معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۸

اخبار اقتصادی ترکیه( هفته سوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در هفته سوم تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح ذیل می‌باشد:

خبرگزاری آناتولی- نقش کلیدی ترکیه  در حمل و نقل ریلی میان آسیا و اروپا

با آغاز فعالیت خط راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص که با همکاری ترکیه، آذربایجان و گرجستان در 30 اکتبر 2017 راه‌اندازی شد، تاکنون 600 هزار تن بار جابجا شده که این امر به تسریع روند «گذرگاه مرکزی» در راستای طرح «یک کمربند و یک جاده» و تقویت نقش کلیدی ترکیه در تردد متقابل کالا بین آسیا و اروپا منجر شده است. این خط راه آهن موسوم به «جاده ابریشم ریلی» با توجه به تسهیل حمل و نقل کالا میان چین و اروپا موجب افزایش تقاضا برای ترانزیت کالا از ترکیه شده است.

در این ارتباط سومین قطار 43 کانتینری که با هماهنگی برخی شرکت‌های باربری ترکیه،  جمهوری آذربایجان، قزاقستان و گرجستان روز 23 ژوئن از چین حرکت کرده بود، پنجم جولای به  شهر ازمیت ترکیه رسید. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در هفته دو  قطار از مبدا چین به مقصد ترکیه تردد خواهد کرد.

این قطار حامل کالاهای برقی، منسوجات و ماشین‌آلات، فاصله 9 هزار و 400 کیلومتری بین چین و ترکیه را در 12 روز طی نمود که البته این مدت در روزهای آتی به 10 روز کاهش خواهد یافت.

 آکشام – نقش LNG در واردات گاز ترکیه در سه ماهه اول سال 2020

طبق اعلام سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه، واردات گاز طبیعی ترکیه در سه ماهه اول سال 2020 در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 0.6 درصد کاهش به 17 میلیارد و 825 میلیون مترمکعب رسیده است.

روسیه در سال 2019 در میان کشورهایی که ترکیه گاز وارد می نمود، با 4 میلیارد و 182 میلیون مترمکعب در ردیف اول جای گرفت. جمهوری آذربایجان با 3 میلیارد و 645 میلیون مترمکعب در ردیف دوم و الجزایر با 2 میلیارد و 241 میلیون مترمکعب در ردیف سوم قرار گرفتند. لکن با افزایش واردات گاز از  جمهوری آذربایجان، کاهش سهم واردات گاز از روسیه قابل توجه است. افزایش تدریجی ظرفیت خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی موسوم به تاناپ که ترکیه و آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌کند، سهم بسزایی در شکل گیری این تابلو داشته است. 

در دوره جدید افت قابل توجهی درمیزان گاز وارداتی از روسیه و ایران مشاهده می‌شود. ایران در زمره کشورهایی که ترکیه از طریق خط لوله از این کشور گاز وارد می‌کند، قرار دارد. درحالی که ایران در سه ماهه اول سال گذشته در ردیف سومین کشور صادرکننده گاز به ترکیه بود، امسال به ردیف پنجم افت کرد. طبق آمار سازمان تنظیم بازار انرژی، افت 33 درصدی در مقدار گاز طبیعی وارداتی از ایران در ماه مارس ثبت شده است. در ماه آوریل نیز به دلیل حملات تروریستی پ.ک.ک به خطوط لوله، جریان گاز طبیعی میان دو کشور به صفر افتاده است.

روسیه که در ماه مارس سال گذشته بیشترین سهم در واردات گاز طبیعی ترکیه را داشت، در ماه مارس امسال با افت 72 درصدی به ردیف چهارم افت کرد. این افت کاهش واردات از خطوط لوله نشات می‌گیرد. از سوی دیگر در نتیجه تغییرات اقلیمی، تقاضا برای گاز طبیعی به دلیل گرمای دور از انتظار زمستان گذشته کاهش یافت و این نیز در حفظ ذخایر گاز در مخازن ترکیه را میسر نمود.

بحران ویروس کرونا نیز کاهش تقاضای گاز طبیعی در سطح جهان را تسریع کرده و موجب وفور عرضه در بازارها شد. با کاهش قیمت های گاز طبیعی، LNG که از بازار spot تدارک می‌شد، به گزینه ارزانتر نسبت به گاز طبیعی که مستلزم انعقاد قراردادهای دراز مدت می‌باشد، تبدیل گردید.

تحت این شرایط، واردات LNG ترکیه در سه ماهه اول سال جاری 11 درصد افزایش یافت. افزایش واردات LNG، در ماه‌های مارس و آوریل که اثرات بحران کووید-19 بشدت احساس می‌شد، به ثبت رسیده است.

طبق آمار سازمان تنظیم بازار انرژی واردات LNG ترکیه در ماه مارس برای اولین بار واردات گاز طبیعی از خطوط لوله را پشت سرگذاشته و صدرنشین شد. در ماه آوریل نیز واردات گاز طبیعی از خطوط لوله 50 درصد کاهش یافت. واردات LNG نیز با افزایش 80 درصدی به 2.6 میلیارد مترمکعب رسید. مقایسه آمار سه ماهه اول امسال با دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد که الجزایر و نیجریه جایگاه خود در واردات LNG از سوی ترکیه را حفظ کرده اند. سهم قطر و امریکا نیز دو برابر افزایش یافته است.

درحالی که کاهش قیمت گاز طبیعی در بازار spot، به متنوع سازی کشورهای تدارک کننده انرژی برای ترکیه کمک می‌کند، سرمایه گذاری‌ها به تاسیسات ذخیره گاز طبیعی در 10 سال گذشته نیز امکان تامین گازطبیعی با قیمت مناسب را فراهم آورد. بدین ترتیب ترکیه از «امتیاز قیمت» به نفع خود استفاده کرد. افزایش واردات LNG، وابستگی ترکیه به واردات گاز از روسیه را کاهش داد و تاثیر فزاینده بر امنیت عرضه انرژی گذاشت.

وطن- دیدار مجازی وزرای حمل و نقل ترکیه و ترکمنستان

عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه با بایرام گلدی عوض اوف وزیر حمل و نقل ترکمنستان از طریق ویدئو کنفرانس دیدار وگفتگو کرد. در این دیدار طرفین ضمن اشاره  به روابط میان دو کشور در بخش های حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی و  هوایی بر ضرورت گام هایی که می‌توان در راستای توسعه این روابط در دوران پساکرونا برداشت، رایزنی و مورد تاکید قرار دادند. 

خبرترک- افزایش 48 درصدی صادرات مرکبات به روسیه

براساس اخبار منتشر شده، میزان صادرات میوه و سبزیجات تازه ترکیه به روسیه در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 32 درصد افزایش به 397 میلیون و 171 هزار و 987 دلار رسید. بر پایه این گزارش، میزان صادرات مرکبات ترکیه به روسیه نیز در همین مدت ( شش ماه نخست) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 48 درصد افزایش از  80 میلیون و 704 هزار دلار به 119 میلیون و 137 هزار دلار رسیده است که این بیشترین میزان صادرات مرکبات  ترکیه به روسیه تاکنون بوده است.

دراین دوره، 83 هزار و 119 تن نارنگی، 42 هزار و 129 تن پرتغال و 40 هزار و 241 تن لیمو به روسیه صادر شده است.

حریت- افزایش صادرات خودروی ترکیه در ماه ژوئن 2020

بنابر اعلام مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) و اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودروی اولو داغ (OİB)، میزان صادرات خودروی ترکیه در ماه ژوئن سال جاری به 2 میلیارد و 16 میلیون دلار رسید که از این میزان بیشترین رقم صادرات متعلق به به کشورهای اروپایی معادل 1 میلیارد و 456 میلیون 823 هزار دلار بوده است. صادرات خودرو به ایالات متحده با 14.22 درصد افزایش از 69 میلیون و 597 هزار دلار به 79 میلیون و 491 هزار دلار ، صادرات به کشورهای خاورمیانه  نیز با 62 درصد افزایش از 62 میلیون و 271 هزار دلار به 141 میلیون 733 هزار دلار و صادرات به کشورهای آفریقایی نیز 47 درصد افزایش به 115 میلیون 808 هزار دلار رسید.

افزایش 25 درصدی صادرات پوشاک و منسوجات ترکیه

بنابر اعلام اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، علیرغم شیوع ویروس کرونا در دنیا و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد کشورها، میزان صادرات پوشاک و منسوجات ترکیه به 171 کشور، منطقه خودمختار و  منطقه آزاد تجاری در ماه ژوئن سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 25 درصد افزایش  به یک میلیارد و 357 میلیون دلار و 642 هزار دلار رسید.

بیشترین صادرات پوشاک و منسوجات ترکیه به ترتیب به کشورهای آلمان با 285 میلیون و 492 هزار دلار، انگلیس با 127 میلیون و 133 هزار دلار و آمریکا با 31 میلیون و 847 هزار دلار صورت گرفته است.

ینی شفق- بررسی ادامه فعالیت شرکت های ترکیه ای در لیبی توسط مقامات طرابلس

در پی پاکسازی طرابلس، پایتخت لیبی از شبه نظامیان وابسته به حفتر، انتظار بازگشت شرکت های ترک به این کشور بوجود امده است. دولت لیبی طی برگزاری یک جلسه با ریاست فایز السراج و نهادهای دولتی این کشور موضوع بازگشت شرکت های ترک به لیبی را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس بیانیه صادره از سوی دفتر نخست وزیری لیبی؛ در این جلسه که با حضور فایز السراج نخست وزیر، طاهر الجهیمی وزیر برنامه ریزی و مقامات بانک مرکزی و سازمان‌های ذیربط برگزار شده است، موضوع اجرای پروژه‌های جدید برای ارائه خدمات مؤثر و سریع به مردم لیبی به ویژه در زمینه‌های زیرساخت برق و انرژی و اتمام پروژه‌هایی که به دلیل شرایط فوق العاده نیمه تمام مانده است از طریق شرکت های ترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

استار- هدف یک میلیارد دلاری در صادرات مبل ترکیه به آمریکا

مصطفی بالجی رئیس اتحادیه صنعت مبل سازی ترکیه گفت، بازار جدید در صادرات مبل، ایالات متحده آمریکا می‌باشد. بالجی با اعلام اینکه ترکیه به ویژه در طرح و کیفیت از ظرفیت بالایی برخوردار است  افزود، در نظر داریم تا صادرات مبلمان به ایالات متحده که سال گذشته حدود 200 میلیون دلار بود را به 1 میلیارد دلار برسانیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما