معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۰۵- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۹۸۱

پس از 75 سال؛ مجددا ساعت صفر

پس از 75 سال؛ مجددا ساعت صفر عنوان مقاله ای است که طی آن نویسنده ( فولکر ) با تشبیه وضعیت زمان پذیرش شکست آلمان در سال 1945 و بحران کنونی کرونا در آلمان و اروپا، نتیجه می‌گیرد که مقابله با بحران همه گیر کوید 19، نیازمند تعریف و اجرای یک نسخه اروپایی شبیه طرح مارشال در برهه تاریخی فردای جنگ جهانی دوم می‌باشد.

ویرانه‌ها و خرابی‌هایی که از آن‌ها دود بلند می‌شود، نماهای ساختمان‌هایی که بر اثر بمباران ویران شده اند و انسان‌های بی خانمان که در خیابان رها شده اند و نگاه‌های مایوس شده آن‌ها که نشان از غم و اندوه فراوان دارد؛ سوسیالیسم ملی با خشم نابودگر خود دنیا را به آتش کشید و سرزمین مادری خود را نیز در خاکستر نشاند. 75 سال پیش در روز هشتم ماه می 1945 دیکتاتور وحشت به همراه نیروی نظامیش تسلیم بی قید و شرط گردید و در واقع پایان یافت.

اگرچه وسعت و ابعاد ویرانی در " ساعت صفر " همه چیز را در سکوت فرو برده بود، اما یک مسئله کاملا روشن بود: آلمان از دست فاشیست های تروریست آزاد شده بود و در این آزادی، شانسی برای یک شروع جدید نهفته بود. پس از آن بخشی از آلمان با حمایت متحدین توانست دارای قانون اساسی شود و در حقیقت از یک اطمینان خاطر و پشتوانه برخوردار شد. حمایت و پشتوانه ای که احیای مجدد آلمان را امکان پذیر کرد و باید تاکید کنم که دموکراسی، آزادی و همکاری اروپا تا حدود زیادی تاثیرگذار بود. صلح و فاصله گرفتن از دشمنی‌های دیرینه؛ ساخت مجدد یک کشور ویرانه و به پا خاستن جمهوری فدرال آلمان جوان به عنوان یک کشوری که - به واسطه صلحی که در آن وجود دارد و به خاطر درک و فهم آن و نیز رشد اقتصادی بی نظیر آن- دنیا برای آن احترام قائل است را میسر کرد.

موتور ابتکار عمل برای رشد سریع آلمان و اروپا توسط طرح مارشال که متعلق به آمریکا بود، در اروپا اجرا شد و وام های بسیار کلان همراه با سوبسید های کالاهای مختلف را در اختیار کشورهای آن زمان اروپا قرار داد که در نتیجه آن از ویرانه‌های جنگ جهانی، اقتصادی شکوفا که موجبات گسترش دموکراسی را فراهم نمود، سر برآورد. بدون چنین کمک هایی و چنین اقداماتی، احیاء و  بر پایی دوباره آلمان، امکان پذیر نبود.

اکنون که همه گیری کوید 19 در حال تخریب آلمان و اروپا و نیز جهان می‌باشد و دنیا را به یک رکود اقتصادی می‌کشاند که از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است، ما نیازمند یک  "برنامه ساخت اروپا" هستیم. برنامه ای که امکان رقابت عمیق اقتصادی اروپا با چین و آمریکا را بوجود آورد. باید ساختاری جدید ایجاد کرد. ساختاری که رقابت پذیری صنایع آلمان را - به خصوص در زمان پسا بحران کرونا- حاصل نماید.

ما بعد از " ساعت صفر" سال 1945 مجددا در موقعیت " ساعت صفر" قرار گرفته ایم. باید برای نجات زندگی انسان‌ها؛ زندگی کل جامعه از حرکت باز می ایستاد. باید اقتصاد موقتا راکد می ماند و تمامی‌کشور برای مدتی در خود فرو می رفت. اما اکنون هم مانند " ساعت صفر" سال 1945، یک شانس دوباره برای ساخت و بازسازی مجدد وجود دارد. در آن سال طرح مارشال به کمک آلمان و اروپا آمد ولیکن اروپا امروز این شانس را دارد که شروع مجدد خود را به خودی خود پی ریزی کند. ما این کار را باید سریع و دقیق پیگیری کنیم. این امر به اروپا کمک خواهد کرد، به  آلمان کمک خواهد کرد و به ایالت هسن کمک خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما