معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

اقدامات دولت اسپانیا جهت بهبود صنعت گردشگری در این کشور

بخش گردشگری یکی از اصلی ترین ستون‌های اقتصاد اسپانیا می‌باشد. سالانه حدود بیش از ۸۰ میلیون مسافر خارجی از اسپانیا دیدن می‌کنند و این بخش بیش از 12 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. بازگشایی بخش گردشگری به روی مسافران خارجی تا قبل از پایان فصل تابستان برای کمک به اقتصاد اسپانیا امری مهم و ضروری است. بدین منظور دولت اسپانیا تاکنون اقدامات متعددی را جهت حمایت از این بخش صورت داده است. آخرین طرح ارائه شده توسط دولت اسپانیا مربوط به تاریخ 18 ژوئن سال 2020 (برابر با 29 خرداد سال 1399) می‌باشد. این برنامه جدید دولت اسپانیا جهت بهبود و ارتقاء بخش گردشگری شامل 28 اقدام است که در پنج محور بیان شده است و شامل بودجه 4 میلیارد و 262 میلیون یورویی می‌باشد.

با در نظر گرفتن آخرین اقدام دولت و سایر اقدامات صورت گرفته برای حمایت از بخش گردشگری از زمان شروع شیوع بحران سلامتی کووید 19 تا کنون، دولت اسپانیا برای حمایت از این بخش 19 میلیارد و 535 میلیون یورو تزریق کرده است. اقدامات مالی صورت گرفته توسط دولت اسپانیا جهت حمایت و پشتیبانی از بخش گردشگری این کشور:

عنوان اقدام

هزینه

تمدید حقوق بیکاری برای پرونده‌های اخراج موقت بخش گردشگری

3.450.000.000 یورو

تمدید کمک مالی به بخش خود اشتغالی فعال در صنعت گردشگری

628.000.000 یورو

خطوط اعتباری موسسه رسمی اعتباری اسپانیا (ایکو)

10.524.000.000 یورو

خطوط اعتباری موسسه رسمی اعتباری اسپانیا (ایکو)*توماس کوک+ کووید 19

400.000.000 یورو

تعویق مالیات

271.000.000 یورو

طرح بهبود و ارتقاءبخش گردشگری

4.262.000.000 یورو

*گروه توماس کوک قدیمی‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین شرکت صنعت مهمان‌نوازی و گردشگری بریتانیایی بود که در زمینه مدیریت شرکت‌های هواپیمایی و خطوط چارتر، خطوط کشتی‌های گردشی، ارائه خدمات هتل‌داری، خدمات توریستی و مسافرتی فعالیت می‌کرد. این شرکت در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ ورشکست شد و بیش از ۷۰۰ نفر از کارکنان شعبه این شرکت در اسپانیایکی از بزرگ‌ترین شعبه‌های این شرکت بود قربانیان این ورشکستگی شدند.

برنامه جدید دولت اسپانیا جهت بهبود و ارتقاء بخش گردشگری به تفکیک:

محور

اقدام

هزینه

1

بازگرداندن اعتماد و اطمینان به گردشگر در مقصد (اسپانیا)

200.000 یورو

2

اقدامات برای فعال سازی مجدد بخش گردشگری

3.362.353.840 یورو

3

بهبود رقابت پذیری مقصد توریستی (اسپانیا)

859.000.000 یورو

4

ارتقاء شناخت و مدل جهانگردی

3.100.000 یورو

5

کمپین بازاریابی و تبلیغات

38.100.000 یورو

میزان کل

4.262.753.840 یورو

 

  • بازگرداندن اعتماد و اطمینان به گردشگردر مقصد (اسپانیا)

بدین منظور دولت اسپانیا مبلغ 200 هزار یورو برای تهیه 21 راهنما جهت جلوگیری از شیوع ویروس کووید 19 اختصاص داده است که شامل اقدامات لازم و نحوه نظافت و ضد عفونی فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و اتوبوس، وسایل حمل و نقل عمومی، فضاها و اماکن عمومی،رستوران‌ها، هتل ها، مسافرخانه‌ها، کمپینگ ها، ظرفیت این اماکن و رعایت فاصله اجتماعی می‌باشد که توسط مسئولان بهداشت دولت کنترل می‌شود و توسط اعطای گواهینامه ای تحت عنوان "گردشگری مطمئن" اعتماد و اطمینان گردشگران و اپراتورهای تور ملی و بین المللی را فراهم می‌کند.

آرم گواهینامه "گردشگری مطمئن"

 

  • اقدامات برای فعال سازی مجدد بخش گردشگری

بحران کرونا ویروس یک بحران سلامتی است، اما از آنجا که تقاضای سفر به اسپانیا به طور چشمگیری کاهش یافته است، همچنین به یک بحران اقتصادی تبدیل شده است که بخش گردشگری این کشور را تحت تأثیر قرار داده و تأثیر بسیار مستقیمی‌بر تجارت و اشتغال داشته است. به همین دلیل، بخش دوم این طرح شامل اعطای 3 میلیارد و 362 میلیون و 353 هزار و 840 یورو در قالب خط اعتباری جهت فعال شدن مجدد این بخش ایجاد نقدینگی و پرداخت بدهی تجاری می‌باشد.

  • بهبود رقابت پذیری مقصد توریستی (اسپانیا)

یک کشور توریستی مانند اسپانیا می‌بایست تقاضای رقابتی خود را حفظ کرده و با قوانینی که بازار بخش گردشگری اعمال می‌کند تطبیق یابد. از این رو، دولت اسپانیا جهت برنامه ارتقاء بخش گردشگری محوری را برای بهبود رقابت پذیری این بخش با هزینه 859 میلیون یورویی اختصاص داده است که از طریق وزارت صنعت، تجارت و گردشگری جهت تأمین اعتبار پروژه‌های دیجیتالی شدن، نوآوری و بین المللی سازی بخش گردشگری و برنامه‌های پایداری گردشگری، استفاده کارآمد از منابع، استفاده مجدد از آب و بازیافت زباله، حمل و نقل پایدارو یا نوآوری و نوسازی خدمات اعطاء می‌شود.

  • ارتقاء شناخت و مدل جهانگردی

این بحران سلامتی بیش از هر زمان دیگری نیاز به شاخص ها، داده‌ها و اطلاعات را در زمان واقعی جهت پیش بینی سناریوها و اجرای سیاست های عمومی مناسب در صورت لزوم برجسته کرده است. بدین منظور دولت اسپانیا مبلغ 3 میلیون و100 هزار یورو برای طراحی مجدد سیستم اطلاعاتی گردشگری در اسپانیا با در نظر گرفتن نیازهای اطلاعاتی ایالت های خودمختار این کشور اختصاص داده است.

این مدل جدید سیستم اطلاعاتی شامل سه بخش می‌باشد:

  • تجزیه و تحلیل تقاضای بین المللی از طریق تقویت اطلاعات بازار گردشگری
  • سیستم اطلاعاتی گردشگری برای تجزیه و تحلیل تقاضا و عرضه گردشگری ملی (داخلی)
  • ایجاد یک نمایشگر داده‌های گردشگری (وبگاه) که امکان مشاهده داده‌های اصلی گردشگری را در یک مکان فراهم می‌کند و اجازه می دهد که افراد علاقمند به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشند.
  • کمپین برندینگ و تبلیغات

این برنامه بازاریابی چهار ساله (2020 تا 2024) با بودجه 38 میلیون و 100 هزار یورو شامل دو محور اصلی می‌باشد:

  • کمپین برندینگ و تبلیغات ملی (داخلی): شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بیلبورد، استرابورد، و...... با شعار "امسال تابستان در داخل اسپانیا مسافرت خواهم کرد"
  • کمپین برندینگ و تبلیغات بین المللی: شامل شرکت در نمایشگاه‌ها، سمینار ها، و..... مربوط به بخش گردشگری جهت تقویت و بهبود تصوی راسپانیا به عنوان مقصد گردشگری
  • بر اساس گزارش آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD)، اسپانیا یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را در صنعت گردشگری خود به دلیل کووید19 متحمل خواهد شد و از این لحاظ در رتبه پنجم پس از آمریکا، چین، فرانسه و آلمان قرار می‌گیرد. بر اساس برآورد مذکور رقم کل خسارات جهانگردی اسپانیا برابر 77 میلیارد یورو می‌باشد. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما