معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی روسیه( هفته چهارم خرداد 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته چهارم خرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است :

روند افزایش درآمد شرکت های خرد و متوسط در روسیه

به گزارش خبرگزاری تاس، برای نخستین بار در زمان شیوع و همه گیری ویروس کرونا، درآمد شرکت های خرد و متوسط در پایان ماه می 2020 روند افزایشی نسبی نشان می دهد.

بر اساس این گزارش رشد درآمد در شرکت ها و بخش های خدمات رسانی که بیشترین آسیب را در پی محدودیت های ناشی از ویروس کرونا متحمل شده بودند، بیشتر محسوس است. طبق بررسی‌های انجام شده کسب سود و درآمد این گونه شرکت ها علیرغم تداوم برخی محدودیت ها در استان‌ها و مناطق روسیه، در حال بازگشت به سطح ماه مارس است. سود شرکت های خرد و متوسط در ماه آوریل سی و هشت درصد در مقایسه با دوره قبل از پاندومی ویروس کرونا کاهش یافته بود اما در پایان ماه می، چهارده درصد نشان داده است.

حمایت از شرکت های خرد و متوسط یکی از بخش های مهم مورد توجه دولت روسیه در پی شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها و کاهش فعالیت های شرکت ها بود. در این بخش سیاست پرداخت وام و اعتبار، تامین بخشی از حقوق و حمایت از کارفرمایان برای پرداخت حقوق کارکنان از جمله اقدامات دولت بوده است.

احساس خطر دیوان محاسبات روسیه از رشد صادرات محصولات لبنی

دیوان محاسبات روسیه در مورد افزایش بی رویه صادرات محصولات لبنی از محل برداشت از بازار داخلی ابراز نگرانی و احساس کرده است. دیوان محاسبات روسیه اجرای قانون بودجه سال 2019 روسیه توسط وزارت کشاورزی در ارتباط با موضوعات مربوطه آن را مورد ارزیابی و بازرسی قرار داده است. دیوان محاسبات به این موضوع اشاره کرده است که افزایش حجم صادرات گوشت و محصولات لبنی تا ارزش دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار در سال، تا سال 2024 در اجرای پروژه‌های فدرال پیش بینی شده است اما این دیوان هشدار داده است که اهداف نهایی پیش بینی شده در دکترین امنیت غذایی فدراسیون روسیه در زمینه تامین محصولات لبنی محقق نشده است. روسیه در سال های 2017 و 2018 به ترتیب هشتاد و دو هشتاد و سه درصد از نیازمندی‌های لبنیات خود را تامین کرده است.

روسیه در برنامه تامین امنیت غذایی خود، تولید نود درصد محصولات لبنی در داخل کشور را هدف گذاری کرده است.

 متعاقب اعمال تحریم های اروپا و آمریکا، دولت روسیه سیاست امنیت غذایی خود را اجرا و یکی از مهمترین موضوعات این سیاست، خودکفایی در محصولات کشاورزی و لبنی بوده است.

بلاروس در نوسانات مربوط به صادرات و واردات محصولات لبنی در بازار روسیه نقش مهمی دارد.

ارزیابی خسارت های اقتصادی روسیه در زمان شیوع کرونا

بر اساس ارزیابی‌ها و بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی، طی اجرای محدودیت های اعمال شده در دو ماه گذشته بدلیل شیوع ویروس کرونا، هفت تا هشت تریلیون روبل (بیش از یکصد و پانزده میلیارد دلار) به اقتصاد روسیه خسارت وارد شده است. طبق بررسی‌های انجام شده، آهنگ رشد اقتصادی روسیه طی دو ماه گذشته به میزان دوازده درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داده است. طبق اظهارات آرتیوم دییف رئیس اداره تجزیه و تحلیل Markets هر روز تعطیلی ناشی از کرونا، در ماه‌های آوریل و می یکصد میلیارد روبل خسارت در پی داشته است. بدین ترتیب زیان تولید ناخالص ملی از ماه مارس تا پایان ماه آوریل دو ممیز پنج دهم درصد بوده است و پیش بینی می‌شود که این رقم در ماه‌های مه و ژوئن بین چهار تا چهار و نیم درصد باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما