معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۰

بودجه دولت اسلوونی در مدیریت بحران ویروس کرونا

شورای مالی بعنوان بدنه مشورتی دولت اسلوونی، هزینه‌های بودجه عمومی دولت درخصوص بسته‌های محرک اقتصادی مربوط به بحران ویروس کرونا تا ابتدای ماه ژوئیه 2020 را نزدیک به 1.1 میلیارد یورو ارزیابی نموده است.این رقم بسیار پائین‌تر از برآورد اولیه 4 میلیارد یورویی و اصلاحیه بعدی 2.8 میلیارد یورویی دولت می‌باشد. این نهاد ناظر بر پایبندی اسلوونی به صندوق مالی، در ابتدا برآورد کرده بود که بسته‌های محرک اقتصادی اول و سوم ( دو بسته‌ای که تا کنون اجرایی شده‌اند) در مجموع 2.3 میلیارد یورو یا 5.1 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد.

شورای مزبور با اشاره به هزینه‌های حقیقی صورت گرفته در ماه می و ژوئن 2020، در گزارشی تحلیلی می نویسد: تا 5 جولای 2020، هزینه‌های حقیقی صورت گرفته در این خصوص، اندکی کمتر از 1.1 میلیارد یورو بوده که 259 میلیون یورو آن در قالب تعهدات مالیاتی معوق درصدر این هزینه‌ها قرار گرفته است. بخش عمده‌ای از هزینه‌های صورت گرفته به بسته اول مرتبط بوده و پیش بینی می‌شود هزینه‌های مازاد به ارائه یارانه درکارهای پاره وقت اختصاص یابد. این هزینه‌ها محور اصلی بسته سوم بوده که از ماه ژوئن اجرایی شده و قرار است تا پایان سال هزینه شود. نهاد ارائه دهنده خدمات اشتغال، تا کنون درخواست‌های مربوط به 25 هزار کارگر را دریافت کرده است اما هنوز پرداختی صورت نگرفته است.

این در حالی است که دومین بسته محرک اقتصادی بعنوان طرحی که ضمانت وام به شرکت‌ها به ارزش 2 میلیارد یورو را در برمی‌گیرد، هنوز عملی نشده است. در پایان ماه ژوئیه، دولت اقدام به تصویب بسته محرک اقتصادی چهارم نموده است که در نتیجه منجر به تمدید دو ماهه طرح یارانه دولت به کارگرانی که به طور موقت از کار برکنار شده‌اند، منجر شده است. شورای مالی در گزارش خود می نویسد: اقدام دولت به اختصاص یارانه به کارهای پاره-وقت، در راستای اجرای توصیه‌ نهادهای بین‌المللی است که به دولت توصیه می‌کند اقدامات حمایتی را مرحله به مرحله، اجرا نماید.

علاوه بر تخصیص بودجه و اعتبار مذکور از سوی دولت اسلوونی برای مقابله با اپیدمی‌کووید 19، دولت این کشور 54.4 میلیون تجهیزات محافظتی و بهداشتی خریداری نموده است. نهادهای حوزه بهداشت و سلامت، مسئول تأمین و خرید این تجهیزات می‌باشند.

کمیسیون اروپایی طرح کمک 600 میلیون یورویی دولت اسلوونی برای شرکت‌های اسلوونیایی که تحت تأثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفته‌اند را تأیید کرد. هدف از این طرح کمک به شرکت‌ها در حفظ نیروی انسانی و ادامه اشتغال نیروی کار و نیز کمک به عبور آنها از مشکلات مربوط به نقدینگی متأثر از پاندمی‌کویید-19 می‌باشد.بر اساس این طرح، شرکت‌هایی از حوزه‌های مختلف کمک‌هایی در قالب کمک‌های مالی، استمهال بازپرداخت‌ وامها و یارانه‌ها دریافت خواهند کرد.سقف کمک‌های مذکور برای شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی 100هزار یورو، برای شرکت‌های شیلات و دارندگان مزارع پرورش ماهی 120هزار یورو و برای دیگر حوزه‌ها تا سقف 80 هزار یورو تعیین شده است.

 

( منبع : روزنامه اسلوونیا تایمز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما