معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان ( هفته پایانی خرداد 1399 )

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته پایانی خرداد ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف : اخبار مهم اقتصادی داخل ترکمنستان

 ترکمنستان تعرفه‌ها و عوارض مربوط به وسائط نقلیه خارجی ترانزیتی از قلمرو این کشور را مورد بازبینی قرار می دهد.

رئیس جمهور دستور تشکیل کمیته  بین بخشی با هدف بررسی  تعرفه‌ها و عوارض  وسائط نقلیه عبوری خارجی  از قلمرو این کشو را صادر کرد . رئیس جمهور در این خصوص اظهار داشت،  هدف اصلی ادغام در سیستم حمل و نقل بین المللی و همچنین توسعه زیر ساختهای و بزرگراهها  و اتصال جاده‌ها در مسیرهای شرق -غر ب  و شمال - جنوب است.  وی بر اجرای پروژه‌هایی برای آسیای مرکزی با دسترسی به ترکیه و تسریع در بزرگراه  لاجورد و  کریدور اروپا- قفقاز -آسیا ( تراسیکا) تاکید کرد. هدف از قانون جدید تعرفه‌ها و عوارض، افزایش کارآیی حمل و نقل و  کریدورهای ترانزیتی و افزایش رقابت پذیری بخش حمل و نقل و روان سازی  تجارت خارجی است. همچنین ترکمنستان  قوانین بیمه و اعطای گواهینامه را مدرن می نماید . رئیس جمهور ترکمنستان قانون مربوط به صدور گواهینامه و تعرفه‌های مربوطه را به امضاء رساند. رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت، قانون جدید در جهت یکپارچه سازی سیستم بیمه ترکمنستان با بازار بیمه بین المللی است. وی در این زمینه تاکید کرد، بهترین رویه‌های بین المللی در این زمینه و سایر جنبه‌های توسعه اسناد مربوط به توسعه اقتصاد ملی مورد توجه قرار گیرد.

 

ترکمنستان در صدد خودکفایی در تولیدات کشاورزی است.

رئیس جمهور ترکمنستان بر اشباع بازار داخلی از محصولات مورد نیاز مردم  و بر خود کفایی محصولات کشاورزی در جلسه با مسئولین دولت تاکید کرد. ایشان در جهت کفایی بازار از سبزیجات  و صیفی جات گفت، در فصل پاییز زمین‌های مربوطه در ولایت ها ی مختلف جهت کشت این محصولات خصوصا سیب زمینی و پیاز آماده شود. رئیس جمهور ضمن تاکید بر تولید انواع تخم پیاز و سیب زمینی و صیفی جات در کشور، بر اتحادیه صنعتگران و کارافرینان تاکید نمود که بایست امکانات سردخانه‌ها نیز ایجاد نمایند. شایان ذکر است، طی ماههای اخیر و بعداز اعمال محدودیت هایی در مرزهای ترکمنستان خصوصا با جمهوری اسلامی ایران، قیمت برخی انواع میوه و سبزیجات در این کشور افزایش یافته است.

 

ترکمنستان در صدد ایجاد صندوق ارزی است.

این صندوق ارزی در بانک مرکزی بوده و بر اساس طرح مصوبه در هیات دولت ترکمنستان، درآمد همه وزرات خانه‌ها، بخش های دولتی و شرکت های تابعه دولت و موسسات دولتی به این صندوق واریز می‌شود. رئیس جمهور ضمن تاکید بر استفاده از روشهای مدرن در کنترل سخت بر درامدهای دولت ناشی از بودجه دولت و درامدهای  کالا ها و خدمات صادارتی تاکید کرد.

 

ارتقای فضای سرمایه گذاری برای توسعه اقتصاد داخلی توسط دولت ترکمنستان .

دولت ترکمنستان قصد دارد، علیرغم بحران اقتصادی ناشی از  پندمیک کرونا، ضمن کاهش هزینه‌های بی مورد، فضای سرمایه گذاری برای توسعه اقتصاد داخلی را حفظ کند. بیشترین حمایت در این شرایط از بخش حمل و نقل، ارتباطات و گردشگری بعمل می آید. بخش های اقتصادی مذکور از طریق فروش مواد اولیه، اعتبار، مالیات و صادارت کالا تقویت خواهد شد. همچنین برای حمایت از بخش های آسیب پذیر اقتصاد، شرایط بازپرداخت وام ها تغییر خواهد یافت.

 ترکمنستان با استفاده از مواد اولیه محلی، سیلیکون متالورژیکال می سازد.

وزارت صنایع و مواد ساختمانی ترکمنستان در حال حاضر مشغول کار بر چند پروژه در چند بخش از این صنعت است. همچنین وزارت مذکور با همکاری موسسه شیمی‌کالج علوم ترکمنستان در حال آزمایش عملی تولید فراورده‌های شیمایی از  سنگ کوارتز، مخلوط آهن، کک نفتی از معادن کوههای کوپداغ هستند

 

-مجتمع تفریحی درچه طلایی با حضور رئیس جمهور و مقامات ارشد کشور در عشق آباد افتتاح شد.

این مجتمع در شمال عشق آباد بر ساحل دریاچه طلایی ساخته شده است. رئیس جمهور پیشنهاد داده است، این دریاچه به مرز بین پایتخت و صحرای قره قروم تبدیل شود. با توجه به بسته بودن امکانات بندر تفریحی در کنار دریای خزر تا آخر تابستان، به علت گسترس کرونا ویروس، این دریاچه به عنوان جایگزنی برای بندر آوازه در ساحل دریای خزر در فصل جاری تلقی می‌شود. هر سال تابستان بخشی از مردم ترکمنستان تعطیلات خود را در کنار بندر آوازه و سایر بنادر کنار دریای خزر می‌گذرانند . قرار است امکانات تفریحی دیگری از قبیل هتل، رستوران و کشتی‌های تفریحی و سایر امکاناتی گردشگری تجاری ، اکو توریسم و آب توریسم در این منطقه ایجاد گردد.

 

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی چند منظوره تحت عنوان « عشق آباد، شهر سفید» .

در ماه گذشته، شهرداری عشق آباد با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی چند منظوره تحت عنوان « عشق آباد، شهر سفید» را برگزار نمود. همچنین وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان با همکاری بورس کالا و مواد خام، وزارت صنایع نساجی، نمایشگاه نساجی و فرش ترکمن را برگزار نمود. نمایشگاههای مذکور با حضور شرکت های داخلی و جمعیت زیاد بازدید کننده بعد از وقفه دو ماهه در برگزاری نمایشگاه، در عشق آباد برگزار شد.

           

تولید لباس جراحی یک بار مصرف .

یک شرکت ترکمنی در استان داش آغوز ترکمنستان با استفاده از مواد پلیمری (spubbond) ) تولید لباس جراحی یک بار مصرف را آغاز کرد. مواد مذکور با قابلیت زیاد، برای استفاده در موارد پزشکی یک بار مصرف مناسب است. شرکت مذکور متعلق به مجموعه دولتی دارویی وزارت بهداشت و صنایع پزشکی است و مجهز به  امکانات مدرن شرکت های معتبر اروپایی است و سالانه 13 میلیون بسته از انواع  بانداژ  تولید می‌کند. شرکت مذکور اخیرا تولید  گاز سفید ( نوعی باند زخم) را آغاز نموده است. برخی از مشتریان خارجی نسبت به خرید از شرکت مذکور ابراز علاقه نموده اند.

 

ب :اخبار مهم اقتصادی خارجی:

پل  قابل تردد خودرو جدید بر روی رودخانه  هریرود ( تجن)  در معبر بین المللی سرخس – سرخس در مرز ایران و ترکمنستان افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، استاندار خراسان رضوی و وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان و استاندار آخال این کشور در مراسم افتتاح ویدئو کنفرانسی شرکت داشتند. این پل که 96 متر طول و حدود 15 متر عرض دارد، موجب توسعه روابط حمل و نقلی بین دو کشور و ترانزیت در سطح منطقه آسیای میانه با ایران، خلیج فارس و اروپا می‌شود. از سوی دیگر، دو کشور ایران و ترکمنستان طی هفته‌های اخیر معابر ریلی و جاده ای خود را به تجهیزات  ضد عفونی و گند زادیی مجهز کرده و پروتکلی در این خصوص تدوین کردند. همچنین مذاکرات ویدئو کنفرانسی سه جانبه میان مسئولین و رؤسای ادارات راه آهن  جمهوری اسلامی ایران،ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد. از سوی دیگر اعلام شد که ازبکستان آماده از سرگیری عملیات حمل و نقل  و ترانزیت با ترکمنستان و ایران است .

 

ساخت و نصب لوله گذاری در  بخش ترکمنی پروژه انتقال گاز تاپی ( ترکمنستان – افغانستان – پاکستان و هند) پایان یافته است .

ساخت و نصب لوله گذاری در  بخش ترکمنی پروژه انتقال گاز تاپی ( ترکمنستان – افغانستان – پاکستان و هند) پایان یافته است و قرار است، تجهیزات فنی جانبی نیز خریداری و نصب گردد. طول این خط لوله 1814 کیلومتر با ظرفیت 33 میلیارد متر مکعب در سال می‌باشد و از حوزه گازی گالینکش در ترکمنستان، آغاز  و به هرات، فراه، هلمند و قندهار در افغانستان می رسد. سپس به شهرهای  گوتا و مولتان در پاکستان رسیده و با عبور از مرز به شهر فازلیکا در پنجاب هند می رسد. ساخت بخش افغانستانی لوله رسما در فوریه 2018 آغاز شده البته هنوز در مرحله آماده سازی کار می‌باشند . به عقیده کارشناسان خط لوله تاپی موجب تنوع بازارهای گاز صادراتی عشق آباد شده و به کابل هزینه بازسازی اقتصای اعطاء نموده و اسلام آباد و دهلی نو می‌توانند، کمبود انرژی خود را جبران کنند. شایان ذکر است در مذاکرات اوایل خرداد ماه بین روسای جمهور ترکمنستان و افغانستان به مناسبت عید فطر، از روند اجرای پروژه تاپی اظهار خرسندی نمودند.

 

 مذاکرات تلفنی روسای جمهور ترکمنستان و ترکیه .

در مذاکرات تلفنی روسای جمهور ترکمنستان و ترکیه در ابتدای خرداد ماه به مناسبت عید فطر، طرفین بر تداوم تردد وسایل حمل و نقل خود در مسیر لاجورد تاکید کردند. و رئیس جمهور ترکمنستان ضمن اشاره به ویژگی راهبردی و بلند مدت روابط برادرانه ترکمن- ترک از  نقش شرکت‌های ترکیه‌ای در توسعه شهر عشق آباد قدردانی نمود. در این مکالمه تلفنی، رؤسای جمهور دو کشور، به وزرای خارجه خود دستور دادند جهت پی گیری توافقات حاصله با یکدیگر  تماس تلفنی بر قرار کنند.

 

حجم مبادلات بین ترکمنستان و روسیه  در سال 2019  .

بنا به گفته سفیر روسیه در ترکمنستان، حجم مبادلات بین ترکمنستان و روسیه  در سال 2019  به غیر از گاز نزدیک به یک میلیارد دلار رسید. حجم مبادلات دو کشور در سال 2018 در حدود 695 میلیون دلار به غیر از گاز بوده است.  با اضافه نمودن حجم گاز صادراتی ترکمنستان به روسیه، این مبلغ به یک میلیارد دلار می رسد. سفیر روسیه اضافه کرد، آمار از رشد حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در نیمه اول سال 2020  حکایت دارد. شایان ذکر است، بخشی از این رقم مرهون همکاری‌های اقتصادی بین ترکمنستان و تاتارستان روسیه است . شرکت اتومبیل سازی کاماز تاتارستان  انواع کامیون  به ترکمنستان صادر می نماید و شرکت تات نفت تاتارستان با شرکت نفت ترکمنستان همکاری دارد. از سوی دیگر در مذاکرات ویدئو کنفرانسی گروه کاری همکاری‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی مشترک  ترکمنستان - تاتارستان به ریاست  معاون نخست وزیر  و وزیر صنایع و تجارت  تاتارستان و وزیر دارایی و اقتصاد ترکمنستان توافق نمودند، شرکت هلیکوپتر قازان دو فروند هلیکوپتر آمبولانس به ترکمنستان صادر کند. شایان ذکر است، حجم مبادلات تجاری بین ترکمنستان و تاتارستان در سال 2019، به بیش  از 120 میلیون دلار رسید. حجم مبادلات  طرفین در چهار ماهه اول سال 2020  نزدیک به 33 میلیون دلار است. در مذاکرات طرفین علاوه بر بررسی توافق قبلی گروه کاری مشترک، بر توسعه همکاری‌ها در زمینه پتروشیمی، هواپیما و کشتی سازی و کشاورزی به عنوان زمینه‌های اولویت دار طرفین تاکید کرد

 

مذاکرات ویدئو کنفرانسی مسئولین ترکمنی با مدیر عامل صندوق توسعه ابوظبی . 

در مذاکرات ویدئو کنفرانسی مسئولین و نمایندگان وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، بانک دولتی امور اقتصاد خارجی و کنسرن دولتی «ترکمن گاز با آقای محمد سیف السویدی مدیر عامل صندوق توسعه ابوظبی مسائل مربوط به توسعه بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های اقتصادی، مالی و نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین بر اهمیت تقویت روابط میان ترکمنستان و صندوق توسعه ابوظبی در راستای جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ در بخش نفت و گاز ترکمنستان تأکید نمودند.

 

مذاکرات ویدئو کنفرانسی مشاور رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز با معاون مدیر اجرایی آسیای مرکزی شرکت اینی ایتالیا.

در مذاکرات ویدئویی بین مشاور رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز با معاون مدیر اجرایی آسیای مرکزی شرکت اینی ایتالیا، جنبه‌های همکاری طرفین در زمینه سوخت و انرژی با توجه به وضعیت جاری و روند های جهانی در توسعه بازار انرژی مورد بررسی قرار گرفت . طرفین، پیشنهاد طرف ایتالیایی در خصوص  بهینه سازی سرمایه گذاری در شرایط اقتصادی جاری و در جهت حفظ ارزش و ثبات داشته‌های خود در سرمایه گذاری  و تجربه مثبت شرکت اینی در ترکمنستان بر اساس قرارداد مشارکت تولید را مورد توجه قرار دادند. شرکت ایتالیایی طی دهسال اخیر در ترکمنستان فعالیت دارد .

           

همکاری‌های ترکمنستان با شرکت توتال فرانسه در زمینه نفت و گاز .

-ترکمنستان و توتال  فرانسه چشم اندار اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه نفت و گاز را مورد بررسی قرار دادند. در مذاکرات ویدئو کنفرانسی مشاور رئیس جمهور در زمینه نفت و گاز، مسئولین شرکت گاز و شرکت نفت و نمایندگانی از وزارت مور خارجه از سوی ترکمنستان با معاون رئیس شرکت توتال، طرفین ضمن اشاره به منابع عظیم انرژی و هیدروکربن در ترکمنستان در مورد ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در توسعه بلوک های ساحلی  ترکمنستان در دریای خزر و انجام اکتشافات زمین شناسی و ژئوفیزیکی  مذاکره نمودند. همچنین در مورد توسعه صنایع شیمایی و جذب سرمایه گذاری  جهت فرا آوری گاز در ترکمنستان و در آینده نزدیک نیز گفتگو کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما