گزارش دومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال 1399
دومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال 1399 در روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه به ریاست جناب آقای انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و با حضور مدیران منطقه ای وزارت امور خارجه و دستگاههای اجرایی از جمله وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو ، اتاق بازرگانی و سایر دستگاههای ذیربط با دستور کار نگاهی به مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ایران با سایر کشورها و همچنین بررسی زمینههای صدور محصولات کشاورزی و فرآوردههای نفتی به کشورهای همسایه برگزارگردید.
دومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در تاریخ 7 اردیبهشت ماه 1399 به ریاست جناب آقای انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، و با حضور مدیران دستگاههای ذیربط با دستور کار بررسی مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و همچنین بررسی زمینههای صدور محصولات کشاورزی و محصولات پایین دستی و فرآوردههای نفتی به کشورهای همسایه برگزارگردید.
در ابتدا ، اعضای جلسه بر لزوم اتخاذ اقدامات و هماهنگیهای لازم توسط دستگاههای مربوط بمنظور لزوم کنترل بیشتر بر کیفیت محصولات کشاورزی صادراتی با هدف دستیابی به صادرات پایدار تاکید کردند.همچنین در ارتباط با مشکلات و موانع موجود در مسیر صادرات محصولات کشاورزی به خارج از جمله: ممنوعیت واردات برخی محصولات در بعضی کشورها، هزینههای حمل و نقل ، قوانین متغیر و بی ثبات برخی کشورها و اختلال در ترانزیت محصولات کشاورزی به سایر کشورها به بهانه کرونا بحث و تبادل نظر و جهت رفع مشکلات مزبور تصمیماتی اتخاذ گردید.
همچنین در این جلسه ضمن تاکید بر ارتباط دو سویه بین متولیان امر صادرات و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ، در جهت تسهیل مسیر صادرات محصولات کشاورزی، بر لزوم توجه به کیفیت و تعیین استانداردهای سخت گیرانه در تولید با هدف دستیابی به صادرات پایا و با ثبات این گونه محصولات تاکید شد .
علاوه بر این بر لزوم اجرائی سازی طرح های برون رفت از مشکلات مربوط به صادرات محصولات پایین دستی و فرآوردههای نفتی به کشورهای همسایه، تداوم عرضه و افزایش رقابتی شدن قیمت فرآوردههای نفتی از طریق کاهش هزینههای حمل مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
در پایان بر نشان دار کردن کالاهای تولیدی مورد نظر برای صادرات با اعطای نشان صادراتی و تخصصی کردن امر صادرات بر اساس جایگزینی تشکل ها و کنسرسیوم های صادراتی به جای ساز و کار های سنتی صادرات به عنوان دو عامل مهم و تاثیر گذار بر رشد و توسعه کالاهای صادراتی و بطور کلی هوشمند سازی فرآیندهای مربوط به صادرات و واردات تاکید گردید.