معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۳۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۳

تاثیر اپیدمی ویروس کرونا بر اقتصاد فنلاند

تاثیرات ویروس کرونا در گستره جهانی غیر قابل اغماض است، مخصوصا در حوزه اقتصاد، میتوان گفت که بیشترین بحران در این ناحیه ایجاد شده است به گونه ای که بسیاری از کشورها در آینده ای نه چندان نزدیک بعد از بین رفتن این ویروس یا کشف واکسن آن، درگیر التیام بحران اقتصادی ناشی از این ویروس خواهند بود. اقتصاد فنلاند نیز از این بحران مستثنی نمی‌باشد، در ادامه جزئیات تاثیر این اپیدمی‌ بر اقتصاد فنلاند و اقدامات دولت مذبور در حمایت از صنایع تشریح می‌شود.

1) تغییر متغیرهای مهم اقتصادی

بر اساس پیش بینی موسسه Municipality Finance Plc (یکی از بزرگترین موسسات اعتباری فنلاند)، تولید ناخالص داخلی فنلاند در سال جاری 7 درصد کاهش خواهد یافت. این موسسه می‌گوید آثار مرحله اول کرونا در فنلاند تا حدی کمتر از اروپای مرکزی خواهد بود. به موجب این گزارش، بحران کاهش نرخ بهره ناشی از شیوع ویروس کرونا، بر صنایع فنلاند تاثیر منفی خواهد داشت. موسسه مذکور همچنین پیش بینی کرده صادرات این کشور در سالجاری 14 درصد و واردات و سرمایه گذاری فنلاند هر کدام 10 درصد کاهش یابد.

2) تعدیل نیروی کار

شرکت خودروسازی والمت فنلاند به منظور تنظیم نیاز خود، به حداکثر 1210 کارگر گفتگوها برای خاتمه همکاری با پرسنل شرکت در محل کارخانه Uusikaupunki واقع در جنوب غربی این کشور را آغاز کرده است. کاهش نرخ بهره ناشی از اپیدمی ویروس کرونا، علت این گفتگوها ارزیابی می‌گردد.

3) تصویب برنامه حمایت از فعالیت رستوران‌ها

کمیسیون اروپا برنامه حمایت 120 میلیون یورویی فنلاند برای حمایت از صاحبان رستوران‌های این کشور را تصویب نمود. بر اساس این برنامه دولت فنلاند برای جبران ضرر و زیان ناشی از تعطیلی رستوران‌ها، کمک یارانه ای را به آنها ارائه خواهد کرد. پارلمان فنلاند اخیرا میزان یارانه‌ها را به 170 میلیون یورو افزایش داده است. این کمک ها شامل دو بخش حمایت از شاغلین در رستوران‌ها و جبران محدودیت های اعمال شده بر فعالیت رستوران‌ها می‌باشد.

4) کمک دولت فنلاند به شرکت های حمل و نقل دریایی

کمیسیون اروپا طرح تضمین 600 میلیون یورویی دولت فنلاند برای حمایت از شرکت های حمل و نقل دریایی که در اثر بحران آسیب دیده اند را با هدف بقای این شرکت ها تصویب نمود. طرح تضمین برای آندسته از شرکت های صنعت حمل و نقل دریایی در نظر گرفته شده است که برای حفظ امنیت عرضه این کشور حایز اهمیت می‌باشند. هدف این تضمین‌ها کمک به این شرکت ها برای پوشش نیازهای فوری سرمایه ای آنها، حفظ پرسنل و تداوم فعالیت های آنها در زمینه حمل و نقل دریایی است.

5) کاهش میزان اخراج کارگران

وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند اعلام کرد میزان اخراج ها از کار در این کشور بصورت قابل توجهی در ماه می متوقف شده است. به موجب گزارش این وزارتخانه، تعداد افرادی که از کار اخراج گردیدند از اواسط ماه مارس شروع به افزایش نمود و در اوایل ماه آوریل به بالاترین میزان رسید. در پایان فوریه 18800 جویای کار وجود داشت که بصورت تمام وقت از کار اخراج شده بودند که این رقم در پایان مارس به 65300 نفر و در پایان آوریل به 163700 نفر رسید. سه شنبه گذشته 162000 جویای کار وجود داشت که گویای این است که در طی ماه می‌کمی‌کاهش یافته است.

6) میزان رشد اقتصادی  فنلاند

بانک نوردیا پیش بینی کرد که اقتصاد فنلاند طی سال جاری 7 درصد کوچک تر شود. کارشناس ارشد بانک یاد شده بر این اعتقاد است که در سال آینده اقتصاد فنلاند 4 درصد رشد خواهد داشت.

7) تشکیل صندوق بازیابی با هدف احیای اقتصادهای زیان ‌دیده از کرونا

کمیسون اروپا از طرح خود برای تشکیل صندوق بازیابی غول پیکر جدید خود با هدف احیای اقتصادهای زیان ‌دیده از کرونا به میزان 500 میلیارد یورو پرده برداری کرد. سهم در نظر گرفته شده برای سپرده گذاری کشور فنلاند در این صندوق احتمالا 8.5 میلیارد یورو خواهد بود. آقای  جیری هوکیمیس، رئیس کنفدراسیون صنایع فنلاند ضمن حمایت از صندوق یاد شده اعلام کرد این امر موجب افزایش مجدد سرمایه گذاری اروپا خواهد شد.

8) اخراج کارکنان  شرکت کشتیرانی تالینک استونی

شرکت کشتیرانی تالینک استونی 190 کارمند خود را از کار اخراج نمود. به گزارش تلویزیون استونی این شرکت قرار است 800 کارمند خود را در لتونی و سوئد نیز کاهش دهد. آقای پاوو نوژان رئیس هیات مدیره شرکت یاد شده می‌گوید کسب و کار این شرکت در این تابستان دیگر مثل قبل از همه گیری ویروس کرونا نخواهد بود. به گفته وی برای اجتناب از اخراج کارمندان پیشنهاد کاهش 20 درصدی دستمزدها مطرح شده است. اخراج این 800 کارمند شامل فنلاندی‌ها نمی‌شود زیرا بیشتر اتباع فنلاندی پیش از این از شرکت مذکور اخراج گردیده اند. خطوط کشتیرانی تالینک شامل 12 کشتی است که در مسیر استونی به فنلاند، سوئد و لتونی فعالیت می نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما