معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی روسیه( هفته دوم مرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته دوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است:

 حدود 30 درصد اتباع روسیه قصد بستن حساب های سپرده خود را دارند(پایگاه اطلاع رسانی گازتا رو)

طبق تحقیقات انجام شده توسط «روس گوسستراخ -بانکوم» و موسسه تحلیلی NAFI تقریبا 30% شهروندان روسیه ترجیح می دهند در صورت ادامه کاهش نرخ بهره، سپردهای خود را از بانک ها بردارند. گروه سنی 35-21 سال در این زمینه بسیار جدی هستند و 35% آنها آماده هستند تا حساب های خود را ببندند. در حالیکه 25% از افرادی که به گروه سنی 55 سال تعلق دارند آماده انجام چنین کاری هستند. 7% سنجش شدگان آماده سرمایه گذاری در طلا، 6% در اوراق بهادار و 4% در املاک  می‌باشند. 12% دیگر نیز به جستجوی راههای بهتری برای سرمایه گذاری خواهند پرداخت.

پیشنهاد وزارت دارایی برای کاهش هزینه‌های برنامه دولتی تسلیحات(پایگاه اطلاع رسانی کومرسانات)

 وزارت دارایی پیشنهاد می‌کند که فاینانس برنامه دولتی تسلیحات برای سالهای 2021 الی 2023 به میزان 5% کاهش یابد. به نظر وزارت دارایی این کار از جمله تدابیر مربوط به دقیق تر کردن هزینه‌های بودجه برای متعادل کردن بودجه به مدت 3-2 سال است.

اختصاص 10 میلیارد روبل به بخش کشاورزی توسط دولت( پایگاه اطلاع رسانی رگنوم)

 به گفته نخست وزیر روسیه دولت مبلغ 10 میلیارد روبل را به صورت تسهیلات وامی در اختیار شرکت های کشاورزی قرار می دهد. از این مبلغ 4 میلیارد روبل در سال 2020 و 6 میلیارد روبل دیگر در سال 2021 پرداخت خواهد شد. همچنین مصوبه‌های لازم برای تعویق بازپرداخت های وام ها به امضای نخست وزیر رسیده است.

نظر اقتصاددان معروف روسیه در مورد راه نجات از باز حذف صفر پول روسیه (|پایگاه اطلاع رسانی دی یِتا)

به گفته میخائیل خازین اقتصاد دان مشهور، ارز روسی می‌تواند به راحتی ارزش خود را حفظ کند اما برای اینکار باید کل تیم لیبرال مدیریت کننده اقتصاد را تعویض کرد. به گفته خازین انتظار برداشتن گام های عاقلانه از جانب نمایندگان بانک مرکزی روسیه در مورد اقتصاد بیهوده است. به نظر او مشکل اصلی در سیاست پولی اعتباری روسیه و وابستگی شدید بانک مرکزی به صندوق بین المللی پول است چرا که بانک تصمیمات خود را بر اساس منافع سفته بازان ارزی بین المللی اتخاذ می‌کند. سیاست بانک مرکزی کاملا مستقل نیست. اما امکانات روسیه قادر است این کشور را از بی ارزش شدن مدام ارز ملی رها کند. خازین همچنین گفت که دولت مدام ناچار است فقدان رشد اقتصادی و کاهش هزینه‌های واردات کالاهای خارجی را با بی ارش کردن ارز ملی جبران کند.

تنها شش شهر روسیه مجوز انجام پروازهای بین المللی را خواهند داشت(پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

آلکساندر نیرادکو معاون وزیر حمل و نقل و رئیس سازمان هواپیمایی روسیه طی نامه ای به دولت پیشنهاد کرده است که در مرحله نخست از سرگیری پروازهای بین المللی تنها از شش شهر یعنی مسکو، سن پترزبورگ، نوواسیبیرسک، رستوف نادانو، یکاترینبورگ و ولادی وستوک صورت گیرد. فرودگاههای این شهرها بر اساس اصل جغرافیایی انتخاب شده اند تا ساکنان شهرهای همجوار بتوانند  به خارج از کشور پرواز کنند. وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمایت از مصرف کننده فهرست کشورهایی که پرواز به آنها از سر گرفته خواهد شد را مورد توافق قرار خواهند داد.

ذخیره طلای بانک های روسیه از 80 تن فراتر رفت( پایگاه اطلاع رسانی فین مارکت)

 طبق آمار بانک مرکزی ذخایر طلای بانک های روسیه در آغاز ماه جولای با 1% افزایش به 80.5 تن رسید. ذخایر طلای بانک های روسیه طی چندین ماه متوالی رو به کاهش گذاشته بود اما رشد آن ازماه می دوباره از سر گرفته شد.

تائید پروتکل منضم به موافقتنامه اعطای وام به ونزوئلا توسط ولادیمیر پوتین( پایگاه اطلاع رسانی تاس)

رئیس جمهور روسیه قانون فدرال مربوط به تائید پروتکل منضم به موافقتنامه با دولت ونزوئلا در مورد اعطای وام دولتی مورخ 8 دسامبر 2011 را امضا کرد. طبق این موافقتنامه مبلغ وام یاد شده 4 میلیارد دلار آمریکا بوده است. طرف ونزوئلایی این وام را با نرخ بهره 7.4% درصد بازپرداخت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما