معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۳۶

کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی ترکیه

گزارش هفتگی بانک مرکزی ترکیه حاکی از آن است که ذخیره ارزی بانک مرکزی ترکیه در طی یک هفته گذشته به میزان 1 میلیارد دلار و 216 میلیون دلار کاهش نموده و از 46 میلیارد و 594 میلیون دلار به 45 میلیارد و 376 میلیون دلار رسیده است.

ذخیره طلای بانک مرکزی این کشور نیز با 2 میلیارد و 414 میلیون دلار کاهش از 45 میلیارد و 230 میلیون دلار به 42 میلیارد و 816 میلیون دلار کاهش رسیده  و کل ذخیره‌های بانک مرکزی ترکیه از 91 میلیارد و 824 میلیون دلار به 88 میلیارد و 194 میلیون دلار  کاهش یافته است. لازم به ذکر می‌باشد که میزان اندوخته ارزی بانک مرکزی ترکیه در پایان سال 2019 میلادی 81 میلیارد و 240 میلیون دلار اعلام شده بود .

در این بین کاهش نرخ برابری لیر ترک در برابر ارزهای خارجی همچنان ادامه داشته و مسئولان اقتصادی ترکیه بدنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند از روند افزایش نرخ ارز به ویژه دلار و یورو را در مقابل لیر ترک بکاهند .

پاندمی‌کرونا و تمهیدات کشورها در بستن مرزهای خود جهت مبارزه با شیوع بیماری کووید 19 منجر به ضرر و زیان مالی کشورهای با اقتصاد نوظهور و گردشگر پذیر از جمله ترکیه شده است. این کشور که هر ساله درآمد ارزی قابل توجهی از صنعت گردشگری و بخش خدماتی به دست می آورد در دوران کرونا با کاهش چشمگیر در آمد ارزی روبرو شده است.

بانک مرکزی ترکیه به عنوان نهاد مسئول در اجرای سیاستهای پولی کشور برای حفظ ثبات ارزش پول و بازار مجبور شد تا در دوره‌های زمانی مشخص مقداری از ارزهای خود را به بازار و سیستم بانکی در داخل  نماید که این مورد نیز موجب کاهش قابل توجه اندوخته‌های ارزی این بانک گردید.

به نظر می رسد که با گذشت زمان، میزان اندوخته‌های بانک مرکزی این کشور بیش از پیش کاهش یافته و بانک مرکزی کشور را در حفظ تعادل مالی بازار و ارزش نرخ برابری لیر در مقابل ارزهای خارجی به ویژه دلار و یورو دچار مشکل کرده و جامعه این کشور را همچون سال 1999 با یک رکود اقتصادی جدید روبرو سازد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما