معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک ( هفته دوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته دوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

فصل پرمشغله برای نمایندگان در تلاش برای بازسازی اقتصاد

نمایندگان پارلمان دانمارک پائیز پرمشغله ای را در پیش خواهند داشت چون که سایه بحران ویروس کرونا کماکان بر اقتصاد دانمارک سنگینی می‌کند. در گزارش ها آمده که با پایان یافتن بسته اقتصادی، پارلمان برای رونق بخشی به اقتصاد باید اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار دهد. کریستین مدسن، سخنگوی سیاست حزب سوسیال دموکرات، گفت باید از برنامه‌های کمکی به بازیابی تمرکز شود تا اقتصاد بتواند دوباره روی پاهای خود بایستند.

ترولس لوند پولسن، سخنگوی امور مالی حزب لیبرال، یک فصل پرکار را برای نمایندگان پیش بینی کرد. وی گفت: من فکر می‌کنم با افزایش چشمگیر بیکاری شاهد رخدادهای حساسی باشیم. من نگران آن هستم که با وارد شدن ضربه به صادرات در موج دوم کرونا هزاران نفر شغل خود را از دست بدهند. به طور کلی، چالش های بزرگی برای جامعه دانمارکی وجود دارد که می‌تواند سالها ادامه داشته باشد.

مته فردریکسن، نخست وزیر، بازنشستگی زودهنگام مشاغل سخت را در دستور کار خود قرار داده اما افرادی که شش سال مانده تا بازنشسته شوند باید این شش سال را تمام وقت کار کنند تا پرونده آنها تکمیل شود اما با این وضعیت بیکاری قادر به چنین کاری نخواهند شد و در مواقعی تنها 15 ساعت در هفته مشغول کار خواهند بود. حزب سوسیال لیبرال، حامی‌پارلمانی دولت، نسبت به موفقیت این برنامه ابراز تردید کرده و حزب لیبرال هم آن را رد کرده است. 

حزب مردم دانمارک که معمولا از سالمندان حمایت می‌کند اعلام داشته حاضر است از این برنامه حمایت کند اما بشرطی که منابع آن از طریق کاهش مزایا برای مهاجران تامین گردد. محیط زیست نیز در راس دستور کار قرار خواهد داشت. یک اکثریت از دو جناح پارلمانی در تابستان بر روی یک برنامه جاه طلبانه محیط زیستی به توافق رسید اما حالا باید برای تامین مالی آن با اصلاح مالیاتی به توافق برسد(برلینسکه).

کاهش تعداد بیکاران

در ماه ژوئن تعداد 4100 نفر موفق به ورود به بازار کار شدند که در نتیجه نرخ بیکاری از 6 .5 درصد در ماه می‌به 5 .5 در این ماه کاهش یافت. طبق آخرین آمار، تعداد بیکاران در پایان ماه می 158700 نفر گزارش شده بود که با کاهش 4100 نفری به 154600 نفر رسید. نرخ بیکاری در میان 16 -24 ساله‌ها از 9 .2 درصد در ماه می‌به 7 .2 درصد در ماه ژوئن کاهش یافت (مرکز آمار دانمارک).

 بوروکراسی مانعی برای کارآفرینی دانمارک

در یک مطالعه جدید توسط انجمن کارآفرینان دانمارکی آمده که یک شرکت از هر سه شرکت دانمارکی معتقدند بوروکراسی دولتی و اداری مانع افزایش فروش و رشد فعالیت های آنها می‌شود. در همین ارتباط اندیشکده راستگرای سپوس در گزارشی آورده که تعداد مقررات و قوانین در این ارتباط در طول یک سال گذشته بطور قابل ملاحطه ای افزایش یافته است.  در این مطالعه که تحقیق از صاحبان 555 شرکت تازه تاسیس انجام گرفت 37 درصد مقررات و قوانین دست و پاگیر اضافی مانند قوانین استخدام، مالیات، فرایند سازی اطلاعات شخصی و شرایط انفرادی در بخش های خاص مانند غذا را عمده ترین مانع بر رشد آینده عنوان کردند. 

در مطالعه سپوس نیز تعداد کلمات 30 سال پیش در بوروکراسی دولتی تحمیلی بر بخش تجاری 2 .7 میلیون بود اما این تعداد در این مدت سی سال به 2 .21 میلیون کلمه، افزایش یافته است.  یک سخنگوی سپوس گفت: مقررات اضافی هزینه تولید را افزایش داده و رشد شرکت های را عقیم می سازد. یک نمونه قانون اوبر است که در آن تاکسی داران دانمارکی را از رقابت خارجی محافظت می‌کند اما در نهایت این مصرف کنندگان هستند که هزینه را می‌پردازند(برلینسکه).

 نگرانی احزاب درباره توافق پلیس با چین

یک توافق دوجانبه آموزشی بین دانمارک و چین زنگ خطر را در پارلمان دانمارک به صدا در آورده است. بر طبق این توافق که در سال 2015 با وزارت امنیت عمومی چین به امضاء رسیده مقامات اجرائی پلیس جمهوری خلق چین و پلیس ملی دانمارک با دانشگاه امنیت چین به تبادل دانشجو و استاد خواهند پرداخت. اینگر استوی برگ، وزیر سابق مهاجرت، گفت وی نمی‌تواند درک کند که از این توافق چه چیزی عاید دانمارک می‌شود بجز این که به مقامات چین اجازه داده می‌شود بطور غیرمستقیم به داخل دانمارک رخنه کنند.

هرچند سازمان اطلاعات نظامی‌به مقامات و مراکز تحقیقات در دانمارک درباره همکاری با چین و سایر قدرت های خارجی هشدار داد؛ لکن یک روز قبل از این هشدار مشخص شد که 88 دوربین نظارت از یک شرکت امنیتی چینی خریداری شده که در آمریکا ممنوع الفعالیت شده است. این دوربین‌ها بر روی دو ناو بزرگ دانمارک نصب شده اند. به گفته سازمان‌های حقوق بشری، وزارت امنیت عمومی مسئولیت شکنجه و زندانی اقلیت های تحت تعقیب در چین را بر عهده دارد. پلیس ملی دانمارک طی رایانامه ای به برلینسکه، اعلام کرد که تا کنون دو بار تبادل استاد برای تدریس دو هفته ای بین دو کشور انجام گرفته است. در همین حال رؤسای دپارتمان منابع انسانی پلیس و مقامات آکادمی‌پلیس دانمارک از چین دیدن کرده اند. 

کارینا لورنت سن دنهارت از حزب مردم سوسیالیست خواستار یک گزارش کامل شده و گفته که باید تضمین شود که "آنچه چینی‌ها از ما یاد می‌گیرند مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت". نیک هکه روپ، وزیر دادگستری و سفارت چین در کپنهاگ دیشب از اظهار نظر خودداری ورزیدند(یولندز پستن).

دوربین‌های چینی بر روی  ناوهای جنگی دانمارک نصب شد

تعداد 88 دوربین نظارتی خریداری شده از شرکت امنیتی چینی که فعالیت آن در آمریکا قدغن شده، بر روی دو فروند از بزرگترین ناوهای جنگی دانمارک نصب شده که نگرانی جاسوسی از این ناوها را برانگیخته است. آمریکا به دلائل نگرانی از تهدید امنیتی از ماه اوت سازمان‌های دولتی این کشور را از خرید تجهیزات از شرکت چینی هیک ویژن، Hikvision ، منع کرده است. اما دوربین‌های‌های تک، hi-tech، این شرکت که خود را بزرگترین سازنده تجهیزات نظارتی ویدیوئی در جهان معرفی می‌کند، برای کنترل تجهیزات و سیستم های تسلیحاتی بر روی ناوهای جنگی دانمارکی اپسیلان و اسبرن سنار نصب شده اند. اما به اعتقاد متختصصان در حوزه جنگ سایبری و سیستم های نظامی این تجهیزات می‌توانند تهدید امنیتی بالقوه تلقی گردند.  یان لمنیتزر، استادیار مرکز مطالعات جنگ از دانشگاه جنوب دانمارک، گفت: حداقل در تئوری این دوربین‌ها می‌توانند مخفیانه به سیستم های کنترل کشتی رخنه کرده و داده‌های موقعیتی، تصاویر و یا فایل های صوتی را به یک سرور در مالکیت دولت چین ارسال کنند.  این اتهامات بدنبال ماه‌ها انتقاد از شرکت های الکترونیک چینی و محصولات آن‌ها به ظن انتقال اطلاعات به سرویس های اطلاعاتی چین مطرح می‌شوند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ماه گذشته در یک توقف کوتاه در کپنهاگ به کرات نسبت به "تهدید چین" هشدار داد که منعکس کننده اظهارات مته فردریکسن، نخست وزیر، بود که در مصاحبه خود با روزنامه برلینسکه در ماه می، گفت دانمارک باید عوض آنهائی که بر خلاف منافع امنیتی دانمارک اقدام می‌کنند تامین کنندگان "مورد اعتماد" را انتخاب کند.  

مدارک نشان از آن دارند که در سال 2014 تعداد 40 دوربین نظارت از شرکت هیک ویژن بر روی کشتی اپسیلان و دو سال بعد تعداد 48 دوربین بر روی کشتی اسبرن سنار نصب شدند. هزینه این دوربین‌ها در حدود 2 میلیون کرون (300 هزار دلار) گزارش شده است. یوهان سیگهولم، محقق سیستم های موشکی در دانشگاه دفاعی سوئد، گفت محصولات چینی الزاما تهدید امنیتی بشمار نمی روند اما خطر چنین کاری را نمی‌توان نادیده گرفت. وی افزود: تا زمانی که شرکت های چینی نتوانند مشتریان خود را قانع کنند که آنها اطلاعات را به دولت چین ارسال نمی‌کنند ما نباید از محصولات آنها در حوزه‌های حساس استفاده کنیم. (دی آر)

 پرداخت پول به آمریکائیها برای بازگشت به وطن خود

دولت دانمارک در حال اجرائی طرحی تحت عنوان "طرح بازگشت" است که پناهجویان و مهاجران کشورهای عمدتا جنگزده مثل سوریه، سومالی و عراق، در قبال دریافت مبلغی پول به کشورهای خود باز می‌گردند. در همین ارتباط گزارش شده که پنج شهروند آمریکائی نیز برای بازگشت به کشور خود تحت همین طرح مبالغی را دریافت کرده اند. مبلغ پرداختی برای هر بازگشتی بین 100 – 225 هزار کرون (15 هزار – 33 هزار دلار) تعیین شده است.  پیا کزرگارد، موسس حزب مردم دانمارک و سخنگوی مهاجرت این حزب، گفت به نظر می رسد این طرح باید مورد بازبینی قرار گیرد. وی افزود: اساسا این پرداخت ها برای این در نظر گرفته شده که افراد به کشورهای خود بازگشته و در بازسازی آن مشارکت کنند اما من نمی دانم چقدر این موضوع در مورد آمریکا هم صادق باشد .

پرنیله ورموند، رئیس حزب راست افراطی و ضدمهاجر نومحافظه کار (راست جدید) گفت وی مخالف این طرح است و فرق هم نمی‌کند که دریافت کنندگان سوری، عراقی یا آمریکائی باشند چون مالیات دهندگان دانمارکی باید همه این هزینه‌ها را تقبل کنند.  وی گفت: گرچه من ترجیح می دهم که عوض یک آمریکائی از شر یک نفر سوری خلاص شوم اما با این حال احمقانه است که به آمریکائی‌ها هم پول پرداخت شود. آنها باید خود هزینه بازگشت و جابجائی خود را پرداخت کنند.

متیاس تسفایه، وزیر مهاجرت، گفت وی قبول دارد که طرح بازگشت باید با عینک ریز بین مورد بازبینی قرار گیرد اما ادعا کرد که اجرای آن در وضعیت کنونی هم به نفع دانمارک است. وی گفت: آنهائی که باز می‌گردند مبالغ هنگفتی پول نقد دریافت می‌کنند اما از دریافت مزایای اجتماعی، مانند بازنشستگی و مراقبت های بهداشتی صرف نظر می‌کنند که در مجموع می‌تواند صرفه جوئی 3 میلیون کرونی برای هر بازگشت را برای دانمارک در پی داشته باشد.

تا کنون در حدود 450 نفر با ترک دانمارک به کشورهای خود باز گشته اند. دانمارک برای هر کدام از این افراد مبلغ 139274 کرون پول نقد، یک بلیط یکطرفه باضافه 30600 کرون برای هزینه جابجائی پرداخت می‌کند. وزارت امور دارائی قبلا تخمین زده که برای هر مهاجر که باز گردد دانمارک در حدود 2 .2 – 3 .3 میلیون کرون (300 تا 400 هزار دلار) صرفه جوئی خواهد کرد(بی تی).

 ادامه وخامت اوضاع با اخراج 650 نفر از کارکنان فرودگاه کپنهاگ

فرودگاه کپنهاگ برنامه برای اخراج یک چهارم نیروی کار خود – 650 نفر کارمند تمام وقت – خود را بخاطر کاهش ترافیک در میان شیوع ویروس کرونا اعلام کرد. قرار است نمایندگان فرودگاه با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری مذاکراتی را انجام دهند. مدیر اجرائی فرودگاه کپنهاگ این تصمیم را "ناراحت کننده ترین" تصمیم در زندگی خود برشمرد اما تاکید کرد که با توجه به این که احتمال بازگشت اوضاع به روند ماقبل کرونا مدت ها طول خواهد کشید فرودگاه مجبور است برای حفظ قدرت رقابت خود دست به چنین اقدامی‌بزند. فرودگاه کپنهاگ بخصوص از همه گیری کرونا ضربه شدیدی خورده است. شرکت هواپیمائی اسکاندیناوی اس.آ.اس، که بخش عمده پروازهای آن از طریق فرودگاه کپنهاگ انجام می‌گرفت در ماه‌های گذشته در مجموع 1593 نفر از کارکنان خود از جمله خلبان، خدمه وغیره را اخراج کرده و شرکت گیت گورمه، بزرگترین تامین کننده خصوصی مواد خوراکی خطوط هوائی، 400 نفر – نصف نیروی کار خود – را اخراج کرده است. در ماه ژوئن فرودگاه کپنهاگ اعلام کرده که برنامه دارد 950 میلیون کرون از هزینه‌های خود بکاهد اما به نظر می رسد با ادامه وضعیت ناشی از کووید-19 و کاهش ترافیک هوائی این شرکت مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید شده است. (اویسن)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما