معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۸۷

آثار ایپدمی‌کرونا بر صنعت گردشگری فنلاند و تدابیر دولت برای احیاء آن

شیوع ویروس کرونا آثار زیانبار فراوانی بر صنعت گردشگری فنلاند داشته است بطوریکه به موجب آمارهای رسمی، میزان اقامت شبانه صرف شده توسط گردشگران خارجی و داخلی در اماکن گردشگری این کشور در ماه آوریل سالجاری به ترتیب 95.2 و 86.4 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. درهمین ماه، 255 هتل بطور کلی تعطیل شدند و 66 هتل نیز در بخشی از این ماه فعالیت نداشتند. وزارت اشتغال و امور اقتصادی فنلاند پیش بینی کرده چنانچه وضعیت اپیدمی‌کرونا تا پایان سال ادامه یابد، 70 درصد درآمدهای گردشگری فنلاند، معادل 10.9 میلیارد یورو کاهش یابد. به دلیل این آثار منفی، دولت فنلاند از 29 ماه می مجوز سفرهای داخلی به مردم این کشور را صادر و اعلام کرد مردم می‌توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی به مناطق مختلف این کشور سفر نمایند. هر چند سفر گردشگران خارجی به فنلاند هنوز هم ممنوع بوده و به فنلاندی‌ها توصیه می‌گردد از سفرهای توریستی به خارج از این کشور اجتناب نمایند.

صنعت گردشگری فنلاند از جمله صنایعی محسوب می‌شود که در اثر شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی متحمل شده است. آمارها حاکی از این است که به علت اپیدمی‌کرونا تعداد گردشگران خارجی ورودی به فنلاند بر حسب اقامت شبانه آنها، به میزان 95 درصد کاهش یافته است. به موجب پیش بینی وزارت اشتغال و امور اقتصادی فنلاند اگر وضعیت اپیدمی‌کرونا تا پایان سال ادامه یابد، 70 درصد درآمدهای گردشگری فنلاند، معادل 10.9 میلیارد یورو کاهش خواهد یافت.

به موجب آمارهای رسمی درآمدهای حاصل از گردشگری در فنلاند در سال 2019 به میزان 16.1 میلیارد یورو بوده است. قبل از شیوع کرونا پیش بینی شده بود درآمدهای گردشگری فنلاند در سال 2021 حدود 17 میلیارد یورو باشد. روزنامه فنلاندی "تالوسلاما" چندی قبل طی گزارشی اعلام کرد حتی با خوش بینانه ترین پیش بینی‌ها درخواست برای خدمات گردشگری در فنلاند در سال آینده به سطح سال 1995 کاهش خواهد یافت.

تدابیر دولت برای احیاء گردشگری

به علت اثرات زیانبار اپیدمی‌کرونا بر صنعت گردشگری فنلاند، دولت این کشور از 29 ماه می اجازه انجام سفرهای داخلی به مردم این کشور را اعطاء و اعلام کرد مردم می‌توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستور العمل های صادره شده از سوی وزارت بهداشت و امور اجتماعی به مناطق مختلف این کشور سفر نمایند و گردشگران و تورگردان‌ها را ملزم کرد اقدامات و تدابیر لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را بعمل آورند. در همین حال، سفر گردشگران خارجی به فنلاند همچنان ممنوع بوده و فنلاندی‌ها هم باید از انجام سفر های توریستی به خارج از کشور اجتناب نمایند. سفرهای تجاری به حوزه شنگن مجاز اعلام شده است.

با توجه به اینکه حوزه گردشگری فنلاند از شرایط جاری رنج می‌برد، دولت با احیاء گردشگری داخلی درصدد ترمیم بخشی از خسارت های وارده به این حوزه می‌باشد. به نظر وزیر اشتغال و امور اقتصادی فنلاند که مسئول توسعه امور گردشگری در این کشور می‌باشد، از سرگیری گردشگری داخلی افزایش قابل توجه سرعت انتشار ویروس کرونا را موجب نخواهد شد و بار اضافی بر سیستم بهداشتی مناطق گردشگری این کشور تحمیل نخواهد کرد، اگر چه باید در مناطق گردشگری، از نظر انتشار ویروس کرونا و بالا رفتن سطح ریسک، تغییرات سریع را انتظار داشته باشیم. به نظر آقای میکا لینتلی، بازگشایی گردشگری داخلی یک تصمیم عاقلانه بوده است.

صدور دستور العمل های بهداشتی برای سفرها

وزارتخانه‌های اشتغال و امور اقتصادی و بهداشت و امور اجتماعی فنلاند دستور العمل هایی برای بازگشایی امن توریسم داخلی فنلاند صادر نموده اند. آژانس های گردشگری و گردشگران وظیفه پیروی از دستورالعمل ها و اعمال آنها را در فعالیت های خود دارند. هدف از این دستور العمل پشتیبانی از آژانس های گردشگری در اجرای ایمن فعالیت های تجاری خود در شرایط جاری است. با رعایت دستورالعمل می‌توان ضمن تضمین سلامت راهنمایان تور ها و گردشگران، خطر شیوع ویروس کرونا در زمان بازگشایی گردشگری داخلی را کاهش داد. 

به موجب یکی از بندهای دستور العمل مذکور، بیماران باید از کلیه سفر ها اجتناب کنند و اگر فرد دارای علائم بیماری است باید فورا با مرکز بهداشتی محل سکونت یا منطقه ای که برای سفر انتخاب کرده، تماس بگیرد.

دولت فنلاند در تاریخ 6 می، برنامه یک زمان بندی شده برای اجرای استراتژی ترکیبی جهت مدیریت بحران کرونا را مصوب نمود. به موجب این مصوبه، این کشور با توجه به اینکه در کنترل پیشرفت اپیدمی‌کرونا موفق بوده است، بصورت تدریجی از تدابیر فوق العاده محدود ساز به سمت اقدامات هدفمند تر و کاهش برخی محدودیت های حرکت خواهد کرد. لازم به ذکر است، از اول ژوئن رستوران‌ها و کافه‌ها در سراسر کشور با رعایت برخی محدودیت ها از جمله در زمینه پذیرش تعداد مشتریان و مسافرین در یک زمان بازگشایی شد. این مراکز می‌توانند فقط با نیمی از ظرفیت و  از 6 صبح تا 11 شب فعالیت نمایند. 

راه اندازی گردشگری مجازی

با توجه به وضعیت جاری و عدم امکان سفر های گردشگری به فنلاند، برخی مناطق گردشگری این کشور امکان گردشگری مجازی برای گردشگران خارجی را فراهم کرده اند. نخستین گردشگران مجازی از ژاپن قرار است در ماه ژوئن از منطقه ساونلینا در شرق فنلاند بازدید کنند. یک گروه 20 نفره هم در تاریخ 6 ژوئن از منطقه سایما در شرق کشور بازدید خواهند کرد.  این گردشگران از طریق یک لینک ویدیویی از کشور خود با استفاده از ویدئوهای زنده، فیلم ها و تصاویر 360 درجه از این مناطق بازدید خواهند کرد.  این سفر دو ساعت به طول خواهد انجامید. این گروه‌ها  برای سفر به فنلاند پرواز مجازی خواهند داشت. به عقیده  آقای Juho Pesonen مدیر پژوهشی دانشکده تجارت دانشگاه فنلاند شرقی، تورهای مجازی روشی جدید برای کشف فرهنگ ها، اماکن و مردم ارائه می دهند و آنها نیازی به ترک خانه‌های خود ندارند و این پدیده یک راه سازگار با محیط زیست برای آشنایی با مکان‌های جدید است."

گردشگران ژاپنی برای بازدید از فنلاند 2500 ین یا 20 یورو پرداخت خواهند کرد. گردشگران ژاپنی که ماه ژوئن به فنلاند سفر می‌کنند تازه وارد صحنه سفر مجازی نیستند. آنها قبلاً از کشور خود به دانمارک و نروژ نیز سفر کرده اند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما