معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۱۶

وضعیت بهتر اقتصاد فنلاند نسبت به دیگر اقتصادهای اروپایی

کارشناسان ارشد اقتصادی با مقایسه وضعیت اقتصادی فنلاند با بقیه کشورهای اروپایی از جمله سوئد و تاثیر پذیری بیشتر این کشورها از بحران کرونا نسبت به فنلاند، از این موضوع ابراز شگفتی کرده اند. به نظر یکی از کارشناسان، ماهیت ویژه اقتصاد فنلاند موجب شده که در برابر دیگر اقتصاد های اروپایی در شرایط کرونا مقاومت بیشتری داشته باشد؛ حجم سفارشات صنایع مهم فنلاند همچون صنایع جنگلی و فلزی در شرایط کرونا نیز کم نشد، در حالی که این وضعیت برای نمونه در سوئد که صنعت مهم آن خودروسازی است، متفاوت می‌باشد و علت دیگر آن است که اقدامات محدود کننده فعالیت های اقتصادی در فنلاند نسبت به اروپای جنوبی و مرکزی کمتر بوده است. به گفته یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی، تهدید برای اقتصاد فنلاند این است که صنعت جنگلی این کشور سفارشات جدید دریافت نکند و اخراج کارگران به بیکاری تبدیل شود.

آقای Helge Pedersen اقتصاد دان ارشد بانک نوردیا و رئیس گروه اقتصاددانان ارشد که تحت نظر فدراسیون بانکی اروپا فعالیت می نماید، روز جمعه گذشته با ارائه تصویر زیر در خصوص وضعیت تولید ناخالص داخلی فنلاند و سایر کشورهای اروپایی در سه ماهه دوم سالجاری میلادی توئیت کرد: «جای تعجب نیست که فنلاند شادترین کشور جهان است.»

در گزارش شادی سازمان ملل متحدکه در ماه مارس سال جاری میلادی نیز منتشر شد، فنلاند برای سومین سال پیاپی به عنوان شادترین کشور شناخته شد. براساس این گزارش، دانمارک دومین کشور شاد در جهان می‌باشد.

 

آقای رابرت برگقویست اقتصاد دان ارشد بانک سوئدی SEB نیز در مصاحبه با روزنامه سوئدی Aftonbladet  گفت: از این که فنلاند در سه ماهه دوم بسیار کمتر از کرونا متاثر شده، شگفت زده شده است. وی می‌گوید: اقتصاد فنلاند 3.2 درصدکوچک شده در حالی که اقتصاد سوئد 8.6 درصد و اقتصاد دانمارک 7.4 درصد و درک کاملی از اینکه که چرا استقامت اقتصادی فنلاند بهتر از این دو کشور بوده و اختلاف این قدر زیاد است، ندارد. وی البته تخمین می زند که این وضعیت به علت آن است که آن‌ها آمادگی بیشتری برای واکنش به تغییرات داشته اند و فنلاند زودتر از سوئد به سمت رکود پیش رفته است.

به نظر مارکو لهموس، مدیر واحد پیش بینی "موسسه تحقیقات کسب و کار" نیز کاهش کمتر تولید ناخالص داخلی فنلاند نسبت به دیگر کشورهای اروپایی تعجب آور بوده است. به اعتقاد وی، ماهیت ویژه اقتصاد فنلاند موجب شده که در برابر دیگر اقتصاد های اروپایی همچون سوئد و آلمان در شرایط کرونا مقاومت بیشتری داشته باشد. نامبرده در توضیح این مطلب می‌گوید: حجم سفارشات صنایع مهم فنلاند همچون صنایع جنگلی و فلزی در شرایط کرونا کم نشد، در حالی که این وضعیت در سوئد که صنعت مهم آن خودروسازی است، متفاوت می‌باشد. علت دیگر آن است که اقدامات محدود کننده فعالیت های اقتصادی در فنلاند در بهار نسبت به اروپای جنوبی و مرکزی کمتر بوده است، و از آن جا که فنلاند از اپیدمی‌کرونا در بهار به خوبی جان سالم به در برد، اقدامات محدودساز اقتصادی در این کشور، بر خلاف برخی از کشورهای اروپایی، کمتر بوده است.

به گفته لهموس، تهدید برای اقتصاد فنلاند این است که صنعت جنگلی این کشور سفارشات جدید دریافت نکند و اخراج کارگران به بیکاری تبدیل شود. وی می‌گوید: حتی این احتمال وجود دارد که اقتصادی فنلاند آرامتر از بسیاری از کشورهای شدیدا متاثر از کرونا بهبود یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما