معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۶- ۱۷:۱۲ - مشاهده: ۱۵۰۶

برگزاری پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال 1399

پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جدید، روز یکشنبه بیست و پنجم خرداد 1399 به ریاست جناب آقای انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور مدیران منطقه ای وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، علوم ،تحقیقات و فناوری، راه و شهر سازی ،  اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شورایعالی مناطق آزاد ویژه تجاری و صنعتی و سایر دستگاه‌های ذیربط  با دستور کار نگاهی به مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ایران با سایر کشورها و همچنین ارزیابی روند کار تهاتر و زمینه‌های اجرایی نمودن انواع تهاتر با سایر کشورها و گزارش آخرین وضعیت و مشکلات پروژه راه آهن خواف - هرات برگزار گردید.

جلسه با ذکر اهمیت حمل و نقل زمینی به خصوص راه آهن آغاز شد؛ در ادامه رئیس جلسه با اشاره به بازدید اخیر ایشان از مناطق شمال غرب کشور، بر استفاده از ظرفیت شرکت های منطقه در تولید محصولات صادراتی و جلب سرمایه گذاری‌های خارجی در مناطق آزاد تأکید نمودند. ایشان همچنین با اشاره به نقش کلیدی مناطق آزاد در شرایط تحریمی، تمرکز سازمان مناطق آزاد روی مسئله صادرات به عنوان ماموریت اصلی این سازمان را ضروری دانستند. در ادامه مسائل ذیل مورد بررسی و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت.

  • ارزیابی روند کار تهاتر و زمینه‌های اجرایی نمودن انواع تهاتر با سایر کشورها
  1. هماهنگی بیشتر دستگاه‌های داخلی در مسئله تهاتر و ارائه اطلاعات و تسهیل ارتباط بخش های مرتبط وزارت صمت با نمایندگی‌های وزارت امورخارجه در این خصوص
  2. استفاده بهینه از ظرفیت های کشورهای همسایه در مسئله تهاتر
  • بررسی آخرینوضعیت و مشکلات شبکه حمل و نقل ریلی کشور و پروژه راه آهن خواف – هرات
  1. ضرورت اولویت گذاری شرکت راه آهن در جهت تکمیل اتصالات ریلی کریدورهای ترانزیتی برون مرزی
  2. استفاده از ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه ریلی به کشورهای منطقه
  3. لزوم توجه به بهره وری بهتر و توسعه ناوگان ریلی موجود در جهت جایگزین سازی شبکه ریلی حمل بار با شبکه جاده ای
  4. توسعه ظرفیت مبادی ورودی و خروجی و مراکز لجستیک ریلی کشور
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما