معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۴۳

اقدامات مثال زدنی ایران درمبارزه با کرونا زیر سایه تحریم های شدید

روزنامه پر تیراژ نایادیگانتا T چاپ داکا در بنگلادش ، در تاریخ 3 می 2020 میلادی مقاله ای تحت عنوان " اقدامات مثال زدنی ایران درمبارزه با کرونا زیر سایه تحریم های شدید " به قلم آقای سعیدالاسلام، به رشته تحریر درآورده که طی آن در مورد فرایند و اقدامات موفقیت آمیز صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران در شرایط مواجه با انتشار ویروس کرونا پرداخته است . ترجمه این مقاله در پی خواهد آمد .

 روزنامه نایادیگانتا، چاپ داکا،3 می:

با آنکه ویروس نوظهور کرونا(کووید-19) اولین بار در کشور چین پدیدار شد اما هم اکنون این بیماری مهلک به سراسر جهان سرایت پیدا کرده است. هر روز وضعیت بدتر می‌شود. چین تاکنون توانسته تا حدودی به این اوضاع سر و سامان دهد اما وضعیت بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا وخیم گزارش شده است. هر لحظه بر تعداد جان باختگان افزوده می‌شود. در سطح جهان تعداد مبتلایان نیز به سرعت بالا می رود. به گزارش خبرگزاری رویتر روزانه در اسپانیا در اثر ویروس کرونا 268 نفر جان می‌بازند. این رقم پائین ترین آمار مرگ و میر در یک روز از روز 20 مارس تاکنون بوده است. طبق آمار «ورلدومتر» تا روز 30 آوریل، در اسپانیا 239 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این تعداد 138 هزار نفر بهبود یافته اند. یعنی 57.58 درصد بیماران در این کشور بهبود یافته اند. طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، در ایتالیا در روز 30 آوریل 285 بیمار کرونا جان سپردند. تا این روز در ایتالیا 27 27.967 بیمار کرونایی فوت کردند. در ایتالیا تاکنون 205 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند و از میان آنان 76 هزار نفر بهبود کامل یافته اند. یعنی در این کشور اروپایی نرخ بهبود بیماران کرونا تقریبا 35 درصد است. فرانسه کشور دیگر اروپایی در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری است و در این کشور 29 درصد بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته اند. در این کشور تا روز 30 آوریل 24 هزار انسان فوت شده اند.

البته قبل از شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا، کشوری که بزرگترین قربانی این بیماری پس از چین شد، ایران بود. می‌شود گفت ویروس کرونا ایران را غافلگیر کرد و مسئولین این کشور هیچ فرصتی برای آماده کردن خود پیدا نکردند. لذا در اوائل تا مقامات ایران به خود بیایند، این ویروس جان هزاران نفر را گرفت. اما بزودی این کشور منطقه خاورمیانه توانست به اوضاع خود سر و سامان دهد. ایران با وجود مشکلات مالی ناشی از تحریم های اقتصادی آمریکا توانست با مهارت خاص بر اوضاع مسلط شده و ایجاد مراکز درمانی صحرایی بسیار در این کشور به وضوح این امر را ثابت می‌کند. این مراکز درمانی بسیار مجهز و مرتب هستند. زمانی که انگلیس پس از ماهها هنوز در تکافوی تهیه لباس مخصوص برای کادر پزشکی خود بود، ایران اصلا با چنین کمبودهایی روبرو نشد. ایران در کنترل مرگ و میر نیز نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار موفق تر عمل کرده است. این در حالی است که ایران به خاطر مانع تراشی آمریکا نتوانست برای مقابله با ویروس کرونا از صندوق بین المللی پول وام دریافت نماید. با آنکه در ایران تعداد مبتلایان بسرعت افزایش می یافت اما نسبت به آن تعداد جان باختگان بسیار کمتر بوده است. در خانه‌های سالمندان کشورهای اروپایی و آمریکا تعداد کثیری از افراد سالخورده درمانده و کشته شدند. اما این صحنه اصلا در ایران دیده نشد. تعداد درمان نیافتگان نیز در ایران نسبت به آن کشورها بمراتب کمتر بوده است.

نسبت به تعداد جمعیت نیز وضعیت ایران بهتر از کشورهای غربی بوده است. در اسپانیا نسبت به هر هزار بیمار 482 نفر جان باختند، در آمریکا 158 نفر و در آلمان 69 نفر جان خود را از دست دادند. در حالی که در ایران از هر 1000 بیمار تنها 66 نفر جان باختند. یعنی ایران نسبت به آلمان نیز که کمترین میزان مرگ و میر در بین کشورهای اروپایی را ثبت نموده، موفق تر عمل کرده است. از این می‌شود نتیجه گیری کرد که با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکا، ایران از لحاظ کیفیت سیستم خدمات درمانی نسبت  به کشورهای اروپایی دست برتری دارد.

جالب است که اینگونه موفقیت و خودکفایی ایران نیز در شرایط مقابله با تحریم های آمریکا حاصل شده است. درحالی که آمریکا در این وضعیت بحرانی همچنان نسبت به ایران سیاست دوگانه اعمال نموده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کمک به ایران کرده است. در حالی که او درست برعکس گفته‌های خود عمل نموده است. ایران بارها اعلام کرده که این کشور نیازی به کمک آمریکا ندارد بلکه می خواهد تحریم های غیر قانونی و ظالمانه و یک جانبه آمریکا برداشته شود. ترامپ به این خواسته ایران جواب رد داده و حتی در این بحبوحه ویروس کرونا بر تحریم های ایران افزوده است. در این میان سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اعلام کرده است: «دولت آمریکا در مبارزه با ویروس کرونا ناتوانی‌های زیادی از خود نشان داده است. لذا ایران حاضر است از این وضعیت درماندگی، دولت آمریکا را نجات داده و به مردم آمریکا کمک نماید.» وی در صفحه رسمی‌توئیتر خود نوشت: «وزیر بهداشت آمریکا در نشست سازمان جهانی بهداشت ادعا کرد که مایل است به ایران کمک کند اما ما این گونه وعده‌های توخالی را رد می‌کنیم. ما به کمک خداوند متعال و با پشتیبانی مردم در مبارزه با کرونا موفقیت های زیادی را بدست آورده ایم.»

درواقع ترامپ در رابطه با مسئله ایران در داخل و خارج با انتقادات زیادی روبرو بوده است. دموکراتها بارها گفته اند: در این وضعیت خطرناک تحریم های غیر انسانی علیه ایران باید لغو شوند. اما ترامپ به جای لغو تحریم ها، در هر فرصت مناسبی برای ایران مانع تراشی می‌کند. ایران برای مبارزه با ویروس کرونا از صندوق بین المللی پول مبلغ 5 میلیارد دلار وام درخواست نموده است اما دولت آمریکا با اختصاص این وام به ایران مخالفت کرد. از درخواست وام ایران معلوم بود که این کشور در مبارزه با ویروس کرونا با مشکل مالی روبرو شده است که علت اصلی آن تحریم های اقتصادی یک جانبه آمریکا بود. اما مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند ایران هزینه‌های درمانی لازم را دارد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که سازمان‌های بین المللی باید در این وضعیت بحرانی مسئولیت های خود را بدرستی انجام دهند. وی گفته: «ما عضو صندوق بین المللی پول هستیم و از آن درخواستی داشتیم. الان این صندوق نباید در اختصاص دادن وام به اعضای خود تبعیض قائل شود.» وال استریت ژورنال درگزارش خود نوشت که بزرگترین شریک این صندوق یعنی آمریکا طرحی در دست دارد تا این وام به ایران تعلق نگیرد. حسن روحانی در اظهارات خود گفته: ادامه تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران در بحبوحه ویروس کرونا جنایت وحشیانه است. وی افزود: زمانی که ایران با اپیدمی ویروس کرونا مبارزه سرسختی دارد، تحریم های آمریکا حد و مرز تمام معیارهای انسانی را نقض کرده است. البته به گفته دکتر روحانی، کار مبارزه با این ویروس در ایران با تمام مانع تراشی‌های آمریکا به خوبی پیش رفته است. رئیس جمهور ایران اظهار داشت: ایران از لحاظ تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با کرونا به خودکفایی رسیده است.

مقامات ایرانی اعلام کرده اند: با آنکه به سبب تحریم های آمریکا کار مبارزه با ویروس کرونا در اوائل کار مشکلی بود، اما در حال حاضر وضعیت کاملا تحت کنترل در آمده است. تعداد مبتلایان و مرگ و میر در حال کاهش است. در این موفقیت بزرگ، ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمانهای غیر دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی درکنار وزارت بهداشت نقش بسزایی ایفا کرده اند. طبق آمار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بیش از 10 هزار تیم داوطلب در امر مبارزه با ویروس کرونا در سراسر ایران مشغول به کار هستند. در این میان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی 230 تیم را تشکیل داده اند. تعداد کل داوطلبان بیش از 125 هزار نفر است. آنها تجهیزات  پزشکی زیادی را تولید می‌کنند که ازجمله می‌توان به تولید روزانه 500 هزار عدد ماسک اشاره نمود. ارتش ایران برای درمان بیماران کرونا 28 بیمارستان و سپاه پاسداران 6 بیمارستان صحرایی تاسیس کرده اند. نیروهای امنیتی ایران برای ضد عفونی کردن تمام اماکن عمومی‌شهرهای کشور یک پروژه مگا مال را در دست گرفته اند.

ایران در تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی نیز نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه به کشوری صادر کننده مبدل شده است. کشورهای زیادی از جمله روسیه، ایتالیا و اسپانیا برای تهیه این دستگاه به ایران مراجعه کرده اند. متخصصان ایرانی کیت های شناسایی ویروس کرونا در بدن انسان را تولید کرده اند و درحال حاضر ظرفیت ایران در تولید این کیت هفته ای 100هزار عدد است. ایران در مبارزه با کرونا به قدری موفق عمل نموده است که متخصصان این کشور کیت تست سریع آنتی بادی را نیز تولید کرده اند. با این کیت ها می‌توان هم سریعتر و هم از تعداد بیشتری از مردم آزمایش گرفت.

در تولید دارو برای درمان بیماران کرونا نیز ایران عقب نمانده است. 3 شرکت ایرانی کار تولید داروی ضد ویروس «فلاویپیراویر» را آغاز کرده اند. کشورهای مختلف برای درمان بیماران کووید-19 این دارو را مد نظر قرار داده اند. محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو ایران اظهار داشته است: تولید فلاویپیراویر در ایران در مرحله آزمایشات بالینی قرار دارد.

از طرفی برای ایجاد آگاهی در بین مردم نسبت به ویروس کرونا در ایران مسابقات نقاشی زیادی در حال برگزاری است. هنرمندان ایرانی با هدف سرگرم کردن مردم قرنطینه شده در منازل  اقدام فوق العاده ای را در نظر گرفته اند. آنها از طریق شبکه‌های مجازی اجتماعی کمپین تفریحی را آغاز نموده اند. صدها هنرمند ایرانی از جمله هنرپیشه‌ها، کارگردان‌ها، نقاشان، کاریکاتوریست ها و نویسندگان هر کدام در حیطه کاری خود کارهای هنری تولید و عرضه می‌کنند. آنها برای تسهیل در خانه ماندن این برنامه را تا 100روز ادامه خواهند داد. چند گروه موسیقی نیز به اینکار ملحق شده اند. آنها برای سرگرم کردن مردم خانه نشین کنسرت های آنلاین برگزار می‌کنند. گروه‌های موسیقی معروف مانند رستاک، جوآنا و گیل آمارد در این کنسرت ها نقش اساسی ایفا می‌کنند.

«ریچارد برنان» مدیر منطقه‌ای عملیات اضطراری سازمان جهانی بهداشت(WHO) اعلام نموده است: ایران در مقابله با کرونا اقدامات سازنده ای انجام داده است. او توصیه کرد کشورهای دیگر در مهار ویروس نوظهور کرونا (کووید-19) از تجربیات ایران استفاده نمایند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام نمود: با وجود سعی آمریکا برای عدم دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با ویروس کرونا، کشورش در مبارزه با این ویروس موفقیت های زیادی را کسب نموده است. بسیاری از بیماران کرونا در کشورهای باصطلاح پیشرفته بواسطه عدم درمان، جان خود را از دست دادند اما در ایران این اتفاق نیفتاد. در اینجا کسی به دلیل عدم درمان فوت نکرد. جمهوری اسلامی ایران توانست بر تمامی مشکلات فائق آمده و امکانات درمانی لازم را برای مردمان خود تضمین نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما