معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی اتریش( هفته سوم شهریور ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته سوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده در این مطلب آمده است:
  • هواپیمایی آستریان ایرلاین، در مسیر جبران خسارات در زمان بحران کرونا

کوریه: هرچند تمامی مسیر های پروازی خط هوایی اتریش هنوز به طور کامل برقرار نشده، با این وجود کمک های مالی دولت و میزان پروازهای کنونی توانسته است،  نقدینگی این خط هوایی را به به ۶۸ درصد زمان عادی برگرداند. بحران کرونا جدا از مساله کاهش درآمدها، سبب شد تا آستریان ناچار به تعدیل بیش از ۴۰۰ نیروی حرفه ای گردد. پیش بینی می‌شود امکان جبران کامل زیان مالی وارده تا پایان سال ۲۰۲۴ به طول انجامد. خط هوایی اتریش همچنین اعلام کرده درصورت لزوم، امکان دارد مسیرهای جدیدی را به برنامه پروازی خود بیافزاید.

  • تناقض معنادار در بازار کار اتریش

کوریه: با وجود نرخ بالای بیکاری در اتریش، بسیاری از شرکت ها، کارخانجات و واحد های صنفی و صنعتی با کمبود نیروی کار مواجه می‌باشند. یکی از دلایل اصلی این کمبود نیروی کار، عدم علاقمندی افراد به سفرهای میان شهری برای رسیدن به محل کار و یا جابه جایی محل زندگی به شهرهای کوچک تر می‌باشد. در این خصوص اتاق اقتصادی فدرال اتریش، درحال بررسی امکان فرستادن افراد به دیگر شهرها برای کار به طور اجباری است. پیشنهاد آقای‌هارالد ماهرر، ریاست اتاق اقتصادی، با انتقاد شدید احزاب روبرو شده است و بسیاری نگاه و ادبیات وی به حوزه کار را به اردوگاه‌های کار اجباری رژیم نازی‌ها تشبیه نموده اند.  در حال حاضر ۴۱۰ هزار بیکار در اتریش وجود دارد که طبق پیش بینی‌ها تا پایان ماه سپتامبر این میزان به ۴۹۰ هزار نفر می رسد. همچنین ۴۰۰ هزار نفر دیگر در قراردادهای کار کوتاه مدت می‌باشند که با توجه به استاندارهای اروپایی و تعریف اداره کار اتریش، این افراد نیز در زمره بیکاران قرار می‌گیرند.

  • تزریق ۲۰۲ میلیون یورو دیگر به بودجه دولت برای توسعه زیرساخت نسل پنجم مخابرات در اتریش

کرونه: خانم کوستینگر وزیر کشاورزی، مناطق و گردشگری اتریش که حوزه زیرساخت های مخابراتی نیز در مجموعه وظایف وزارت خانه وی قرار دارد، در خصوص اولویت بخش مخابرات با توجه به نیاز کشور به افزایش پهنای باند و لزوم توسعه هرچه سریع تر سیستم های مخابراتی نسل پنجم تاکید کرد. وی همچنین در مصاحبه روز جمعه ۱۱ سپتامبر به خبرگزاری اتریش آپا گفت : دولت ۲۰۲ میلیون یورو دیگر به بودجه سال ۲۰۲۰ برای توسعه سریع و سراسری این فناوری در اتریش اختصاص داده است. از ۲۰۲ میلیون یورو ذکر شده، ۶۶ میلیون یورو به شرکت A1 ، ۸۶ میلیون به شرکت مگنتا و در حدود ۵۰ میلیون یورو نیز به شرکت Drei  تعلق خواهد گرفت.

  • موجی از نگرانی‌ها در نخستین جلسه بانک مرکزی اروپا پس از تعطیلات تابستانی

وینرتسایتونگ: نخستین جلسه نشست بانک مرکزی اروپا پس از تعطیلات تابستانی با موضوع بررسی عملکرد بانک مرکزی اروپا در سال گذشته، افزایش ارزش یورو نسبت به دلار و موضوعات مربوط به بحران کرونا برگزار شد. در این جلسه همچنین مساله افزایش مداوم نرخ تورم، رکود اقتصادی بی سابقه نیز در کنار دیگر موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. با آنکه سقوط رشد اقتصادی و به دنبال آن رکود در سه ماهه دوم سال جاری کمتر از پیش بینی‌های بانک مرکزی اروپا بود، با این حال همچنان این مسائل موجبات نگرانی سران اروپایی و بویژه بانک مرکزی اروپا را فراهم آورده اند.

  • گوسلر وزیر محیط زیست : بهترین راه حل برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی، روش آلمان است

پرسه : خانم گوسلر اعلام کرد  برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی به ویژه بطری نوشیدنی‌ها، در تمامی فروشگاه‌های اتریش مخازن ویژه جهت جمع آوری بطری‌های پلاستیکی و آلومینیومی تعبیه خواهد شد و مشترین با تحویل هر بطری نسبت به مواد تشکیل دهنده آن مبلغی را دریافت خواهند کرد. این طرح قرار است از سال 2023 به طور عمومی در سراسر اتریش به اجرا درآید و تولید کنندگان، قیمت نوشیدنی‌های خود را 25 سنت افزایش خواهند داد.  آمار نشان می دهد با آغاز این طرح سالیانه نزدیک به 900 هزار تن زباله پلاستیکی جمع آوری می‌شود که مراحل جداسازی آن هزینه ای بسیار کمتر در حدود 15 درصد هزینه کنونی خواهد داشت. 

  • آیا ریاست سازمان تجارت جهانی را یک زن بر عهده خواهد گرفت؟

استاندارد: در رای گیری روز دوشنبه 7 سپتامبر 2020  هشت کاندیدای ریاست برای سازمان تجارت جهانی برگزیده شدند و نتیجه پایانی رای گیری، ریاست این سازمان را مشخص خواهد کرد. در این میان 3 زن و 5 مرد انتخاب شده اند و پیش بینی می‌شود نتیجه پایانی یک زن خواهد بود. دبیر کل جدید می‌بایست این سازمان بحران زده را که 25 سال فعالیت بسیار خوبی داشته است و لکن در جریان سال گذشته و درگیری با ایالات متحده و همچنین بروز بحران جهانی کرونا، در شرایط بسیار ناگواری به سر می‌برد، ساماندهی کند. یکی از مسائل مهم که در دوره ریاست جدید باید به آن پرداخته شود، ببرسی ایجاد زیرساخت های حقوقی و عملیاتی تهاتر برای کشورهای عضو می‌باشد که همه بتوانند از این امکان استفاده نمایند. مساله درگیری‌های کشورهای عضو در خصوص خرید هواپیما از بوئینگ یا ایرباس از دیگر مسائل مهم این سازمان در زمان ریاست جدید این سازمان می‌باشد.

  • فرانسه در جایگاه نخست اروپا در حوزه ایجاد زیرساخت های دیجیتال

وینرتسایتونگ: در گروه هفت کشور صنعتی G7، فرانسه توانسته است پس از ۵ سال متمادی که آلمان در راس این گروه نسبت به توسعه زیرساخت های دیجیتال قرار داشت، در جایگاه نخست قرار گیرد. به گزارش موسسه مرکز اروپایی رقابت های حوزه دیجیتال دانشگاه اقتصاد برلین (European Center for Digital Competitiveness)، فرانسه با افزایش فعالیت در حوزه دیجیتال بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، توانسته است میدان رقابت در این حوزه را از آلمان برباید. طبق این گزارش همزمان ایتالیا نیز افت رتبه شدیدی را در ۵ سال اخیر تجربه کرده است. در این گزارش همچنین اتریش از رتبه خوبی برخوردار نیست و از سال ۲۰۱۵ تا کنون در حدود ۳۰ رتبه افت داشته است. در میان کشورهای گروه هفت،  ایالات متحده ۳۳ نمره، آلمان ۵۲ نمره، ایتالیا ۷۷ نمره از دست داده اند.

  • نخستین نشانه‌های بهبود تجارت خارجی اتریش

مرکز آمار اتریش‌: در ماه ژوئن ۲۰۲۰، واردات اتریش بالغ بر ۶ / ۱۱ میلیارد یورو بوده که نشان از کاهش    ۱ / ۵ درصدی نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۹ دارد و طبق آمار در این ماه بیشترین کاهش در واردات از مبدا آلمان بوده است. حوزه صادرات در این زمان با کاهش ۴ / ۵ درصدی به میزان  ۴۹ / ۱۱ میلیارد یورو روبرو بوده است که کاهش جدی به مقصد هایی همچون ایتالیا و مجارستان دیده می‌شود. در ماه ژوئن تراز تجارت خارجی اتریش بالغ بر ۱۲ / ۰ میلیارد یورو بوده است که نشان از کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت زمان یکسان سال گذشته دارد. با این وجود شرایط در ماه ‌ژوئن بهتر از ماه‌های مارس تا مه ۲۰۲۰ و در اوج موج اول بحران کرونا بوده است. در ماه ژوئن واردات اتریش به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی بالغ بر ۸ میلیارد یورو و صادرات به این کشورها ۸ / ۷ میلیارد یورو بوده است.

  • کاهش ۵۰ درصدی استفاده از قطار در حمل و نقل مسافر در اتریش

کوریه: میزان مسافران شرکت حمل و نقل ریلی سراسری اتریش ÖBB  در شش ماهه نخست سال جاری ۵۰ درصد کاهش داشته است و مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است که بسته‌های تشویقی و جوایزی را برای مسافرانی که از خدمات این شرکت استفاده کنند، در نظر دارد. آندراس ماته، مدیر عامل ÖBB در صحبت با روزنامه کوریه گفت : در زمان اعمال ممنوعیت ها، ما ۹۰ درصد مسافران را از دست دادیم و در حال حاضر همچنان ۵۰ درصد مسافران از خدمات ما استفاده نمی‌کنند که این کاهش تعداد مسافران به معنای زیان جدی برای خدمات ریلی اتریش می‌باشد. گفته می‌شود طبق آمار یوروستات، الگوی مشابهی در سراسر اروپا قابل مشاهده است و حجم مسافران خطوط ریلی به طور میانگین ۱۵ درصد نسبت به مدت زمان یکسان سال گذشته در اروپا کاهش داشته است.

  • کاهش مجدد خرید و فروش خودرو در ماه آگوست

آپا: در آگوست سال جاری خرید و فروش خودرو در اتریش ۳۰ درصد نسبت به ماه آگوست سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است. در همین مدت، فروش اتومبیل های الکتریکی ۴ / ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین آمار حاکی از افزایش چشمگیر فروش موتورسیکلت در اتریش می‌باشد.

  • بحران کرونا درآمد سوپرمارکت ها را افزایش داده است

کوریه: در شش ماه نخست سال جاری درآمد سوپرمارکت ها در اتریش با ۵ / ۴ درصد افزایش همراه بوده است. همچنین پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱، به سبب کاهش قدرت خرید خانوار اتریشی میزان درآمد سوپرمارکت ها ۲ درصد کاهش یابد.

  • پرداخت ۲ / ۲ میلیارد یورو از سوی اتحادیه اروپایی به بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۹

آپا: در سال ۲۰۱۹، ۲ / ۲ میلیارد یورو از سوی اتحادیه اروپایی برای توسعه و احیاء کشاورزی در کشورهای عضو پرداخت شد که طبق آمار یوروستات، این میزان ۴ / ۲ درصد یا ۵۱ میلیون یورو بیشتر از میزان پرداختی در این حوزه در سال ۲۰۱۸ بوده است. طبق آمار منتشره از سوی یوروستات هر چند میزان پرداخت این کمک هزینه نسبت به سال پیش از آن رشد یافته، با این حال نرخ بیکاری نیز در حوزه کشاورزی در اتحادیه اروپایی  ۶ / ۲  درصد افزایش یافته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما