معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۱۷

اخبار اقتصادی عربستان( خرداد 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عربستان در خرداد 1399 که توسط رسانه‌ها و نشریات این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد:

عربستان سعودی منشور اصلی گروه همکاری فضایی عربی را با مشارکت 14 کشور امضا کرد

عربستان سعودی از طریق ارتباط تصویری منشور اصلی گروه همکاری فضایی عربی را با مشارکت 14 کشور را امضا کرد. امضای این منشور در دفتر مرکزی سازمان فضایی عربستان سعودی صورت گرفت، سازمان فضایی سعودی در حمایت این ابتکار که از جانب آ‍ژانس فضایی امارات راه اندازی شد، نقش برجسته ایفا کرده است.

هدف از این منشور، «ایجاد اولین گروه عربی برای همکاری فضایی»، تشویق همکاری‌های فضایی عربی در کلیه فعالیت های فضایی به منظور دستیابی به هماهنگی در اقدامات سازمانی بین آ‍ژانس های فضایی ، هماهنگی بین اعضای گروه عربی برای اتخاذ موضع واحد در مناسبت های فضایی منطقه ای و بین المللی و همکاری گسترده تر و جامع تر میان کشورهای عربی در زمینه فضایی عنوان شده است. 14 کشور این گروه عبارت اند از : عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، کویت، اردن، الجزایر، تونس، سودان، مصر ، لبنان، مراکش، عراق و موریتانی.

 کاهش فروش نفت عربستان به خریداران آسیایی

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان، حجم فروش نفت برای بارگیری در ‍ماه جولای را برای حداقل چهار خریدار آسیایی کاهش داده است. منابع آگاه به رویترز اظهار کردند، این کاهش فروش عمدتا مربوط به گریدهای نفتی سنگین متوسط است. این اقدام در راستای اجرای توافق کاهش تولید 9.7 میلیون بشکه در روز گروه اوپک پلاس تا پایان ‍جولای صورت می‌گیرد.

 عرضه 30 درصد از سهام شرکت تامین مالی «املاک بین المللی» عربستان 

شرکت تامین مالی «املاک بین المللی» عربستان که مجموعا 829 میلیون دلار دارایی دارد، روز یکشنبه 25 خرداد ماه اعلام کرد که 30 درصد از سهام خود را در 30 ژوئن در بازار ریاض عرضه خواهد کرد. عرضه سهام این شرکت با هدف دیده شدن بیشتر در میان مشتریان و کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری انجام می‌گردد. لازم به ذکر است این نخستین عرضه عمومی سهام در عربستان پس از شیوع ویروس کرونا است.

 خرید 2.1 میلیارد سهم شرکت سابک توسط آرامکو

منابع آگاه در مصاحبه با رویترز تایید کرده اند که روز یکشنبه 25 خرداد ماه شرکت آرامکو 2.1 میلیارد سهم شرکت سابک را به ارزش 69.1 میلیارد دلار به صورت رسمی از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان خریداری کرده است. فروش سهام سابک در پی تعهد ارامکو در سال 2019 مبنی بر خرید 70 درصد این شرکت پتروشیمی صورت گرفته است. لازم به ذکر است در پی سقوط 40 درصدی ارزش شرکت سابک گمانه زنی‌ها حاکی از بازنگری آرامکو در قرار داد پیشین خود بود اما با اعلام فروش سهام در روز یکشنبه مشخص گردید که آرامکو همچنان به تعهد خود پایبند است اما هنوز چارچوب پرداخت ها به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان مشخص نشده است . 

یازدهمین نشست وزرای کشورهای عضو اوپک و کشورهای خارج از این سازمان به ریاست وزیر انرژی عربستان

یازدهمین نشست وزرای کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس به طور ویدئو کنفرانس به ریاست عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعودی وزیر انر‍ژی سعودی و با مشارکت آقای الکساندر نواک رئیس  دوره ای این نشست و وزیر انرژی روسیه برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست نسبت به تعهد کشورهای تولید کننده ی نفت برای همکاری‌های مستمر جهت تحقق ثبات بازار جهانی نفت و خدمت به منافع مشترک کشورهای تولید کننده و تامین نیازهای مصرف کنندگان تاکید نموده و از انتخاب اکوادور، اندونزی، تریندیداد و توباگو به عنوان ناظران دوره ای استقبال کردند. در این نشست اعلام شد، کاهش تولید نفت توسط کشورهای اوپک پلاس در ماه می هم زمان با خروج تدریجی اقتصادهای بسته بوده و نقش زیادی در بهبود بازارهای نفت داشته است؛ شرکت کنندگان در این نشست نسبت به ادامه ی همکاری‌ها برای تحقق توازن و ثبات در بازار جهانی نفت تاکید کردند. اما در رابطه با نکات اصلی بازار جهانی نفت در دوره کنونی و پیوست به توافق نامه ی صورت گرفته در 179 مین نشست اوپک، شرکت کنندگان در رابطه با نکات زیر به توافق رسیدند:

1- تاکید مجدد بر تعهد ماه آوریل

2- موافقت با مفهوم تعویض، از سوی کشورهایی که نتوانسته اند به طور صددرصد به تعهدات خود در ماه‌های می و ‍ژوئن پایبند باشند و در ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر آن را جبران خواهند کرد در کنار کاهش تولید در نظر گرفته شده برای این ماه‌ها.

3- موافقت با تمدید مرحله ی نخست کاهش تولید در ماه‌های می و ‍ژوئن به مدت یک ماه

4- موافقت با استمرار توافق نامه ی کنونی مرهون به التزام و تعهد همه ی شرکت کنندگان به اجرای بندهای 1 و 2 است که در بالا ذکر شد.

5- موافقت با اینکه اجرای کامل بندهای توافق نامه در تاریخ های یاد شده با توجه به عناصر پنج گانه ی یاد شده ثابت و غیر قابل تغییر بوده و کسی حق تصرف در آن را ندارد.

 کاهش 21% صادرات نفت سعودی در سه ماه اول سال 2020

بنا به گزارش مرجع عمومی آمار عربستان سعودی، صادرات نفت این کشور در سه ماهه اول سال 2020 به میزان 21 % نسبت به سال قبل کاهش یافته است و از 249 میلیون ریال سعودی به 197 میلیون ریال رسیده است، که ارزش آن حدود 11 میلیارد دلار می‌شود. اکنون نیز اوپک پلاس و تولید کنندگان نفت، توافق نموده اند که 9.7 میلیون بشکه برای دو ماه می و ‍ژوئن کاهش دهند که سبب کاهش تولید سعودی نیز می‌شود.

برنامه ریزی عربستان برای توسعه صنعت گردشگری

عربستان در نظر دارد دسترسی ویزا برای 49 کشور را تسهیل نماید. همچنین در مناطق مختلف زیر، پروژه‌های متعدد گردشگری و هتل سازی را اجرایی نماید تا در سال 2022 به رشد 45% گردشگری دست یابد:ریاض 43 پرو‍ژه، جده 35 پروژه، مکه 22 پروژه، الخبر 8 پروژه، مدینه 6 پروژه.

 عبور شمار مبتلایان به کرونا از 100 هزار نفر

بر اساس اعلام وزارت بهداشت سعودی در تاریخ 18 خرداد 99، شمار مبتلایان به کرونا در این کشور پس از ثبت 3 هزار و 45 مورد جدید، از صد هزار نفر فراتر رفته است. به گزارش شرق الاوسط، تاکنون 101 هزار و 914 نفر در سعودی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

عربستان شمار حج گذاران را محدود می‌کند

خبرگزاری رویترز دوشنبه 19 خرداد در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی در نظر دارد برای حج امسال تنها شمار محدودی زائر را بپذیرد. پس از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در عربستان به بیش از 100 هزار نفر، منابع آگاه اعلام کردند دولت سعودی در حج امسال برای جلوگیری از شیوع کرونا احتمالا شمار معدودی از حجاج را بپذیرد. بر اساس این گزارش، دو منبع آگاه گفتند که دولت سعودی امسال در نظر دارد تنها شمار اندکی را به عنوان امری نمادین برای حج بپذیرد و محدودیت هایی مانند محدودیت سنی و معاینه‌های بیشتر پزشکی را اعمال کند. در همین ارتباط یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت: با این محدودیت ها احتمالا از هر کشور 20 درصد سهمیه زائران پذیرفته می‌شود. این منابع همچنین از فشار برخی مقام ها برای لغو مراسم حج که از اواخر ماه جولای (مرداد) آغاز می‌شود خبر دادند. این گزارش می افزاید محدودیت و یا لغو مراسم حج، فشار مالی مضاعفی بر دولت سعودی وارد خواهد کرد که این روزها به خاطر کاهش شدید قیمت نفت و شیوع کرونا زیان دیده است. همچنین، تحلیل گران سال اقتصادی دشواری را برای عربستان پیش بینی کرده اند.

گزارش JP Morgan در خصوص افزایش سهم عربستان سعودی در بازار نفت

بانک JP Morgan روز جمعه 23 خرداد ماه 1399 طی گزارشی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در بخش نفتی به دلیل سقوط قیمت نفت، پیش بینی نمود که  عربستان سعودی به دلیل تولید کم هزینه و ذخایر بالای نفتی سهم بالایی کسب خواهد کرد و از 11.6 درصد تا سال 2020 به 15 درصد در دهه آینده خواهد رسید که بالاترین میزان از دهه هشتاد میلادی است. همچنین این بانک تاکید می نماید که بر خلاف انتظارات، سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضا منجر به کاهش تولید نفت شیل آمریکا گردیده و در نتیجه سهم کشورهای عضو اوپک را افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است سهم اوپک از بازار نفت در سال 2016 برابر با 39 درصد بوده و در سال 2020 معادل 33 درصد پیش بینی می‌شد که انتظار می رود در سال 2024 کشورهای عضو اوپک سهم 40 درصدی از بازار به دست آورند 

بانک توسعه اجتماعی سعودی: مردم برای افزایش درآمد دنبال شغل آزاد بروند

بانک توسعه اجتماعی سعودی از مردم این کشور خواست تا از فرصت موجود استفاده کنند و برای افزایش درآمد دنبال شغل آزاد بروند. بانک توسعه اجتماعی با ایجاد سامانه «نفاذ» برای متقاضیان کار آزاد اعلام کرد علاقه مندان می‌توانند در شرایط کنونی از طریق این سامانه مهارت های کاری کسب کنند. سامانه نفاذ که در جهت تامین مالی مشاغل آزاد راه اندازی شده الگوی هدفمندی برای شهروندانی است که قادر به کار کردن هستند اما شغل مناسب پیدا نمی‌کنند یا افراد دارای مهارت های تخصصی که به دنبال افزایش درامد ماهیانه هستند. نفاذ به این افراد کمک مالی می‌کند تا بتوانند شغل آزاد به هزینه شخصی خود دست و پا کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما