معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۳۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی روسیه( تیرماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی فدراسیون روسیه در تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است:

کاهش تقریبا 30 درصدی بهای بلیت هواپیما در تابستان 2020 ( پایگاه اطلاع‌رسانی موسکوفسکی کومسامولیتس)

طبق یک تحقیق انجام شده در مورد سرویس های آنلاین قیمت متوسط بلیت رفت و برگشت هواپیما در تابستان امسال برای پرواز داخلی در مقایسه با سال 2019 به میزان 28 % کاهش یافته است. ارزش میانگین یک بلیت 11191 هزار روبل (در مقایسه با 15632 روبل در سال 2019) است.

جذب سرمایه گذاری یک تریلیون روبلی به دلیل ایجاد بندر آزاد(پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

نظام بندر آزاد ولادی واستوک در منطقه فدرال دالنی واستوک طی 5 سال موجب جذب تقریبا یک تریلیون روبل سرمایه گذاری شده است. در این بندر تقریبا 2000 شرکت با مجموعا 970 میلیارد روبل سرمایه گذاری طرحهای خود را به اجرا گذاشته اند. در حال حاضر 11% این سرمایه گذاریها به شرکتهای خارجی و عمدتا از چین، کره جنوبی، ژاپن و هند تعلق دارد. شرکتهای یاد شده در زمینه‌های توسعه، لجستیک، حمل و نقل، شیلات و آبزی پروری، کشاورزی و برش الماس فعالیت دارند.

درخواست بخش تجارت از دولت برای جبران پیش‌پرداخت مربوط به بلیت‌های الکترونیک ( پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

اتحادیه کارآفرینان روسیه-« اوپورا راسیی» طی نامه‌ای به میخائیل میشوستین از وی درخواست کرد تا امکان جبران پیش‌پرداخته‌ای تورگرانها جهت حمایت از سیستم واحد اطلاعات بلیت‌های الکترونیک را که قرار است در سال آینده راه‌اندازی شود موردبررسی قرار دهد. در این نامه تأکید می‌گردد این اتحادیه از لایحه دولت برای ایجاد چنین سیستمی حمایت می‌کند اما با توجه به‌دشواری‌های مالی تور گردانان از دولت می‌خواهد که امکان جبران پیش‌پرداخته‌ای تور گردانان برای ایجاد سیستم یادشده را بررسی کند.

پوتین جلسه شورای نظارتی آژانس ابتکارات راهبردی را برگزار می‌کند(پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

به گفته دمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی ولادیمیر پوتین در تاریخ 9 جولای جلسه شورای نظارتی آژانس ابتکارات راهبردی را برگزار می‌کند. شورای نظارتی عالی‌ترین نهاد این آژانس است که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور است و تعیین‌کننده راهبرد توسعه و اولویت‌های آژانس است و طرح‌ها و ابتکارات جدید را  نیز موردبحث قرار می‌دهد. برای مثال ایجاد یک پلتفرم دیجیتالی که تجار بتوانند به کمک آن از موارد فشار بر تجارت، خبررسانی کنند، ایجاد شرایط برای جنبش داوطلبانه همکاری مؤثر دولت، تجارت و سازمان‌های غیرتجاری در زمینه‌های ازجمله پیشنهاد‌هایی بود که ولادیمیر پوتین در سال 2019 مطرح کرد.

پیشنهاد وزارت مخابرات و رسانه‌های جمعی برای اختصاص 5 میلیارد روبل برای ایجاد نظام واحد الکترونیک اطلاعات( پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

وزارت مخابرات و رسانه‌های جمعی پیشنهاد می‌کند تا مبلغ 5 میلیارد روبل برای ایجاد نظام واحد اطلاعات در رابطه با « سرمایه‌گذاری» اختصاص یابد. این سیستم به محیطی الکترونیک برای تعامل سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، و دیگر طرف‌های ذینفع تبدیل خواهد شد. این سیستم همچنین امکان کنترل بر سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و فراهم ساختن شفافیت عملیات، تسهیل گردش اسناد و تعامل با نهادهای کنترل‌کننده را فراهم می‌سازد.

پیشنهاد بانک‌ها به بانک مرکزی برای ارائه خدمات به اشخاص حقوقی از طریق ویدئوکنفرانس(پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

مؤسسات اعتباری از بانک مرکزی روسیه درخواست کردند تا هویت اشخاص حقوقی را از طریق ویدئو کنفرانس شناسایی کرده و همچنین یک پرتال همگرا شده با پایگاه سرویس فدرال مالیات را برای دریافت اطلاعات مربوط به حساب‌های افتتاح‌شده این اشخاص ایجاد کند. دو بانک «БКС Банк» و «СКБ Банк» برای اجرای این پروژه به‌صورت پایلوت اعلام آمادگی کرده‌اند.

 احتمال محروم شدن شهروندان روسیه از تازه‌های فناوری اطلاعات در سال 2021 (پایگاه اطلاع رسانی ایزوستیا)

 تولید کنندگان دستگاههای با فناوری بالا هشدار می دهند که شهروندان روسیه ممکن است در سال 2021 از تازه‌های بازار این دستگاه‌ها محروم شوند چرا که آنها فرصت اجرای شرایط مربوط به نصب نرم افزارهای روسی را در دستگاه‌هایی که در روسیه فروخته می‌شود ندارند. طبق قانون حمایت از مصرف کننده اینکار باید تا اول ژانویه سال بعد صورت گیرد. هنوز فهرست شرکت های تائید شده تولید کننده نرم افزار روسی منتشر نشده است. اتحادیه شرکت های تجاری رایانه ای و لوازم خانگی الکترونیک از دولت خواسته است که این مهلت را تا جولای سال 2022 تمدید کند.

 ابراز نگرانی نخست وزیر از سطح فقر مرتبط با پاندمی (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

میخائیل میشوستین طی سخنرانی در روز رهبران در چارچوب نشست جهانی سازمان بین المللی کار اظهار داشت که در اثر ویروس کرونا دستاوردهای دهه‌های اخیر برای پائین آوردن سطح فقر مردم ما و اشتغال مورد تهدید قرار گرفته است و حوزه کار با پیامدهای منفی جدی روبرو شده است. به گفته میشوستین چالش ویروس کرونا نیازمند «پاسخ جمعی و متقاعد کننده» برای احیای فرصت های شغلی، تامین اجتماعی و تعیین جهت توسعه بازار کار است.

 توضیحات وزارت توسعه اقتصادی در مورد علت رشد بهای کالاهای صنعتی (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

 در گزارش تهیه شده توسط وزارت توسعه اقتصادی تحت عنوان «نمای تورم در ژوئن سال 2020» آمده است که احیای تقاضا برای مصرف در شرایط رفع محدودیتهای مربوط به بیماری کرونا موجب رشد طبیعی کالاهای غیر خوراکی شده است.

 ارزیابی وزارت حمل و نقل از آمادگی فرودگاهها برای از سرگیری پروازهای هوایی (پایگاه اطلاع‌رسانی ریانوواستی)

 طبق صورتجلسه نشست ستاد عملیاتی مربوط به پیشگیری از ورود عفونت ناشی از ویروس کرونا به خاک روسیه وزارت حمل و نقل باید تا روز 13 جولای سال 2020 آمادگی فرودگاههای بین المللی روسیه در شرایط از سر گیری پروازها با کشورهای خارجی را مورد ارزیابی قرار دهد.

 افزایش 45 درصدی سهم شهروندان روسیه با درآمد کمتر از 15 هزار روبل (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

 طبق سنجش شرکت بیمه  روس گوس استراخ ژیزن» طی دوره پاندمی ویروس کرونا سهم شهروندان روسیه با در آمد متوسط 15 هزار روبل از 38.1درصد به 44.6 درصد افزایش یافته است. سهم شهروندانی که با در آمد کمتر از 5 هزار روبل زندگی می‌کنند نیز افزایش یافته است. نیمی (50.3% ) از سنجش شدگان اظهار داشتند که سطح درآمد آنها و اعضای خانواده آنها از زمان شروع پاندمی‌کاهش یافته است. 19.7 درصد نیز از کاهش «چشمگیر» درآمد از ماه مارس خبر دادند. 16.5  درصد هم از کاهش درآمد یک و یا چند تن از اعضای خانواده خود خبر دادند. در مجموع از هر ده نفر یک تن شغل خود را از دست داده است.

 پیشنهاد وزیر کشاورزی روسیه به شهروندان روسیه مبنی بر به فراموشی سپردن کمبود مواد   غذایی پایگاه اطلاع‌رسانی روس بیزنس کانسالتینگ

 دمیتری پاتروشیف وزیر کشاورزی روسیه اظهار داشت که صنعت کشاورزی روسیه توانایی تامین مردم از نظر مقدار مورد نیاز انواع محصولات کشاورزی را دارد. وزیر اظهار داشت که به نظر او روسیه از همه امکانات برای فراموش کردن واژه «کمبود» یعنی کمبود مواد غذایی برخوردار است. تولید مواد غذایی در سالهای اخیر با رشد همراه بوده و کشاورزی روسیه در سطح بالایی از توسعه قرار دارد و پارادیم صنعت ما از جایگزینی واردات به «صادرات محور» تبدیل شده است.

 قصد وزارت مخابرات و رسانه‌های جمعی برای اختصاص 2/8 (هشت ممیز دو) میلیارد روبل برای ساخت سیستم عامل «آورورا» (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

وزارت مخابرات و رسانه‌های جمعی در چارچوب پروژه ملی  اقتصاد دیجیتالی 8.2  میلیارد روبل برای ساخت سیستم عامل ملی موبایل «آورورا» اختصاص می‌دهد. این موضوع در میان پیشنهادات وزارت مخابرات که برای نشست کار گروه وابسته سازمان غیرتجاری «اقتصاد دیجیتالی» ارسال گردیده ذکر شده است. قرار است فاینانس این طرح از سال 2021 آغاز شود. در این سال مبلغ 450 میلیون روبل برای کار اختصاص خواهد یافت. در سال 2022 در حدود یک میلیارد روبل دیگر صرف این پروژه می‌شود. در سالهای 2023 و 2024 هر سال 3.3 میلیارد روبل صرف این هدف خواهد شد.

امضای موافقتنامه همکاری بین باشقیرستان و پروم اسویاز بانک (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طی یک جلسه رایزنی آنلاین پیتر فرادکوف نماینده پروم اسویاز بانک و رادی خبیروف رئیس‌جمهوری باشقیرستان موافقتنامه همکاری را در زمینه توسعه اجتماعی- اقتصادی منطقه و حمایت از طرحهای مهم این جمهوری امضا کردند. توسعه کارآفرینی، وام مسکن ارزان قیمت و نیز اجرای پروژه‌های ملی از جمله این طرح‌ها هستند.

رشد گردشگری داخلی در روسیه در ماه ژوئن (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

به گزارش سرویس مطبوعاتی اتحادیه اجتماعی مهمانداری، افزایش علاقه به گردشگری داخلی در روسیه توسط این اتحادیه به ثبت رسیده است. به گفته گرانت باباسیان رئیس اتحادیه مردم روسیه با امید بسیار آماده گشایش فصل گردشگری هستند. ما حقیقتا شاهد غوغای تقاضای اتباع روسیه برای انواع گردشگری برای مناطق مختلف هستیم. به گفته باباسیان تقاضا برای رزرو هتل های کریمه و سوچی از حد ظرفیت فراتر رفته است.

ارزیابی کارشناس مالی ژاپنی از استحکام اقتصاد روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی ریا نوواستی)

یوسوکه اوتسوبو اقتصاد دان ژاپنی در مقاله ای در نشریه JB Press چنین اظهار نظر کرد که روسیه اغلب به دلیل وابستگی به نفت مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما واقعیت آن است که قضیه اینطور نیست و روسیه از توانمندی‌های تولیدی دیگری برخوردار است و اینکه بحران ویروس کرونا برای اقتصاد روسیه چندان وحشتناک نبود گواه این امر است. به گفته این کارشناس روسیه از فناوری‌های پیش رفته رفع بحران برخوردار است که طی سال های گذشته از آنها برخوردار شده است. این کشور همچنین در اثر تحریم ها آبدیده شده است.

تقریبا نیمی از شرکت های روسیه فعالیت خود را از سر گرفتند (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

 طبق نظر سنجی روز 7 جولای اتاق بازرگانی و صنعت روسیه بر اساس برنامه هفتگی «فشار سنج تجاری کشور» 48% کارآفرینان اعلام کرده‌اند که تجارت آنها دو باره از سر گرفته شده است. در این نظر سنجی 26.8 هزار کارفرین از 83 منطقه روسیه شرکت کرده‌اند. 98% این کارآفرینان به تجارت ریز، کوچک و متوسط تعلق دارند. طبق نظر سنجی 32% تجار در حال احیا بوده و یا توانسته اند خود را تطبیق دهند.13% از شرکت ها به‌صورت نهایی تعطیل شده اند و 7% در مرحله تعطیل شدن هستند.

کاهش عرضه ارز توسط وزارت دارایی روسیه از تاریخ 8 جولای تا 6 اوت (پایگاه اطلاع‌رسانی اینترفاکس)

حجم فروش ارز خارجی از صندوق رفاه ملی توسط وزارت دارایی در چارچوب قواعد بودجه از تاریخ 8 جولای تا 6 اوت در حدود 125.6 میلیارد روبل یعنی روزانه 5.7  میلیارد روبل خواهد بود. بدین ترتیب فروش ارز به میزان 1.6 کاهش خواهد یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما