معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۱۴

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته دوم شهریور ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق ( هفته دوم شهریور ماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 تصمیم جدید اقلیم کردستان درباره واردات دام

باسنیوز:   فراس صدیق مدیر منابع دام در وزارت کشاورزی اقلیم کردستان گفت: از این پس تنها به  دام هایی که سن پایین دارند اجازه واردات داده می‌شود.وی گفت: به دلیل نبودن کارگاه‌های صنایع تکمیلی، پوست دام ها پس از دباغی صادر می‌شود و فراروی‌های آن با هزینه بیشتر بار دیگر وارد اقلیم کردستان می‌شود.

این مقام مسئول افزود: قبلا واردات دام بیشتر با هدف تامین گوشت آن بود، از این روی دام های بزرگ وارد کردستان عراق می‌شد، اما در حال حاضر این روند تغییر یافته و تنها به دام های جوان و کوچک که هزینه کمتری دارند، اجازه واردات داده می‌شود.


وی در همین ارتباط توضیح داد: این موضوع سبب فراهم شدن فرصت های کاری برای مردم می‌شود و آنها می‌توانند دام ها را پرورش دهند و در کشتارگاه داخلی ذبح شوند.

وزیر نفت عراق، از بی‌نیاز شدن این کشور به واردات بنزین تا پایان سال ٢٠٢٣ خبر داد.

کردستان24:  احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق، اعلام کرد؛ تا پایان سال ٢٠٢٣ به واردات بنزین بی‌نیاز خواهند شد و تا سال ٢٠٢٥ نیز مشعل سوزی در مکان‌های استخراج نفت را متوقف خواهند کرد.

وزیر نفت عراق، سفر هیئت اعزامی دولت عراق به آمریکا را از لحاظ اقتصادی بسیار با اهمیت دانست و گفت موضوع تولید را با برخی شرکت‌های نفت آمریکا بررسی کرده‌اند، به طوریکه به مدت ٢ سال در بخش نفت و گاز عراق به این منظور فعالیت داشته باشند.

احسان عبدالجبار، افزود؛ در شرایط کنونی عراق می‌تواند روزانه ٥ میلیون بشکه نفت تولید کند و تا سال ٢٠٢٥ می‌توانند میزان تولید خود را به ٧ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

عراق میزان صادرات نفت خود طی ماه گذشته را اعلام کرد

باس نیوز : بنابر اطلاعیه وزارت نفت عراق، این کشور توانسته در ماه می، ٩٦ میلیون و ٣٩ هزار و ٨٥٢ بشکه نفت صادر کند.

از این تعداد، سه میلیون و ٥٤٥ هزار و ٤٣١ بشکه از چاه‌‌های کرکوک استخراج و صادر شده است.

وزارت نفت عراق مجموع کل درآمد حاصله طی این یک ماه را، ٢ میلیارد و ٩١ میلیون و ٧٨٨ هزار و ٨٦٩ دلار اعلام کرده است.

اقلیم کردستان 500 مگاوات برق به شبکه برق عراق می دهد

کرد پرس : وزیر برق دولت اقلیم کردستان اعلام کرد اربیل در روزهای آینده 500 مگاوات برق به شبکه برق عراق وصل می‌کند و این اقدام باعث کاهش ساعات تأمین برق در شبکه برق اقلیم کردستان نخواهد شد.

"کمال محمد" وزیر برق اقلیم کردستان در یک کنفرانس خبری مشترک با استاندار دهوک گفت: در روزهای آینده 500 مگاوات از برق اقلیم کردستان به شبکه برق عراق وصل خواهد شد.

کمال محمد افزود: در ماه آگوست سال گذشته مردم اقلیم کردستان روزانه 14 تا 15 ساعت برق داشتند. اما در ماه آگوست سال جاری، این مقدار به 20 تا 21 ساعت افزایش یافته است که این امر، یک تحول خوب در زمینه افزایش ساعات تأمین برق به شمار می آید.

وزیر برق اقلیم کردستان تصریح کرد: افزایش تولید گاز مورد نیاز نیروگاهها، حل مشکلات فنی نیروگاههای بیخال و دربندیخان و همچنین افتتاح نیروگاه 300 مگاوات در شهر خبات استان اربیل باعث افزایش تولید برق در اقلیم کردستان شده است.

وی خاطرنشان کرد اتصال 500 مگاوات برق به سایر مناطق عراق، هیچ تأثیری در میانگین تأمین برق برای شهروندان اقلیم کردستان نخواهد داشت. زیرا مقدار برق مذکور، از نیروگاههایی تأمین شده است که اخیرا راه اندازی شده اند. از سوی دیگر، دولت فدرال، بودجه لازم برای بازسازی و راه اندازی مجدد واحدها و نیروگاههای مذکور را تأمین کرده است.

اقلیم کردستان  برق نینیوا را در مقابل سوخت تأمین می‌کند.

رووداو: امید احمد سخنگوی وزارت برق اقلیم کردستان روز دوشنبه 3 شهریور اعلام کرد که براساس توافق قبلی اربیل و بغداد ، اقلیم کردستان در ازای سوخت، برق نینوا را تأمین می‌کند.احمد در گفتگوی اختصاصی با شبکه رووداو اظهار کرد که سه نیروگاه در استان دوهوک با سوخت ارسالی از استان نینوا مجدداً راه اندازی شده است ، و بر اساس آن، مشکل کمبود برق در دهوک همزمان با تأمین برق نینوا برق از همان ایستگاه‌ها ، حل شده است.مجید مهدی حنتوش وزیر برق عراق پس از دیدار با نخست وزیر عراق مصطفی آل کاظمی در گفتگوی مطبوعاتی مشترک با استاندار نجف  بیان داشت که ، با هدف یافتن راه حل فوری برای تأمین برق برای شهروندان عراق ، تصمیم گرفتند که بمنظور افزایش ساعت تأمین برق مناطق مرکزی عراق.

 450 مگاوات برق از اقلیم کردستان و 200  میگاوات دیگر از ترکیه خریداری کنند.

حذف برخی از بخشودگی‌های مالیاتی در اقلیم کردستان

رووداو: وزارت دارایی و اقتصادی اقلیم کردستان، در راستای انجام اصلاحات در سیستم مالیاتی، اقدام به حذف چند مورد بخشودگی مالیاتی به ویژه در بخش های سرمایه گذاری کرد، که به شرح ذیل آماده است .

یک: لغو بخشودگی مالیاتی برای پروژه‌های گردشگری

دو: لغو بخشودگی مالیات زمین‌هایی که برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری تخصیص یافته است؛ بنابراین باید سرمایه گذاران نسبت به پرداخت مالیات متعهد شوند.

سه: قرارداد میان دولت اقلیم کردستان و شرکت «ماس» لغو می‌شود. بر اساس این قرارداد شرکت مزبور تا سال 2036 از پرداخت مالیات معاف بود.

 

 

اختصاص زمین برای پروژه‌های سرمایه گذاری در سلیمانیه

باسنیوز:  کمال مصطفی مدیر کل شهرداری‌های سلیمانیه در این باره توضیح داد: پیرو بخشنامه ای از وزارت شهردای و گردشگری اقلیم کردستان، نامه ای به همه شهرداری‌ها ارسال شده است تا در مدت زمان مشخص شده، آمار همه زمین‌هایی که مساحت آنها بیش از 2 هکتار است را ارسال کنند.

به گفته وی هدف از این درخواست آن است تا اطلاعات زمین‌ها برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری که مدتی پیش دولت اقلیم کردستان آنها را برای اجرا اعلام کرد، جمع آوری شود.

مصطفی گفت: درصدد هستیم تا مقدمات لازم برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در استان سلیمانیه را فراهم کنیم.

تلاش آمریکا برای منع عراق از امضای قراردادهای اقتصادی با سایر کشورها

کرد پرس : یک عضو فراکسیون الفتح در مجلس عراق از تلاش های آمریکا برای جلوگیری از امضای قراردادهای اقتصادی توسط دولت بغداد با کشور چین خبر داد.

به نقل از المعلومه، "عباس الزاملی" در این باره گفت: در جریان سفر مصطفی الکاظمی‌به واشنگتن، آمریکا 8 قرارداد با عراق امضا کرده است که هدف از آنها، منع عراق از امضای توافق با چین و همچنین تحقق بی ثباتی در زمینه خدماتی است.

الزاملی با اشاره به اینکه سفر الکاظمی‌به بغداد بیش از آنکه منافع سیاسی یا اقتصادی برای عراق داشته باشد، جنبه رسانه ای داشت افزود: آمریکا تلاش می‌کند بخش اقتصادی عراق را همچنان در کنترل داشته باشد. از این رو، اجازه نمی دهد بغداد با سایر کشورها قراردادهای اقتصادی امضا کند.

درخواست 24 نماینده پارلمان کردستان برای احضار مسرور بارزانی و قباد طالبانی به پارلمان

کردپرس : 24  نماینده پارلمان کردستان با امضای درخواستی به هیئت رئیسه پارلمان، خواستار احضار نخست وزیر اقلیم کردستان و معاون وی و توضیح درباره کاهش حقوق کارمندان و حقوق بگیران شدند.
 عبدالستار مجید رئیس فراکسیون حزب جماعت اسلامی در پارلمان کردستان، طی نشستی خبری، اعلام کرد که وی به همراه 23 نماینده دیگر پارلمان، با امضای درخواستی از هیئت رئیسه پارلمان خواسته اند  که مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و قباد طالبانی معاون وی را برای توضیح درباره کاهش حقوق پرداختی به کارمندان و حقوق بگیران به پارلمان احضار کنند.

وی افزود که بارزانی و طالبانی باید توضیح دهند که با استناد به کدام قانون حقوق کارمندان و حقوق بگیران را مانند حقوق ماه گذشته  کاهش می دهند.

بر اساس خبر؛ شش نماینده از حزب جماعت اسلامی‌کردستان و چهار نماینده جنبش تغییر، پنج نماینده اتحادیه میهنی، پنج نماینده اتحاد اسلامی، نماینده حزب شیوعی و مم برهان قانع و دیاری انور نمایندگان مستقل پارلمان کردستان این درخواست را امضا کرده اند.

وزیر بهداشت اقلیم کردستان خواستار کمک‌های پزشکی و بهداشتی از آمریکا شد

باسنیوز:  وزیر بهداشت حکومت اقلیم کوردستان طی تماسی با کنسول آمریکا در اربیل، خواستار ارائه‌ی کمک‌های پزشکی و بهداشتی از سوی ایالات متحده‌ی آمریکا به بخش درمان اقلیم کردستان برای مقابله با کرونا شد.

در این تماس که امروز یکشنبه، دوم شهریورماه، از طریق ویدئو-کنفرانس انجام شد، وزیر بهداشت حکومت اقلیم کوردستان و کنسول آمریکا در اربیل ضمن بررسی وضعیت بهداشت و سلامت جنوب کردستان در دوران شیوع کرونا به نقش ایالات متحده‌ آمریکا و سازمان ملل در تامین نیازهای درمانی سایر مناطق جهان اشاره کردند.

در همین رابطه دکتر سامان برزنجی طی مصاحبه‌ای اختصاصی با (باس‌نیوز) گفت: "طی گفتگوی مذکور خواست بخش درمانی و بهداشتی برای دریافت کمک‌های پزشکی از آمریکا و سازمان ملل را مطرح و بر حق اقلیم کوردستان برای دریافت این کمک‌ها تاکید کردیم". او همچنین از کنسول آمریکا در اربیل خواست که شرایط حاکم بر اقلیم کوردستان را در نظر گرفته و برای رفع نیازهای بهداشتی و پزشکی به اقلیم کوردستان کمک کنند. چرا که دولت آمریکا از طریق سازمان ملل به عراق بسته‌های کمکی ارسال کرده و می‌تواند کمک‌های پزشکی و درمانی به اقلیم کوردستان ارائه دهد".

وزارت بهداشت اقلیم کردستان روز یکشنبه ۹ شهریور آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را اعلام کرد.

کردستان۲۴: بر اساس آخرین اطلاعیه ی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته ابتلای ۵۴۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۷ نفر جان باختند.

در اطلاعیه‌ی شماره ۱۸۶ وزارت بهداشت آمده است: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴نفر در اربیل ۱ نفر در سلیمانیه و ۲ نفر در دهوک مجموعاً ۱۷ نفر فوت کرده‌اند.  بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت اقلیم کردستان تاکنون ۲۸هزار و ۱۶۱مورد ابتلا، ۱۷هزار و ۶۷۹ نفر بهبودیافته، هزار و ۴۱ نفر فوت کرده و ۹۴۳۳ نفر نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

مسرور بارزانی از دو پروژه‌ی مهم عمرانی بازدید کرد

روز دوشنبه دهم شهریور، مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان از دو پروژ‌ه‌ی در حال تکمیل محور ارتباطی اربیل- دهوک و بزرگ راه ١٥٠ متری در شهر اربیل، بازدید کرد. گفته شده که پروژه‌ی محور مواصلاتی اربیل- دهوک از اهمیت شایانی برخوردار است و موجب سهولت رفت‌وآمد میان این دو شهر و نیز تاثیر بسزایی بر امور بازرگانی میان اقلیم کردستان و ترکیه، خواهد داشت. بودجه‌ی اختصاص یافته برای این پروژه‌ ١٥٧ میلیون دلار می‌باشد و بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که این پروژه تا اواخر سال جاری میلادی، به پایان برسد. سپس نخست وزیر اقلیم کردستان در محل اجرائی بزرگراه ١٥٠ متری در شهر اربیل حضور یافت و در جریان میزان پیشرفت‌های حاصله در این پروژه قرار گرفت.بارزانی در این بازدید بیان داشت که دستاوردهای اصلی کابینه نهم اقلیم کردستان، ایجاد زیرساخت‌های توانمند اقتصادی و بهبود وضعیت راه‌های  اقلیم کردستان است(باسنیوز).

رشد 20 درصدی در فعالیت تجاری بین اقلیم کردستان و ایران

نماینده اقلیم کردستان در تهران اعلام کرد که میزان فعالیت تجاری بین اقلیم کردستان و ایران نسبت به ماه‌های گذشته 20 درصد رشد داشته و ایرانی‌ها شکایت دارند که اقلیم کردستان مانع از واردات برخی از انواع میوه و سبزیجات شده است. ناظم دباغ، نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران درگفتگو با شبکه رووداو بیان داشت که فعالیت تجاری بین اقلیم کردستان و ایران شاهد بهبود و "رشد 20 درصدی" در مقایسه با دوره قبل بود "که فرصت های شغلی را برای هر دو طرف فراهم می‌کند. با این حال، به نظر می رسد که ایرانی‌ها از ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات توسط اقلیم کردستان شکایت دارند و در این زمینه، نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران اظهارات افراد و مقامات مناطق مختلف ایران را در مورد شکایت خود از این روش پنهان نکرد، اما او گفت که برای آنها روشن ساخت که "این حق ماست و ما این تصمیمات را برای حمایت از محصولات داخلی گرفتیم. وزارت کشاورزی اقلیم کردستان سالانه و با توجه به فصول سال، در حمایت از محصولات داخلی، از واردات میوه و سبزیجات و در زمانی که به اوج تولید خود می رسد، جلوگیری می‌کند(رووداو).

وزارت بازرگانی اقلیم کردستان میزان واردات خودرو را در 7 ماهه اول سال جاری میلادی اعلام کرد

بر اساس آمار وزارت بازرگانی دولت اقلیم کردستان در 7 ماه سال جاری میلادی حدود 40 هزار خودرو به اقلیم کردستان وارد شده است.

در اطلاعیه ای رسمی این وزارتخانه آمده است: از ابتدای سال جاری ماهیانه حدود 8 تا 10 هزار خودرو به اقلیم کردستان وارد شده است اما به دلیل انتشار ویروس کرونا و ایجاد محدودیت ها، این تعداد در ماه‌های 3 و 4 به 2 تا 3 هزار خودرو کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش پس از کاهش محدودیت ها، این تعداد در ماه‌های بعد بار دیگر به 5 تا 6 هزار دستگاه واردات خودرو به اقلیم کردستان افزایش پیدا کرده است.
بر اساس همین آمار در مدت مشابه سال گذشته، بیش از 100 هزار خودرو به اقلیم کردستان وارد شده است که در سال جاری این میزان به تعداد حدود 60 هزار دستگاه کاهش داشته است.
بر اساس آمارهای سال های 2017، 2018 و 2019 بیش از 358 هزار خودرو به اقلیم کردستان وارد شده است که بیش از 80 درصد آنها پس از شماره گذاری به سایر شهرهای مرکزی و جنوبی عراق ارسال شده است.
نوزاد ادهم مدیر کل بازرگانی اقلیم کردستان در این باره توضیح داد: از تعداد 40 هزار خودرویی که در 7 ماه اول امسال وارد اقلیم کردستان شده است بیشتر آنها به دیگر شهرهای عراق صادر و تعدادی هم در داخل کردستان عراق عرضه شده است.

در حال حاضر بیش از 300 شرکت بخش خصوصی در حوزه واردات خودرو فعالیت دارند که به دلیل کرونا تا حدودی متحمل ضررشده اند(باسنیوز).

وضعیت کنونی تبادلات تجاری اقلیم کردستان با چین

کرونا موجب شده تا سطح روابط تجاری چین، به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار اقلیم کردستان عراق، با این منطقه دچار تحولات زیادی شود. تا کنون وضعیت تبادلات تجاری میان اقلیم کردستان و چین به دلیل شیوع ویروس کرونا، به شکل قبلی باز نگشته است.

کرونا موجب شده تا روابط تجاری چین دچار مشکلات بسیاری با بازرگانان به صورت کلی و اقلیم کردستان به صورت خاص شود. این نیز مورد تضعیف تبادلات تجاری شده و تا کنون بازرگانان اقلیم کردستان موفق نشده اند به بازارهای چین بازگردند.
شرکت های حمل و نقل کالا از چین به عراق و اقلیم کردستان از وضعیت کنونی بازار بسیار نگران هستند. به گفته بازرگانان تبادلات تجاری میان چین و اقلیم کردستان در مقایسه با سال 2019 از 50 تا 60 درصد کاهش نشان می دهد و ضعیف شدن بازار هم، به صورت مضاعف وضعیت را نامناسب تر کرده است.

مریوان صدرالدین مدیر ثبت شرکت ها در وزارت بازرگانی می‌گوید: اکنون تا اندازه خوبی وضعیت بازرگانی داخلی و تبادلات تجاری خارجی بهبود یافته و زمینه‌های فراوانی ایجاد شده است.
این مقام مسئول گفت: بیش از یک هزار شرکت حمل و نقل در اقلیم کردستان به ثبت رسیده است که از این تعداد تنها حدود 250 شرکت در بخش حمل و نقل فعال هستند.
بر اساس آمار گمرکات عراق، 90 درصد از کالاهای چین به بندر ام القصر شهر بصره وارد شده و از آنجا هم به سایر شهرهای عراق و اقلیم کردستان توزیع می‌شود.

گیلان حاجی سعید رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان نیز در خصوص روابط تجاری با چین گفت: در 6 ماه اول سال 2020، حدود 4 میلیارد و 800 میلیون دلار کالا از چین وارد شده است و این میزان با توجه به شرایط فعلی، مقدار کمی نیست.
وی ادامه داد: در برابر هم عراق 11 میلیارد و 800 میلیون دلار به چین صادرات داشته است که بخش زیادی از آن مربوط به صادرات نفت است. به صورت کلی در 6 ماهه اول امسال حدود 15 میلیارد دلار با چین تبادلات تجاری وجود داشته است.
به گفته وی به دلیل دستورالعمل های بهداشتی، بازرگانان اقلیم کردستان به راحتی نمی‌توانند ویزا دریافت کرده و به چین سفر کنند. اما روابط به صورت مجازی با چین و سایر کشورها ادامه دارد. 
حاجی سعید یکی از درخواست های کنونی بازرگانان کردستان عراق را صدورد ویزا عنوان کرد تا بتوانند امور تجاری خود با چین را بهتر انجام دهند(کردستان 24).

تبادلات تجاری اقلیم کردستان و ترکیه در سال 12 میلیارد دلار است

با وجود برخی از مشکلات سیاسی میان ترکیه و اقلیم کردستان در 10 سال گذشته، اما این دو شرکای تجاری مهمی‌برای همدیگر بودند.

ترکیه برای اقلیم کردستان درگاه صدور نفت به اروپا است. کردستان عراق نفت خود را از راه لوله به بندر جیهان ترکیه انتقال داده و از آنجا برای خریداران در سراسر دنیا صادر می‌شود. همچنین از سوی دیگر، اقلیم کردستان برای ترکیه دروازه ورود به مرکز و جنوب عراق است. 
نوزاد ادهم مدیر کل بازرگانی وزارت بازرگانی اقلیم کردستان در این باره می‌گوید: حجم مبادلات تجاری میان اربیل و آنکار در سال حدود 12 میلیارد دلار است، اما در نیمه نخست امسال به دلیل کرونا حدود یک میلیارد دلار کاهش داشته است. اکنون روزانه 1300 کامیون از ترکیه وارد اقلیم کردستان می‌شود(رووداو).

موافقت ایران با رسمی‌شدن 4 گذرگاه مرزی با اقلیم کردستان

معاون استاندار حلبچه ضمن اعلام موافقت ایران با رسمی‌شدن 4 گذرگاه مرزی مشترک با اقلیم کردستان گفت که وزارت خارجه این کشور از وزارت خارجه عراق خواسته اقدامات لازم برای این امر را انجام دهد. کاوه علی معاون استاندار حلبچه در گفتگو با سایت خبری اس. ان. ان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران موافقت خود را با تبدیل گذرگاه‌های مرزی شوشمی، شیخ صله، میان ایران و استان حلبچه و نیز گذرگاه‌های سیران بند و کیله، به گذرگاه‌هایی رسمی و بین المللی اعلام و چندین نشست در این مورد میان مقامات ایرانی و مقامات مربوطه اقلیم کردستان در حبلچه برگزار شده است.

وی افزود که به مقامات ایرانی اعلام شده اقلیم کردستان اختیار  تصمیم گیری و اقدام در مورد بین المللی شدن گذرگاه‌های  مرزی را ندارد و این امر مستلزم موافقت و اقدام رسمی دولت مرکزی عراق است و ایران نیز باید در این مورد با وزارت خارجه عراق گفتگو کند. همچنین اعلام کرد که مقامات ایرانی رسما از وزارت خارجه عراق خواسته اند که اقدامات لازم در این مورد را انجام دهند  و در حال حاضر تبدیل این گذرگاه‌ها به گذرگاه‌هایی رسمی و بین المللی به پاسخ بغداد بستگی دارد. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته گفتگوهای بسیاری میان اربیل و بغداد در مورد گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان و کنترل آن‌ها توسط بغداد انجام شده که هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است(کردپرس).

گذرگاه‌های اقلیم کردستان، کشاورزی عراق را نابود کردند

 جمال فاخر" در این باره گفت: درآمد گذرگاه‌های مرزی عراق در سال 10 میلیارد دلار است که به خزانه کشور واریز می‌شود. اما متأسفانه دولت فدرال هیچ کنترلی یا نظارتی بر گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان ندارد که این امر مایه تأسف است. زیرا اعمال حاکمیت بدون اعمال اراده و کنترل بر کلیه گذرگاه  های مرزی در سراسر عراق ممکن نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عراق افزود: گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان، یکی از مهم ترین عوامل نابودی کشاورزی عراق هستند. زیرا هیچ کدام از بخشنامه‌های مربوط به ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی یا ماکیان و ... در گذرگاههای اقلیم کردستان اجرا نمی‌شود. از این رو، اعمال حاکمیت مجدد دولت فدرال بر گذرگاههای اقلیم کردستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در چارچوب یکسان سازی بخشنامه‌ها و تضمین تأمین بودجه برای دولت فدرال انجام می‌گیرد که از طریق بودجه مصوب در مجلس در میان همه شهروندان عراق تقسیم می‌شود(کردپرس).

وزیر امور اجتماعی حکومت اقلیم کردستان اعلام کرد، مقدار معینی پول و خوراک مابین ٤٥٢ هزار خانواده توزیع خواهد شد

کویستان محمد، وزیر امور اجتماعی حکومت اقلیم کردستان، طی مصاحبه‌ای اختصاصی گفت: "بنابر برنامه‌ی حمایتی دولت، مبلغ ١٠٠ هزار دینار به ١٤٠ هزار خانواده تعلق می‌گیرد. برای همین منظور مدیریت امور اجتماعی استان دهوک لیستی تهیه کرده و استان‌های دیگر نیز در حال آماده کردن آن هستند و در طول ماه جاری پرداخت مبلغ ذکر شده، آغاز خواهد شد."

این مقام حکومتی همچنین یادآور شد: "همزمان با این برنامه‌ در نظر داریم سبد خوراکی مشخصی را مابین ٣١٢ هزار خانواده در اقلیم کردستان توزیع کنیم، برای این امر نیز یک سیستم کاری تنظیم کرده‌ایم اما تا زمانی که طرح مذکور در هیئت وزیران مطرح و تصویب نشود، وارد مرحله اجرائی نخواهد شد."این سبد خوراکی شامل ٥٠ کیلو برنج و ٧ لیتر روغن می‌باشد و مجموعا ٤٥٢ هزار خانواد مشمول این دو برنامه حمایتی می‌شوند(باسنیوز).

سمینار الزامات صادرات به اقلیم کردستان در دوره کرونا برگزار شد

این سمینار با ارائه جواد کریمی رایزن اقتصادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل، توسط پایگاه اطلاع رسانی تجارت بان و ویکی پلاست برگزار شد.

در این سمینار رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در اربیل ضمن ارائه توضیحاتی درباره ساختار اداری، قضایی و موقعیت جغرافیایی اقلیم کردستان، به موضوع صادارت به اقلیم کردستان و نکات مهم در این زمینه پرداخت.
در این سمینار مجازی که فعالان اقتصادی و به ویژه تولیدکنندگان محصولات مختلف در آن حضور داشتند به پرسش های حاضران در حوزه تجارت با اقلیم کردستان پاسخ داده شد.
کریمی در بخش از سخنان خود در این سمینار به تشریح فعالیت های تجاری در مرزهای رسمی و تفاوت آنها با بازارچه‌های غیررسمی ایران و اقلیم کردستان پرداخت.

برخی از پرسش های مطرح شده در این نشست به شرح زیر بود:
- روش های تسهیل بازگشت ارز به ویژه در مواردی که طرف عراقی اصرار به پرداخت ریالی آن دارد.
- با توجه به سختی رفت و آمد، چگونه می‌توان اشخاص محلی که به زبان فارسی و کردی و عربی تسلط دارند را برای خدمات فنی و فروش، یافت؟
- نحوه دسترسی و برقراری ارتباط با تولیدکنندگان مصنوعات پلاستیکی در کردستان عراق؟
- رابطه بین تجار و بازرگانان اقلیم کردستان و عراق؟ 
- نحوه تبادل پول به چه صورت است ؟
- نحوه ارتباط با طرف کرد چگونه است ؟
- چطور می‌توانم محصول گرانول pvc را صادر کنیم و مشتری مستقیم را بدون واسطه برای مذاکره پیدا کرد؟
- آیا برای صادرات نیاز به کارت بازرگانی داریم یا خیر؟
- استاندارد های مورد نیاز برای صادرات به عراق کدامند؟
- اقلام مورد نیاز کردستان عراق کدامند؟
- نحوه حضور مستقیم برای بازاریابی در کردستان عراق به چه شیوه ای است؟
- چطور رفع تعهد ارزی انجام بدهیم؟

(تجارت بان) 

فرایند صادرات از مرز تمرچین پیرانشهر تسهیل می‌شود

فرماندار پیرانشهر با اشاره به کاهش صادرات از مرز تمرچین این شهرستان طی ماه‌های اخیر به خاطر سخت‌گیری‌های ناشی از بیماری کرونا گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، این روند تسهیل می‌‎شود

سیدعلی ترابی، از برگزاری نشستی با کارشناسان سرکنسول‌گری ج.ا. ایران در اربیل عراق برای بررسی مشکلات مرز تمرچین طی روز گذشته خبر داد و افزود: طی ماه‌های اخیر سخت‌گیری‌هایی از سوی طرف عراقی به خاطر شیوع بیماری کرونا در زمینه صادرات ایجاد شده بود که کاهش شدید صادرات ایران به شمال عراق را موجب می‌شد که قرار شد، از این پس خودروهای ایرانی بتوانند با رعایت پروتکل های مورد تایید ۲ طرف تا اربیل عراق حرکت کنند. 

وی اضافه کرد: همچنین با ایجاد محدودیت هایی، تنها ۶۰ تانکر سوخت اجازه ورود به خاک عراق را داشتند که موجب ایجاد صف های طولانی در طرف ایران شده بود که امیدواریم این مقدار به روزانه حداقل ۱۵۰ تانکر برسد. 

فرماندار پیرانشهر با اشاره به لزوم همسان‌سازی ساعت کاری ۲ طرف مرز بیان کرد: همچنان شاهد تاخیر یک‌ساعته در شروع به کار طرف عراقی هستیم که این این موضوع نیز موجب شده مبادلات تجاری بین ۲ طرف با مشکل مواجه شود.

ترابی گفت: ایجاد یک پاویون تجاری در مرز تمرچین برای آسان شدن فعالیت تجار نیز پیشنهاد شده که هیات ایرانی در کنسولگری اربیل متعهد به پیگیری آن شد تا تجّار بدون نیاز به خروج از کشور بتوانند در سالن ویژه ای با طرف خارجی گفت و گو کرده و کالاها و خدمات خود را عرضه کنند.

مرز تمرچین پیرانشهر به دلیل نزدیکی به اربیل در شمال عراق، یکی از شاهراه‌های صادراتی ایران بوده که شیوع کرونا در ماه‌های اخیر، تجارت را در این گمرک مهم کشور با مشکلاتی مواجه کرده است(تجارت بان).

 

نرخ ارز در کردستان عراق

تاریخ 15/06/1399

10  هزار تومان          

                                     513 دینار

                                 1   یورو                   

442 .1دینار

                                 1  دلار                               

231 .1 دینار


آخرین آمار کرونا در اقلیم کردستان

با شناسایی ٥٩٧ مورد جدید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اقلیم کُردستان، به ٣١،١٣٢ نفر افزایش یافت و شمار بهبود یافتگان ١٩،٧٠١ نفر اعلام شد.

وزارت بهداشت اقلیم کُردستان، در اطلاعیه‌ شماره ١٩١ خود، آمار ٢٤ ساعت گذشته‌ (مورخ 12 / 6 / 1399)کرونا در اقلیم کُردستان را به شرح زیر اعلام کرد:

شمار مبتلایان: ٥٩٧ نفر

شمار بهبود یافتگان: ٣٢٣ نفر

شمار جانباختگان: ٢٥ نفر

به این ترتیب، آمار تا کنونی کرونا در اقلیم کُردستان عبارت است از:

شمار مبتلایان: ٣١،١٣٢ نفر

شمار بهبود یافتگان: ١٩،٧٠١ نفر

شمار مبتلایان بستری شده: ١٠،٢٥٨ نفر

شمار جانباختگان: ١،١٧٣ نفر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما