معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۲۰

افزایش کشت خشخاش در سال جاری در استان ننگرهار

هر چند مقامات در ولایت ننگرهار می‌گویند که به منظور جلوگیری از کشت خشخاش در این ولایت، کمپینی را راه اندازی کرده اند اما علیرغم آن در هشت ولسوالی ( بخش ) این ولایت محصول خشخاش در حال برداشت است. کشاورزان می‌گویند به این دلیل به کشت خشخاش روی آورده اند که بذرهای اصلاح شده، کود شیمیایی و غیره به دست آنها نرسیده و کشت دیگری برای آنها مقرون به صرفه نیست.

رودات، غنی خیل، سپین غر، سره رود، پچیراگام، خوگیانی، حصارک و شیرزاد، از جمله  ولسوالی‌هایی ولایت ننگرهار می‌باشند که در سال جاری خشخاش کشت کرده و اکنون به محصول دهی خوبی رسیده اند.  

از سوی دیگر مسئولان امنیتی این ولایت می‌گویند که در جریان کمپین جلوگیری از کشت خشخاش، 615 جریب زمین کشت شده خشخاش تخریب گردیده اما با آن همه در اکثر مناطق، روستائیان خشخاش کاشته شده را برداشت کرده اند.

خوگیانی یکی از این ولسوالی‌ها در ولایت ننگرهار می‌باشد که کشاورزان از سال های قبل به این طرف به کشت خشخاش مشغولند. هر چند در سال جاری با مقایسه سال های قبل وضعیت کشت خشخاش بهتر نیست اما اکثر کشاورزان زمین‌های شان را زیر کشت خشخاش برده اند.

یکی از گزارشگران آژانس خبری پژواک در یک روستا در چند کیلومتری کگی بازار (مقر ولسوالی) از بخش های ولسوالی خوگیانی رفته که زمین‌های زیر کشت فراوانی از خشخاش در آنجا موجود بوده است. مردم این منطقه گفته اند که هر زمانی که مامورین کمپین نه به کشت خشخاش به آنجا می آیند مالکین زمین‌ها پول جمع کرده به آنها میدهند و افراد یاد شده نیز بازمی‌گردند. به همین دلیل محصولات خشخاش کشت شده را خودشان برداشت کرده اند. الله محمد یک تن از ساکنین این روستا می‌گوید: نه بذر اصلاح شده به ما میرسد، نه کود شیمیایی و ناگزیر ما همین خشخاش را کشت می‌کنیم.

هر چند که کشت خشخاش در سال جاری برای کشاورزان پر سود نبوده، قیمت های هروئین کاهش یافته اما می‌گویند که نسبت به کشت سبزیجات و حبوبات، بهتر است چرا که خریداران برای خرید محصولات خشخاش به آنها مراجعه می‌کنند.

مقامات فرماندهی امنیتی ننگرهار می‌پذیرند که در هشت ولسوالی این ولایت خشخاش کشت شده است اما می‌گویند که در شش ولسوالی دیگر این ولایت کمپین تخریب مزارع خشخاش انجام شده است. فرید خان سخنگوی فرماندهی امنیتی ننگرهار به آژانس خبری پژواک گفت که در سال جاری در ولسوالی‌های رودات سره رود، غنی خیل، پچیراگام ،سپین غر، خوگیانی، حصارک و شیرزاد بازهم خشخاش کشت شده است.

وی افزود که دراین شش ولسوالی با هدف جلوگیری از کشت خشخاش کمپینی نیز راه اندازی شده است که تاکنون 615 جریب زمین کشت شده تخریب گردیده و برنامه کمپین برای تخریب مزارع خشخاش در دو ولسوالی (حصارک و شیرزاد) نیز ترتیب داده شده است.

همین منبع خبر دریافت پول از سوی پلیس در مقابل عدم تخریب مزارع خشخاش را رد کرده و تاکید نمود که هر کس در این زمینه اسناد و مدارکی ارائه کند، با افراد متخلف نیروی پلیس برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

در عین حال انعام الله صافی رئیس کشاورزی و دامداری استان ننگرهار  گفت که آنها تا اندازه لازم در توزیع بذرهای اصلاح شده و کود شیمیایی کمک کرده اند.

وی همچنین افزود که با هدف حل مشکلات کشاورزان در سطح بازار آنها کار ساخت سردخانه‌ها را آغاز کرده اند و به همین شکل تلاش می‌کنند که برای سبزیجات و غله این ولایت علاوه بر بازار در سطح ولایت، بازار خارجی نیز پیدا کنند.

ولایت هلمند همچنان در صدر جدول ولایات کشت خشخاش قرار دارد و به ترتیب ولایات قندهار، ارزگان و ننگرهار در جایگاه‌های دوم تا چهارم هستند.

براساس اعلام سازمان ملل حدود 82 درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید می‌شود . افغانستان یکی از مراکز تولید کننده مواد مخدر در جهان است و بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور معتاد به مواد مخدر هستند. تولید مواد مخدر در افغانستان در 2017 به 9140 تن و در سال 2018 به5550 تن و در سال  2019  به 6700 تن رسید در سال جاری(1399) به جهت بارندگی خوب و نبود کشت جایگزین شاید بیشتر از  7000 تن مواد مخدر در افغانستان تولید شود.در سال ۲۰۱۵ افغانستان حدود 75  درصد تریاک جهان را تولید کرده است که 70 میلیارد دلار ارزش داشت که تنها ۴۴ میلیون دلار از این پول به دست کشاورزان افغان رسیده است که این تنها چهار یا پنج درصد این پول را تشکیل می‌دهد. دقیقا مشخص نیست سود مواد مخدر به جیب چه کسانی سرازیر می‌شود؟

می‌توان نا امنی، فقر، بیکاری و حضور مخالفان مسلح در مناطق کشاورزی را از عوامل عمده کشت خشخاش در افغانستان دانست .در دوره تسلط طالبان، درآمد حاصل از کشت خشخاش به عنوان منبع درآمدی برای طالبان با هدف خرید سلاح و ادامه جنگ دراین کشور تبدیل شده بود. اخیرا مسئولین وزارت کشور افغانستان طی گزارشی اعلام کردند که بیشترین کشتزارهای خشخاش در مناطق تحت تسلط طالبان قرار دارد و این گروه از این طریق درآمد هنگفتی بدست می آورد. براین اساس بیش از 80 درصد کشت در مناطق تحت تسلط یا نفوذ مخالفین مسلح دولت ، تروریست ها و طالبان قرار دارد . در گزارش اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) آمده بود که بیشترین کشت و قاچاق مواد مخدر در مناطق نا امن و خارج از کنترل دولت افغانستان صورت می‌گیرد.

به گفته پژوهشگران افغانستانی یکی از دلایل حضور نیروهای خارجی و تروریستی در افغانستان تجارت مواد مخدر است بنا براین تا حدودی می‌توان گفت که جنگ و بی ثباتی در افغانستان به نوعی جنگ منافع حاصل از مواد مخدر هم است و هر زمان دولت یا طالبان بتوانند جلوی تولید مواد مخدر را بگیرند در آن زمان شاید کشورهای خارجی به این نتیجه برسند که ماندن شان در افغانستان سودی ندارد ولی در شرایط حاضر کشورهای خارجی از این راه هزینه حضور خود را فراهم می‌کنند.

در گسترش مواد مخدر در افغانستان، کشورهای خارجی دست دارند و به ویژه مواد شیمیایی که برای ساخت هروئین و سایر مواد مخدر نیاز است، از خارج می آید. برای مثال اگر در سال ۶۰۰۰ تن مواد مخدر درافغانستان کشت شود برای تبدیل کردن آن به هروئین به دوازده هزار تن مواد شیمیایی نیاز است. این مواد از خارج از افغانستان می آید. برای تبدیل تریاک به هروئین نیاز به مواد شیمیایی(از جمله کربنات کلسیم) است که در افغانستان وجود ندارد باید دانست ورود این حجم مواد شیمیایی بدون دخالت خارجیان و سستی نظارت نهادهای امنیتی ممکن نیست. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما