معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک (هفته دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هزینه 5 میلیارد دلاری مهاجران غیر غربی برای دانمارک

در سال 2017 هزینه دولت برای مهاجران غیر غربی و بازماندگان آن‌ها بالغ‌بر 33 میلیارد کرون (5 میلیارد یورو) گردید که نسبت سال ماقبل 4 میلیارد کرون کاهش داشت. این در حالی است که دانمارکی‌های بومی 58 میلیارد کرون (5. 8 میلیارد دلار) خالص در قالب مالیات به خزانه دولت کمک کردند. این آمار براساس پرداخت مالیات و دریافتی‌ها به‌صورت هزینه‌های عمومی‌به‌دست‌آمده است.

از طرف دیگر در سال 2017 پرداخت خالص مهاجران غربی 7 میلیارد کرون (02. 1 میلیارد یورو) گزارش‌شده است (برلینسکه)

افزایش بدهی به دولت

در حدود یک‌میلیون نفر از شهروندان این کشور درمجموع 100 میلیارد کرون به دولت بدهکارند که بدهکاری هر نفر به‌طور میانگین 100 هزار کرون محاسبه می‌شود اما درواقع یک گروه کوچکی بخش عمده‌ای از این بدهکاران را تشکیل می‌دهند. تعداد کسانی که بدهکاری مالیاتی، ارزش‌افزوده، جرائم حمل‌ونقل، پارکینگ، حق لیسانس تلویزیون یا نفقه تضمینی توسط دولت دارند 17 هزار نفر است که جمع بدهی آن‌ها 50 میلیارد کرون است. این بدین معناست که کمتر از 2 درصد بدهکاران مسئول نیمی از بدهی به دولت می‌باشند. در گزارش‌ها همچنین میزان بدهی شرکت‌ها به دولت 29 میلیارد کرون ذکرشده است. بدهی به دولت از سال 2005 تاکنون دو برابر شده است. کارشناسان احتمال می‌دهند که دولت نتواند طلب خود را از بدهکاران عمده وصول کند چون این افراد طلبکاران زیادی دارند و احتمالاً تا زمان مرگ قادر به پرداخت بدهی‌های خود نخواهند شد. (برلینسکه)

پس‌انداز عمومی در مرز 999 میلیارد کرون

مته فردریکسن، نخست‌وزیر، از مردم دانمارک خواسته بود تا می‌توانند پول خرج کنند تا به رونق اقتصادی کمک شود اما به نظر می‌رسد گوش دانمارکی‌ها به این توصیه نخست‌وزیر بدهکار نیست چون طبق گزارش‌ها مردم در طول بحران کرونا میلیاردها کرون را پس‌انداز کرده‌اند. میزان پس‌اندازها در حساب‌های بانکی در ماه می‌با افزایش 12 میلیارد کرونی بالغ‌بر 999 میلیارد کرون (150 میلیارد دلار) گردید که به‌طور میانگین هر نفر بالای 18 سال در دانمارک از پس‌انداز 21500 کرونی (3200 دلار) برخوردار است. گرچه تخمین زده می‌شود که 75 درصد پس‌اندازها در اختیار 50 درصد ثروتمند کشور است. با افزایش حقوق در سال گذشته، بالا بودن نرخ اشتغال، پائین بودن سود بانکی و اکراه در هزینه کردن درآمد اضافی باعث شده تا درمجموع موجودی حساب پس‌اندازها در طول سال 64 میلیارد کرون افزایش یابد. (بی تی)

 سرمایه‌گذاری در توربین بادی فراساحلی و ایجاد هزاران شغل

یک تحقیق جدید مدعی است که یک گیگاوات انرژی بادی در مزارع بادی فراساحلی می‌تواند ایجاد 14600 شغل تمام‌وقت را تضمین نماید. گزارش سه سازمان کشتیرانی دانمارک، انرژی دانمارک و باد دانمارک مدعی است در زنجیره تولید از توربین‌ها گرفته تا پایان عمر این مزارع این تعداد مشاغل ایجاد خواهند شد. باد فراساحلی برای شرکت‌های کشتیرانی فرصت مناسبی ایجاد کرده چون در حدود 200 شرکت کشتیرانی دانمارکی در این حوزه فعالیت دارند. شرکت‌های دانمارکی در طول یک دهه گذشته درآمد خود از باد فراساحلی را به دو برابر افزایش داده‌اند. در سال 2010 درصد درآمد از منابع بادی 20 درصد بود اما حالا این رقم به 40 درصد افزایش پیداکرده است. گفته می‌شود شرکت‌های دانمارکی 40 درصد بازار انرژی بادی اتحادیه اروپا را در دست دارند. (danishshipping.dk)

نرخ بیکاری دانمارک در بالاترین حد در هشت سال اخیر

علی‌رغم این‌که در ماه می‌بخش هایی از اقتصادی از قرنطینه خارج شد صف طولانی تعداد بیکاران همچنان در حال افزایش است. در این ماه 6200 نفر جدید مشاغل خود را از دست دادند تا جمع بیکاران به عدد 159400 نفر، 6. 5 درصد نیروی کار، برسد. از زمان شروع کووید-19 در دانمارک در ماه مارس تعداد 55600 نفر شغل خود را ازدست‌داده‌اند. یک کارشناس اقتصادی گفت آمار ماه می تعجب‌برانگیز بود اما باید انتظار افزایش بیشتری در تعداد بیکاران باشیم. تعداد زیادی از شرکت‌ها از این وضعیت استفاده کرده و جابجایی‌هائی در پرسنل خود انجام داده‌اند بنابراین در طول چند ماه آینده تعداد بیشتری به لیست بیکاران اضافه خواهد شد. (بی تی)

وام 1 میلیارد دلاری برای بقاء فعالیت‌های اقتصادی

بخش تجاری در دانمارک درمجموع یک میلیارد دلار وام گرفته تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. براساس طرح کرونا که دولت ارائه داد درمجموع 23600 شرکت آسیب‌پذیر مبلغ 8. 6 میلیارد کرون (1 میلیارد دلار) وام بدون بهره از دولت دریافت داشته‌اند تا بتوانند سر پا باقی بمانند. مورتن بوداسکو، وزیر مالیات، دانمارک گفته بحران کرونا تعداد زیادی از شرکت‌ها را با تهدید روبرو کرده بنابراین وی خوشحال است که شرکت‌ها از این فرصت استفاده کرده تا بتوانند نقدینگی خود را در این دوران سخت افزایش دهند. طبق گزارش‌ها این وام‌ها باید تا اول ماه آوریل سال 2021 بازپرداخت شوند. (بی تی)

میزان اندک ورشکستگی علی‌رغم انقباض اقتصادی

درحالی‌که ویروس کرونا باعث کاهش فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد بحران شده تعداد ورشکستی‌ها کمتر از آمار هفت سال گذشته بوده است. طبق گزارش‌های منتشره، از زمان شیوع ویروس کرونا در هفته حدود 122 شرکت و درمجموع 1800 شرکت تاکنون اعلام ورشکستی کرده‌اند، درحالی‌که این رقم کمتر از ورشکستگی هفتگی در طول زمان 2013 – 2020 بوده است. کارشناسان بر این اعتقادند که بسته اقتصادی دولت در تقبل بخشی از حقوق کارکنان شرکت‌ها می‌تواند یک عامل مهم در کاهش ورشکستگی باشد اما گفته می‌شود با پایان یافتن این برنامه تعداد ورشکستگی‌ها می‌تواند به‌یک‌باره افزایش یابد. (برلینسکه)

افزایش سهم دولت در هواپیمایی اس.آس اس با کمک مالی 1 میلیارد کرونی

دولت دانمارک به کمک شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی موسوم به اس.آ.اس آمده است. یک روز بعد از این‌که این شرکت از اخراج 1500 نفر از کارکنان خود در دانمارک خبر داد دولت‌های دانمارک و سوئد و بنیاد کنوث الیس والنبرگ در سوئد، سه سهامدار عمده این شرکت، از کمک 3. 1 میلیارد کرونی خود به این خطوط هوائی پرده برداشتند. در این توافق سهام هرکدام از دولت‌های سوئد و دانمارک در این خطوط هوائی به حدود 20 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در فصل گذشته اس.آ.اس 5. 2 میلیارد کرون (350 میلیون دلار) ضرر به ثبت رساند و در ماه آوریل نسبت به اخراج 5000 نفر، 40 درصد نیروی کار خود، هشدار داد. تاکنون تعداد 1593 نفر از پرسنل این هواپیمایی ازجمله 684 خدمه هواپیما، 176 خلبان، 586 کارکنان فرودگاهی، 96 نفر تکنیسین و 51 نفر اداری مشاغل خود را از دست دادند. (دی آر) 

اخراج در شرکت‌های دانمارکی

شرکت خدمات عمومی آی.اس.اس ISS که عمدتاً در ارائه خدمات بهداشتی و تمیزکاری فعالیت دارد 300 نفر از کارکنان خود را اخراج کرد. دلیل این امر کاهش درآمد به خاطر کاهش در فعالیت‌های اقتصادی عنوان‌شده است. در همین حال شرکت حمل‌ونقل دریایی و تدارکاتی دی اف.دی اس. DFDS، اعلام کرد که در ماه‌های آینده مجبور به اخراج 650 نفر از کارکنان خود خواهد شد. این شرکت در حال حاضر در حدود 8600 نفر را در استخدام خود دارد و همه‌گیری کرونا بر بخش حمل‌ونقل و مسافربری، ازجمله فعالیت‌های این شرکت تأثیر مخرب گذاشته است. (بورسن)

راه‌اندازی مرکز تحقیق برای تولید سوخت با صفر درصد دی‌اکسید کربن

شرکت آ.پ.مولر مرسک، بزرگ‌ترین شرکت دانمارکی، به همراه شرکای صنعتی خود مرکز مرسک مک کینی مولر برای تأمین سوخت کشتی‌رانی با صفر درصد دی‌اکسید کربن را راه‌اندازی کرده است. هدف این مرکز تحقیق و توسعه، ترویج کربن‌زدایی در بخش حمل‌ونقل دریایی خواهد بود. این مرکز که در کپنهاگ مستقر خواهد بود منابع مالی خود را از بنیاد آ.پ.مولر دریافت خواهد کرد و بر توسعه سوخت و فناوری جدید در جهت کمک به برآورده ساختن اهداف صنعت کشتیرانی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 متمرکز خواهد شد. (برلینسکه)

تائید داروی نوونودریسک دانمارک در ژاپن

شرکت نوونوردیسک، بزرگ‌ترین تولیدکننده داروی دیابت در جهان، اعلام کرد که به دنبال تائید قرص ری بلسوس، Rybelsus توسط آمریکا، اتحادیه اروپا، سویس و کانادا، وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن نیز این دارو که برای درمان بزرگ‌سالان مبتلابه بیماری دیابت کاربرد دارد را تائید کرده است. (finans.dk)

دفاع مرکل از خط لوله گاز روسیه در مقابل تهدید آمریکا برای تحریم‌های بیشتر

ساخت خط لوله گاز نورد استریم 2 که گاز روسیه را از طریق لوله در بستر دریای بالتیک به مرز آلمان می‌رساند در حال حاضر در آب‌های سرزمینی دانمارک در نزدیکی جزیره بونهولم ادامه دارد. انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در مقابل تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید علیه این پروژه بر تکمیل آن در وقت مقرر تأکید ورزید. وی به مجلس آلمان گفت تحریم‌های آمریکا با تفسیر قانون بین‌المللی آلمان مطابقت ندارد. احداث این خط لوله که 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشت با اعمال تحریم آمریکا در پایان سال 2019 متوقف شد. این خط لوله برای روسیه که قصد دارد از آن به‌عنوان جایگزین انتقال بخشی از گاز عبوری از اوکراین مورداستفاده قرار دهد بسیار حائز اهمیت است.

اروپا از آمریکا خواسته در احداث این پروژه مداخله نکند اما دونالد ترامپ و کنگره بشدت مخالف تکمیل این خط لوله هستند چون معتقدند اروپا با تکمیل این پروژه بشدت به گاز روسیه وابسته خواهد شد و میلیارد دلار درآمد برای مسکو ایجاد خواهد شد. (www.spglobal.com/platts)

بسته شدن اردوگاه خالی از پناه‌جویان

دو شهرک چادری که در سال 2015 برای اسکان پناه‌جویان در دانمارک احداث شد بدون اینکه حتی یک پناه‌جو در خود جای دهد و بعد از تحمیل یک هزینه 65 میلیون کرونی بر مالیات‌دهندگان بسته می‌شوند. نیک هکه روپ، وزیر دادگستری، گفت اتحادیه اروپا هنوز تحت‌فشار شدید پناه‌جویان از کشورهای همسایه قرار داشته اما اوضاع امروز با آنچه در سال‌های 2015 -16 با آن روبرو بودیم تفاوت فاحشی دارد و در صورت نیاز چنین اردوگاه‌هایی را می‌تواند در اندک زمان‌بر پا داشت. طبق محاسبات، اداره هر اردوگاه چادری در ماه 537000 کرون و سالانه در حدود یک‌میلیون دلار هزینه دارد. (بی تی) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما