معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

معرفی معاون جدید دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه

جناب آقای محمد جواد ظریف ،وزیر محترم امور خارجه، در تاریخ شنبه 15 آذر 1399 طی مراسمی جناب آقای «سید رسول مهاجر» را به عنوان معاون جدید دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه معرفی نمودند.

کمیته‌هایی برای جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور تشکیل می‌شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از تشکیل کمیته‌هایی برای جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور خبر داد.

تجارت 2.7 میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا طی یک سال

جناب آقای غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه پانزدهمین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در روز یکشنبه 18 آبان 1399 گفت: بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارزش تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در یک سال اخیر بوده است.

نشست معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اتاق های مشترک بازرگانی با کشورهای همسایه

جناب آقای غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست مورخ 14 مهر ماه 1399 با اتاق های مشترک بازرگانی با کشورهای همسایه در محل اتاق ایران بر لزوم بازگرداندن شان و جایگاه بخش خصوصی تأکید و آن را تنها راه نجات کشور در این دوره حساس دانست.اعضای هیات رئیسه اتاق‌های مشترک هم‌مرز نیز در این جلسه که با حضور رئیس اتاق ایران برگزار شد، غفلت سیاست‌گذاران از انعقاد موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار فراهم شدن بسترهای لازم برای این امر شدند. از سوی دیگر ناهماهنگی بین دستگاه‌های مستقر در مرزها، نبود سیستم حمل‌و نقل مناسب برای ترانزیت کالا و از سوی دیگر فشارهای خارجی ناشی از تحریم بر اقتصاد داخلی موضوعاتی بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت.

سند استراتژیک صادرات رونمایی می‌شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه از سند استراتژیک صادرات رونمایی می‌شود، گفت: هدف اصلی این سند استراتژیک این است که صادرکنندگان از طریق تسهیلات، مشوق‌ها و جمع شدن دور هم، حمایت شوند.

برگزاری دوازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی

به گزارش تارنمای بازار، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه دوازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری که در تاریخ 30 شهریور ماه 1399 در محل آن وزارتخانه برگزار گردید با اشاره به اینکه محور اصلی جلسه دوازدهم ستاد ، تجارت خارجی در حوزه صادرات و واردات بود، افزود: راهکارهای صادراتی و مشکلاتی که صادرکنندگان با آن روبرو هستند و مسائل مربوط به بازگشت ارز صادراتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گزارش یازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال1399

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه یازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۹۹ و در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما به توسعه تجارت ایران با افغانستان اشاره کرد و گفت: کانال جدیدی برای صادرات کالا‌های ایرانی به آسیای مرکزی از راه افغانستان ایجاد شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه: ۴۷ درصد صادرات ایران به کشورهای همسایه است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در روز پنج شنبه ششم شهریور 99 در سفر به شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار مغان از سد و پروژه‌های پایاب خداآفرین، مجتمع گلخانه، شرکت کشت و صنعت مغان، پایانه و گمرک مرزی بیله سوار و محل انتخابی احداث شهرک صنعتی مشترک و بارانداز ریلی با جمهوری آذربایجان با همراهی استاندار اردبیل و مدیران استانی و شهرستانی بازدید کرد.

گفتگوی معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با روزنامه ایران

پیش‌بینی‌های مختلفی درباره وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی که درآمد نفتی زیر سایه تحریم‌های سنگین امریکا به کمترین میزان خود رسیده است، مطرح می‌شود. گمانه‌هایی که اغلب فضای مطلوبی را تصویر نمی‌کنند و موجد این نگرانی هستند که آلترناتیوهای موجود، متناسب با تحولات پرفراز و فرود سیاست خارجی نیست؛ اما غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نگاه دیگری دارد و معتقد است راهبرد اقتصادی توسعه صادرات و اتکا به سیاست صادرات غیر‌نفتی و افزایش سهم آن در تجارت جهانی برای رهایی از وابستگی اقتصاد کشور به نفت تنها راه قابل اعتنا برای عبور از وضعیت موجود است. راهبردی که گرچه بواسطه فشار حداکثری امریکا در دستور کاردولت قرار گرفته است اما به باور او پیگیری این سیاست همواره یکی از اهداف مهم اقتصادی برای تصمیم‌گیران نظام در چندین دهه گذشته به شمار می‌رفته است که حالا اجرای آن ضرورت یافته است. ذیل همین نگاه است که نگاه به شرق و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای این حوزه و منطقه خاورمیانه بیش از هر زمان دیگری مورد بحث قرار دارد. انصاری در گفت‌و‌گوی پیش رو به نحو بارزی به فشارهای اقتصادی سنگین حاصل از پیگیری این سیاست در بازه زمانی چند ساله بر سبد معیشتی مردم اشاره می‌کند و در عین حال می‌گوید که نتایج چنین رویکردی در بلند مدت به گشوده شدن روزنه‌های جدیدی برای تأمین منافع اقتصادی مردم خواهد انجامید. این گفت‌و‌گو را با هم می‌خوانیم.

گزارش نهمین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر ضرورت حمایت از صادرکنندگان، اظهارداشت: صادرات انواع فرآورده‌ها به کشور‌های همسایه افزایش می‌یابد.