معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۱- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

شرکت ساسول آفریقای جنوبی تحت تاثیر کاهش قیمت نفت

با کاهش باورنکردنی قیمت جهانی نفت، شرکت ساسول آفریقای جنوبی بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات نفتی و پتروشیمی این کشور نیز در وضعیت غیرقابل تصوری قرار گرفته است. همواره سودآور ترین حوزه تجاری شرکت ساسول، تولید سوخت از زغال سنگ موجود در معادن آفریقای جنوبی از طریق فناوری اختصاصی خود بوده است.

سوخت های متعارف که از نفت خام به دست می آیند و قیمت آنها  در یک بازار معمولی مثل آفریقای جنوبی بر اساس قیمتهای بین المللی افزایش و یا کاهش می یابد، باعث شده بود تا به صورت طبیعی محصولات شرکت ساسول که مواد اولیه تولید آنها از زغال سنگ موجود در آفریقای جنوبی است، از افزایش قیمت جهانی نفت و در نتیجه افزایش قیمت سوخت در آفریقای جنوبی سود ببرد. اما با کاهش شدید قیمت نفت خام در جهان به دلیل شیوع کرونا و قبل از آن به دلیل رقابت روسیه و عربستان و در نتیجه آن کاهش قیمت های محصولات نفتی در آفریقای جنوبی که بر اساس قیمتهای جهانی قیمت گذاری می‌شوند، درآمد شرکت ساسول نیز از میانه ماه مارس به شدت کاهش یابد.

اگر شرکت نفت ساسول آفریقای جنوبی در پروژه پتروشیمی دریاچه چارلز لوئیزیانای آمریکا دچار خسارت نمی‌شد، شاید می‌توانست این شرایط را تحمل کند. این شرکت برای اینکه بتواند خسارات وارده از پروژه مذکور را جبران کند به شدت نیاز به بالا بودن قیمت نفت برای فروش تولیدات خود از ذغال سنگ داشت.

قبل از کاهش قیمت نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرکت ساسول وضعیت مناسبی نداشت. افزایش هزینه‌های ساخت و اتمام مجتمع پتروشیمی لوئیزیانای آمریکا بیشتر از ارزیابی اولیه (بر اساس ارزیابی اولیه هزینه ساخت این مجتمع 8 میلیارد دلار  بود اما اتمام پروژه حدود 13 میلیارد رسید)، شروع به کار این مجمتع دیرتر از موعد مقرر، انفجار در بخشی از این مجتمع پس از شروع بکار، افت بیش از 78 درصدی قیمت سهام این شرکت در بورس ژوهانسبورگ در ابتدای ماه مارس، کاهش رتبه اعتباری شرکت توسط موسسات اعتبار سنجی بین المللی از مهمترین مشکلاتی است که از ابتدای سال جاری برای این شرکت اتفاق افتاده است.

این اتفاقات باعث می‌شود که بدهی گذشته شرکت ساسول که چیزی معال 121 میلیارد رند بود و انتظار داشت با بهبود شرایط قیمت نفت و راه افتادن پروژه لوئیزیانا آن را به تدریج تسویه کند با شوک های امسال وضعیت بغرنج تری داشته باشد. شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت نفت این مشکلات را چند برابر خواهد کرد.

ساسول سعی کرده است با اعلام کاهش هزینه‌ها به سهامداران خود اطمینان بدهد که این شرکت همچنان سود ده خواهد بود اما با نگاهی به شرایط کنونی و وضعیت قبلی این شرکت به نظر نمی رسد این وعده عملی باشد. عده ای معتقدند دولت آفریقای جنوبی باید به این شرکت بزرگ در شرایط کنونی کمک کند تا بتواند بحران حاضر را پشت سر بگذارد اما مشخص نیست آیا دولت آفریقای جنوبی توان مالی لازم برای کمک به این شرکت را داشته باشد یا خیر؟

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما