معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی عراق( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی عراق در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 نهایی شدن مذاکرات با شرکت کره ای برای آغاز ساخت بندر بزرگ فاو

«ناصر حسین بندر» وزیر حمل و نقل عراق از برگزاری جلسه نهایی با شرکت کره ای «هانوا» برای آغاز فاز اول پروژه بندر بزرگ فاو خبر داد. وی گفت: « فاز اول این پروژه شامل ساخت 5 اسکله و گودسازی کانال دریایی که قرار است 19 تا 21 متر باشد و نیز ساخت کانالی که این بندر را به خور الزبیر متصل می‏کند و همچنین ساخت جاده راهبردی در مرز عراق و کویت می‌شود». کارشناسان ساخت بندر فاو را پروژه راهبردی می دانند که شرق را از طریق عراق به اروپا وصل می‌کند و نقشه ترابری دریایی جهان را تغییر می‏دهد و عراق را به یکی از قطب های ترابری دریایی در جهان تبدیل می‌کند که موجب تحول بزرگی در اقتصاد این کشور خواهد شد. بندر بزرگ فاو در شبه جزیره فاو در استان بصره قرار دارد و هزینه ساخت این پروژه 6.4 میلیارد یورو است. شرکت ایتالیایی مشاور در اجرای این پروژه پیش بینی کرده که ظرفیت این بندر 99 میلیون تُن در سال باشد که در این صورت بزرگ ترین بندر مُشرف در این منطقه و دهمین بندر جهان خواهد بود. ساخت این پروژه در آوریل 2010 آغاز شده است (میدل ایست نیوز).

 عراق: تا اواخر 2020 از فهرست کشورهای پر خطر پولشویی خارج می‌شویم

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق روز دوشنبه اعلام کرد که پیش‌بینی‌ها درباره خروج عراق از فهرست کشورهای پر خطر در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم طی سال جاری مثبت است و تا اواخر 2020 از فهرست کشورهای پر خطر پولشویی خارج می‌شویم. سخنگوی وزارت خارجه عراق در هشتم ژوئیه گذشته با  اعتراض به مصوبه کمیساریای اتحادیه اروپا به درج نام این کشور در فهرست کشورهای پرخطر در پولشویی و تامین مالی تروریسم گفته بود که عراق طی سال‌های اخیر اقدامات مهمی ‌با هدف مبارزه با پولشویی و تامین تروریسم و کاهش خطرات مرتبط با آن  انجام داده است. پیش‌تر در گزارش گروه ویژه اقدام مالی (FATA) آمده بود که عراق قوانین مالی بین المللی ضد تروریسم را قویا اجرا کرده است و نزدیک به یک سال پیش بود که بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه ویژه اقدام مالی، رسما بغداد را از لیست سیاه پیگیری خود خارج کرده و دلیل آن،  پیشرفت و دستاورد بانک مرکزی عراق و دفتر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم این کشور در زمینه مقابله با پولشویی است. (فارس)

 گزارش فعالیت سازمان پاکدستی و شفاف سازی عراق در سال 2019

«مظهر ترکی» سرپرست سازمان شفاف سازی و پاکدستی عراق از توجیه اتهام به 50 وزیر و در سطح وزیر و 480 مقام انتصابی در سال 2019 خبر داد و گفت: « آمار پرونده‌های تشکیل شده در این سازمان در سال 2019 بالغ بر 10 هزار مورد است که 931 حکم محکومیت صادر شده و 4 حکم متوجه وزرا یا افراد هم رتبه آنها و 54 حکم هم برای مقامات انتصابی و مدیر کل ها و هم رتبگان آنهاست». وی تأکید کرد که این سازمان در دو سال گذشته از حیف و میل 4 هزار میلیارد دینار (معادل 3.8 میلیارد دلار) جلوگیری کرده است. او همچنین خبر داد که حجم پروژه‌های معطل و بلاتکلیف مانده در عراق 2700 پروژه به ارزش 36 هزار میلیارد دینار (حدود 32 میلیارد دلار) است( میدل ایست نیوز).

 عراق 33 تانکر حامل بنزین برای کمک به لبنان فرستاد

عراق از ارسال 33 تانکر حامل بنزین برای کمک لبنان از طریق گذرگاه مرزی القائم خبر داد (میدل ایست نیوز).

 انتشار جزئیات بیشتری درباره توافق مسرور بارزانی و کاظمی ‌بر سر مسائل مالی

خالد شوانی وزیر دولت اقلیم کردستان عراق در روابط با بغداد، اطلاعاتی درباره جزئیات مالی و اقتصادی، توافق به دست آمده میان مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق فدرال را افشا کرد.

خالد شوانی با اشاره به آغاز مرحله جدیدی از مذاکرات با هدف گفتگو درباره بودجه سال آینده عراق گفت: « توافق تا زمان تصویب قانون بودجه سال 2021 اجرایی خواهد بود براساس توافق مذکور، ماهیانه 320 میلیارد دینار به اقلیم کردستان بودجه تحویل داده خواهد شد. توافق مذکور همچنین به تعامل با درآمد گذرگاه‌های مرزی براساس قانون مدیریت مالی فدرال صادره به شماره 6 در سال 2019 خواهد پرداخت» (کُرد پرس به نقل از المعلومه).

 توافق بغداد و اربیل درباره بودجه و مسائل اقتصادی فیمابین

دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان عراق قبل از سفر کاظمی‌ به آمریکا، درباره مسائل مربوط به بودجه و روابط و مسائل اقتصادی و مالی فیمابین به توافق رسیدند. به گزارش کُرد پرس به نقل از سایت عراقی المسله، متن توافق طرفین به شرح زیر است:

در تاریخ 15 آگوست 2020 دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان درباره نقاط زیر به توافق رسیدند:

1- گمرکات:

الف) یکپارچه سازی گذرگاه‌های مرزی هوایی، زمینی و دریایی و همچنین امکان امضای قرارداد با شرکت های خارجی و توافق درباره روش محاسبه نرخ گمرک پس از اجرای توافق میان طرفین، و تعیین یک کارگروه فنی تشکیل شده از کارمندان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان برای نظارت بر اجرای توافق.

ب) یکپارچه سازی سازوکارهای گمرکات و دروازه‌های مرزی در اقلیم کردستان عراق با کلیه گذرگاه‌های عراق فدرال در همه زمینه‌ها اعم از "اتوماسیون" و تعرفه گمرکی یکپارچه.

ج) تعیین سازوکارهای حسابداری برای دریافت کامل درآمدهای گمرکی به دست آمده از طریق گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان و هزینه کرد آنها بر اساس قوانین مدیریت مالی فدرال صادره به شماره 6 در سال 2019.

د) تعیین دستورالعمل ها و توصیه‌های لازم برای پایبندی دولت فدرال و اقلیم کردستان برای کنترل وارد کالاها براساس قانون فدرال گمرکات و سایر قوانین.

2- سهم دیگر اقلیم از بودجه فدرال:

الف) ماهیانه (آگوست، سپتامبر و اکتبر) مبلغ 320 میلیارد دینار برای پرداخت بخشی از هزینه‌های اقلیم کردستان عراق پرداخت می‌شود، مشروط بر آنکه مبلغ فوق از مبالغ پرداختی دولت در سال 2019 فراتر نرود. همچنین تعیین این مبلغ براساس داده‌های زیر انجام گرفته است که خلاصه آن ذکر می‌شود:

اولا: فقدان بودجه فدرال 2020 تاکنون.

ثانیا: در دسترس نبودن ارقام دقیق حقوق پرداختی دولت اقیلم کردستان عراق به کارمندان نزد دولت فدرال.

ثالثا: مبلغ مذکور براساس یک معادله محاسباتی تعیین شده است که آن معادله نیز به نوبه خود براساس تخمین دولت فدرال درباره حقوق ماهیانه کارمندان و بازنشستگان اقلیم کردستان تعیین شده است که درآمد تقریبی نفت و سایر درآمدهای اقلیم کردستان از آن کسر شده و عدد فوق به دست آمده است.

رابعاً: دولت فدرال و اقلیم کردستان باید به سیاست تولید نفت اعلامی در چارچوب توافق اوپک پلاس درباره سهم تولید کشورها پایبند باشند.

ب- در سالهای آینده درباره تعیین مبلغ براساس نسبت عادلانه ای از بودجه برای اقلیم کردستان توافق خواهد شد که این امر در بودجه هر سال نظر گرفته خواهد شد، مشروط بر آنکه در این زمینه قواعد و اصول قانون اساسی، درصد جمعیت و درآمدهای نفتی و غیر نفتی اقلیم کردستان در سال گذشته و چگونگی محاسبه آنها، در نظر گرفته شود.

3- طرفین توافق کردند در مدت حداکثر 35 روز، راهکاری را برای پرداخت و بازپرداخت بدهی‌های اقلیم کردستان عراق به بانک TBI تعیین کنند.

4- حسابرسی: یک کمیته مشترک از دیوان محاسبات فدرال و اقلیم کردستان برای حسابرسی مبالغ مربوط به طرفین و همچنین راهکاری برای حل اختلافات بین دولت فدرال و اقلیم کردستان درباره حساب های سال 2014 تا 2020 تشکیل خواهد شد و دولت اقلیم، کلیه اطلاعات مورد نیاز دولت فدرال را در اختیار آن قرار خواهد داد.

5- حل بدهی‌های سابق اقلیم کردستان: دولت اقلیم کردستان عراق در زمینه ارائه کلیه اطلاعات اضافی مورد نیاز برای ایجاد راهکاری برای حل بدهای مذکور، مانعی ندارد.

6- دولت اقلیم کردستان آمادگی اش را برای توافق درباره موضوع انرژی از جمله انرژی برق و گاز براساس سازوکارهای قانونی و فنی مورد توافق طرفین بین نهادهای ذیربط فدرال و اقلیم، اعلام می نماید.

7- سازوکارهای فوق، تا زمان تصویب بودجه فدرال، قابل اجراست. (کُردپرس به نقل از سایت المسله)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما