معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (نیمه اول شهریور ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی جمهوری آذربایجان و روابط دو جانبه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در نیمه اول شهریور ماه 1399 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی داخلی:

انتشار ارقام مربوط به وجوه پرداخت شده توسط بخش تامین اجتماعی آذربایجان (ترند – 13 شهریور 1399)

وزارت کار و حمایت اجتماعی جمهوری  آذربایجان از ژانویه تا آگوست سال 2020 بیش از 2.2 میلیارد دلار را بابت انواع بیمه‌های اجتماعی به شهروندان پرداخت نموده است که این رقم به میزان  460.4 میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه سال گذشته می‌باشد. شایان ذکر است صندوق حمایت اجتماعی آذربایجان، از ژانویه تا آگوست سال جاری میلادی به بیش از 2.6 میلیون نفر مستمری، کمک هزینه، بورس تحصیلی و کمک‌های اجتماعی را پرداخت کرده است. 

رونمایی از بودجه در نظر گرفته شده در سال 2021 برای مبارزه با COVID-19 (ترند – 13 شهریور 1399

بنا بر اعلام وزارت دارایی جمهوری  آذربایجان، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بودجه دولت برای سال 2021، میزان سهم اختصاص‌یافته به بخش اجتماعی می‌باشد که 42 درصد از کل هزینه‌های بودجه‌ای را شامل می‌شود. به گفته وزارت دارایی، پیش‌بینی شده است تا رقمی معادل 352.9 میلیون دلار برای تأمین هزینه‌های مربوط به ادامه اقدامات برای مبارزه با بیماری کرونا در سال 2021 اختصاص یابد. خاطر نشان می‌سازد در بودجه سال 2021 آذربایجان، رقم هزینه‌ها 15.2 میلیارد دلار و قیمت هر بشکه نفت نیز 35 دلار در نظر گرفته شده است.

برنامه‌های اکتشافی و حفاری شرکت آذرگولد تا پایان سال 2020 (ترند – 13 شهریور 1399)

به گفته رئیس اداره روابط عمومی‌ شرکت AzerGold، عمق کلی کارهای مورد نظر برای حفاری و توسعه معدن برای استخراج طلا در جمهوری  آذربایجان، 70000 متر پیش‌بینی می‌شود. وی گفت: در طی هفت ماه ابتدایی سال 2020، مجموع عمق چاه‌های حفر شده بیش از 26000 متر می‌باشد. نامبرده خاطر نشان کرد که به دنبال عملیات اکتشافی انجام شده در سال 2019، ذخایر کلی فلزات قیمتی در سایت‌های AzerGold  بیش از 20 برابر افزایش یافت. بنابراین از محل استخراج و صادرات این ذخایر، پول قابل توجهی به درآمدهای کشور اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است عمق عملیات مربوط به حفاری‌های انجام شده در سال 2019، به بیش از 47000 متر رسید و ذخایر معادن طلا و نقره آذربایجان در آن سال نیز نسبت به سال 2018 به ترتیب به میزان 21.3 درصد و 33.2 درصد افزایش داشت به طوریکه در سال گذشته، AzerGold حدود 7.9 میلیون دلار به بودجه دولت واریز کرد.

افزایش صادرات طلا توسط جمهوری آذربایجان (تودی آذ - 11 شهریور 1399)

بنا بر اعلام مرکز آمار  جمهوری  آذربایجان، صادرات طلا توسط این کشور در 7 ماهه ابتدایی سال 2020، از لحاظ ارزشی به میزان 13.5 درصد افزایش و از لحاظ وزنی به میزان 6.6 درصد کاهش داشته است. در این مدت وزن کل طلای صادراتی آذربایجان که تماما به کشور سوئیس صادر شده 2147 کیلوگرم بود. شایان ذکر است شرکت آذرگولد و شرکت آمریکایی آنگلو ای شین به طور انحصاری در بخش استخراج و صادرات طلا و سایر سنگ‌های قیمتی فعالیت می‌نمایند.

اظهارات رئیس جمهور آذربایجان در خصوص اقدامات بهداشتی در مبارزه با کرونا (آذر نیوز - 10 شهریور 1399)

آقای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در رابطه با اقدامات بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا در کشور گفت: در حال حاضر تعداد 46 بیمارستان در کل کشور در خدمت بیماران کرونایی هستند که 41 باب از این بیمارستان‌ها طی 17 سال گذشته ساخته و تجهیز شده‌اند. در ابتدای شیوع بیماری کرونا، تنها 6 آزمایشگاه در کل کشور اقدام به انجام آزمایش‌های تشخیصی مبادرت می‌کرد. اما اکنون 45 آزمایشگاه جدید و مجهز ساخته و در این رابطه به کار گرفته شده‌اند. تا کنون بیش از 900 هزار تست کرونا در کشور انجام شده است. ظرفیت تختها را افزایش داده‌ایم و در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده‌ایم تا اقدام به ساخت 7 بیمارستان مجهز 200 تختخوابی نمائیم. اگرچه اقتصاد آذربایجان از اثرات منفی کرونا ضربه خورد و تولید ناخالص ملی طی 7 ماهه ابتدایی سال 2.8 درصد کمتر شد، اما با این وجود وضعیت جمهوری آذربایجان در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان از جمله برخی از کشورهای اروپایی بهتر است. در جمهوری آذربایجان هیچ فرد و مقامی در برابر قانون بر دیگری برتری ندارد و برای رعایت مقررات بهداشتی در زمینه مبارزه با کرونا همه یکسان هستند به طوریکه در صورت لزوم با آنها برخورد قانونی خواهد شد. ما موفق شدیم تا در  جمهوری آذربایجان تعداد 5 میلیون نفر را تحت پوشش حمایت‌های مالی قرار دهیم. در حال حاضر شیب ابتلای به کرونا در کشورهای اروپایی صعودی شده و این برای کشور ما یک زنگ خطر است و باید خود را مقاوم نمائیم. آماده‌ایم تا در صورت تائید سازمان بهداشت جهانی از طریق برخی از شرکت‌های صاحب‌نام، واکسن کرونا را خریداری و وارد نمائیم.

پرداخت پول سپرده‌گذاران در بانک‌های ورشکسته آذربایجان (آذر نیوز - 7 شهریور 1399)

صندوق بیمه سپرده جمهوری  آذربایجان، با هماهنگی بانک مرکزی این کشور و به منظور جبران خسارات وارده به سپرده‌گذاران در بانک‌های ورشکسته این کشور، مبلغ 499.8 میلیون منات به سپرده‌گذاران در 4 بانک آتا بانک، آمره بانک، آق بانک و ان بی سی بانک پرداخت نمود. تمامی‌پرداخت‌ها به صورت غیرنقدی و از طریق دو بانک دولتی کپیتال بانک و بانک بین‌الخلق صورت گرفت که در مجموع پول تعداد 21200 نفر از سپرده‌گذران در این 4 بانک به طور کامل به آنها پرداخت شد.

واگذاری مسئولیت استخراج سنگ آهن به شرکت  AzerGold (تودی آذ - 14 شهریور 1399)

تلاش‌های ناموفق وزارت صنعت جمهوری  آذربایجان برای جذب سرمایه گذاران در توسعه ذخایر موجود در معدن سنگ آهن داشکسان این کشور، منجر شد تا رئیس جمهور آذربایجان طی حکمی ‌به تاریخ اول سپتامبر 2020 مسئولیت مطالعه، اکتشاف و استخراج سنگ آهن در معدن مذکور را به شرکت دولتی AzerGold CJSC واگذار نماید. بنابر اخبار منتشره، این معدن دارای  ذخیره تخمینی 350 میلیون تن و ذخایر اثبات شده 270 میلیون تن سنگ آهن می‌باشد.

الهام علی اف: ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تولید، بیانگر پیشرفت سریع در آذربایجان است (آذر تاج - 11 شهریور 1399)

"ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی در کشور نشانه توسعه جمهوری  آذربایجان است. مدرن‌سازی تاسیسات انرژی با توسعه کلی کشور سازگار است و همه این امور به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید، ساخت نیروگاه‌ها در میان پروژه‌های زیربنایی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. می‌توانم بگویم که ما در آذربایجان به عنوان اولویت اول خود به این موضوع پرداخته‌ایم. این امر یک امر تصادفی نیست که اولین برنامه دولت در مورد توسعه اقتصادی مناطق که در سال 2004 مصوب شد برای ساخت نیروگاه‌ها در کشور اهمیت ویژه‌ای قائل شده است. از آن زمان تاکنون بیش از 30 نیروگاه در کشور ما ساخته شده است. البته اگر این نیروگاه‌ها ساخته نمی‌شدند، امروز نمی‌توانستیم به این ظرفیت انرژی در کشور دست پیدا کنیم. به دنبال تصویب اولین برنامه توسعه منطقه‌ای، نیروگاه 525 مگاواتی Sumgayit ساخته شد. به دنبال آن ایستگاه‌های دیگر شامل ایستگاه "Canub" با ظرفیت حدود 800 مگاوات، ایستگاه "Shimal-2" با ظرفیت حدود 400 مگاوات و نیروگاه سنگاچال با ظرفیت تولید 300 مگاوات. پنج ایستگاه نمونه نیز در مناطق مختلف کشور ساخته شده است که هر کدام دارای ظرفیتی حدود 90 مگاوات می‌باشند. فقط تصور کنید که اگر این نیروگاه‌ها ساخته نمی‌شدند، ما همچنان مانند سال های گذشته به واردات انرژی وابسته بودیم و نمی‌توانستیم امنیت انرژی خود را حفظ کنیم. توجه به بخش مهندسی برق و سرمایه‌گذاری در این بخش، این امکان را برای ما فراهم کرد تا نیازهای خود را به طور کامل برآورده کنیم. در عین حال، ما یک پتانسیل صادراتی قوی نیز داریم. با وجود تقاضای رو به رشد در داخل، ظرفیت صادرات ما هر ساله در حال افزایش است. از سال 2004 تاکنون، ظرفیت اقتصاد ما، به ویژه در بخش صنعتی، بیش از سه برابر شده است. در نتیجه استفاده از فن‌آوری‌های نوین ظرفیت تولید در آذربایجان در حال رشد است و تلفات نیز رو به کاهش گذاشته است.

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران:

ایران بهترین بازار صادراتی آذربایجان در بین کشورهای حوزه خلیج فارس (آذر تاج - 7 شهریور 1399)

بر اساس اعلام کمیته دولتی گمرک جمهوری  آذربایجان، در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران بهترین بازار برای صادرات محصولات آذربایجان در هفت ماهه اول سال جاری میلادی بود. آمار رسمی حاکی از آن است که ایران، امارات متحده عربی و قطر سه مقصد بزرگ صادرات جمهوری  آذربایجان در بین کشورهای حوزه خلیج فارس بوده‌اند که در این میان حجم صادرات انجام شده به ایران با رقم 20.7 میلیون دلار بیش از صادرات به سایر کشورهای این منطقه بوده است. لازم به ذکر است بر اساس آمار مذکور صادرات آذربایجان به امارات و قطر به ترتیب برابر با  6.3 میلیون دلار و 1.1 میلیون دلار بوده است.

برگزاری جلسات همکاری آذربایجان و ایران در زمینه مهندسی برق (وزارت انرژی - 14 شهریور 1399)

همکاری بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه مهندسی برق ادامه دارد. در چارچوب اقدامات انجام شده، جلسه بعدی کمیسیون مشترک فنی از طریق یک نشست ویدئو کنفرانسی برگزار شد که در آن به همکاری‌های مشترک دو طرف در زمینه ساخت و بهره‌برداری از سد "خدا آفرین" و " قیز قلعه سی" پرداخته شد و مسائل مربوط به توربین‌ها و نیروگاه‌های برق آبی بر روی رودخانه ارس مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه، در مورد محاسبه هزینه‌های ساخت و خسارات وارده به اتصالات آبی در سد خداآفرین و قیز قلعه سی و همچنین خرید و نصب توربین نیروگاه‌ها و تجهیزات آبی مربوط به آن به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت. هم‌چنین، اولین جلسه کمیته مشترک فنی ساخت نیروگاه‌های برق آبی اردوباد و مارازاد نیز به طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد. در این نشست طرفین در مورد تسریع در ساخت نیروگاه برق آبی اردوباد و ارزیابی تأثیرات زیست محیطی بر روی ساخت این نیروگاه تبادل نظر کردند. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا جلسه بعدی در اواخر ماه سپتامبر سال جاری در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شود.

همکاری‌های اقتصادی منطقه ای و بین‌المللی:

قرارداد شرکت راه آهن دولتی آذربایجان با شرکت آمریکایی مکنزی (نیوذ آذ - 13 شهریور 1399)

شرکت راه آهن دولتی جمهوری  آذربایجان در راستای اجرایی کردن برنامه توسعه خطوط ریلی کشور تا سال 2030، با یک شرکت مشاوره‌ای آمریکایی به نام مکنزی قرار داد بست. این قرارداد در 21 می 2020 منعقد شد و در تاریخ 3 سپتامبر نیز یک نشست ویدئو کنفرانسی جهت بررسی آخرین تحولات و مشورت‌ها میان دو طرف برگزار شد. یادآوری می‌نماید در حال حاضر طول خطوط آهن آذربایجان 2955 کیلومتر است که از این میزان 2133 کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. 803 کیلومتر از مجموع مسیرهای ریلی در آذربایجان دو خطه و 1330 کیلومتر نیز یک خطه می‌باشد. 1170 کیلومتر از این خطوط در مسیر قطارهای برقی و 965 کیلومتر نیز در مسیر قطارهای دیزلی هستند. لازم به ذکر است از مجموع خطوط راه آهن موجود در آذربایجان تنها 1528 کیلومتر از مسیرها به سامانه‌های دیجیتالی و هشدار اتوماتیک مجهز گردیده‌اند.

فروش گاز مایع به پاکستان با واسطه‌گری شرکت سوکار (ترند - 13 شهریور 1399)

شرکت سوکار اعلام کرد که به منظور تقویت روابط دوستی با کشورهای جهان، به عنوان واسطه و بدون کسب سود قابل توجهی، مبادرت به تحویل 140 هزار مترمکعب گاز مایع از یک کشور ثالث و انتقال آن به پاکستان نموده است.

امضای توافق‌نامه همکاری میان شرکت مخابراتی آذرکاسموس آذربایجان با شرکت گلوب کاست (تودی آذ - 7 شهریور 1399)

بنابر روابط عمومی وزارت ارتباطات جمهوری  آذربایجان، شرکت Azercosmos OJSC یک توافق‌نامه همکاری با شرکت Globecast، که به عنوان یک شرکت رسانه‌ای در زمینه خدمات مخابراتی در آفریقا فعالیت می‌کند، امضا کرده است. این توافق‌نامه امکان ارائه خدمات پیشرفته به مشتریان Globecast را در سراسر آفریقا با افزایش ظرفیت باند C در ماهواره Azerspace-1 فراهم می‌کند. مشتریان سیستم عامل‌های Globecast در دورافتاده‌ترین مناطق آفریقا از این پس می‌توانند سیگنال‌های مربوط به برنامه‌های سرگرمی، اخبار، ورزش و سایر رویدادهای ویژه را به راحتی از ماهواره Azerspace-1 دریافت نمایند.

Azercosmos اولین ماهواره  جمهوری  آذربایجان است که Azerspace-1 را در 8 فوریه 2013 به فضا پرتاب کرد. Azercosmos با داشتن نیروی انسانی ماهر و مجرب و برخورداری از ظرفیت فنی پیشرفته، موفق شده تا به یکی از نیروهای محرک بخش ICT در آذربایجان و منطقه تبدیل شود. این شرکت دو ماهواره مخابراتی Azerspace-1 ، و Azerspace-2 به همراه ماهواره کم مدار Azersky را اداره می‌کند.

افزایش 10.2 درصدی صادرات خدمات ماهواره‌ای و مخابراتی شرکت آذرکاسموس (نیوذ آذ - 11 شهریور 1399)

طی ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال 2020، شرکت Azerkosmos OJSC  موفق شد تا خدمات ماهواره‌ای و مخابراتی خود را به 27 کشور ارائه و از این محل درآمدی به ارزش 28.1 میلیون دلار کسب نماید. درآمد حاصله در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 10.2 درصد بیشتر شده است. خاطر نشان می‌سازد کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، مالزی و امارات از جمله مشتریان آذر کاسماس هستند.

اختصاص 780 میلیون دلار توسط بانک توسعه آسیا به آذربایجان (آذر نیوز - 11 شهریور 1399)

بانک توسعه آسیایی به منظور حمایت از برنامه‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان، مبلغ 780 میلیون دلار اعتبار را به این کشور اختصاص داد. این مبلغ قرار است طی سال‌های 2021-2023 به آذربایجان پرداخت شود. مبلغ مذکور طی سه مرحله و بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده به ترتیب 85 میلیون دلار در سال 2021، 370 میلیون دلار در سال 2022 و 325 میلیون دلار در سال 2023 به آذربایجان پرداخت خواهد شد. در چارچوب برنامه مذکور، اعتبارات تخصیصی در 5 حوزه کشاورزی (آبیاری)، حمل و نقل (زیرساخت راه‌آهن)، مالی(سازمان‌های اعتباری غیربانکی و شرکت‌های کوچک و متوسط و تقویت برنامه‌های آموزشی در جهت پیشبرد اصلاحات اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. علاوه بر این ارقام، بانک توسعه آسیا به عنوان کمک‌های فنی نیز رقمی معادل 4.5 میلیون دلار را طی سال‌های 2021-2023 به آذربایجان پرداخت خواهد کرد.

اختصاص 15 میلیون دلار برای تهیه پروژه‌هایی در زمینه فن‌آوری بالا و نوآوری، اعطای 75 میلیون دلار وام برای توسعه نظام آموزش حرفه‌ای در جمهوری آذربایجان از دیگر کمک‌هایی هستند که قرار است توسط بانک توسعه آسیا به آذربایجان اعطا شوند. خاطر نشان می‌سازد علاوه بر ارقام مذکور بانک توسعه آسیا مبلغ  150  میلیون دلار دیگر را نیز برای نوسازی و مدرن‌سازی راه‌آهن آذربایجان در مسیر آستارا - باکو برای تکمیل کریدور شمال و جنوب به این کشور اختصاص خواهد داد.

حجم تجارت آذربایجان با کشورهای اتحادیه اروپا در ماه جولای 2020 (آذر تاج - 11 شهریور 1399)

جمهوری آذربایجان در ماه جولای 2020 محصولاتی به ارزش 782.3 میلیون دلار را به کشورهای اتحادیه اروپا صادر نمود. براساس کمیته دولتی گمرک آذربایجان، این کشور هم‌چنین در ماه جولای کالاهایی به ارزش 225.5 میلیون دلار را از کشورهای اتحادیه اروپا وارد کرده است.

اقدامات انجمن گردشگری آسیا و اقیانوسیه به منظور بهبود گردشگری در آذربایجان (آذر تاج - 10 شهریور 1399)

به گفته هیأت گردشگری  جمهوری آذربایجان ، اولین وبینار از سری PATA Destination Insight Series که توسط انجمن مسافرتی آسیا و اقیانوسیه (PATA) با همکاری BBC World News برگزار شد، به بهبود وضعیت گردشگری در آذربایجان اختصاص یافت.

در یک نشست ویدئو کنفرانسی با عنوان "سلسه مقاصد گردشگری: جمهوری آذربایجان"، مدیر ارشد اجرایی هیأت گردشگری آذربایجان به سوالات مجری برنامه سفر در بی بی سی پاسخ داد. رئیس هیأت مدیره انجمن گردشگری آذربایجان در این برنامه، به اهمیت بخش گردشگری در آذربایجان اشاره و آن را از منظر اقتصادی و اقدامات به عمل آمده در این بخش برای افزایش ظرفیت این حوزه و افزایش درآمدزایی در سال‌های اخیر برجسته کرد. وی در مورد افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، از آذربایجان به عنوان یک مقصد گردشگری قابل توجه یاد کرد و بر نقش دولت در توسعه صنعت گردشگری در کشور و هم‌چنین کارهای انجام شده در بازار هدف تأکید کرد. وی هم‌چنین با تأکید بر ضرورت حفظ و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، در رابطه با اثرات منفی همه‌گیری کرونا بر صنعت گردشگری آذربایجان صحبت کرد.

برگزاری نشست ویدئو کنفرانسی با مشارکت روسای کمیسیون بین دولتی آذربایجان و قزاقستان (وزارت انرژی - 8 شهریور 1399)

نشست ویدئو کنفرانسی با مشارکت پرویز شهبازوف و نورلان نوگایف وزرای انرژی جمهوری آذربایجان و قزاقستان برگزار شد. در این نشست در خصوص توسعه روابط دو کشور به عنوان کشورهای دوست و برادر با ریشه‌های مشترک قومی و تاریخی در همه زمینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست توافق شد تا هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در نیمه دوم اکتبر سال 2020 برگزار شود. موضوعاتی نظیر انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی قزاقستان به آذربایجان و تحویل و حمل و نقل گاز مایع (LNG) از قزاقستان از طریق دریای خزر به آذربایجان در این نشست بررسی شد. طرفین هم‌چنین در مورد همکاری در اوپک و ارزیابی از وضعیت فعلی بازار جهانی نفت تبادل نظر کردند. نورلان نوگایف، وزیر انرژی قزاقستان گفت: "اقدامات انجام شده توسط کشورهای اوپک و غیراوپک نقش مهمی در افزایش قیمت نفت به رقم 46 دلار داشته است." پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان نیز با اشاره به اینکه تصمیم اتخاذ شده در اوپک پلاس درست بوده است گفت:" تنها سازوکار در شرایط فعلی پیش رو موضوع کاهش تولید بود و نتایج مثبت حاصله از توافقات به عمل آمده در اوپک حاکی از آن است که ما تصمیم درستی گرفته‌ایم و باید به تعهدات خود به درستی عمل کنیم." 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما