معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۰

آیین‌نامه‌های مرتبط با ساخت و واردات خودرو در الجزایر

جدیدترین نسخ ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط با ساخت و واردات خودرو در الجزایر (به زبان عربی و فرانسه) که اخیراً با توشیح نخست‌وزیر این کشور در روزنامه رسمی منتشر شده، در این نوشتار آمده است.
وزارت صنایع الجزایر نیز با انتشار آئین نامه جدیدی چارچوب، شرایط و ضوابط فعالیت در حوزه صنایع خودروسازی و تولید خودرو در این کشور را اعلام کرد که اهم محورهای این آئین نامه به شرح ذیل می‌باشد: 
- قانون سرمایه‌گذاری خارجی (الزام مشارکت طرف خارجی با شریک الجزایری به میزان 49 درصد در مقابل 51 درصد) در حوزه صنایع خودرو لغو، و سرمایه‌گذاران خارجی دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت در این حوزه، قادر به حضور مستقل در الجزایر و یا مشارکت با طرف‌های داخلی هستند. در صورت حضور مستقل سرمایه گذاران خارجی ملزم به آورده حداقل 30 درصد از کل سرمایه گذاری هستند و در صورت مشارکت با طرف الجزایری نیز باید حداقل به میزان 30 درصد از سهام شرکت مشترک را داشته باشد.  
- سرمایه گذارخارجی باید جزو تولیدکنندگان تراز اول و مطرح خودرو در جهان باشد، به انتقال دانش و تکنولوژی متعهد شود، در صورت استفاده از سرمایه گذاری بانکی، ضمانتنامه‌های محکمی ارائه کند. 
- سرمایه‌گذار ابتدا باید فرم‌های آئین نامه را تکمیل و امضا نموده و به همراه مدارک اعلام شده (از جمله اساسنامه شرکت خودرو ساز، طرح توجیهی پروژه، تعهد شرکت به دریافت کد شناسایی جهانی سازنده ( WMI) مختص شرکت مستقر در الجزایر) به کمیته مربوطه در وزارت صنایع تحویل دهد. این کمیته  پس از بررسی مدارک نظر خود را مبنی بر صدور مجوز موقت فعالیت و یا رد درخواست اعلام خواهد کرد. مجوز موقت فعالیت به معنای اجازه تولید نیست بلکه سرمایه گذار 36 ماه ( 12 ماه قابل تمدید است) فرصت دارد تا اقدامات لازم برای تاسیس و استقرار شرکت خود در الجزایر را انجام داده تا مجوز نهایی و قطعی فعالیت را دریافت کند. 
- جهت دریافت مجوز نهایی شرکت خودرو ساز بایستی مدارک لازم از جمله اسناد ثبت شرکت، اسناد مالیاتی شرکت، مدارکی دال بر استقرار تجهیزات خط تولید و نیز مجوز دریافت  WMI را ارائه نماید. بعلاوه بازدید‌های فنی از سایت تولید از سوی کارشناسان مسئول صورت خواهد گرفت. 
- شرکت هایی که این فرایند را تکمیل کنند از تعرفه‌های ترجیحی برای واردات برخوردار خواهند شد. با این حال از لحاظ فنی شرکت‌ها بایستی استاندارهایی را جهت بهره مندی از این مزایا لحاظ کنند از جمله: نصب خط قالب سازی، جوشکاری و رنگ از ابتدای شروع فعالیت، حداقل میزان بومی سازی قطعات 30 درصد در ابتدای کار، 35، 40 و 50 درصد به ترتیب در سال های سوم، چهارم و پنجم فعالیت، 
- شرکت‌هایی که شرایط فوق را رعایت نکنند با جرائم مختلفی از حذف تعرفه‌های ترجیحی، بازگرداندن مزایای اعطا شده و در نهایت لغو مجوز فعالیت از سوی وزارت صنایع مواجه خواهند شد. 
ضوابط و آئین‌نامه‌های مرتبط با ساخت و واردات خودرو در الجزایر (به زبان عربی و فرانسه) جهت مطالعه علاقمندان در بخش ضمایم آمده است؛
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما