معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی پرتغال (هفته دوم مردادماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در هفته دوم مردادماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کسری بودجه پرتغال به 6122 میلیون یورو افزایش یافت

بودجه پرتغال در حسابهای عمومی ادارات دولتی در نیمه نخست سال،  کسری 6776 میلیون یورویی را به ثبت رسانده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 6122 میلیون یورویی داشته است. این افزایش بدلیل تاثیر همزمان کاهش درآمد (-9.5%) و افزایش هزینه‌ها   (5.4%)بوده است. قابل ذکر است که کاهش مالیات ها (اشخاص و شرکتها) در نتیجه کاهش فعالیت های اقتصادی در دوره کرونا تاثیر جدی بر ایجاد کسری بودجه عمومی دولت داشته است.

دولت از شرکتهایی که بیش از 75 درصد زیان دیده اند حمایت می‌کند

شرکتهای پرتغالی که درآمد آنها 40 درصد کاهش داشته است، همچنان از تامین اجتماعی تسهیلات دریافت خواهند نمود. این کمک ها با توجه به میزان ضرر و زیان گزارش شده متغیر خواهد بود. این قوانین در سه ماهه آخر سال کمی متفاوت تر است. از ابتدای آگوست دولت همچنان از شرکتهایی که بیش از 40 درصد زیاد دیده اند حمایت خواهد کرد و در عین حال از شرکتهایی که بیش از 70 درصد زیان دیده اند، به شرط عدم تعلیق قراردادها، حمایت مضاعف صورت خواهد گرفت.

دولت 7 میلیون یورو صرف خرید تجهیزات مورد نیاز برای نیمسال اول تحصیلی می‌کند

تیاگو بانداو رودریگش وزیر آموزش پرتغال اعلام کرد که دولت 7 میلیون یورو جهت خرید ماسک و تجهیزات حفاظت فردی مدارس برای استفاده در نیمسال اول سال تحصیلی جدید هزینه خواهد کرد .وی افزود: مدارس "راهنمایی ، دستورالعمل مربوطه وتقویت مالی برای خرید ژل الکلی ، پیش بند ، ویزور و دستکش را دریافت کرده اند.

پرتغال در نتیجه ی پاندمی‌کرونا تاکنون 18000 شغل از دست داده است

 نرخ بیکاری در ماه ژوئن افزایش 7 درصدی داشته است که 1.1 درصد بیشتر ماه قبل است. داده‌های منتشر شده توسط موسسه ملی آمار (INE) نشان می دهد که میزان عدم استفاده از نیروی کار نیز تا 15 و 4 دهم  درصد افزایش داشته که این رقم منحصراً با افزایش تعداد بیکاران مرتبط است.

این نرخ به دلیل آن است که در ماه ژوئن برخلاف ماههای گذشته تعداد پرتغالی‌های بیکار افزایش یافت. از ماه فوریه و در نتیجه ی پاندمی‌کرونا بیش از 180000 شغل از بین رفته است. طبق این آمار در ماه ژوئن نرخ بیکاری به نسبت ماه قبل 1.1 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 0.4درصد افزایش یافته است.

اقتصاد پرتغال در سه ماهه دوم سال 16 و نیم درصد افت داشت

موسسه ملی آمار پرتغال (INE) برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی مربوط به نیمه ی دوم سال 2020 را منتشر کرد. بر اساس آمار منتشره تولید ناخالص در سه ماهه دوم سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 و نیم درصد کاهش داشته است.  این رقم در مقایسه با سه ماهه قبل از آن 14 و 1 دهم درصد کاهش داشته. این موسسه اعلام نمود: تحت تاثیر پاندمی‌کرونا، تولید ناخالص داخلی کشور شاهد انقباض شدیدی در سه ماهه دوم سال 2020 بوده است. این کاهش در سه ماهه پیش از آن 2 و 3 دهم درصد بوده است.

با این تفاسیر، پرتغال چهارمین کشور اتحادیه اروپا بوده است که بیشترین میزان افت در تولید ناخالص داخلی را داشته است. یورواستات نیز اعلام کرد که حوزه یورو در سه ماهه دوم سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15 درصد و در اتحادیه اروپا 14 و  دهم درصد افت داشته است که پرتغال در رده چهارم آمار مربوطه قرار دارد.

کاهش صادرات بنگاه‌های اقتصادی

شرکتها پیش بینی کرده اند که صادرات آنها امسال کاهش 13 درصدی داشته باشد.  طی سال جاری فروش خارجی کشور چه در بازارهای داخلی اتحادیه و چه خارجی  آن کاهش خواهد یافت. موسسه ملی آمار پرتغال این کاهش را 13 درصد بیش بینی کرده اند.

دولت نشانه‌هایی از "بهبود تدریجی" اقتصاد را می‌بیند

ژواو لیاو وزیر دارایی پرتغال اذعان داشت که انقباض "بسیار شدید" اقتصاد پرتغال در سه ماهه دوم سال بازتاب تاثیرات ناشی از پاندمی‌کرونا و برقراری وضعیت اضطراری در کشور است. وی در بیانیه ای که در روز جمعه منتشر شد با اشاره به اطلاعات موجود در رابطه با خرید با استفاده از کارتهای ATM و مصرف برق در پرتغال، اعلام داشت که طی هفته‌های گذشته و پس از وضعیت اضطراری، نشانه‌هایی از بهبود تدریجی در وضعیت اقتصادی را مشاهده می‌کنیم.

 دولت تصریح کرد که برآوردهای افزایش بودجه تکمیلی را بازبینی خواهد کرد

پدرو سیزا ویرا وزیر اقتصاد به خبرنگاران گفت با توجه به انقباض 16 و نیم درصدی رشد ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال، دولت این موضوع را در پیش بینی‌های بودجه تکمیلی منعکس خواهد نمود. وی در این خصوص گفت: ما از قبل انتظار چنین اعداد و ارقامی را نداشتیم و با شرایط کنونی می‌بایست در بودجه تکمیلی بیشتر تامل کنیم.  وزیر اقتصاد پرتغال همچنین اعلام کرد که کاهش 16 و نیم درصدی در تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال، تایید کننده کاهش شدید در فعالیتهای اقتصادی کشور است. 

موسسه ملی آمار کشور اعلام داشت که طی دوره سه ماهه ای که تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سالهای قبل بیشترین افت را داشته است، نسبت به سه ماهه اول سال شاهد کاهش 14 و 1 دهم درصدی بوده است.

سیزا ویرا خطاب به روزنامه نگاران گفت: انقباض در تولید ناخالص داخلی تایید کننده موضوعی است که از آن اطلاع داریم و آن کاهش بسیار زیاد فعالیتهای اقتصادی طی ماههای می و آوریل به همراه افت شدید در مصرف خصوصی، کاهش سرمایه گذاری و از همه مهمتر کاهش شدید صادرات بوده است. به گفته وزیر، این انقباض همچنین با انقباض "بسیارچشمگیر" در سراسر منطقه یورو، به ویژه درکشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان که اصلی ترین بازارهای صادراتی پرتغال هستند، در ارتباط بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما