معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۵۲

اخبار اقتصادی گرجستان (نیمه اول خرداد 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصاد داخلی و خارجی گرجستان در نیمه اول خرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل می‌باشد :

کاهش 42.3 درصدی حواله‌های ارزی به مقصد گرجستان

به سبب بروز بحران کرونا ویروس حجم حواله‌های ارزی از طریق سیستم بانکی به مقصد گرجستان با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است. بطوری که در ماه آوریل سال جاری (2020 میلادی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حواله‌های ارزی 42.3 درصد کاهش یافته و به 79 میلیون دلار رسید.

بنا به گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، در ماه ژانویه نیز مبلغ 34.6 میلیون دلار حواله ارزی از مبدا اتحادیه اروپا به گرجستان حواله شده است که 35 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت است. در ماه آوریل بیشترین کاهش حواله‌های ارزی از کشورهای روسیه و اسپانیا با بیش از 60 درصد کاهش و کمترین کاهش نیز مربوط به آلمان با 1 درصد کاهش بوده است. در میان 10 کشور اول با بیشترین حواله‌های ارزی، جمهوری آذربایجان تنها کشوری است که حجم حواله‌های ارزی آن 39.4 درصد افزایش داشته است.

  1.  ایتالیا 3 میلیون دلار:  27.5 درصد کاهش
  2.  روسیه 13.1 میلیون دلار: 61.8 درصد کاهش
  3.  یونان 10.5 میلیون دلار: 31.8 درصد کاهش
  4.  امریکا 9.7 میلیون دلار: 33.6 درصد کاهش
  5.  اسراییل 6.8 میلیون دلار: 48.4 درصد کاهش
  6.  ترکیه 5.3 میلیون دلار: 31.3 درصد کاهش
  7.  آلمان 3.7 میلیون دلار:0.71 درصد کاهش
  8.  آذربایجان 2.4 میلیون دلار: 39.4 درصد افزایش
  9.  اوکراین 1.6 میلیون دلار: 32.1 درصد کاهش
  10.  اسپانیا 1.6 میلیون دلار: 60.4 درصد کاهش

پیش بینی بانک بازسازی و توسعه اروپا: اقتصاد گرجستان 5.5٪ کوچک خواهد شد

بانک بازسازی و توسعه اروپا نتایج تحقیقات اقتصادی جدید را منتشر کرد. بر اساس پیش بینی این بانک، تا پایان سال 2020 اقتصاد گرجستان 5.5 درصد کوچک خواهد شد. این نیز بدبین ترین پیش بینی برای گرجستان است. زیرا صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی گرجستان معتقدند که این کاهش 4٪ خواهد بود.

بانک بازسازی و توسعه اروپا همچنین از سرگیری رشد اقتصادی از اوایل سال 2021 را پیش بینی کرده است. این رشد بصورت تدریجی خواهد بود و تا پایان سال به 5.5 درصد خواهد رسید. بطوری که در پایان سال 2021 گرجستان کاملاً بر عواقب اپیدمی‌کروناویروس غلبه خواهد نمود و به سطح ژانویه 2020 باز خواهد گشت.

طبق پیش بینی بانک بازسازی و توسعه اروپا، رکود اقتصادی در گرجستان بیشتر از کشورهای همسایه خواهد بود. بطوری که اقتصاد ارمنستان با 3.3٪، آذربایجان 3٪، اوکراین 4.5٪ و روسیه  نیز 4.5٪ کاهش مواجه خواهد بود. طبق نتیجه گیری کارشناسان این بانک، کاهش فاحش اقتصاد گرجستان در مقایسه با سایر کشورهای همسایه به دلیل وابستگی چشمگیر این کشور به درآمدهای گردشگری است که عملا با توجه به همه گیری این بیماری کاملا از دست می رود. بعلاوه تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی مشکلاتی مظاعف ایجاد کرده است.

اعلام آمادگی شرکت هواپیمایی فعال در گرجستان برای برقراری مجدد پروازها

گرجستان برای پذیرش گردشگران خارجی از اول جولای آماده می‌شود. در این خصوص ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار با مسئولان بخش حمل و نقل کشور دیدار کرد. در این دیدار روند فعالیت مجدد بخش گردشگری و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای انتقال مسافران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ناتیا تورناوا پس از این دیدار از آمادگی گرجستان برای پذیرش گردشگران خارجی از اول جولای خبر داد. به گفته او، بین 36 شرکت هواپیمایی فعال در گرجستان 18 شرکت آمادگی خود را برای برقراری مجدد پرواز ها اعلام کردند که البته قبل از آن توافقی بین کشور ها برای تعیین شرایط کریدور امن از طریق مجاری دیپلماتیک صورت خواهد گرفت. وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد که فصل جدید گردشگری در گرجستان با در نظر گرفتن شرایط جدید و پروتکل های بهداشتی آغاز خواهد شد.

ایجاد کریدور امن گردشگری بین گرجستان و سایر کشورها 

بسیاری از کشورها از جمله اتریش و همچنین کشورهای همسایه علاقمند به ایجاد کریدورهای گردشگری ایمن با گرجستان هستند. گئورگی گاخاریا نخست وزیر گرجستان طی کنفرانس اینترنتی با زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانگردی جهانی سازمان ملل متحد این مطلب را بیان داشت. دولت گرجستان طرحی برای مقابله با بحران کروناویروس و راه اندازی بخش گردشگری ارائه داد. پیش بینی می‌شود از 15 ژوئن گردشگری داخلی و از اول ژوئیه نیز گرجستان پذیرای مسافران از خارج کشور باشد.

بدین ترتیب گرجستان مرزهای زمینی و هوایی خود را با در نظر گرفتن اقدامات امنیتی که با همکاری سازمان بهداشت جهانی تهیه می‌کند، برای مسافران خارجی باز خواهد کرد. مقامات این کشور قبلاً مذاکرات با چندین کشور را در مورد ایجاد "راهروهای امن" برای گردشگران آغاز کرده اند.

نخست وزیر افزود: سفارتخانه‌های ما در خصوص راهروهای امن با دولت های دیگر در حال گفتگو هستند. از اتریش هم علاقه مندی وجود دارد. همچنین این موضوع مدت طولانی است که از طرف کشورهای همسایه مورد توجه بوده و آنها می خواهند در این راستا همکاری کنند. این فرصتی است برای فعال شدن بخش گردشگری داخلی و سپس بین المللی.به دنبال توصیه‌های سازمان جهانی گردشگری گرجستان انتظار دارد به سرعت به بازار گردشگری اروپا بپیوندد.

"ما بیش از یک ماه فرصت داریم تا زیرساخت های گردشگری داخلی را آماده کنیم. ما می دانیم که حوزه‌های حمل و نقل، فرودگاه‌ها، مرزهای زمینی و هتل ها بخش های مهم هستند. ما منتظر دستورالعمل های سازمان جهانی گردشگری هستیم تا کشور را به عنوان یک منطقه امن توریستی در سطح بین المللی معرفی کنیم و مشخص کنیم چه قوانین و ابزارهایی باید رعایت شود. "

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز به نوبه خود از طرح ضد بحران دولت گرجستان استقبال کرد. پولولیکاشویلی خاطرنشان کرد: گرجستان در راستای گردشگری گام های بسیار صحیح و موفقی برداشت. از جمله این که تصمیم گرفت یکی از اولین کشورهایی باشد که درب خود را بروز گردشگران می‌گشاید.

رئیس سازمان همچنین تصمیم دولت گرجستان برای ایجاد "مناطق سبز" محافظت شده از COVID-19 در استراحتگاه‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد. وی اطمینان دارد که در دوره پس از بحران COVID-19، این تحولات به عنوان مهمان نوازی و به یک مزیت رقابتی برای گرجستان معرفی خواهد شد.

انتقاد از طرح دولت گرجستان برای اولویت قرار گرفتن بخش گردشگری  در بحران کرونا ویروس

کارشناسان پس از دیدار با ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد گرجستان: ما موضع وزارت اقتصاد مبنی بر اینکه همچنان بخش گردشگری در اولویت قرار دارد را اشتباه می دانیم.

طی همایش اینترنتی که میان مسئولین، کارشناسان اجتماعی، دوایر آکادمیک و نمایندگان بخشهای مالی و اقتصادی برگزار شد، در خصوص جزئیات برنامه دولت در مبارزه با بحران کرونا ویروس گفتگو گردید.

نیکا شنگلیا کارشناس اقتصادی بیان داشت: همه دعوت شدگان در این کنفرانس فرصت اظهار نظر را نداشتند. اما قریب به اتفاق همه آنهایی که این فرصت را داشتند معتقد بودند در چنین شرایطی اولویت دادن به صنعت گردشگری قطعاً رویکردی نادرست است.

در این نشست که با حضور وزیر اقتصاد برگزار گردید 30 تا 35 نفر حضور یافتند . اما فقط تعداد معدودی از آنها توانستند سؤال بپرسند و نظر خود را ابراز کنند. دوشنبه آینده نشست دیگری برگزار می‌شود و به ما فرصت می دهند تا صحبت کنیم. وزیر در این نشست طرح را معرفی کرد و ما را با برنامه ضد بحران و اقداماتی که هم اکنون در حال انجام است آشنا نمود. در مجموع گرجستان هرگز برنامه‌های مشخصی برای توسعه اقتصادی نداشته است. اما اگر اکنون این برنامه وجود داشته باشد بسیار خوب خواهد بود.

 به گفته وی، حداقل برای چند ماه آینده بخش گردشگری نمی‌تواند در اولویت باشد.

شنگلیا می افزاید: اکنون هیچ کس نمی داند که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد. زیرا در روسیه، اروپا و سایر کشورها که معمولاً گردشگران از آنجا به گرجستان می آیند، شاهد وضعیت نامشخصی هستیم. گرجستان از اول ژوئن مرزهای خود را باز می‌کند و از بودجه و منابع بین المللی برای آماده شدن بخش گردشگری برای فصل پیش رو هزینه می‌کند. با این حال اطمینان نداریم که گردشگران خارجی به گرجستان خواهند آمد یا خیر.

این تنها دلیلی نیست که گرجستان نباید صنعت گردشگری را به رغم اهمیت آن برای اقتصاد کشور، جزو اولویت های اول قرار دهد.

زیرا گردشگران در هتل هایی که 90 درصد ساخت و تجهیز آنها وابسته به واردات است، بسر می‌برند و محصولاتی را می خورند که 80 درصد آن وارداتی است. به این ترتیب بخش قابل توجهی از درآمد توریستی برای تأمین نیاز این بخش به خارج می رود. این روند بسیار نامطلوب است. در شرایط فعلی، برای کاهش واردات و به ویژه واردات مواد غذایی، بخش کشاورزی دارای اولویت به مراتب بیشتری می‌باشد.

تاکید کارشناسان بر لزوم  تداوم اجرای طرح های زیر ساختی  در گرجستان

نمایندگان صنعت می‌گویند که نظر برخی‌ها درباره لزوم توقف همه فعالیت های زیرساختی به دلیل وقوع بحران کرونا ویروس، بی اساس است. گئورگی گاخاریا نخست وزیر گرجستان معتقد است که فعالیت های اجرایی برای پروژه‌هایی که جنبه حیاتی برای گرجستان دارند باید ادامه یابد. به نظر آنا ساباختریشویلی رئیس انجمن فعالان حوزه زیرساخت، حوزه زیر ساخت در گرجستان بیشترین اشتغال زایی را داشته است که حتی در شرایط بحران‌هایی همچون شیوع کرونا ویروس نیز نباید آنها را متوقف کرد. توقف طرحهای زیرساختی علاوه بر افزایش نرخ بیکاری به درآمدهای دولتی نیز زیان وارد می‌کند.

وی می افزاید: ما نمی‌توانیم به جای دولت تصمیم بگیریم. اما می‌توان نتایج احتمالی تعلیق پروژه‌های زیرساختی را تجسم کرد. این صنعت بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی گرجستان را تشکیل می دهد. به همین دلیل برای اقتصاد کشور بسیار مهم است. پروژه‌های زیرساختی اشتغال زایی بالایی دارند. به ویژه در شهرستانها که اغلب اوقات به جز طرحهای زیرساختی فرصتهای شغلی دیگری وجود ندارد. علاوه بر این اجرای طرح های زیرساختی بر دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز تاثیرات بزرگی می‌گذارند. لذا ادامه اجرای طرح های زیرساختی بسیار حایز اهمیت است.

به نظر افتاندیل سیلاگادزه دیگر کارشناس اقتصادی، با تعلیق پروژه‌های زیرساختی می‌توان سرمایه را برای امور دارای اولویت بیشتر مصرف نمود. هنگامی‌که کمبود مالی وجود دارد، می‌توان اجرای طرح های زیرساختی دارای اولویت ثانویه را به حالت تعلیق درآورد. طرح هایی که در شرایط عادی بسیار مهم هستند، اما در یک وضعیت بحرانی حیاتی نیستند. البته هیچ کس نمی‌گوید همه پروژه‌های زیرساختی باید متوقف شود. آن طرح هایی که اکنون در حال اجرا می‌باشند باید در هر صورت تکمیل شوند. اما مواردی که فقط برنامه ریزی شده اند قابل بازنگری هستند.

لذا دولت می‌باید اولویت طرح های زیرساختی را مشخص کند. بدین ترتیب که معلوم شود کدام پروژه‌ها باید حتی در شرایط بحرانی ادامه یابد و کدامیک نیز می‌تواند تا چند ماه منتظر بماند.

تاکید نخست وزیر گرجستان بر اهمیت  بخش کشاورزی در توسعه کشور

نخست وزیر گرجستان در مراسم معرفی طرح حمایت از بخش کشاورزی بر اهمیت این بخش در توسعه کشور تاکید کرد. گیورگی گاخاریا با بیان اینکه بحران کرونا اهمیت بخش کشاورزی را دو چندان ساخته است، اظهار داشت دولت طرح حمایت از بخش کشاورزی را بمنظور کمک به کشاورزان و رشد تولید محصولات کشاورزی اجرا خواهد کرد. بگفته گیورگی گاخاریا، توسعه روستا ها به معنای توسعه و اقتدار کشور است.

بر اساس طرح حمایت از بخش کشاورزی 300 میلیون لاری برای کمک به کشاورزان اختصاص داده می‌شود.کشاورزان همچنین برای هر هکتار زمین 150 لیتر گازویل را با تخفیف 1 لاری خریداری خواهند کرد.هر کشاورز برای هر هکتار زمین مبلغ 200 لاری را دریافت خواهد کرد.کشاورزان همچنین از پرداخت عوارض آبیاری زمین‌ها به مدت 20 سال معاف می‌شوند.50 درصد از هزینه احداث سیستم آبیاری و گلخانه توسط دولت پرداخت خواهد شد.

به گفته نخست وزیر، گرجستان امروز می‌تواند از بحران کنونی بعنوان یک فرصت استفاده کند.

حمایت انجمن کشاورزان گرجستان از  برنامه دولتی کمک به بخش کشاورزی

نینو زامباخیدزه  رئیس انجمن کشاورزان گرجستان: برنامه دولت برای توسعه بخش کشاورزی که 300 میلیون لاری برای اجرای آن اختصاص یافته است، بیش از انتظارات ما بوده است و تقریباً تمام مسائل موجب نگرانی کشاورزان را در نظر گرفته است.

به گفته وی، توسعه بخش کشاورزی به ویژه در حال حاضر حائز اهمیت است که بسیاری از کشورهای جهان صادرات غذا را محدود کرده و با سهمیه بندی امنیت غذایی خود را محافظت می‌کنند. در چنین شرایطی گرجستان ممکن است با کمبود محصولات غذایی روبرو شود. زیرا وابستگی به واردات در این حوزه بین 60 تا 70 درصد است.

این برنامه تقریباً تمام توصیه‌های ما را در نظر می‌گیرد. از جمله مزایایی برای خرید مقدار معینی از سوخت برای هر هکتار از اراضی زیر کشت، ساده سازی دسترسی به وام، تأمین اعتبار برای ساخت گلخانه‌ها و غیره.

وی افزود، البته برخی از توصیه‌ها هم عملی نشده است. به عنوان مثال، در نظر گرفتن گذشت های مالیاتی که انجمن کشاورزان مدتها است خواستار آن است.

اکنون یکی از پیش شرط های توسعه تولید محصولات کشاورزی، گسترش مزارع تعاونی‌ها است. برای تقویت این بخش ما پیشنهاد ایجاد مشوق های مالیاتی برای مزارع با گردش مالی کمتر از 200000 لاری را پیشنهاد کردیم. اکنون تسهیلات مورد نظر نه برای اشخاص حقوقی مانند تعاونی‌ها بلکه برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است. لذا ممکن است انتظارات لازم برای توسعه برآورد نشود. بلکه بالعکس اراضی کشاورزی به بخش های کوچکتری تفکیک شوند.

همچنین در پاراگراف معرفی مشوق های مالیاتی برای کشت محصولات زراعی سالانه، تمرکز بر روی کشت غلات حائز اهمیت بود. زیرا در حال حاضر تولید گندم در کشور تقریباً به طور کامل وجود ندارد.

اکنون گرجستان 90٪ گندم مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند. در عین حال ، با بروز بحران شیوع کروناویروس روسیه صادرات غلات را محدود کرد. بر این اساس اگر تأمین گندم مورد نیاز از ایالات متحده نبود ممکن بود با کمبود مواجه شویم. بنابراین یارانه‌های هدفمند نه تنها برای محصولات سالانه بلکه به طور خاص برای غلات اهمیت دارد. در نهایت ، هدف توسعه مزارع ، افزایش بهره وری آنها و افزایش سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی است.

تاکید وزیر حمل و نقل ترکیه بر اهمیت خط ریلی باکو_ تفلیس _ قارص

وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه از افزایش انتقال کالا از طریق خط ریلی باکو- تفلیس- قارص خبر داد. بگفته عادل کارا اسماعیل اوغلو، در شرایط پاندمی ویروس کرونا استفاده از راه آهن بعنوان حمل و نقل امن بیشتر شد و در این راستا با استفاده از خط ریلی باکو- تفلیس- قارص(BTK)  

240 هزار تن کالا از ترکیه صادر و 280 هزار تن کالا نیز به ترکیه وارد شده است. وزیر حمل و نقل ترکیه با بیان اینکه تصمیم ساخت راه آهن مذکور کاملا منطقی بوده است، اظهار داشت با دستور رئیس جمهور ترکیه قرار است ظرفیت این خط ریلی توسعه یابد. به گفته اسماعیل اغلو، با راه اندازی سیستم جدید انتقال کانتینر موجب خواهد شد تا حجم انتقال با 3.5 هزار تن افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما