معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۰

توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گاز مایع در ترکیه

ترکیه سالیانه 45 میلیارد متر مکعب گاز مصرف و تقریبا تمام گاز مورد نیاز خود را از کشورهای روسیه ، جمهوری آذربایجان و ایران وارد می‌کند .ترکیه همچنین از کشورهای آمریکا ، الجزایر ، قطر و نیجریه نیز گاز مایع LNG وارد می‌کند .

افزایش قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی ، این کشور را وادار کرده است تا از سال 2018 میلادی نسبت به خرید گاز مایع   LNG از بازارهای مختلف اقدام نماید.  

قیمت هر 1000 متر مکعب گاز روسیه از 230 دلار در آوریل سال جاری میلادی به 183 دلار در جولای کاهش یافت و این در حالی است که قیمت هر 1000 متر مکعب گاز مایع در بازار بین 80 الی 90 دلار میباشد .

 اختلاف قابل توجه قیمت گاز طبیعی و گاز مایع سبب شد تا شرکت بوتاش ترکیه  از سال 2018 میلادی به تدریج میزان خرید گاز مایع خود را افزایش دهد . 

در سال 2018 میلادی میزان گاز مایع خریداری شده توسط ترکیه از کل میزان گاز وارداتی به این کشور20 درصد بود که به تدریج این میزان در سال 2019 میلادی به 28 درصد و در 4 ماه نخست سال جاری میلادی نیز به 44 درصد افزایش یافت .

نگاهی به میزان خرید گاز مایع در این کشور نشان میدهد که میزان سهم گاز مایع آمریکا در میان گاز مایع وارداتی از کشورهای مختلف به ترکیه روز به روز در حال افزایش بوده و به 40 درصد رسیده است . کارشناسان معتقدند که احتمال دارد به زودی این میزان به 45 الی 50 درصد برسد.  

افزایش روز افزون واردات گاز مایع توسط ترکیه سبب شده است تا این کشور با سرعت بیشتری  نسبت به ساخت زیرساخت ها و تاسیسات گازی درمنطقه علی آغای ازمیر به عنوان پایگاه تاسیسات گاز مایع این کشور اقدام کند. 

در این راستا شرکت گروه انکا ENKA جهت ساخت یک تاسیسات گاز مایع شناوردر منطقه مذکور به سازمان بازرسی بازار انرژی ترکیه ( EPDK ) مراجعه نموده و تقاضای ارائه مجوز لازم برای ساخت یک تاسیسات گازی شناور را کرده است .  

 شرکت انکا ENKA  در سالهای گذشته نیز نسبت به ساخت و مدیریت تاسیسات گازی در شهرهای ازمیر ، آداپازاری و گبزه اقدام کرده بود.  

هدف از ساخت تاسیسات گازمایع شناور شرکت گروه انکا ENKA ارائه گاز ارزان به نیروگاه تولید برق 1520 مگاواتی ازمیر میباشد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما