معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی اوکراین( هفته دوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم مرداد ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

نصب بیش از 25 هزار نیروگاه خورشیدی خانگی اوکراین

آژانس دولتی بهره وری و صرفه جویی انرژی اعلام داشت که تا تاریخ 1 جولای سال جاری بیش از 25 هزار و 600 مالک در خانه و منازل خود نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نصب کرده اند. میزان سرمایه گذاری انجام شده در نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی از بالغ بر 520 میلیون یورو بوده است و توان تولیدی مجموع این نوع نیروگاه‌ها برابر 658 مگاوات برق اعلام شده است.

مارچنکو: امیدواریم در سه ماهه چهارم رشد اقتصادی احیا شود

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام داشت که سه ماهه دوم سال جاری از نظر کاهش شاخص های اقتصادی «بحرانی ترین» زمان بوده است. وی گفت: من در حال حاضر نمی‌توانم ارقام دقیق اعلام کنم اما بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد سقوط اقتصادی در سطح 5.9 درصد بوده است، البته این رقم برای پنج ماه نخست سال جاری می‌باشد و با توجه به این که در ماه ژوئن وضعیت بهبود یافته است، امیدواریم که در سه ماهه چهارم رشد اقتصادی احیا شود. وی افزود: ما در محاسبات خود کاهش تولید ناخالص داخلی به میزان 4.8 درصد را پیش بینی کرده ایم اما دلایلی وجود دارند که اعتقاد داشته باشیم ارقام نهایی خوش بینانه تر خواهند بود بخصوص از میزان پیش بینی صندوق بین المللی پول (رشد منفی 8.2 درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری)، طبق آخرین اطلاعات احیای اقتصادی از ماه ژوئن سال جاری آغاز شده است. وی افزود که واردات در ماه ژوئن نسبت به ماه می 4 درصد افزایش یافته است در حالی که در ماه می‌بیش از 30 درصد نسبت به ماه می سال گذشته کاهش داشته است.

سازمان دولتی آمار اوکراین: کاهش حمل و نقل باری

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام داشت که در شش ماهه نخست سال جاری موسسات حمل و نقل اوکراینی نزدیک به 275.5 میلیون تن بار و محموله جابجا کرده اند که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته نشان دهنده کاهش 16.3 درصدی فعالیت های این حوزه صنعت می‌باشد.

وزارت دارایی خبر از احیای اقتصادی داد

وزارت دارایی اوکراین اعلام داشت که کشور توانسته وضعیت اقتصادی را ثبات بخشد و به تدریج به شاخص های مثبت در توسعه اقتصادی دست یابد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که هم اکنون می‌توان از احیای رشد اقتصادی اوکراین سخن گفت: در دومین دهه ماه ژوئن شاخص های احیای اقتصادی مشاهده شدند و کسب و کارهای کوچک و متوسط که به دلیل شرایط بحران تعطیل شده بودند، کار خود را مجددا آغاز نمو.دند، مصرف انرژی برق افزایش یافت و تعداد اشخاص حقیقی کارآفرین به سطح پیش از بحران رسید. وزارت دارایی پیش بینی نموده استکه خروج قطعی اوکراین از بحران در سه ماهه سوم – چهارم سال جاری رخ خواهد داد. لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول اخیرا پیش بینی‌های قبلی خود در خصوص رشد اقتصادی اوکراین برای سال 2021 را کاهش داد و رشد احتمالی تولید ناخالص اوکراین در سال آینده را از 2.5 درصد به 1.1 درصد تنزل داد.

افزایش چشمگیر واردات نفت از طریق بنادر اوکراین

بر اساس نتایج سه ماهه نخست سال جاری واردات نفت از طریق بنادر اوکراین 82 درصد افزایش داشته است و به 529 هزار تن رسید. در سال گذشته در سه ماهه نخست تنها 290 هزار تن نفت خام از طریق بنادر اوکراین وارد شده بود. بیشترین واردات نفت خام از طریق بندر جنوبی «پیودنی» با 132 هزار تن انجام شده است.

افزایش قیمت گندم در اوکراین

در ماه جولای بازار داخلی اوکراین شاهد رشد فعالانه قیمت گندم  فروش فوری و پیش فروش بود. دلیل اصلی این افزایش قیمت کاهش عرضه گندم به دلیل تنزل میانگین برداشت این محصول در مناطق جنوبی اوکراین اعلام شده است. به اعتقاد تحلیلگران تاخیر در برداشت محصول در برخی از استانها به دلیل بارندگی‌های اخیر نیز مزید بر علت شده است. در همین حال کارشناسان گروه  اعلام داشتند که بهبود شرایط آب و هوایی و ادامه کارزار برداشت محصول در شمال اوکراین و روسیه باعث خواهند شد تا میزان عرضه در چند هفته آینده افزایش یابد و پیش بینی می‌کنند که در اواخر ماه جولای قیمت گندم منطقه دریای سیاه کاهش یابد.

دولت خروج اوکراین از دو توافق نامه دیگر CIS را تأیید کرد

کابینه وزیران اوکراین پیش نویس دستور ریاست جمهوری برای خروج اوکراین از توافقنامه همکاری‌های بشردوستانه کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع و توافقنامه شورای همکاری بشردوستانه کشورهای عضو جامعه فوق الاشاره را تایید و تصویب نمود. آلکسی گونچارنکو نماینده شورای عالی اوکراین ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: اوکراین از دو توافقنامه همکاری‌های انسان دوستانه کشورهای عضو جامعه کشورهای مشترک المنافع و توافقنامه شورای همکاری‌های انسان دوستانه این جامعه خارج می‌شود، هیات وزیران اوکراین پیش نویس دستور مربوطه برای امضا از سوی رئیس جمهور آماده و تایید کرده است. وی گفت که امضای این دستور توسط رئیس جمهور آخرین مرحله از پروسه داخلی خروج از توافقنامه‌های مذکور می‌باشد. پیش از این اوکراین از شورای روسای واحد های اطلاعاتی مالی کشورهای جامعه مشترک المنافع خارج شده بود.

«نفت و گاز اوکراین» حداقل قیمت گاز را برای مصرف کنندگان صنعتی افزایش داد

 شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین اعلام داشت که از تاریخ 1 آگوست سال جاری حداقل قیمت گاز برای مصرف کنندگان صنعتی گرانتر خواهد شد و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، از 2975 گریونا به ازای هر یک هزار متر مکعب به 2982 گریونا افزایش خواهد یافت. در همین حال حداکثر قیمت برای مصرف کنندگان صنعتی از تاریخ فوق از 3458 گریونا به 3474 گریونا افزایش خواهد یافت.

نخست وزیر هدف مشترک کابینه وزیران و بانک مرکزی را اعلام کرد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام داشت که همکاریهای سازنده میان دولت و بانک مرکزی ادامه خواهد یافت. وی گفت: به شما اطمینان می دهم که همکاری‌ها میان دولت و بانک مرکزی که بر اساس مبانی قانونی شکل گرفته است، کاملا سازنده بوده و گسترش خواهد یافت. نخست وزیر تاکید نمود: ما با بانک مرکزی باید شرایطی ایجاد کنیم تا بانکهای خصوصی قادر باشند در چارچوب شرایط مشخص اعتبار مالی و وام به بخش خصوصی و تجارت اوکراین که امروز شدیدا نیازمند به وام های ارزان می‌باشد، پرداخت نمایند.

رئیس بانک مرکزی: دلیلی برای دخالت در وضعیت بازار ارز وجود ندارد

 کیریل شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت که این نهاد سیاست گذاری پولی اوکراین در هفته گذشته در بازار ارز بین بانکی حضور نداشته است زیرا نوسانات قیمت ارز در حدود قابل قبول برای بانک مرکزی بوده است. وی ادامه داد: در حال حاضر ما شاهد خروج نرخ ارز از حدود غیر قابل قبول مشاهده نمی‌کنیم تا بانک مرکزی مجبور به دخالت در وضعیت شود، نوسانات در حدود عادی آن قرار دارند.

اوکراین بطور بی سابقه ای ذخایر گاز و ذغال سنگ ایجاد کرده است

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در جلسه هیات دولت اعلام داشت که اوکراین در سال جاری برای آغاز فصل گرمایشی به میزان بی سابقه ای ذخایر گاز طبیعی و ذغالسنگ ایجاد کرده است. وی گفت: ذخایر موقت گاز طبیعی در تاسیسات مخازن زیر زمینی اوکراین به یک رقم بی سابقه رسیده است- 21 میلیارد متر مکعب، ذخایر ذغالسنگ نیز رکورد جدیدی بر جای گذاشته است، نیروگاه‌های حرارتی دارای مقادیر کافی ذغال سنگ می‌باشند و بنا براین ما باید با آرامش خاطر و به راحتی فصل گرمایش آتی را پشت سر بگذاریم.

وزیر توسعه اقتصادی، تجارت و کشاورزی تقویت ارزش گریونا را غیر قابل قبول نامید

ایگور پتراشنکو وزیر توسعه اقتصادی، تجارت و کشاورزی با تقویت ارزش گریونا مخالف است زیرا این موضوع بر درآمد صادر کنندگان تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی گفت: من اعتقاد دارم که ارزش گریونا نباید تقویت شود و در صورتی که هم اکنون نرخ دلار 27-28 گریونا می‌باشد نباید به سمت 26- 27 گریونا نزول نماید، صارد کنندگان انتظار افزایش ارزش گریونا را ندارند، ثبات و عدم نوسانات ارزی ضروری می‌باشد تا وضعیت سال گذشته تکرار نشود، من بسیار نگران این موضوع می‌باشم، نرخ دلار در حد 23.5 گریونا به کشاورزان و صنایع تولید فلزات ضربه شدیدی وارد کرد. وی رئیس سابق بانک مرکزی را متهم نمود که در تابستان سال گذشته نرخ گریونا را تقویت نمود. وی گفت: من حامی نرخ شناور ارز می‌باشد اما در همین حال ضرورتی به تقویت گریونا از 28.5 گریونا به ازای هر دلار به 23 گریونا بابت یک دلار ندیدم، دقیقا به همان دلیل که نیازی کاهش بیشتر ارزش گریونا وجود ندارد. وی بار دیگر تاکید نمود که میزان تورم قابل قبول برای اوکراین باید در حد 8 تا 9 درصد باشد اما هدف بانک مرکزی اوکراین در حد 5 تا 6 درصد می‌باشد در همین حال سطح واقعی افزایش قیمت ها در سطح 1.7 تا 2 درصد می‌باشد. لازم به ذکر است که پتراشنکو در گذشته بارها تاکید کرده بود که بانک مرکزی بیش از حد کافی سیاست سختگیرانه پولی در راستای محدود سازی تورم دارد که مانع رشد اقتصادی می‌شود . بانک مرکزی تورم سال جاری را در سطح 6 درصد پیش بینی کرده است در حالی که وزارت اقتصاد در سطح 11.6 درصد پیش بینی نموده و این رقم در بودجه دولتی اوکراین درج شده است.

رشد منفی صنعت: تولید صنعتی در اوکراین رو به کاهش است

تولید صنعتی در اوکراین در ژوئن سال جاری 5.6 درصد نسبت به ژوئن سال گذشته کاهش داشته است. در همین حال در ماه ژوئن سال جاری تولید صنعتی در مقایسه با ماه می همین سال 4.1 درصد افزایش یافته است اما در مجموع سقوط تولید صنعتی در اوکراین در شش ماه نخست سال جاری برابر 8.3 درصد بوده است. در شش ماه نخست سال جاری تولید صنایع تبدیلی نسبت به نیمه نخست سال گذشته 9.6 درصد کاهش داشته است. صنایع استخراجی نیز 6.3 درصد کمتر تولید داشته اند.

توضیح بانکداران درباره موانع پرداخت وام های رهنی

کارشناسان بانکی اعلام داشتند که ارایه و پرداخت وام های رهنی به دلیل عدم دسترسی به پایگاه‌های دولتی ثبت اسناد، الزامات سختگرانه درخواست وام و عدم شفافیت در بازار مسکن نوساز و همچنین حمایت ضعیف از سرمایه گذاران در اوکراین توسعه و رشد لازمه را نیافته است. بانک مرکزی اوکراین حجم وام های رهنی را بسیار ناچیز برآورد کرده است: نسبت وام های رهنی پرداخت شده به تولید ناخالص داخلی نزدیک به 1 درصد می‌باشد. تا چند سال پیش بیش از 70 درصد وام های رهنی برای مسکن نوساز پرداخت می‌شد در حالی که در سال گذشته بیش از 70 درصد وام های رهنی در بازار مسکن کهنه ساز مصرف شده است. یکی دیگر از موانع توسعه بازار وام های رهنی عدم وجود مکانیزم کنترل و نظارت بر اجرای تعهدات از سوی سازندگان مسکن می‌باشد. به عنوان مثال بانکها در بسیاری موارد با مشکل تغییر آدرس نهایی در تحویل مسکن برای بهره برداری مواجه می‌شوند.

وزارت اقتصاد بانک مرکزی را به سودجویی متهم کرد

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین از سیاستهای پولی بانک مرکزی اوکراین انتقاد نمود و رگلاتور اصلی سیاستهای پولی را به سودجویی و سقوط عمدی تولید ناخالص داخلی اوکراین متهم نمود. این وزارتخانه اعلام داشت که تورم در اوکراین باید بیش از اتحادیه اروپا باشد. این وزارتخانه اعلام داشته است که فاصله بسیار میان شاخص های تورمی و دیگر شاخص ها برای سودجویی ساختارهایی که همکاری نزدیک با بانک مرکزی دارند، در بازار اوراق قرضه دولتی لازم بود. وزارت دارایی تاکید کرده است بانک مرکزی اوکراین بدون فشار از سوی دولت و رئیس جمهور هیچگاه نرخ بهره محاسباتی را کاهش نمی داد و چنانچه بانک مرکزی سیاستهای خود را ادامه می داد، نرخ این بهره هم اکنون 10 درصد می‌بود.

آمریکا 38 میلیون دلار برای تقویت امنیت سایبری اوکراین تخصیص می دهد

آمریکا و اتحادیه اروپا به اتفاق با حملات سایبری روسیه، چین و کره شمالی مقابله خواهند کرد. آمریکا از تقویت ایمنی سایبری اوکراین حمایت می‌کنند. بودج کمک های فنی بین المللی آمریکا برای تقویت از حوزه امنیت سایبری اوکراین معادل 38 میلیون دلار اعلام شده است. میخائیل فدوروف وزیر تغییرات ساختاری دیجیتالی اوکراین و معاون نخست وزیر اعلام داشت: پس از یک سال کار فعالانه و ده‌ها دور مذاکرات، هماهنگ سازی اصول نظری و برنامه‌ها در نهایت لایحه ای در هیات وزیران تنظمی و ثبت شد و وزارت ما به عنوان دریافت کننده این کمک تعیین گردید، ما هر سنت از این کمک بین المللی را با بیشترین بهره وری و راندمان هزینه خواهیم کرد. وی تاکید نمود: مناقشات کشورها از مدتها پیش وارد فضای مجازی شده است و ما همواره فعالیت های سایبری منفی همسایه شمالی را احساس می‌کنیم.

قیمت گاز برای مصرف کنندگان خانگی در ماه جولای 7 درصد افزایش داشته است

قیمت گاز طبیعی برای مصرف کنندگان و مشترکان خانگی در اوکراین در ماه جولای 7 درصد بیش از قیمت این نوع سوخت در ماه ژوئن بوده است. شرکت «نفت و گاز اوکراین» اعلام داشت که قیمت گاز طبیعی برای مشترکان خانگی 0.16 گریونا به ازای هر یک متر مکعب افزایش یافته است و هم اکنون قیمت هر متر مکعب گاز بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده 2.30 گریونا می‌باشد. لازم به ذکر است که قیمت گاز در حال حاضر در مقایسه با بهای آن در سال گذشته 51 درصد ارزانتر می‌باشد.

رئیس بانک مرکزی در دیدار با نمایندگان صندوق بین المللی پول بر  انجام تمامی تعهدات تاکید کرد

 کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین در ملاقات با هیات صندوق بین المللی پول اعلام داشت که تمامی تعهدات مرتبط با برنامه همکاری با صندوق بطور کامل و به موقع انجام خواهد شد. وی در این ملاقات که نخستین دیدار او با نمایندگان صندوق بین المللی پول پس از انتصابش بود گفت: اجرای کامل و موفقیت آمیز برنامه همکاری اوکراین با صندوق بین المللی پول برای من اولویت محسوب می‌شود، تمامی تعهدات متقبله به موقع انجام خواهد شد. وی تاکید نمود که یکی از اولویت های او کاهش میزان وام های غیر عامل می‌باشد که بر سامانه بانکی اوکراین فشار زیادی وارد کرده است.

نخست وزیر از انحلال سازمان دولتی مالی خبر داد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام داشت که هیات وزیران اوکراین تا پایان سال جاری سازمان دولتی خدمات مالی کشور را منحل خواهد کرد. وی تاکید نمود که انحلال این سازمان یکی از شروط اتحادیه اروپا برای دریافت بخش دیگری از کمکهای کلان مالی از این اتحادیه می‌باشد. وی افزود که اوکراین موظف است تا پایان سال جاری اصول نظری اصلاحات سازمان مالیاتی کشور را تنظیم نماید. وی افزود که نهاد و سازمان جدید باید بر اساس ایدئولوژی‌های هوشمند ایجاد شود. وی گفت که ساختار جدید باید دسترسی به پایگاه اطلاعاتی، منابع اطلاعاتی را تامین کند و بطور هوشمند نقض قوانین مالیاتی را جستجو و کشف نماید و اطلاعات مربوطه در این خصوص را به نهاد ذیربط انتقال دهد.

هیات صندوق بین المللی پول طرح های جدید مالیاتی اوکراین را بررسی نمود

هیات صندوق بین المللی پول ماموریت خود در اوکراین را به پایان رساند. کارشناسان این هیات در طول سه هفته سفر کاری خود به اوکراین با مقامات دولتی گفتگو و مذاکره نمودند. یکی از موضوعاتی که در چارچوب سفر مذکور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت تغییر و اصلاح قوانین مالیاتی اوکراین بود. کارشناسان مذکور اصول مفاد مالیات بر فعالیت های بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و ابتکارات جدید مالیاتی در چارچوب تغییرات و اجرای برنامه اقدامات  BEPS را تجریه و تحلیل نمودند. در جریان گفتگو ها همچنین ویژگی‌های اجرای احتمالی همه بندهای برنامه فوق الاشاره مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان امیدوارند که این اقدامات تاثیر مثبتی بر حوزه مالی اوکراین بگذارد. لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول از رئیس جدید بانک مرکزی خواسته است تا سیاستهای پیشین این بانک را ادامه دهد.

ملاقات وزیر زیرساخت ها با رئیس جمهور سوئیس

ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساختهای اوکراین با سیمونتا سوماروگا رئیس جمهور کنفدراسیون سوئیس ملاقات کرد. طرفین در این ملاقات که در چارچوب سفر رئیس جمهور سوئیس به اوکراین انجام  شده درباره گسترش همکاری‌ها میان اوکراین و سوئیس گفتگو نمودند. کریکلیی اعلام داشت که روند حمل و نقل بین المللی با سوئیس در نتیجه امضای پروتکل تغییرات در توافقنامه‌های دو جانبه حمل و نقل مسافری و باری جاده ای بسیار تسهیل شده است. وی گفت که این توافقنامه همچنین به تسهیل پروسه‌های حمل و نقل بین المللی با کشورهای بریتانیا، بلاروس و فرانسه کمک کرده است. وی افزود: امیدوارم به زودی توافقنامه آزادسازی در بخش حمل و نقل هوایی نیز امضا شود. اوکراین هم اکنون در جستجوی یک شریک خارجی راهبردی برای نوسازی واگن‌ها و لوکوموتیوهای راه آهن دولتی می‌باشد. وی گفت که بر اساس برنامه‌ها با همکاری تولید کننده داخلی با حداقل 40 تولید بومی‌پارکینگ واگن‌ها و لوکوموتیوهای راه آهن نوسازی خواهد شد. طرفین همچنین درباره همکاری‌های بیشتر میان اوکراین و سوئیس در بخش دریایی گفتگو کردند. علاوه بر این، موضوعات دیجیتالی شدن سیستم حمل و نقل، گردش و اعمال اسناد الکترونیکی و ایجاد کوریدورهای دیجیتالی نیز توسط دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما