معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۲۷

احتمال بروز بحران بانکی در روسیه و پیش بینی نرخ برابری روبل و دلار

طبق گزارش مرکز آنالیز اقتصاد کلان و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت روسیه احتمال بروز بحران بانکی در روسیه قوت بیشتری گرفته است.

کارشناسان بر این باورند که از نقطه نظر شاخص‌های جاری، اوضاع نظام بانکی با ثبات به نظر می‌رسد، مازاد نقدینگی قابل مشاهده و سهم دارایی‌های مشکل‌دار بانک‌ها از 10% تجاوز نمی‌کند و رو به افزایش هم نیست، سودآوری بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی هم‌چنان پایدار است و  شاخص کفایت سرمایه در حال کاهش نمی‌باشند. با این وجود کارشناسان بر این اعتقادند که مقدار کل شاخص پیشرو ، نشان‌دهنده بحران سیستم ‌بانکی به سرعت در حال افزایش است و به آستانه بحرانی رسیده است.

طبق محاسبه این کارشناسان مقدار شاخص پیشرو در ماه آوریل 0.075 واحد بوده، در ماه مه به 0.079 واحد و در آغاز ماه جولای به 0.094 واحد رسیده است. بدین ترتیب مقدار کل شاخص پیشرو به سطح بحرانی 0.098 واحد رسیده است که به معنای گذار به سطح خطر ایجاد بحران بانکی است و در صورت ادامه چنین روندی، مقدار کل شاخص پیشرو در آینده نزدیک از سطح آستانه مجاز عبور خواهد کرد. کارشناسان جهش سطح بیکاری، سقوط شدید تبادل فیزیکی تولید ناخالص داخلی و رشد نسبت میان بدهی و درآمد بخش غیرمالی را از عوامل افزایش شاخص کل پیشرو ذکر می‌کنند.

وضعیت نرخ برابری روبل و دلار در ماه آینده

 طبق نظر کارشناسان، تحولات نرخ برابری روبل و دلار عمدتا به بهای نفت بستگی خواهد داشت. اما جریان پاندمی و ادامه آن، نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حتی نتیجه بحران کنونی در بلاروس نیز می‌تواند بر این روند تاثیر‌گذار باشد. به گفته ولادیمیر یوستیفییف رئیس بخش تحلیل بانک « زنیت»، بی‌ثباتی بازار نفت که هم‌چنان پابرجاست نیز می‌تواند به زیان ثبات روبل تمام شود چرا که هرگونه نوسانی در این زمینه بر ارزش روبل تاثیرگذار خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد وضعیت انتخابات در آمریکا نیز می‌تواند بر وضعیت روبل تاثیر‌گذار باشد چرا که به قدرت رسیدن دموکراتها ممکن است موجب تاثیر منفی بر ارز ملی روسیه شود. شایان ذکر است که در حال حاضر نسبت نرخ برابری دلار و یورو نیز در حال تغییر است. ارزش یورو به تدریج رو به افزایش است و بعید نیست که دلار در پایان ماه سپتامبر در حدود 73 روبل تثبیت شود ولی در عین حال نرخ یورو به نحو چشمگیری افزایش یابد. مداخله بانک مرکزی در چارچوب قواعد بودجه و در راستای ثبات بازار ارز از دیگر عوامل مهمی است که می‌تواند برای کوتاه‌مدت و یا حتی میان‌مدت بر نرخ ارزهای رایج در روسیه تاثیر‌گذار باشد. بانک مرکزی روسیه از ماه مارس تاکنون اقدام به فروش مبالغ هنگفتی ارز در بازار کرده است، اما باید در نظر داشت که منابع بانک مرکزی نیز نامحدود نمی‌باشد و پیش‌بینی‌های کارشناسان در مورد تثبیت و افزایش بهای جهانی نفت چندان دلگرم‌کننده نیست. از سوی دیگر برداشت مکرر دولت از صندوق رفاه ملی در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از مردم در شرایط پاندمی دیر یا زود مسئولان مالی و پولی کشور را به سمت آزادسازی  قیمت ارز سوق خواهد داد. در این صورت تمام تلاش مسئولان در ماه‌های پیش رو بر  آزاد سازی کنترل شده بهای ارز به منظور جلوگیری از شوک ناگهانی به اقتصاد و افزایش سریع قیمت کالاهای اساسی تمرکز خواهد یافت.

همچنین نکته دیگری که باید بدان توجه داشت اوضاع سیاست خارجی کشور به ویژه با توجه به بحران بلاروس و نیز تنش میان روسیه و آمریکا بر سر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران است که می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در قالب تحریم‌های اعلام شده و یا اعلام نشده علیه روسیه و در نهایت تضعیف ارز ملی این کشور شود.در مجموع باید گفت که کارشناسان در مورد اینکه نرخ دلار در نخستین ماه پائیز در بازه  74-72 روبل در ازای یک دلار باشد هم‌عقیده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما