معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۸

سفر وزیر امور خارجه مجارستان به کره جنوبی و مراودات تجاری این دوکشور

سفر آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به سئول در شرایطی است که روابط دوکشور به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی همچنان مستحکم و میزان صادرات مجارستان در چهارماه اول سال جاری میلادی به کره جنوبی حدود 35 درصد افزایش داشته است.

 درحالی نخستین سفر آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به سئول بعد از شیوع ویروس کرونا  انجام گرفته که روابط دوکشور به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی همچنان مستحکم و میزان صادرات مجارستان در چهارماه اول سال جاری میلادی به کره جنوبی حدود 35 درصد افزایش داشته است. مبنای گسترش روابط دوکشور را علاوه بر سیاست نگاه به شرق مجارستان، می‌بایست در راستای سیاست مجارستان برای جذب سرمایه گذاری شرکت های کره ای دراین کشور نیز ارزیابی نمود. بر اساس اطلاعات موجود در بین سالهای 2014 تا 2019 میلادی، مجموعاً 18 سرمایه گذاری بزرگ و کوچک در مجارستان توسط شرکت های کره ای یا آغاز شده و یا به اتمام رسیده است. در این دوره حدود حدود 2.86 میلیارد دلار سرمایه گذاری و حدود 4870 شغل جدید در مجارستان ایجاد شده است. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه و تجارت مجارستان، در سال 2018 میلادی کره جنوبی از نظر مبادلات تجاری در ردیف 22 و در بین کشورهای آسیایی از نظر صادرات در رده سوم و واردت در رده دوم قرار گرفته است. کره جنوبی بزرگترین شرکت سرمایه گذار خارجی در مجارستان در حوزه تولید باتری خودروست. اخیرا یک شرکت کره ای اعلام کرده با توجه به افزایش تقاضا برای ماشین‌های برقی در جهان، در نظر دارد کارخانه تولید باتری این نوع از خودروها را در مجارستان احداث نماید. حجم مبادلات تجاری دو کشور درسال 2019 میلادی به حدود 3.5 میلیارد دلار رسید ه است.

 چنانچه آقای سیارتو مکررا در مصاحبه‌های خود اظهار کرده، شرکت های کره ای درسال 2019 میلادی با پیشی گرفتن از شرکت های آلمانی، بیشترین سرمایه گذاری را در مجارستان داشته اند، شرکت های مهم کره ای همانند سامسونگ الکترونیک، سامسونگ SDI  ، HANKOK TIRE ، SK INNOVATION,  و دیگر شرکت های کره ای در بازار مجارستان درحال فعالیت اند، استقبال شرکت های کره ای بویژه در بخش  تولید باتری خودروهای الکتریکی  باعث افزایش همکاری‌های اقتصادی و بالا رفتن میزان سرمایه گذاری کره جنوبی ظرف سال گذشته میلادی شده است. براساس اعلام شرکت های کره ای، قرار است تا سال 2022 میلادی ، ظرفیت تولید این شرکت ها تا ده برابر افزایش یابد.

علاوه بر این مراودات گردشگری دو کشور نیز ظرف چند سال اخیر رو به افزایش و تعداد گردشگران کره ای از 50 هزار نفر در سال 2012 میلادی به حدود 170 هزار نفر در نیمه اول سال 2019 میلادی رسیده است. هرچند حادثه تصادف و غرق شدن کشتی تفریحی در دانوب که منجر کشته شدن حدود 25 نفر از گردشگران کره ای در سال گذشته میلادی شده و خاطره غم انگیزی را بر ذهن گردشگران کره ای به جای گذارد اما این حادثه بر استقبال گردشگران کره ای برای سفر به مجارستان، تاثیر زیادی نگذاشته است. شایان ذکر است بر اساس اخبار منتشره، دولت مجارستان در نظر دارد برای یادمان درگذشتگان کره ای، بنای یادبودی احداث نماید که مورد توجه و تقدیر مقامات کره ای قرار گرفته است. در سفر 6 مردادماه سیارتو به سئول، همتای کره ای وی صراحتا به این موضوع اشاره کرده است. آقای سیارتو بعد از دیدار با مقامات کره ای در گفگتو با خبرگزاری MTI (مجارستان) اظهار کرد: پیش بینی میشود در سالجاری صدها میلیون یورو توسط شرکت های کره ای در مجارستان سرمایه گذاری گردد وی افزود:

شرکت های تولید کننده باتری در نظر دارند با توجه به فضای تجاری، ثبات سیاسی، تعهد و تخصص و نیز پائین بودن مالیات شرکت ها درمجارستان حضور بیشتری داشته باشند. قرار است این سرمایه گذاری‌ها در مناطق مختلف کشور صورت گیرد. وی تصریح دشت: با وجود مشکلات اقتصاد جهانی، در بازه زمانی ژانویه تا آوریل سالجاری، میزان صادرات مجارستان به کره جنوبی حدود 35 درصد رشد داشته است.

اقای سیارتو در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای کره ای اش، با وزیر تجارت و نمایندگان تعدادی از شرکت ها از جمله  SK INNOVATION ،سامسونگ SDI ، DOOSAN و HANKOOK TIRE  ملاقات کرده است.

شاید بتوان گفت یکی از موضوعات مهم سرمایه گذاری کره ای‌ها در مجارستان طی دوسال اخیر، بحث تولید باتری مصرفی خورودهای الکتریکی است که هدف اصلی آن علاوه بر بازار مجارستان، توزیع در بازار اروپای غربی است.

شایان ذکر است، با توجه پیامد های مشکلات اقتصادی مجارستان ناشی از همه گیری ویروس کرونا از جمله کاهش رشد اقتصادی از حدود 5 درصد در سال 2019 به 2 درصد در چهارماه اول  سال جاری (طبق اظهارات وزیر دارایی)، دولت مجارستان تلاش دارد، با جذب بیشتر سرمایه گذاری  و ایجاد اشتغال، بخشی از این مشکلات را مرتفع سازد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما