معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۲۷

بازگشایی فرودگاههای بین المللی اربیل و سلیمانیه

فرودگاههای بین المللى اربیل و سلیمانیه از تاریخ 11 مرداد 1399 (اول اوت 2020) به روى مسافران خارجی باز شد.

فرودگاههای بین المللى اربیل و سلیمانیه از تاریخ 11 مرداد 1399 (اول اوت 2020) به روى مسافران خارجی باز شد.مدیریت این فرودگاهها ضمن انتشار این خبر در سایت مجازی خود شرایط لازم برای پذیرش مسافران عراقی و خارجی را به شرح ذیل اعلام نموده است:

  " مسافران با توجه به مقصدی که به آن سفر میکنند،  نیازمند به انجام تست کرونا از نوع PCR میباشند.

، برای اطمینان از نحوه رعایت نکات ایمنی به مقصدی که سفر می‌کنند لازم است مسافران قبل از آمدن به فرودگاه  با آژانسی که از طریق آنها پرواز انجام میشود، تماس بگیرند. 

 به دستور مدیریت پزشکى اربیل آزمایشها درخانه بهداشت دانشگاه، جاده کرکوک، کنار دانشگاه (زانست)،گرفته میشوند.

مسافرانی که به اقلیم کردستان میایند لازم است یا تست ویروس کرونا از نوع PCR را ٤٨ ساعت قبل از آمدنشان انجام دهند، یا در هنگام رسیدنشان به مقصد، این تست از ایشان گرفته میشود و هزینه آن به عهده مسافر میباشد.

 بعد از ورود به اقلیم کردستان عراق  همه مسافران می‌بایست تعهدنامه ای امضا نمایند که به مدت ١٤ روز خود را قرنطینه کنند.

گروههاى رسمى(دولتى)، صاحب کار و مسافرانى که براى مدت کوتاهى به اقلیم کردستان می آیند، مورد بالا (قرنطینه کردن برای مدت ١٤ روز) شامل آنها نمیشود."

پی نوشت:

- بنابر اعلام وزارت داخله ی اقلیم کردستان عراق هر یک از شهروندان عراقی در اقلیم، قصد سفر به خارج از عراق از جمله جمهوری اسلامی ایران چه از مرز زمینی و چه هوایی داشته باشند بایستی پیش از دریافت روادید از کشور مقصد، مجوز لازم را اخذ نموده سپس برای دریافت روادید اقدام نمایند.

-بنابر اطلاع واصله از وزارت داخله ی اقلیم کردستان عراق هیچ یک از اتباع خارجی از جمله اتباع ایرانی نمی‌توانند به عنوان گردشگر چه از راه زمینی و چه از مرز هوایی به اقلیم سفر نمایند. تنها اتباع خارجی دارای کارت اقامت معتبر در اقلیم می‌توانند درخواست خود را برای بازگشت به اقلیم از طریق دفتر اقلیم کردستان عراق در تهران و یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه و یا اربیل، به این وزارتخانه ارسال نموده و پس از دریافت مجوز لازم از طریق مرز هوایی و یا زمینی به اقلیم بازگردند. 

- بازرگانان و یا فعالان اقتصادی خارجی- بدون کارت اقامت اقلیم کردستان عراق-در صورتی که طرف تجاری عراقی مشخصی در اقلیم داشته باشند، می‌توانند از او بخواهند به عنوان میزبان عراقی به استانداری‌ها یا وزارت داخله ی اقلیم مراجعه نموده و مجوز لازم برای آنان دریافت نموده آنگاه بازرگان خارجی می‌تواند با در اختیار داشتن آن مجوز از راه زمینی یا هوایی به اقلیم سفر نماید.

- روش یاد شده در بند 3 برای نیروهای فنی و مهندسی دارای پروژه در اقلیم به این نحو صادق است که کارفرمای عراقی(چه دستگاه دولتی چه شرکت خصوصی)  آن پروژه بایستی مجوز لازم را از وزارت داخله دریافت نماید. سپس نیروهای فنی و مهندسی می‌تواند با در اختیار داشتن آن مجوز از راه زمینی یا هوایی به اقلیم سفر نماید.

- بدیهی است هریک از شهروندان ایرانی که مجوز بازگشت به اقلیم را دارند، لازم است کارت سلامت معتبر و ممهور به مهر وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به زبان انگلیسی( که بیشتر از 48 ساعت از تاریخ صدور آن نگذشته باشد) به هنگام ورود به اقلیم، به ماموران کنترل گذرنامه ارایه نموده و با تکمیل فرم تعهد قرنطینه(برای مقیمان و نه تجار ) و انجام آزمایش تشخیص کرونا در فرودگاه (هزینه ی 60 هزار دینار )یا مرز زمینی به هزینه ی خود(100 هزار دینار عراقی) وارد اقلیم شوند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما