معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۲- ۱۵:۳۰ - مشاهده: ۱۰۰۲
تعداد بازدید:1002 12 مرداد 1399 - 15:30
مصاحبه معاونت محترم دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

تمرکز ۷۰ درصد اهداف صادرات بر کشور‌های همسایه

معاون محترم دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه، با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند با اعلام کالا‌های اولویت دار برای واردات، ارز مورد نیاز را برگرداند، گفت: لازم است دولت راهکار بازگشت ارز را به صادرکنندگان ارائه کند.

جناب آقای غلامرضا انصاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پس از  نهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سالجاری در تاریخ 12 مرداد 1399 در وزارت امورخارجه، افزودند: در جلسه امروز همه متفق النظر بودند که باید بیشتر به گمرک کمک شود؛ همچنین بر اختصاص کمک به حمل و نقل برای صادرات بیشتر از طریق مرز‌ها تاکید شد.
ایشان با اشاره به اینکه بر گسترش حمل و نقل ریلی در این جلسه، تاکید شد، اظهارداشتند: باتوجه به مشکلاتی که حمل و نقل دریایی دارد، باید حمل و نقل ریلی و داخلی بیشتر مورد تمرکز باشد.
جناب آقای انصاری ادامه دادند: در جلسه امروز درباره بازار‌های صادراتی صحبت شد که محور اصلی هدف گذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور‌های همسایه است؛ بیش از ۷۰ درصد هدف گذاری‌ها برای صادرات بر کشور‌های همسایه صورت گرفته است.
ایشان با اشاره به اینکه باتوجه به نیاز‌های منطقه‌ای تحقق اهداف صادراتی ممکن است، گفتند: البته این مساله مشروط به این است که بتوانیم استاندارد‌های کار خودمان را حفظ کنیم و نظارت قوی تری بر کالا‌های صادراتی صورت گیرد.
معاون محترم دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه، داشتنِ صادرات خوب را وابسته به ایجاد تراز بهتر بازرگانی به ویژه با کشورهایی، چون افغانستان و عراق دانستند و تاکید کردند: لازم است ما راهکار‌هایی را که زمینه صادرات "آن کشور‌ها به ایران" را هم فراهم می‌کند، پیدا کنیم؛ اگر قرار است کالا‌هایی را از کشور‌های دوردست بخریم درحالیکه همسایگانمان امکان اینکه این کالا‌ها را در اختیار ما بگذارند، دارند، طبیعتا باید اولویت واردات از کشور‌های همسایه باشد.

جناب آقای انصاری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بسیج همه بخش‌ها در حوزه صادرات را شاهد هستیم، گفتند: یکی دیگر از موضوعاتی که امروز بر روی آن تاکید شد، استفاده از بخش خصوصی در مرز‌ها است؛ به ویژه در بحث گمرکات که خدمات مرزی ما بسیار ضعیف است. رانندگان ما در فشار هستند؛ یکی از دلایل آن تعداد بسیار زیاد کامیون‌ها است که ممکن است چند ساعت تا چند روز در مرز‌ها معطل شوند.
وی با تاکید بر اینکه باید خدمات بیشتری به این افراد داده شود، افزودند: این مساله جز از طریق بخش خصوصی به یک کیفیت خوب نخواهد رسید؛ دولت باید سعی کند با دعوت بیشتر از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این قسمت‌ها و اشتغالزایی، فعالان این حوزه را تشویق کند تا بتوانیم در مرز‌ها خدمات با کیفیت تری را برای صادرکنندگانمان داشته باشیم.

جناب آقای انصاری در پاسخ به سوالی درباره آخرین خبر‌ها درباره بازگشت ارز صادراتی به کشور هم گفتند: یکی از موضوعاتی که صادرکنندگان آن را تایید می‌کنند این است که باید به بانک مرکزی کمک شود تا با قدرت بتواند پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد.
معاون محترم دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه با اشاره به قطع درآمد‌های ناشی از نفت، افزودند: تقویت بانک مرکزی درحال حاضر از طریق درآمد‌های صادراتی تامین می‌شود و این خیلی منطقی و واقع بینانه است؛ از سوی دیگر فکر می‌کنم ما باید به عنوان دولت راهکار‌هایی را به صادرکنندگان بدهیم که چگونه می‌توانند ارزشان را به کشور برگردانند.
ایشان با تاکید بر اینکه دولت به صادرکنندگان اعتماد دارد، اظهارداشتند: ممکن است کسانی باشند که راه‌های درستی را برای فعالیت‌های خودشان انتخاب نمی‌کنند، اما اکثریت قاطع صادرکنندگان افراد حرفه‌ای هستند که دولت باید احترام این‌ها را درنظر خودش داشته باشد و به آن‌ها اعتماد کند.
جناب آقای انصاری همچنین تاکید کردند: باید راه‌های نحوه بازگشت ارز را به صادرکنندگان پیشنهاد داد؛ یکی از راه‌هایی که در این جلسه پیشنهاد شد این است که دولت مشخص کند چه کالا‌هایی از نظر آن‌ها اولویت واردات دارد.
ایشان در این باره گفتند: دولت می‌تواند با اعلام کالا‌های اولویت دار جهت واردات، ارز مورد نیاز خودش را برگرداند؛ همچنین قطعا خود بانک مرکزی راه‌های روشنی برای راهنمایی صادرکنندگان دارد.

جناب آقای انصاری با بیان اینکه تحرکات ما در حوزه بانک‌های بین المللی تقریبا صفر است، افزودند: بنابراین انتظار اینکه صادرکننده به راحتی ‌بتواند ارزش را به کشور وارد کند، منصفانه نیست؛ باید به مشکلات صادرکنندگان توجه شود تا بتوانیم یک محیط آرام تری در تجارت داشته باشیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما