معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۲

اخبار اقتصادی جنوب چین (نیمه اول تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی مربوط به حوزه جنوب چین به مرکزیت استان گوانگ دونگ که در نیمه اول تیر ماه 1399 و در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل است:

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی خودرو انرژی جدید و هوشمند در شنجن

در تاریخ 20 ژوئن، نمایشگاه بین‌المللی خودرو انرژی جدید و هوشمند به‌طور رسمی در مرکز نمایشگاه‌های شنجن افتتاح شد. این رویداد نخستین نمایشگاه شنجن و همچنین اولین نمایشگاه خودرو در چین در سال جاری است. مساحت این نمایشگاه به 130 هزار مترمربع رسید، درمجموع 102 شرکت اتومبیل حضور دارند و نزدیک به هزار ماشین جدید نیز به نمایش گذاشته شدند.

تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی جدید توسط شرکت CATL (فوجیان)

در تاریخ 9 ژوئن، شرکت CATL (فوجیان) اعلام کرد که این شرکت در حال آماده‌سازی تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی جدید است که می‌تواند 16 سال از آن استفاده شود و مسافت پیمایش آن به 2 میلیون کیلومتر خواهد رسید. در حال حاضر، عمر باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی حدود 8 سال است. قیمت این باتری جدید حدود 10٪ گران‌تر از باتری‌های فعلی مورداستفاده در وسایل نقلیه برقی است.

شرکت CATL (فوجیان) از سال 2017 تا 2019 بزرگ‌ترین تأمین‌کننده باتری وسایل نقلیه الکتریکی در جهان بوده است و با تولیدکنندگان خودروهای مشهور روابط همکاری برقرار کرده است. ارزش بازار این شرکت به 364.174 میلیارد رسیده است.

بااین‌حال، در سه‌ماهه اول سال 2020، شرکت ال‌جی با سهم بازار 27.1 درصد به بزرگ‌ترین شرکت باتری در جهان تبدیل‌شده است. شرکت پاناسونیک و شرکت CATL با سهم بازار به ترتیب 25.7 و 17.4 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. علاوه بر این سه شرکت، سهم بازار سایر تولیدکنندگان باتری زیر 10 درصد و سهم بازاری شرکت BYD از 15.1 درصد در مدت مشابه سال گذشته به 4.9 درصد کاهش‌یافته است. 

بهره‌برداری از خودرو خودران در گوانجو

در 23 ژوئن، اولین گروه از 20 دستگاه خودرو خودران در گوانجو رسماً به بهره‌برداری رسید. ازاین‌پس شهروندانی می‌توانند از طریق برنامه Gaode Map این نوع خودرو را درخواست دهند و در ماه اول به‌صورت رایگان سوار شوند.

منطقه تردد خودروهای خودران حدود 144 کیلومترمربع از منطقه Huangpu و بخش مرکزی منطقه توسعه را دربرمی‌گیرد که بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، مراکز خرید و پارک‌های علم و فناوری را پوشش می‌دهد.

این نوع وسیله نقلیه کاملاً اتوماتیک است. بااین‌حال، برای اطمینان از ایمنی، همچنان یک متصدی ایمنی در خودرو وجود خواهد داشت.

طبق گفته شرکت عامل این پروژه، هزینه استفاده از این نوع وسیله نقلیه در مراحل اولیه برابر با یک خودروی معمولی آنلاین خواهد بود. در آینده وسایل نقلیه بدون متصدی ایمنی به‌صورت مستقل عمل می‌کنند و هزینه نیروی کار و بنابراین کرایه نیز کاهش می‌یابد.

سرمایه‌گذاری پاناسونیک برای تولید مواد قطعات الکترونیکی 5G در گوانجو

شرکت پاناسونیک برای تولید مواد قطعات الکترونیکی 5G از ماه ژوئن حدود 600 میلیون یوان جهت اضافه کردن تجهیزات تولیدی در کارخانه خود در گوانجو سرمایه‌گذاری خواهد کرد. انتظار می‌رود خط تولید جدید در پاییز آینده به بهره‌برداری برسد. این محصول عمدتاً برای آنتن‌ها، سرورها و روترهای ایستگاه‌های پایه 5G استفاده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که به تولیدکنندگان تجهیزات ارتباطی چینی هواوی و ZTE ارائه شود.

پاناسونیک 5 شرکت در گوانجو دارد که ارزش تولید سالانه آن حدود 12.4 میلیارد یوان بوده و پرداخت مالیات این شرکت 600 میلیون یوان در سال 2019 است.

 امضای توافقنامه پروژه پتروشیمی در فوجیان

در تاریخ 9 ژوئن 2020، گروه انرژی شاندونگ و گروه یونگرونگ فوجیان مراسم امضای توافقنامه همکاری را در شهر پویان استان فوجیان برگزار کردند. براساس این توافقنامه، دو شرکت 39.6 میلیارد یوان در ساخت پروژه تبدیل پروپان به پروپیلن (PDH) با ظرفیت 200 میلیون تن در سال و پروژه مواد جدید پایین‌دست سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

گروه انرژی پالایشگاه شاندونگ بزرگ‌ترین شرکت پالایش نفت خصوصی در شمال چین است. گروه یونگرونگ فوجیان به‌طور عمده در تولید مواد جدید نایلون فعالیت می‌کند و یک تأمین‌کننده پیشرو نایلون در جهان است.

برگزاری یکصد و بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صادرات و واردات چین-گوانجو (نمایشگاه کانتون)

یک‌صد و بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صادرات و واردات چین-گوانجو (نمایشگاه کانتون) از تاریخ 26 خرداد لغایت 4 تیرماه 1399 (15-24 ژوئن 2020) به‌صورت آنلاین برگزار شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، برای اولین بار بعد از 63 سال نمایشگاه کانتون به‌صورت آنلاین برگزار شد. 25 هزار شرکت چینی و حدود 400 شرکت از 30 کشور در 50 بخش و براساس 16 گروه کالایی، محصولات خود را که درمجموع 1.8 میلیون نوع کالا را دربرمی‌گرفت، در رویداد مذکور عرضه نمودند. خریداران و فروشندگان قادر بودند در تمام طول روز به مذاکره و تبادل‌نظر بپردازند و غرفه داران و شرکت‌ها از طریق بارگذاری تصاویر و فیلم، کالاهای خود را در معرض نمایش قراردادند. همچنین، به‌منظور کمک به شرکت‌های صادراتی، هزینه مشارکت در این نمایشگاه به‌جز هزینه خدمات ارزش‌افزوده اختیاری مانند تبلیغات اخذ نگردید.

در طول برگزاری این نمایشگاه، شرکت‌کننده‌ها حدود 250 هزار پخش زنده را برای معرفی و تبلیغ محصولات خود انجام دادند و خریداران و بازدیدکنندگان از 217 کشور و منطقه از طریق وب‌سایت رسمی نمایشگاه کانتون اطلاعات شرکت‌ها و کالاها را مشاهده کردند. در این نمایشگاه 10 روزه آنلاین، برگزارکننده درمجموع 5 مراسم «امضای قرارداد آنلاین» و همچنین 24 فعالیت تبلیغاتی برگزار کرد.

در این رویداد تجاری، تعداد غرفه داران از کشورهای در امتداد کمربند و راه ،  72٪ از کل شرکت‌کنندگان خارجی را به خود اختصاص داده بود و محصولات به نمایش گذاشته‌شده عمدتاً شامل لوازم الکترونیکی، مصالح ساختمانی، پارچه و منسوجات، لوازم‌خانگی، غذا و نوشیدنی بود.

تأسیس مجتمع تولید و R&D الکترونیک نوری شرکت هواوی در انگلستان

در تاریخ 25 ژوئن، شرکت هواوی اعلام کرد که برنامه ساخت مرکز تولیدی و R&D الکترونیک نوری هواوی در انگلستان به تصویب رسیده است. سرمایه‌گذاری این پروژه 1 میلیارد پوند است و پیش‌بینی می‌شود بیش از 400 شغل ایجاد شود و پس از اتمام، این مرکز تبدیل به دفتر مرکزی تجارت الکترونیک نوری هواوی در خارج از چین خواهد شد.

امسال بیستمین سالی است که شرکت هواوی وارد بازار انگلیس می‌شود و این شرکت در حال حاضر 1600 کارمند در انگلستان دارد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما