معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۷

گزارش نشریه بین المللی Bellingcat در مورد فساد در برگزاری مناقصه‌ها در گرجستان

نشریه تحقیقاتی بین المللی Bellingcat مطلبی در مورد فساد در مناقصات برگزار شده در گرجستان در دوره همه گیری کروناویروس منتشر نموده است. این نشریه بطور مشخص به فساد در مناقصه‌های برگزار شده برای خریدهای پزشکی و ایجاد قرنطینه در هتل ها جهت مبارزه با شیوع کرونا ویروس اشاره کرده است. ( بدیهی است صحت و سقم و اعتبار این گزارش بر عهده نویسندگان آن می باشد )

مناقصه حوزه اول توسط وزارت بهداشت و حوزه دوم توسط آژانس ملی توریسم گرجستان برگزار شده است. نشریه تحقیقاتی بین المللی Bellingcat با استناد به سازمان غیردولتی IDFI گرجستان ، ادعا می‌کند که بخشی از قراردادهای خرید تجهیزات و خدمات پزشکی با شرکت های تازه تاسیس منعقد گردیده است که حتی از لحاظ نظری هم نمی‌توانند تجربه کاری لازم برای انجام سفارشات را داشته باشد.علاوه بر این، شرکت هایی که هیچ ارتباطی با بخش پزشکی ندارند، اما در عین حال مدیران و صاحبان آنها به صندوق حزب حاکم کمک مالی کرده اند،  در برخی از مناقصه‌ها برنده می‌شوند.

بررسی قراردادهای وزارت بهداشت و درمان گرجستان نشان می دهد که شرکت Weekend Ltd برنده چندین مناقصه برگزار شده از 8 تا 10 اوریل به ارزش بیش از یک میلیون لاری بوده است. در عین حال بوندو گوله تیانی صاحب این شرکت مبلغ 25 هزار لاری به حساب صندوق انتخاباتی خانم سالومه زورابیشویلی رئیس جمهوری گرجستان واریز کرده است.

سرگو گالوستیان صاحب شرکت Ad Media Ltd که مبلغ 100 هزار لاری به صندوق انتخاباتی رئیس جمهوری واریز کرده است، قرارداد تهیه 40 هزار عدد ماسک را با وزارت بهداشت امضا نموده است. وی همزمان صاحب شرکت Respirator Ltd می‌باشد که از بنیاد کارتو متعلق به بیدزینا ایوانیشویلی رهبر حزب حاکم گرجستان سفارش تهیه 4 میلیون ماسک یک بار مصرف را گرفته است.

شرکت GEOFERRUM Ltd که در 21 ماه می (تقریبا یکسال قبل) تاسیس شده با شرکت در اولین مناقصه خود، تهیه لباس های یک بار مصرف برای کادر پزشکی را بر عهده گرفته است. ارزش این قرارداد نزدیک به 522 هزار لاری بوده است و لوان لورسماناشویلی صاحب این شرکت در تبلغات انتخاباتی سالومه زورابیشویلی مبلغ 35 هزار لاری کمک کرده است.وی همچنین سهامدار شرکت  Tandem Ltd  می‌باشد که ماموکا خلیا و داویرد کاپانادزه دیگر سهامداران این شرکت مبلغ 60 هزار لاری به صندوق انتخاباتی سالومه زورابیشویلی واریز کرده اند.

شرکت  Sheild Ltd  برنده مناقصه خرید کلاه یکبار مصرف و روکش کفش در 10 آوریل 2020 ثبت شده است و تنها 2 هفته پس از تاسیس این قرارداد را امضا کرده است.یک شرکت دیگر بنام TNK Ltd که در 12 فوریه 2020 ثبت گردیده است در 21 آوریل با وزارت بهداشت قرارداد بسته است. وضعیت مشابهی در رابطه با شرکت  Elit Medical Ltd تکرار می‌شود. این شرکت در 12 مارس به ثبت می رسد و فقط دو هفته بعد در مناقصه برگزار شده توسط وزارت بهداشت برنده می‌شود.شرکت Doctor Goods Ltd  برای تهیه 17 قلم کالا به ارزش 2.1 میلیون لاری برگزیده شده است. خانم ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد گرجستان به مدت 5 سال معاون مدیرعامل این شرکت بوده است.

این موسسه تحقیقاتی Bellingcat  همچنین برخی مناقصات مربوط به انتخاب هتل ها برای ایجاد قرنطینه را مورد بررسی قرار داده است. پاآتا کوکایا یکی از سهامداران اصلی هولدینگ Group Inn موسس هتلهای İveria Inn, Gudauri Inn, Bakuriani Inn və Royal Inn می‌باشد. وی هنگام تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری مبلغ 55 هزار لاری به صندوق انتخاباتی سالومه زورابیشویلی هدیه نموده است.این نشریه همچنین در مورد هتل "ادم کواریلی" و شرکت "شراب سازی سنتی کاختیا" می نویسد که قراردادهایی را برای اختصاص هتل جهت قرنطینه دریافت کرده اند و صاحبان آنها نیز مبلغ قابل توجهی به صندوق انتخابات ریاست جمهوری واریز نموده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما