معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۶۸

اخبار اقتصادی روسیه( هفته اول مرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی فدراسیون روسیه در هفته اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است:

 مردم روسیه خود را برای «اوت سیاه» آماده کنند(پایگاه اطلاع رسانی پریم پرس)

 نیکلای پیچیرنیکوف قلم زن مجله معتبر« اینترسان» در سن پترزبورگ از اتباع روسیه خواست تا خود را برای «اوت سیاه» آماده کنند. وی گفت روسیه در حال حاضر تنها کشور دنیاست که به جای خرید طلا به فروش آن اقدام می‌کند. وی گرفت «خمره مالی کشور که مسئولان دوست دارند در مورد آن صحبت کنند در واقع نیمه خالی است». به نظر این کارشناس روسیه برای جبران کسری درآمدهای نفتی مجبور به انجام این کار است. پیچیرنیکوف گفت شایعات مربوط به باز تعریف پول (حذف صفر) بی دلیل نیست. دولت دوبار در سال های 1991 و 1998 دست به اینکار زد و هر بار از خود ضعف نشان داد. اکنون موضوع اینجاست که چه کسی برنده می‌شود مردم یا دولت؟

میزان استقراض دولتی  توسط وزارت دارایی در پنج سال آینده( پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

طبق پیشنویس برنامه فعالیت وزارت دارایی برای سالهای 2025-2024 این وزارتخانه تا پنج سال آینده اجازه نخواهد داد تا میزان بدهی دولتی از 20% تولید ناخالص داخلی فراتر رود. وزارت دارایی قبلا از قصد خود برای افزایش شدید  استقراض در سالجاری و نیز ادامه این روند در سال بعد خبر داده بود. در سال 2020 بدهی دولتی ممکن است به 17% تولید ناخالص داخلی برسد. کارشناسان بر این باورند که در صورت ادامه فعال سیاست ضد بحران این رقم در پایان سال 2022 از 20%فراتر خواهد رفت. به نظر اقتصاد دانان سطح بی خطر استقراض دولتی در حدود 30% تولید ناخالص داخلی است.

کمیسیون اقتصادی اوراسیا: فعلا بهای ترانزیت گاز مورد توافق کشورهای عضو قرار نگرفته است( پایگاه اطلاع رسانی تاس)

 میخائیل میسنیکوویچ رئیس کمیسون اقتصادی اوراسیا اظهار داشت که کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعلا در مورد سیاست مربوط به تعرفه ترانزیت گاز به مصالحه ای دست نیافته اند. وی گفت در حال حاضر یک قرارداد بین المللی در مورد بازار عمومی‌گاز، ترانزیت و تعرفه آن در دست تهیه است که از تاریخ 1 ژانویه سال 2025 اعتبار می یابد. میسنیکوویچ گفت مهم آن است که رویکرد تبعیض آمیز در این زمینه در میان نباشد.

  سفیر ارمنستان از عادی شدن وضعیت فروش میوه‌های این کشور در فود سیتی خبر می دهد( خبرگزاری تاس)

واردان تاگانیان سفیر ارمنستان اعلام کرد که وضعیت تجارت میوه‌های ارمنستان در مسکو، در مجموع عادی شده است و در « فودسیتی» وعده داده اند که کامیون‌های ورودی را بپذیرند. وی گفت ما اوضاع را رصد می‌کنیم و اگر صاحبان کالا بخواهند وارد فودسیتی شوند، به ما قول داده شده است که همه چیز عادی خواهد شد. وی افزود در مجموع کار عادی از سرگرفته می‌شود. این دیپلمات افزود در رابطه با ارسال میوه‌های ارمنستان به مسکو و دیگر مناطق روسیه مشکلی وجود ندارد « باید ببینیم که آنهایی که کالای خود را به فود سیتی اعزام می‌کردند این مرکز را انتخاب خواهند کرد یا مراکز دیگر را».

  هیئت وزیران تخصیص سوبسید برای پیشبرد صادرات فیلم و‌ محصولات آی تی را تصویب کرد(پایگاه اطلاع رسانی روس بیزنس کانسالتینگrbc)

نخست وزیر روسیه روال تخصیص سوبسید برای صادرات فیلم و محصولات آی تی را تائید کرد. در اطلاعیه دولت آمده است که « در حدود 70% از مبالغ حمایت دولتی صرف طرح هایی در زمینه فیلم و انیمیشن و تا 30% نیز برای محصولات آی تی خواهدشد» همچنین خاطرنشان شده است که سوبسید ها تا حدی هزینه‌های دریافت سرتیفیکات های لازم، ترجمه و دوبلاژ فیلم ها، اجاره استودیوی ضبط صدا، حقوق هنرپیشگان، طراحی  سرویس ها در زمینه آی تی و نیز پیشبرد آنها را تامین خواهد کرد.

 نظر نوواک در مورد قیمت متعادل نفت(پایگاه اطلاع رسانی RT )

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اظهار داشت که به نظر او قیمت جاری نفت در محدوده 43-40 دلار برای هر بشکه کم و بیش قیمتی متعادل است. نوواک همچنین اظهار داشت که اجرای مرحله نوین موافقتنامه با اوپک پلاس شامل تضعیف محدودیت های استخراج نفت از ماه اوت است که به صورت کامل با گرایش های واقعی بازار مطابقت دارد. وی همچنین گفت که روسیه موافقتنامه کاهش استخراج طبق معامله اوپک پلاس در ماه ژوئن را در سطح 99% اجرا کرده است.

  وزارت دفاع تست‌های کلینیکی واکسن ویروس کرونا را به اتمام رساند ( پایگاه اطلاع رسانی راسیسکایا گازتا)

 به گفته سرگئی باریسوویچ سرهنگ بهداری و رئیس مرکز علمی تحقیقاتی شماره 48 نیروهای حفاظت ش.م.ر. نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، انجام تستهای کلینیکی واکسن ویروس کرونا که به صورت مشترک توسط وزارت دفاع روسیه و مرکز ملی تحقیقات اپیدمولوژیک و میکروب شناسی به نام آکادمیسین گامالایا در بیماستان بوردِنکو تهیه شده است به پایان رسید. باریسوویچ در عین حال اعلام کرد دانشمندان هنوز حجم عظیمی از کارهای تحلیلی را در پیش دارند اما داده‌های مربوط به آنالیزهای موجود موید آن است که در نتیجه واکسیناسیون در داوطلبان پادتن‌های لازم در برابر ویروس کرونا  ایجاد شده است.

 ارزیابی اداره آمار روسیه از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا در روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی وستی .رو)

 سهم شهروندان روسیه با درآمد کمتر از حداقل معیشت در سه ماه نخست سال 2020 به 1.7  درصد و به عبارتی 18.6 میلیون نفر یعنی 12.6  درصد جمعیت کشور رسیده است. میزان حداقل درآمد در سه ماه نخست 10843 روبل در نظر گرفته شده است. سطح فقر طی دوره مورد بررسی از 14.3 درصد در سال گذشته به 12.6 درصد رسیده است. در آمدهای واقعی شهروندان ( با کسر پرداختهای اجباری)در سه ماه نخست 1.2  و در سه ماه دوم به میزان 8% در مقیاس سالانه کاهش یافته است. در آمدهای پولی مردم در سه ماه دوم سال 4.8 درصد در مقیاس سالانه کاهش یافته است و به 32.87 هزار روبل رسیده است.

 نظر وزارت دارایی در مورد توسعه صنعت آی تی(پایگاه اطلاع رسانی )

 آنتون سیلووانف وزیر دارایی اظهار داشت که « امروز فعالیت اقتصادی بیشتر به سمت حالت آنلاین سوق  گذار می‌کند. امیدواریم که صنعت آی تی به عنوان تخته پرشی برای توسعه اقتصاد عمل کند. توسعه این بخش امکان کاهش وابستگی اقتصاد ما به به کربو هیداراتها را میسر می سازد.

امکان فروش غلات از ذخیره دولتی با قیمت پائین از قیمت خرید( پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت)

 طبق مصوبه ای که به امضای میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه رسیده است. دولت در برخی از موارد مشخص خواهد توانست غلات را از ذخیره دولتی به قیمتی پائین تر از قیمت خرید به فروش برساند. در صورت اتخاذ چنین تصمیمی اندیکاتور «حداقل قیمت» عمل خواهد کرد. برای محاسبه فرمول قیمت، یک تن محصول کشاورزی با کسر هزینه‌های انبارداری و بیمه ذخایر و نیز پرداخت وامهای شرکت نماینده متولی فروش غله از ذخیره دولتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما