برگزاری چهارمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال 1399
چهارمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری در روز یکشنبه یازدهم خرداد ماه به ریاست جناب آقای انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و دستگاههای اجرایی از جمله وزارت خانههای نیرو، راه و شهر سازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، علوم ، تحقیقات و فناوری، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران و سایر دستگاههای ذیربط با دستور کار نگاهی به مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ایران با سایر کشورها، بررسی آخرین وضعیت همکاری اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا و همچنین بررسی نحوه مشارکت فعال در سومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای در آبان ماه سال جاری، برگزار گردید.
این نشست با ارائه اخبار مربوط به عملیات موفقیت آمیز انتقال 5 نفتکش فراوردههای سوختی به کشور ونزوئلا ، سفر هیئت ایرانی به سرپرستی معاونت امور بین الملل وزارت امور خارجه به افغانستان در خصوص حادثه اخیر برای اتباع افغان و اقناع و رضایت مسئولین افغانی در این مورد و تشریح آخرین وضعیت تبادلات مرزی با کشورهای همسایه بدنبال شیوع بیماری کوید - 19 آغاز گردید .
در زمینه بررسی وضعیت همکاری اقتصادی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ضمن ارزیابی مثبت عملکرد این توافقنامه در بهبود تراز تجاری کشورمان با این اتحادیه، مواردی نظیر: "ایجاد جهش مبادلات تجاری فی مابین"، "افزایش قدرت رقابتی محصولات ایرانی در عرصه تجارت بین الملل"، "تجارت در چهارچوب یک اتحادیه اقتصادی بین المللی و زمینه سازی برای عضویت در WTO" ، "پوشش نوسانات عرضه و تقاضای محصولات مورد مبادله در این توافقنامه در داخل کشور" و "استفاده از پتانسیل ترانزیت کالا در کشورمان در مبادلات این اتحادیه با سایر کشورها" به عنوان مزیت های اصلی این همکاری مطرح شد. همچنین اصلی ترین الزامات در جهت توفیق بیشتر این توافقنامه شامل مواردی بدین شرح شناسایی شد:
- "نگاه صادرات محور به تولید و تاکید روی استانداردهای سخت گیرانه در محصولات صادراتی"، - "توسعه همکاریهای پولی- بانکی، گمرکی، حوزه انرژی و حوزه حمل و نقل و لجستیک با این اتحادیه"،
- "مشارکت بخش خصوصی و دولتی در انجام مطالعات و برنامه ریزی جهت ایجاد توافقنامه تجارت آزاد با این اتحادیه".
در زمینه مشارکت فعال کشورمان در سومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای نیز موارد ذیل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت:
- لزوم متنوع سازی صنایع و خدماتی که در این نمایشگاه معرفی میشوند.
- تاکید بر روی حوزههای گردشگری، کشاورزی، شرکت های دانش بنیان و استانهای موفق در امر صادرات.
- ضرورت بحث برند سازی به خصوص در پاویون ملی در این نمایشگاه.
- ضرورت توجه به زمان بندیهای این رویداد و لزوم هماهنگی بین نهادهای مربوطه در این خصوص.