معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۱۹

احداث خط لوله نفتی بین نیجر- بنین توسط شرکت چینی CNPC

این خط لوله به طول تقریباً 2000 کیلومتر باعث افزایش ظرفیت صادرات نفت نیجر خواهد شد و به دو کشور نیجر و بنین اجازه توسعه اقتصادی و اجتماعی قابل‌توجهی را خواهد داد. این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ در آفریقای فرانسوی‌زبان خواهد بود.

این خط لوله در منطقه دیفا (جنوب شرقی) توسط شرکت ملی نفت چین (CNPC) که این پروژه را تأمین مالی کرده است، اجرا می‌شود. این پروژه منطقه نفتی آگادم در نیجر را به بندر بنین از مسیری به طول 1982 کیلومتر ازجمله 1298 کیلومتر در نیجر و 684 کیلومتر در خاک بنین متصل خواهد کرد. این پروژه با ظرفیت حمل‌ونقل 4.5 میلیون تن در سال یا 35 میلیون بشکه است. این سازه شامل هشت ایستگاه پمپاژ می‌باشد، شش مورد در نیجر و دو ایستگاه دیگر در بنین خواهد بود.

  • در صورت اجرایی شدن این پروژه، تأثیر شگرفی در مناسبات و روابط سیاسی – اقتصادی دو کشور ایجاد خواهد کرد.
  • قبلاً این پروژه به علت اختلاف بنین و هم‌چنین شرکت سرمایه‌گذار چینی که اجرای پروژه را به عهده دارد، وقفه ایجاد شد و اخیراً با حل مشکلات مترتبه مجدداً اجرای پروژه مذکور آغاز خواهد شد.
  • پس از حل اختلافات، نمایندگان پارلمان نیجر جمعه 12 ژوئن 2020 قانون مربوط به ساخت خط لوله بهره‌برداری نفت نیجر - بنین تصویب کردند. البته مخالفان مجلس، این قانون را رد کردند و دولت را به مدیریت غیر شفاف سرریزهای نفتی متهم کردند.
  • این پروژه قرار است تولید و صادرات نفت بنین را از 25 هزار بشکه به یک‌صد و ده هزار بشکه در روز افزایش دهد. طرف چینی که توسعه و اجرای پروژه‌های نفتی و گازی نیجر را در دست اقدام دارد، قول داده در مدت اتمام اجرای پروژه لوله نفت نیجر – بنین، بهره‌برداری از 110 هزار بشکه در روز را تضمین نماید.
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأمین سرمایه مربوط به این پروژه را به عهده‌دارند، این سرمایه گذاری خصوصی به میزان 2،2 میلیون دلار معادل 1300 میلیارد فرانک سیفا تخمین زده‌شده است.
  • با اجرای این پروژه اشتغال زیادی هم در مرحله بهره‌برداری و هم در مرحله صادرات ایجاد می‌شود.
  • کار ساخت‌وساز این خط لوله در تاریخ 16 سپتامبر 2019 در کوئله (منطقه دیفا)، توسط ایسوفو محمدو رئیس‌جمهور نیجر آغاز شد.
  • نیجر از سال 2011 با همکاری با یک شرکت چینی تولیدکننده نفت شده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما