را در سال ۲۰۲۱  به ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش داده مالیات به صورتی می‌باید گرفته شود که مانع ادامه روند پس‌انداز و سرمایه‌گذاری نگردد. در ضمن باید از فرار مالیاتی جلوگیری شده، با وضع مالیات بر صدور پروانه، مجوز گمرکی، اموال، اقلام تجملی و خدمات، برای دولت درامدزایی ایجاد شود. طبق پیش بینی‌های به عمل آمده، در کوتاه مدت، عایدات سریلانکا می‌باید ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده اما این عدد باید به ۲۰ درصد از طریق اخذ درآمدهای مالیاتی از قشر مرفه افزایش یابد. در این راستا ایجاد تحول مالیاتی از ابتدا کار دولتها باید در دستور کار آنها قرار گیرد.

جلسه شورای بازرگانی چین-سریلانکا

شورای بازرگانی چین سریلانکا در ۲۶ آوریل ۲۰۰۱ در اتاق بازرگانی سیلان به درخواست وزارت خارجه سریلانکا و به منظور پیشبرد تجارت سرمایه گذاری و بخش  خدمات و گردشگری تاسیس شد. در جلسه ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰ اعضای هیئت رئیسه و کمیته اجرایی شورا انتخاب شده یانگ ژویوآن کنسول بازرگانی چین در نوزدهمین نشست کمیته کاری گفت چین کرونا را مهار کرده و کمک‌های شایانی به سریلانکا نموده است. حمایت از طرح یک کمربند یک جاده باعث برون رفت این جزیره از رکود اقتصادی پس از کرونا خواهد شد به رغم وضعیت راکد اقتصادی در ابتدای شروع کرونا، رشد اقتصادی مثبت ۳.۲ درصد برای امسال چین پیش بینی شده سریلانکا از این شرایط می‌تواند منتفع شود.

بنگلادش

ناراحتی چین از هدایای تایوان به بنگلادش

گروهی از مرکز توسعه تجارت خارجی تایوان اخیرا برای مبارزه با کرونا در بنگلادش مقدار قابل توجهی از تجهیزات پزشکی را با حضور سه وزیر و سه قائم مقام وزیر به این کشور هدیه داد که خبر رسید این مساله با ناراحتی چین مواجه شده است. زیرا بنگلادش این هدایای تایوان را در زمانی تحویل گرفته که روابط داکا با چین به سطح جدیدی رسیده است  و به ادعای رسانه‌ها دولت بنگلادش به جای چین به تدریج به سمت هند متمایل شده است. همچنین شایان ذکر است گرچه تایوان با بنگلادش روابط تجاری دارد اما روابط دیپلماتیک بین این دو کشور  برقرار نیست.

کاهش 18 درصدی صادرات پوشاک بنگلادش به آمریکا

به گزارش روزنامه بانیک بارتا، در طول هفت ماه اول 2020، صادرات پوشاک بنگلادش به آمریکا 18 درصد کاهش یافته است. البته خریداران آمریکایی همچنین واردات پوشاک خود را از چند کشور صادر کننده پوشاک نیز کاهش داده اند. منابع آمریکایی گفته اند که به دلیل شیوع کرونا خریداران این کشور واردات پوشاک را از بنگلادش، ویتنام و چین کاهش داده اند. آنها همچنین احتمال دادند که این وضعیت در طولانی مدت ادامه خواهد یافت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما