معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی پاکستان( هفته اول تیر ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی پاکستان (هفته اول تیر ماه 1399) که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخذ وام 1.5 میلیارد دلاری پاکستان از سه نهاد مالی بین‌المللی

دولت پاکستان برای دریافت 1.5 میلیارد دلار وام با چندین نهاد مالی بین‌المللی به توافق رسید.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما از اسلام‌آباد به نقل از خبرگزاری دولتی رادیو پاکستان، بانک جهانی (WB)، بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیا (AIIB) برای تقویت سیستم بهداشتی و کاهش پیامدهای منفی اقتصادی و معیشتی کرونا درمجموع 1.5 میلیارد دلار وام به پاکستان ارائه خواهند کرد. این کمک مالی در راستای حمایت‌های بودجه‌ای و پس از تنگناهای اقتصادی پاکستان پس از شیوع ویروس کرونا پرداخت خواهد شد.

 مراسم امضای این تفاهم‌نامه با حضور عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در پایتخت این کشور و از سوی قائم‌مقام وزارت دارایی پاکستان و نمایندگان بانک‌های مذکور برگزارشده و قرار است این مبلغ در چند روز آینده به پاکستان پرداخت شود.

مسئولین این نهادهای مالی از تلاش خود برای افزایش روابط دوجانبه با دولت پاکستان خبر داده و تأکید کردند حمایت از دولت اسلام‌آباد را در دستور کاردارند.

به گفته منابع خبری این تفاهم‌نامه شامل 3 وام 500 میلیون دلاری باهدف تقویت سیستم بهداشت و درمان پاکستان در مقابله با کرونا، کاهش تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بحران کرونا بر اقتصاد و معیشت، تضمین سرمایه‌گذاری‌های انسانی و آموزش است.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی پاکستان در 11 ماهه سال مالی جاری

بنا بر اعلام بانک مرکزی پاکستان، مبلغ 2.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی وارد این کشور شده است. در این مدت بخش برق پاکستان با 900 میلیون دلار، بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص داد.

در حوزه برق، بخش نیروگاه‌های زغال‌سنگی با 573 میلیون دلار در رتبه نخست، بخش نیروگاه‌های حرارتی با 182 میلیون دلار در رتبه دوم و بخش برق‌آبی با 142 میلیون دلار دریافت‌کننده این حجم از سرمایه‌گذاری بودند.

بعد از بخش برق، بخش‌های مخابرات و نفت و گاز در رتبه‌های بعدی دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری خارجی بودند.

 

بازگشایی ترمینال مرزی غلام خان و تورخم در مرز مشترک پاکستان با افغانستان

دولت پاکستان دستور بازگشایی گذرگاه مرزی تورخم و ترمینال غلام خان در مرز مشترک با افغانستان را جهت انجام فعالیت‌های بازرگانی صادر کرد. این گذرگاه مرزی شش روز در هفته و با رعایت اصول بهداشتی فعال خواهد بود.

هفته گذشته نیز وزارت کشور پاکستان گذرگاه مرزی تفتان میر جاوه را به‌صورت نامحدود جهت انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجاری بازگشایی نموده بود.

 

ازسرگیری تمام پروازهای بین‌المللی پاکستان

پاکستان مجوز ازسرگیری تمام پروازهای بین‌المللی به این کشور را صادر کرد.

سازمان هوانوردی پاکستان با صدور بیانیه‌ای از رفع محدودیت‌های پروازهای بین‌المللی به این کشور و صدور مجوز برای تمام شرکت‌های هوایی جهت پرواز به خاک خود خبر داد.

بر این اساس پروازهای بین‌المللی به پاکستان پس از 91 روز توقف به دلیل کرونا از روز یکشنبه اول تیرماه 1399 از سر گرفته می‌شوند و تمامی فرودگاه‌های پاکستان می‌توانند میزبان این پروازها باشند.

لازم به ذکر است از زمان شیوع ویروس کرونا در پاکستان و درگیر شدن این کشور با آن تنها پروازهای اختصاصی هواپیمایی ملی پاکستان باهدف بازگرداندن اتباع سرگردان پاکستانی در کشورهای دیگر انجام می‌شد.

دولت پاکستان از 10 خردادماه مجوز پروازهای بین‌المللی و چارتر را به‌صورت محدود صادر کرد و بعدازآن شرکت‌های هوایی بین‌المللی پروازهای خود از پاکستان به خارج را به‌صورت یک‌طرفه از سر گرفتند.

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان نیز در توییتی ضمن اعلام بازگشایی تمام پروازهای بین‌المللی پاکستان نوشت این تصمیم باهدف تسهیل روند بازگشت اتباع پاکستانی مقیم خارج از کشور اتخاذشده است.

 

خروج شرکت ENI ایتالیا از بازار پاکستان

بعد از بیست سال فعالیت اکتشافی نفت توسط شرکت ENI ایتالیا در پاکستان، این شرکت قرار است از بازار خارج شود (به نقل از خبرگزاری بلومبرگ). هرچند تاکنون علت این تصمیم اعلام‌نشده اما زیان مالی 3.2 میلیارد دلاری این شرکت در سه‌ماهه اول سال 2020 می‌تواند یکی از علت‌های این تصمیم باشد. سال گذشته هم شرکت استرالیایی OMV فعال در بازار انرژی پاکستان، اکثر سهام خود را به یک شرکت هنگ‌کنگی فروخته است. خروج شرکت ایتالیایی از پاکستان نمی‌تواند خبر خوبی برای اقتصاد ضعیف این کشور باشد.

 

انتقاد شهباز شریف رئیس حزب مخالف در مجلس ملی از بودجه پیشنهادی پاکستان

شهباز شریف رئیس  حزب مخالف در مجلس ملی پاکستان ضمن انتقاد از بودجه پیشنهادی این کشور اظهار داشت کسری بودجه به‌مراتب تهدید بزرگ‌تری نسبت به کرونا برای اقتصاد پاکستان است. وی افزود انتظار می‌رود که کسری بودجه به بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان برسد. وی با اشاره به اینکه این موضوع باعث تضعیف اقتصاد ملی خواهد شد خاطرنشان ساخت، دولت فعلی درزمینهٔ غلبه بر بدهی انباشته شکست‌خورده و این رقم در حال حاضر سه برابر بیش‌تر از زمان دولت حزب مسلم لیگ نواز است.

 

امضای تفاهم‌نامه وام 359 میلیون دلاری پاکستان با بانک توسعه آسیایی

وزارت دارایی پاکستان تفاهم‌نامه‌ای برای اخذ وام 359 میلیون دلاری برای توسعه زیرساخت‌های شهری در بندر کراچی با بانک توسعه آسیایی امضا کرد. این وام برای توسعه BRT و سیستم‌های آموزشی در شهر کراچی استفاده خواهد شد.

 

تصویب مشوق‌های جدید برای واردات ال پی جی جهت توزیع در مناطق دوردست پاکستان

کمیته انرژی کابینه پاکستان با تشکیل یک کمیته عالی‌رتبه، درصدد تجدیدنظر در مشوق‌های مربوط به واردات ال پی جی به شرکت‌های داخلی جهت تأمین انرژی به مناطق دوردست و جنگلی هست. این پیشنهاد از سوی وزارت نفت به کابینه پاکستان ارائه‌شده و حاوی مشوق‌هایی ازجمله کاهش مالیات واردات از 5.5 درصد به صفر و دو درصد به ترتیب برای شرکت‌های بخش عمومی و بخش خصوصی هست.

 

بهره‌مندی پاکستان از تسهیلات نفتی عربستان کمتر از میزان تعیین‌شده

بعد از روی کار آمدن دولت عمران و متعاقب مذاکرات وی با دولت عربستان برای پرداخت تسهیلات نفتی با پرداخت‌های معوق که مقرر بود سالیانه بالغ‌بر 3.2 میلیارد دلار باشد، خبرها حاکی از آن است که در سال جاری دولت پاکستان کمتر از 900 میلیون دلار می‌تواند از این تسهیلات استفاده نماید. اجرایی نشدن کامل این توافق می‌تواند باعث ایجاد فشار مضاعف بر ذخایر ارزی پاکستان گردد موضوعی که برخلاف سیاست‌های بانک مرکزی این کشور ارزیابی می‌شود. بنا بر اعلام وزارت دارایی پاکستان، این تسهیلات از جولای سال گذشته تا ماه آوریل 768 میلیون دلار بوده و انتظار می‌رود در ماه‌های باقیمانده به 890 میلیون دلار برسد. سخنگوی وزارت نفت پاکستان ادعا نموده که این کاهش تسهیلات دریافتی به خاطر افت قیمت جهانی نفت و تقاضای پایین بوده و اظهار امیدواری نمود که مجدداً به سقف تعیین‌شده برسد.

 

بروز چالش میان مقامات مجلس سنا و وزارت دریانوردی پاکستان در خصوص مفاد قرارداد بندر گوادر

هفته گذشته کمیته تخصصی مجلس سنا از وزارت بنادر و دریانوردی پاکستان خواست در خصوص جزئیات قراردادهای بندر گوادر شفاف‌سازی کند که مقامات این وزارت با اشاره به اینکه محتوی قرارداد سرمایه‌گذاری در این بندر محرمانه محسوب می‌شود، نسبت به اشتراک گذاشتن آن با نمایندگان این مجلس خودداری نمود. به همین خاطر بین سناتورها و مقامات وزارت دریانوردی در خصوص محرمانه بودن یا نبودن مفاد قرارداد چالش‌هایی ایجاد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما