معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۴

اخبار اقتصادی تانزانیا (هفته دوم تیر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا هفته دوم تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ثبت 1300 پروژه سرمایه‌گذاری در چهار سال گذشته-دیلی نیوز 

به گزارش مرکز سرمایه‌گذاری تانزانیا (TIC)، تاکنون بیش از 1300 پروژه سرمایه‌گذاری در تانزانیا با بودجه‌ای بالغ‌بر 20 میلیارد دلار در چهار سال گذشته ثبت گردیده که از این تعداد پروژه، 28 درصد متعلق به تجار محلی، 43 درصد تجار خارجی و 29 درصد سرمایه‌گذاری مشترک بوده است. در بعد اشتغال‌زایی نیز، این پروژه‌ها موجب ایجاد بیش از 178 هزار شغل مستقیم و حدود یک‌میلیون شغل غیرمستقیم گشته‌اند. مدیرعامل مرکز سرمایه‌گذاری تانزانیا در این خصوص اظهار داشت: بخش اعظم جذب سرمایه‌های خارجی و اجرای این پروژه‌ها، درنتیجه عملکرد مؤسسات دولتی و نمایندگان دستگاه دیپلماسی کشور بخصوص سفیران تانزانیا در خارج از کشور صورت پذیرفته و وزارت امور خارجه نقش بسزایی در این خصوص ایفا نموده است. مرکز TIC نیز با تسریع در صدور پروانه کار و صدور مجوزها، مسائل مربوط به گمرک، ثبت‌نام مشاغل و شرکت‌ها، در ایجاد انگیزه مناسب برای سرمایه‌گذاری عملکرد مطلوبی داشته است.

احداث اولین نیروگاه بادی تولید برق در تانزانیا: تانزانیا اینوست

 ساخت نیروگاه بادی با توان 3 توربین بادی و ظرفیت تولید 2.4 مگاوات برق در منطقه‌ایرینگا در ماه می سال جاری به پایان رسید. این پروژه توسط بخش‌های تجاری، انرژی و استراتژی صنعتی دولت انگلستان تأمین مالی گردیده است. با اتمام نصب و آزمایش توربین‌های بادی نیروگاه، شبکه برق روستایی تانزانیا به این سیستم وصل و برق شبکه‌ای 4500 خانه تأمین گردید. وزیر انرژی تانزانیا تکمیل این پروژه را نقطه عطفی در تولید برق با بهره‌وری از انرژی‌های تجدید پذیر در تانزانیا دانسته، مزایای استفاده از انرژی باد برای تولید برق در تانزانیا را بسیار باصرفه توصیف نمود. وی مزایای این شیوه را در عدم نیاز به سوخت، قیمت مناسب، تنوع بخشیدن به منابع انرژی، نداشتن آلودگی زیست‌محیطی، ایجاد سیستم پایدار انرژی، قدرت مانور بالا و صرفه‌جویی در مصرف آب دانست.

افزایش تولید قهوه تانزانیا در چهار سال گذشته- دیلی نیوز

دولت تانزانیا بیش از 113 میلیون دلار از محل صادرات 59 تن قهوه در سال مالی 2019-2020 درآمدزایی داشته که این میزان در سال 2018-2019 با صادرات 68 تن قهوه مبلغی معادل 124 میلیون دلار گزارش‌شده است. برابر آخرین اظهارات وزیر کشاورزی تانزانیا، تولید سالانه قهوه در این کشور از 51 هزار تن به 215 هزار تن افزایش‌یافته است که میزان قابل‌توجهی از آن صادر می‌گردد. وی تصریح کرد در حال حاضر بیش از 550 کارخانه فرآوری قهوه در 16 منطقه تانزانیا مشغول فعالیت بوده موجب اشتغال‌زایی بیش از 2.7 میلیون نفر در بخش تولید قهوه شده‌اند. طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده توسط مؤسسه تحقیقات قهوه تانزانیا (TACRI)، دانه قهوه نوع عربیکا با خاک 16 منطقه کشور سازگار است. از سوی دیگر در راستای تلاش‌های دولت برای ایجاد فضای مساعد سرمایه‌گذاری و رشد بیشتر مشاغل کشاورزی، دولت در بخش کشاورزی و صنایع، نوید صدور 19 معافیت مالیاتی را داده است.

راه‌اندازی شرکت هواپیمایی باربری وارنرکوم – سیتیزن

شرکت هواپیمایی باربری جدید التاسیس Warnercom، با دریافت مجوز یک‌ساله از سازمان هواپیمایی کشوری تانزانیا (TCAA)، با استقرار یک فروند هواپیمای Boeing 737-400F از ماه ژوئن سال جاری با سرمایه‌ای بالغ‌بر 10 میلیون دلار و عنوان خطوط هوایی W-Cargo فعالیت خود را در تانزانیا آغاز نمود. مدیرعامل شرکت هواپیمایی وارنرکوم پیرامون این موضوع اظهار داشت: وارنرکوم تا اوایل ماه مارس 2021 یک فروند هواپیمای Fokker F-27 با ظرفیت 5.5 تن نیز به ناوگان هوایی خود در تانزانیا اضافه خواهد کرد. این شرکت در مسیرهای داخلی و بین‌المللی فعالیت خواهد نمود. مسیرهای پروازهای داخلی به شهرهای دارالسلام، کلیمانجارو، موانزا و سونگیا بوده، درحالی‌که پروازهای بین‌المللی به دوحه (قطر)، شارجه (امارات متحده عربی)، جزایر قناری، مدینه (عربستان سعودی)، هلند، بمبئی (هند)، ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی)، نایروبی (کنیا)، کامپالا (اوگاندا)، کیگالی (رواندا) و کنگو صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر دو شرکت هواپیمایی فعال در بخش حمل‌ونقل هوایی منطقه‌ای یعنی شرکت ملی حمل‌ونقل هوایی (ATCL) و Precision Air نیز به‌عنوان رقبای اصلی این شرکت بشمار می‌آیند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما