معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۵۴

معرفی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)

«شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران» یا به اختصار «مپنا» در ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۷۲ خورشیدی تأسیس گردید. هدف اصلی از تأسیس مپنا در ابتدا پیمانکاری عمومی‌پروژه‌های نیروگاهی بوده و در اثر تحولات، مپنا از حوزه صرف پیمانکاری در دهه 70 و تولیدکننده تجهیزات تحت لیسانس در دهه 80، هم‌اکنون به مجموعه‌ای صاحب فناوری تبدیل شده که در بین رتبه‌های برتر صاحبان فناوری توربین گازی در عرصه جهانی قرار گرفته است، بطوری که تا کنون با اجرای بیش از یکصد و سی پروژه بزرگ به ارزشی بالغ بر 35 میلیارد یورو که بخش عمده آن در قالب پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری اجرا شده را کارنامه خود ثبت نموده است.

گروه مپنا با تولید بیش از ۶۰ محصول گوناگون و ارائه ۸۵ نوع خدمات مختلف به همراه شرکت‌هاى متعدد تخصصى تابعه که در زمینه مهندسى، احداث و توسعه نیروگاه‌های حرارتى، نیروگاه‌هاى انرژى تجدیدپذیر، توسعه انرژی‌های پاک بر پایه برقی سازی شهری، تأسیسات تولید همزمان برق و حرارت، تأسیسات تولید همزمان برق و شیرین‌سازى آب، مهندسى، اجرا و توسعه پروژه‌های نفت و گاز در خشکى و دریا و مهندسى و احداث پروژه‌های حمل و نقل ریلی، خدمات تصویربرداری پزشکی، برقی‌سازی، ارائه خدمات بهره‌برداری، تعمیر و نگهدارى در صنایع مذکور و نیز سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌هاى یاد شده فعالیت می‌کند. همچنین در راستای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، پروژه‌های متعددی را در بازارهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی اجرا نموده یا در دست اقدام دارد.

این گروه در حوزه اصلی کسب و کار خود شامل صنعت نیرو، صنعت نفت و گاز و صنعت حمل و نقل ریلی با اتکا به توان متخصصان ایرانی، با ساختن طیف گسترده‌اى از محصولات پیشرفته صنعتى از جمله توربین‌هاى گاز و بخار، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، توربین بادى، بویلرهاى متعارف و بازیاب حرارت، ژنراتورهاى حرارتى و آبى، سامانه‌هاى حفاظت و کنترل، لوکوموتیوهاى مسافرى و بارى و توربوکمپرسور و ارائه کننده آرایه وسیعى از خدمات تعمیر و نگهدارى در کلاس جهانى به  جایگاه اولین و بزرگترین پیمانکار عمومی نیروگاهی در خاورمیانه و غرب آسیا، اولین و بزرگترین سازنده کلیه تجهیزات اصلی نیروگاهی در ایران، اولین و بزرگترین سرمایه‌گذار ایرانی طرحهای نیروگاهی خصوصی در کشور، پیمانکار عمومی‌پروژه‌های بالادست و میان دست در صنعت نفت و گاز و سازنده لوکوموتیو و مجری پروژه‌های مختلف حمل و نقل ریلی در کشور، و حضور فعال در پروژه‌های فنی و مهندسی در بازارهاى بین‌المللی رسیده است.

به علاوه با گسترش فعالیت‌ها و لزوم جذب سرمایه در پروژه‌ها، گروه مپنا به واسطه دسترسی گسترده به بازارهای سرمایه داخلی و خارجی، قابلیت سرمایه‌گذاری مستقیم به صورت منفرد و یا با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در پروژه‌های نیروگاهی و دیگر طرح‌های صنعتی در زمینه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی به روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری و ساخت، تملیک و بهره‌برداری فراهم آورده است.

همچنین گروه مپنا گام های مهمی در جهت توسعه تولید محصولات دانش بنیان برداشته است، بطوری که با ایجاد بستری مناسب برای تبیین، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل فعالیت‌های تحقیقاتی و هدایت فعالیت‌های لازم جهت توسعه و ارتقاء فناوری و تقویت بنیاد دانش، مبانی علمی روز، همکاری با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی و خارجی با رویکرد مدیریت دانش، سعی نموده تا پویایی این گروه را تسهیل نماید. همچنین با استفاده از فرایند مالکیت دارایی‌های فکری موفق به ثبت حدود 30 اختراع در داخل کشور و 2 مورد اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا به عنوان یکی از ادارات معتبر ثبت اختراع دنیا، شده است.

بعلاوه به منظور حمایت و ترویج فعالیت‌های دانشی و پژوهشی، روندهای حمایتی متنوعی برای فعالیت‌های منجر به تولید دانش شکل گرفته است. حمایت از انتشار مقالات کارکنان آن گروه در کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، حمایت از انتشار کتب تالیفی یا ترجمه‌ای کارکنان و مکانیزم‌های تشویقی برای فعالیت‌های پژوهشی و دانشی کارکنان آن، نمونه‌ای از تسهیلاتی است که به جهت ترویج فرهنگ پژوهش و تولید دانش در گروه مپنا راه‌اندازی و اجرا می‌شود.

منبع:

وبسایت گروه مپنا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما