معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۴- ۰۷:۲۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی ترکیه ( هفته پایانی خرداد 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در هفته پایانی خردادماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد؛

خبرترک- افتتاح سومین باند مستقل فرودگاه استانبول با حضور اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن شرکت در مراسم افتتاح سومین باند مستقل، دومین برج مراقبت و خطوط تاکسیرانی فرودگاه استانبول طی سخنانی گفت، این فرودگاه از لحاظ زمان ساخت و ظرفیت یک شاهکار جهانی و یکی از نمادهای اهداف 2023 ترکیه است. 

وی افزود، فرودگاه استانبول از افتخارات کشور است. هر چیزی که امروز باعث قدرتمند شدن ترکیه در جهان شده است را با تلاش‌ها و مجادله‌های بزرگ کسب کرده‌ایم.  تاکنون در مجموع 423 هزار پرواز شامل؛ 107 هزار پرواز داخلی و 316 هزار پرواز خارجی از فرودگاه استانبول صورت گرفته است. این فرودگاه از 65 میلیون مسافر خارجی و داخلی میزبانی کرده است.

وی با بیان اینکه فرودگاه مذکور به گونه‌ای ساخته شده است که در صورت نیاز و تکمیل، ظرفیت آن سالانه تا 200 میلیون مسافر افزایش می‌یابد گفت، با بهره برداری از فرودگاه استانبول دوره جدیدی در حمل و نقل هوایی جهانی و منطقه ای آغاز شده است. موفق شدیم پروازهای خارجی را از 60 به 350 مقصد برسانیم. همچنین ظرفیت حمل بار هوایی کشورمان که روزانه 303 تن بود به سطح 2 هزار 500 تن افزایش بدهیم.

حریت-ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در حوزه گردشگری ترکیه

به دنبال کاهش سطح تمهیدات بهداشتی در راستای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا (کووید-19) و همچنین پایان دوران قرنطینه در اکثر کشورهای جهان، بخش گردشگری ترکیه نیز آماده میزبانی از گردشگران مطابق پرتکل‌های بهداشتی شده است.

بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری «UNWTO»، ترکیه با میزبانی از 52.5 میلیون گردشگر در سال گذشته میلادی (2019) جایگاه ششم پربازدیدترین کشور جهان قرار دارد. ترکیه ضمن حفظ این رتبه و ارتقای آن، اجرای برنامه گواهینامه امنیت بهداشتی را برای بخش گردشگری در نظر گرفته است.

 این گواهینامه که شامل بازرسی 150 مورد در ارتباط با نظافت و رعایت اصول بهداشتی هتل و رستوران‌ها است، به محوریت وزارت فرهنگ و گردشگری و با حمایت‌های وزارت‌های بهداشت، حمل و نقل، کشور و سایر بخش‌های ذی‌ربط تنظیم گردیده است.

در همین ارتباط مبرا ارسین، رئیس اتحادیه هتلداران ترکیه اظهار داشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از اصلی ترین مواردی است که تمامی‌کسب‌وکارهای مرتبط باید آن را رعایت کنند. به همین دلیل گواهینامه بهداشتی مورد استقبال قرار گرفته است. وی افزود، برای اخذ این گواهینامه باید به ضوابطی که در چهار عنوان امنیت بهداشتی مسافر، امنیت بهداشتی پرسنل، تدابیر بهداشتی در کسب‌وکار و تدابیر بهداشتی در وسایل نقلیه اعلام شده است، رعایت شود.

حریت-نرخ بیکاری ترکیه 13.2 درصد اعلام شد

بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، نرخ بیکاری این کشور در ماه مارس سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 0.9 درصد کاهش به 13.2 درصد رسید.

براساس این گزارش، میزان بیکاری در افراد بالای 15 سال  در ترکیه در ماه مارس سال 2020 با 537 هزار تن کاهش  به 3 میلیون و 971 هزار نفر رسید.

خبرترک-افزایش 19 درصدی فروش ملک در ترکیه در ماه می سالجاری

بر اساس اعلام سازمان آمارترکیه، میزان فروش ملک در ترکیه در ماه می سالجاری در مقایسه با ماه گذشته 19.1 درصد افزایش  پیدا کرد. بر اساس این گزارش، بیشترین فروش مسکن به ترتیب در شهرهای استانبول با 7 هزار و 640 باب،  آنکارا با 4 هزار و 939 باب و ازمیر با 3 هزار و 96 باب صورت گر فته است.

به عقیده کارشناسان حوزه املاک با توجه به اختصاص وام مسکن با بهره سالانه 8 درصد از سوی بانکها و حمایت دولت در این بخش می‌توانیم شاهد رکورد فروش مسکن در ماه ژوئن باشیم.

صباح- درآمد دو میلیارددلاری ترکیه از محل صادرات فندوق

ترکیه در سال گذشته میلادی با صادرات 302 هزار تن مغز فندوق موفق به  دستیابی به رکورد تازه ای در زمینه صادرات مغز فندوق شد. در همین ارتباط، الیاس ادیب سوینچ، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان و فرآورده‌های فندق ترکیه گفت، مجموع درآمد ترکیه از محل صادرات فندق و فرآورده‌های آن دو میلیارد  دلار می‌باشد.

  

افزایش 47 درصدی صادرات چای ترکیه

براساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات چای این کشور در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با 47.5 درصد افزایش به 1639 تن رسید.

 بر پایه این گزارش، صادرات چای ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا می 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 18.8 درصد و از لحاظ ارزش نیز با رشد 47.5 درصدی روبرو شده است. بر این اساس، ترکیه طی این مدت 1639 تن چای به ارزش 6 میلیون و 379 هزار و 810 دلار به 87 کشور جهان صادر کرده است.

بیشترین میزان چای صادراتی ترکیه به کشورهای بلژیک، آلمان و قبرس شمالی صورت گرفته است.

استار-کاهش 20 درصدی روابط تجاری ترکیه و هند در نیمه نخست سالجاری

رئیس طرف ترکیه ای شورای روابط تجاری ترکیه-هند  ضمن اشاره به تداوم رشد تجارت خارجی دو کشور، گفت، تجارت خارجی ترکیه و هند در دو سال اخیر رشد مداوم داشته است، سال گذشته 7 میلیارد دلار واردات و 1.2 میلیارد دلار صادرات صورت گرفت و توانستیم هدف تجارت 8 میلیارد دلاری را محقق کنیم.

وی افزود، هند بعد از چین و ژاپن سومین اقتصاد بزرگ در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است، در حالیکه جهان دستخوش تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ترکیه و هند اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

دونمز با اشاره به اینکه هند از نظر سهولت در انجام کار تجاری محبوبیت دارد، تصریح کرد، هندوستان با تسهیل بسیاری از قوانین و مقررات از سال 2017، سیاست مالی شفاف‌تر و ساده‌تری نسبت به دوره‌های گذشته در پیش گرفته که این نیز کار را برای بازرگانان ن دو کشور را تسهیل می‌کند.

وی گفت، چشم انداز تجارت خارجی میان دو کشور برای سال 2020 را 10 میلیارد دلار و سال 2023 را نیز 25 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده‌ایم. اگرچه در سه ماهه اول و دوم سال جاری شاهد کاهش 20 تا 25 درصدی حجم تجارت متاثر از شیوع ویروس کرونا بودیم اما به ارقام تجارت خارجی پیش بینی شده به سهولت دست خواهیم یافت.

وطن-آغاز پروازهای انور ایر ( ONUR AIR ) از 26 ژوئن

مدیریت شرکت هواپیمایی اونور ایر که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به وقفه در پروازها شده بود،اعلام کرد، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر گردیده است از روز26 ژوئن پروازهای داخلی و از روز 15 جولای نیز پروازهای خارجی از سر گرفته شود. شرکت مزبور اعلام داشت که بلیط ها به زودی برای فروش عرضه خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما