فعالیت های بندر داکار در سنگال
بندر داکار بعد از بنادر ابیجان (ساحل عاج) و لاگوس در نیجریه سومین بندر بزرگ غرب آفریقا و نهمین بندر بزرگ در کل آفریقا محسوب میگردد. این بندر در سال 1866 افتتاح شده است و مساحت آن 325 هکتار، عمق 12 متربا کانال 200 متری در دو بخش شمالی و جنوبی میباشد. این بندر به لحاظ جغرافیایی موقعیت راهبردی دارد و در خارجی ترین نقطه آفریقا و در چهار راه اصلی دریایی که اروپا را به آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی را به جنوب آفریقا متصل میکند قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی آن را به یک بندر پیشرو برای شرکت های بین المللی تبدیل نموده است.
زیر ساخت های فعلی بندر داکار شامل ترمینال های تخلیه و بارگیری، پایانه کانتینری با ظرفیت انبار 3000 کانتینر 20 فوتی، یک بندر غلات و ماهیگیری، یک ترمینال اختصاصی فسفات و یک مرکز تعمیر تخصصی میباشد. ترافیک کلی بارگیری و دریافت بار سالانه بیش از 19 میلیون تن میباشد.
در حالیکه گروه بولوره فرانسه در سنگال Bollore transport and logistics به مدت بیش از 90 سال با بندر داکار همکاری می نماید، شرکت اماراتی Dubai ports world در اکتبر 2007 موافقت نامه ای را با نخست وزیر وقت سنگال، شیخ حاجیبو سوماره Cheikh Hadibou Soumare به مدت 25 سال برای بهره مندی از امتیاز ترمینال کانتینری بندر و دستیابی به موقعیت جدید در توسعه تجاری کشورهای خلیج فارس با کشورهای فرانکفونی آفریقا امضاء نمود. با ورود شرکت های دبی پورتز ورلد، بلوره حمل و نقل و پشتیانی، شرکت حمل و نقل نکوترانس necotrans و شرکت سرمایه گذاری دریایی sea investment خدمات بندری در داکار بهبود یافته و مدت زمان توقف کشتیها در بندر و اسکله کاهش یافته است (قبلا تخلیه بار کشتی 40 هزار تنی 20 روز طول میکشید که الان به 5 روز کاهش یافته است).
- مدیریت جدید بندر داکار از ابتدای سال 2018
با انتصاب آقای بوبکر صادق بی،ABOUBACAR SADEKH BEYE مدیرجدید بندر داکار برنامه توسعه این بندر در چشم انداز 2023-2019 در دستور کار قرار گرفت که در این راستا احداث بندر چند منظوره در 50 کیلومتری جنوب پایتخت به ارزش 3 میلیارد دلار میان شهر جدید جمنیایجو و فرودگاه بین المللی داکار به شرکت دبی پورتز ورلد واگذار شده است. این چشم اندازعلاوه بر توسعه بندر داکار و ساخت بندر جدید، شامل بازسازی جادهها، شوسه و ریلی، دیجیتالی سازی تشریفات بندری، ایجاد فروشگاه الکترونیکی، کاهش ازدحام در بندر داکارمیشود.
این بندر با توجه به موقعیت استراتژیک در تلاش برای پویایی در برابر رقبای خود در لاگوس (نیجریه)، ابیجان (ساحل عاج)، تما (غنا)، کوتونو (بنین) و لومه (توگو) میباشد. ارئه خدمات به کشور مالی محصور در خشکی و پروژه احیای شبکه ریلی به مالی در حال توسعه میباشد اما فرایند مدرنیزاسیون کریدور داکار-باماکو به تعویق افتاده است. حسب گفته وزیر حمل و نقل کشور مالی 65 درصد حمل کالاها به مالی از داکار صورت گرفته است و در سال گذشته (2018) 3.8 میلیون تن پردازش بار به مبدا و مقصد باماکو از طریق داکار انجام شده است. سنگال برای کسب 80 درصد بازار حمل و نقل به کشور مالی با ساحل عاج و توگو رقابت میکند.
- بر اساس اعلام رئیس این بندر در سال 2018 سود خالص 9 میلیون یورو به ثبت رسانده است.
- در سال 2018 بندر روزانه 1874 ورود کامیون را به ثبت رساند.
- در ژوئیه 2019 بازسازی ترمینال فله که در سال 1939 ساخته شده بود و در سال 1969 مورد بازسازی قرار گرفته بود با تامین مالی دولت ژاپن به مبلغ 21 میلیارد دلار صورت پذیرفت که بر این اساس قادر به پهلو گیری کشتیهای 35 هزار تنی میباشد.
این بخش شامل چهار اسکله با پایههایی میان 9 الی 13 متر عمق، ترمینال کانتینری را در خود جای داده است که دو مورد از اسکلهها در کمتر از 12 متر با مساحت سکوی 13 هکتار مورد بهره برداری قرار گرفته است. ترمینال کانتینری این بخش مجهز به چهار جرثقیل و دو جرثقیل دروازه ای تجهیز شده توسط دبی پورتز وورلد میباشد. این بخش از بندر داکار دارای تاسیسات ویژه برای مایعات فله ای (هیدور کربنهای تصفیه شده، روغن و مشروبات) و فله جامد نظیر: فسفات گندم برنج و غیره است. حدود بیست اسکله از جمله یک اسکله نفتی در این بخش وجود دارد.
این بخش متشکل از سه اسکله با پایههای 8 الی 10 متر است که عمدتا محمولههای عمومی و بخشی از ترافیک کانتینر (40%)، ترافیک حمل و نقل از جمهوری مالی و همچنین تردد مسافران را شامل میشود که دارای 12ایستگاه برای حمل بار عمومی، دو ایستگاه خدمات برای یدک کش و قایق میباشد.
در بخش مسافربری تردد کشتی مسافری میان داکار- زیگنشور چهار بار در هفته روزهای سه شنبه، پنجشنبه، جمعه و یک شنبه (16 ساعته) انجام میپذیرد.
انبار محمولهها به دو صورت میباشد:
1- محوطههای بدون علامت که بستگی به دسترس بودن به متقاضیان ارائه میگردد.
2- زمین اجاره ای به مشتریان که به شکل یک دوره اجاره ای که 9 الی 25 سال است اجاره داده میشود.
کانتینرهای تخلیه شده از کشتی از معافیت های پرداخت هزینههای انبارداری به شرح زیر برخوردار هستند:
- 7 روز پس از تخلیه از کشتیها برای محمولهها و خودروها به مقصد سنگال
- 20 روز برای محصولات عادی در بخش ترانزیت به کشورهای دیگر
- 12 روز بعد از تخلیه از کشتی برای خودروها در بخش ترانزیت به کشورهای دیگر
- ظرفیت های محل های ذخیره سازی و انبار:
- فضای بسته و سوله به متراژ 98351 متر مربع
- فضای باز 216309 متر مربع
- محوطه دپوی کانتینر 3242008 متر
- سردخانه و بخش یخچالی: 15000 متر مربع
- حجم ذخیره هیدروکربنی 290 هزار مترمکعب
- بندر ماهیگیری
این بخش دارای یک منطقه مفید 10 هکتاری با یک اسکله خطی دو کیلومتری با عمق 6 الی 10 متر با ده اسکله موجود در آن، واحدهای صنعتی فرآوری محصولات دریایی، انجماد فرآوردههای دریایی، کارخانههای یخ و سردخانهها را در خود جای داده است.
- بخش تعمیرات کشتیها
- بندر داکار بزرگترین کارخانه تعمیر و ساخت کشتی در غرب آفریقا را دارد. شرکت dakarnave دارای یک فضای تعمیر مدرن با تجهیزات مدرن و خدمات با کیفیت به کشتیها میباشد.
- این سایت دارای تجهیزات زیر میباشد:
- بالابر قایق 1200 تنی
- یک اسکله خشک به طول 195 متر و عرض 27 متر
- یک اسکله خشک به طول 130 متر و عرض 38 متر
- دو جرثقیل شناور 60 و 120 تنی
- یک اسکله شناور با قابلیت بلند کردن کشتیها تا شصت هزار تن
- تعداد کلی اسکلهها 54 عدد
- تامین سوخت، آب شیرین و شبکه تلفن با 40 سوکت در اسکله
بندر داکار در مقایسه با برخی از بنادر منطقه غرب آفریقا همواره با تاخیراتی در ارائه خدمات مواجه است. خدمات بندری خیلی توسعه نیافته است و زیرساخت های بندری قدیمی میباشد.
دیگر بندر مهم شهر داکار بندر مواد معدنی و فله ای بارنی (bargny) در فاصله 35 کیلومتری داکار میباشد. این بندر یکی از اصلی ترین پروژههای ساختاری برنامه توسعه ای سنگال میباشد که در نظر است به یک قطب بندری در آفریقای غربی و مرکزی تبدیل گردد. مقرر است ساخت این بندر با هزینه حدود 440 میلیون یورو تا سال 2021 به طول انجامد. مساحت این بندر 500 هکتار خواهد بود که بخشی از آن در زمینهای مربوط به روستای سندو sendou قارار میگیرد. این بندر ظرفیت 7 میلیون تن پردازش سالانه بار را دارد که با عمق 18 متر امکان پهلوگیری کشتیهایی با تناژ 120 هزار تن فراهم میگردد.
- شرکت های بین المللی حمل ونقل دریایی در سنگال:
- SGC maritime ، ROTTERDOM TRANSPORT ، CMA CGM ، MSC SHIPING SENEGAL ، HAPAG-LIOYD، MAERSK ، GRIMALDI LINES ، DELMAS، MCS MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY، MESSINA، FEDEX SENEGAL، OMA SENEGAL ، DHL SENEGAL SHIPMENT ، UROMAR، SENCARGO